بررسی نیسان جوک

دسته بندی :  بررسی
بررسی نیسان جوک

نیسان جوک را می‌توانیم به عنوان اتومبیلی فانتزی و البته قابل اتکا توصیف کنیم. در این گزارش به بررسی مفصل این خودرو دوست‌داشتنی پرداخته می‌شود. با اتکس همراه باشید.

معرفی اولیه

نیسان جوک (Juke) برای کسانی که یک خودروی چابک و سریع و در عین حال کوچک می‌خواهند گزینه‌ی بسیار مناسبی است؛ خودرویی با طراحی فانتزی که با آن می‌توان از ترافیک‌های سنگین به آسانی فرار کرد. خودروی مذکور به پیشرانه‌ی توربوی چهار سیلندر ۱.۶ لیتری با توان تولیدی ۱۸۸ اسب‌بخار مجهز شده که تمام قدرت خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند؛ البته نسخه‌ی چهار چرخ متحرک جوک نیز قابل انتخاب است. متأسفانه جعبه دنده‌ی CVT تنها گزینه‌ی در درسترس برای این خودرو در نظر گرفته که همین موضوع شاید قدری از لذت رانندگی با گیربکس دستی را برای برخی افراد می‌کاهد. از طرف دیگر فرمان سبک و چندمنظوره‌ی آن باعث می‌شود تا در جاده‌های پر پیچ و خم رانندگی راحتی داشته باشید و در ترافیک‌های سنگین، خودرو قدرت مانور خوبی از خود نشان می‌دهد. خودروی در نظر گرفته شده برای بررسی در این گزارش نیسان Juke SL مدل ۲۰۱۵ دیفرانسیل جلو است.

عملکرد فنی

اگر به‌دنبال نشانه‌ای جدی از وجه تمایز نیسان Juke هستید، بایستی آن ‌را در بازنگری‌هایی که مهندسان نیسان در پیشرانه‌ی چهار سیلندر خطی ۱.۶ لیتری مدل ۲۰۱۵ آن انجام داده‌اند، پیدا کنید: پیستون‌ها مجدد طراحی شده‌اند، نسبت تراکم افزایش یافته (از ۹.۵ به ۱ تا ۱۰.۵ به ۱)، اتلاف انرژی درونی و وزن پیشرانه به کمک تعویض لاینرهای آهنی با سیلندرهای پوشش‌دهی شده با اسپری و پرداخت آینه‌ای کاهش یافته و اینرسی توربوشارژر کم‌تر شده است. نیسان همچنین یک عملکرد جدید قفل شوندگی میانی را در بخش هوارسانی سیستم کنترل زمان‌بندی متغیر پیوسته‌ی سوپاپ‌ها اضافه کرده که یک سیستم EGR با فشار کم را با دمای خروجی کم‌تر اگزوز تطبیق می‌دهد تا جریان را به پمپ روغن فشار متغیر تعویض کند و عملکرد پاشش بهینه‌ای را به ارمغان آورد. این عملکرد قطعاً بیش‌تر از یک بازنگری یا تنظیم ساده به‌حساب می‌آید.



باوجود بروزرسانی‌های قدرتمند فنی، نسل دوم پیشرانه‌ی چهار سیلندر توربوی ۱.۶ لیتری دقیقاً توان تولیدی ۱۸۸ اسب‌بخار و گشتاور معادل ۲۴۰ نیوتن‌متری را همانند نسخه‌ی پیشین دارد. اما خبر خوب این است که حداکثر گشتاور در این مدل در دور موتور ۱۶۰۰ دور در دقیقه در دسترس است در حالی که در نسخه‌ی پیشین شنیدن صدای غرش موتور تا قبل از رسیدن دور موتور به ۲۰۰۰ دور در دقیقه ممکن نبود. این امر یک نکته‌ی مثبت و جالب توجه به حساب می‌آید، اما نسبت به قبل خیلی محسوس‌تر نیست. نیسان اعلام کرده است که با اضافه کردن این بروزرسانی‌ها، میزان آلودگی و مصرف سوخت کم‌تری حاصل می‌شود که این مصرف سوخت در مقدار متوسط در سیکل درون شهری و بزرگراه به میزان ۰.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بهبود یافته و در این خودرو به ترتیب به۱۱ و ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است. در حالت ترکیبی نیز تقریبا عدد ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر حاصل شده است.


نمای عقب نیسان جوک
نمای جلو نیسان جوک
نمای کنار وعقب نیسان جوک
نمای کنار و جلو نیسان جوک
نمای کنار نیسان جوک
نمای بغل نیسان جوک
چراغ جلو نیسان جوک
چراغ عقب نیسان جوک
تایر نیسان جوک
سپر جلو نیسان جوک


این پیشرانه که منحصراً با یک جعبه دنده‌ی CVT ترکیب شده، توان را به هر چهار چرخ به ‌نحوی منتقل می‌کند که نیسان Juke SL با وزن ۱۴۵۴ کیلوگرم را به‌راحتی به جلو می‌راند (مدل دیفرانسیل جلو نیسان Juke از سال ۲۰۱۴ تا به‌حال از جعبه دنده‌ی شش سرعته‌ی دستی بهره می‌برد). شتاب صفر تا صد و زمان طی مسافت ۴۰۰ متر آن به ترتیب ۶.۹ و ۱۵.۴ ثانیه است که به‌راحتی رقبایی چون مدل ۲۰۱۵ جیپ Renegade چهار چرخ متحرک چهار سیلندر ۲.۴ لیتری با توان ۱۸۰ اسب‌بخار دارای جعبه دنده‌ی اتوماتیک ۹ سرعته (۸.۸ و ۱۶.۸ ثانیه) و مدل ۲۰۱۶ هوندا HR-V دیفرانسیل جلو چهار سیلندر ۱.۸ لیتری با جعبه دنده‌ی CVT (۹.۵ و ۱۷.۴ ثانیه) را پشت سر می‌گذارد. سیستم کنترلی یکپارچه‌ی نیسان (I-CON) حالت‌های رانندگی معمولی، اسپرت و اقتصادی را فراهم می‌کند که موجب عملکردهای مناسب دریچه گاز، فرمان و انتقال قدرت می‌شود. البته نیسان Juke بدون تنظیم روی حالت‌های مختلف هم عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد.



گذشته از شتاب بسیار خوب و خارق‌العاده‌ی آن، فناوری به‌کار رفته در این پیشرانه مسئله‌ای نیست که نیاز به تحلیل و بررسی عمیق داشته باشد؛ با وجود اینکه نیسان از فناوری چرخ‌دنده‌های خاص در جعبه دنده‌ی CVT استفاده نموده، کافی است برای رسیدن به اوج هیجان در نیسان جوک دکمه‌ی حالت اسپرت را فشرده و پدال گاز را تا انتها فشار دهید تا شتابی وصف ناپذیر را در این خودرو تجربه کنید (در زمان رسیدن به دور موتور ۶۲۵۰ دور در دقیقه کمی ناهماهنگی نیز احساس می‌شود که خیلی محسوس نیست). گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متر بیشینه هم از دور موتور ۱۶۰۰ تا ۵۲۰۰ دور در دقیقه در دسترس است که به قدرت مانوردهی هر چه بیش‌تر خودرو کمک می‌کند. از سوی دیگر، جعبه دنده‌ی CVT اجازه‌ی رسیدن دور موتور به ۶۴۰۰ دور در دقیقه و شنیدن صدای غرش پیشرانه را می‌دهد. با سیستم چهار چرخ متحرک با قابلیت گشتاور انتقال یافته‌ی متغیر به چرخ‌های جلو و عقب به منظور حفظ تعادل و اعمال نصف گشتاور به چرخ‌های جلو و نصف دیگر به چرخ‌های عقب، عکس‌العمل خودرو فوق‌العاده است.



نیسان جوک از تایرهای ۱۷ اینچی ۵۵/۲۱۵ مدل Eagle RS-A کمپانی گودیر (Goodyear) بهره گرفته و میزان شتاب جانبی را به ۰.۸۴ شتاب گرانش در شعاع گردش ۹۰ متر رسانده و در برابر اعداد خودروهای جیپ Renegade و هوندا HR-V چهار چرخ متحرک که به ترتیب ۰.۷۸ و ۰.۸۰ شتاب گرانش هستند، عمکلرد بهتری را نشان می‌دهد. فرمان برقی حساس به سرعت نیسان Juke رانندگی لذت‌بخشی را به‌همراه دقت بالا در طی مسیر به‌دست می‌دهد اما این تجهیزات ترکیبی به‌کار رفته کمی از هیجان آن می‌کاهد. با این حال، فاصله‌ی ۲۵۳ سانتی‌متری بین محور جلو و عقب و اعمال گشتاور به محور عقب که میزان گشتاور اعمالی به چرخ‌های عقب را در زمان مواجهه با پیچ‌های تند افزایش می‌دهد نیز به نیسان جوک افزوده شده تا شاهد چابکی هر چه بیشتر این خودرو باشیم. با فشردن پدال ترمز نیز خودرو به راحتی و با حالت پایدار می‌ایستد. به عنوان نمونه اگر با سرعت ۱۱۳ کیلومتر در ساعت بخواهید خودرو را متوقف کنید خط ترمزی برابر با ۵۴ متر خواهید داشت.

طراحی و امکانات

خاص، غیرعادی و فانتزی؛ به نظر می‌رسد که بتوانیم نیسان جوک را در این سه کلمه خلاصه کنیم. بررسی این خودرو شامل مواردی است که در ادامه می‌آید: نیسان جوک یک خودروی کراس‌اوور کوچک است که کمان‌های محل قرارگیری چرخ‌های آن بلند هستند و حتی خط جداکننده‌ی شیشه‌های جانبی از درب‌های اتومبیل بالاتر از حد معمول قرار دارد که حاکی از غیرعادی بودن این خودرو است، برخورد شیشه‌های جانبی با در‌ها، در‌های عقب دومنظوره، صندوق عقب آیرودینامیک و لنز فانتزی لامپ‌های جلو و عقب که از بدنه‌ی خودرو بیرون زده‌اند، همگی ویژگی خاص بودن خودرو را تقویت می‌کنند. اما اگر بخواهیم از نیسان جوک تنها به‌ عنوان یک خودروی ارزان با مصارف تفریحی یاد کنیم، شاید حق مطلب را ادا نکرده باشیم است.



اگرچه عنوان شده که نیسان جوک یک خودروی پنج نفره است اما به سختی می‌توان دو نفر را در صندلی عقب آن جا داد. درحالی‌که فضای سرنشینان جلو به قدری باز است که آدم‌های قدبلند به‌راحتی در آن جای می‌گیرند، با عقب کشیدن صندلی‌های جلو به میزان کم، دیگر صندلی‌های عقب قابل استفاده نیستند. اگر صندلی‌های عقب را رو به جلو تا کنید، فضای بار عقب را از ۲۹۷ لیتر به ۱۰۱۷ لیتر افزایش داده و خودرو به یک استیشن تبدیل می‌گردد که در این آرایش می‌توان از نیسان جوک برای حمل باز نیز استفاده کرد.


داشبورد نیسان جوک
فرمان نیسان جوک
پنل نیسان جوک
کیلومتر شمار نیسان جوک
دنده نیسان جوک
نمای داخل درب نیسان جوک
صندلی های جلو نیسان جوک
صندلی های عقب نیسان جوک
نمای موتور نیسان جوک
نمای داخل نیسان جوک


قیمت‌ها


برای کسانی‌که هنوز در خرید نیسان جوک تردید دارند، باید گفت که قیمت پایه‌ی اعلام شده از طرف نمایندگی‌های فروش آن مبلغ ۲۷.۷۶۵ دلار است. با اضافه کردن آپشن‌هایی مانند کفی خودرو و محل بار اضافی (۲۱۰ دلار) به‌علاوه‌ی یک کنسول مرکزی (۲۵۰ دلار) مبلغ نیسان Juke SL چهار چرخ متحرک به ۲۸.۲۲۵ دلار می‌رسد. این قیمت‌ها در مقایسه با هوندا CR-V EX چهار چرخ متحرک (با قیمت پایه‌ی ۲۷.۶۷۵ دلار) و مزدا CX-5 تورینگ چهار چرخ متحرک (۲۷.۳۴۵ دلار) که دارای فضای داخلی بیش‌تر و نمای خارجی کوچک‌تری هستند قابل ستایش است.


ارزیابی کلی


در نهایت برای آن‌دسته از افرادی که تمایل به یک پیشرانه‌ی توربوی قدرتمند در یک کراس‌اوور کوچک دارند، نیسان Juke خودروی قابل قبولی محسوب می‌شود. اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی از نکات مثبت و منفی ارائه دهیم ارایه دهیم:


نکات مثبت:

فضای بار مناسب و قابل افزایش؛پیشرانه‌ی قوی با تقسیم مناسب توان؛ طراحی خاص و متفاوت


نکات منفی:

فضای کم برای سرنشینان در بخش عقب


جدول مشخصات فنی 
مشخصات
نیسان جوک
نوع پیشرانه
۴ سیلندر خطی ۱.۶ لیتری
توان بیشینه
۱۸۸ اسب بخار در دور rpm ۵۶۰۰
گشتاور بیشینه
۲۴۰ نیوتون‌متر در دور rpm ۲۰۰۰ تا rpm ۵۶۰۰
سرعت بیشینه
۲۱۵ کیلومتربرساعت
فضای بار
۲۹۷ لیتر، قابل تبدیل به ۱۰۱۷ لیتر حالت استیشن
جرم خودرو
۱۴۵۴ کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر
۱۱ لیتر
زمان صفر تا ۱۰۰
۶.۹ ثانیه
آلایندگی CO2 برای هر کیلومتر
۱۵۹ گرم


در پایان باید اشاره کنیم که برای تهیه این گزارش از بررسی پایگاه caranddriver استفاده شده است.

آگهی های مرتبط

(تومان)3,000,000,000

ماشین سالم بدون رنگ کارکرد کم و مشابه صفر ماشین دومم بوده فقط اینکه در سمت شاگرد صافکاری بدون رنگ و بسیار تمیز در اومده 

1402/1/18تهران
(تومان)3,250,000,000

نیسان جوک اسپرت توربو ، فنی کاملا سالم و بسیار تمیز ، در حد نو و بدون خط خش ، سرویس دوره ای هر ۵۰۰۰ تا انجام شده ، ۴ حلقه لاستیک ۹۰٪ ، بیمه تا پایان شهریور ۱۴۰۲ ، فیلتر هوا K&N آمریکایی دائم و قابل شستشو 

1401/12/18تهران
(تومان)1,310,000,000

بدون رنگ و بسیار تمیز دارای سند قطعی 

1401/1/20تهران
(تومان)1,235,000,000

فول شرکتی، بی رنگ و تصادف به شرط کارشناسی، فوق العاده سالم و بی صدا، سرویس کامل روغن. بیمه تا برج 8 سال 1401... کاملا خانگی و داخل کابین در حد. دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، سقف پانوراما، شیشه شور زنون، کروز کنترل، آینه تاشو برقی، درایو مد، تهویه اتوماتیک، دکمه ESP ... 

1400/12/8تهران
(تومان)1,150,000,000

سالم درحدصفر 

1400/11/27تهران
توافقی

فوری فوری فروشی نیسان جوک پلاتینیوم 

1399/7/26تهران

پستهای مرتبط

نظرات