تفاوت صافکاری بی رنگ با صافکاری با رنگ

دسته بندی :  عمومی
تفاوت صافکاری بی رنگ با صافکاری با رنگ

آقا این گلگیر بی‌رنگ در میاد ؟


محسن به نظرت اگه در ماشین درست صاف بشه چقدر رنگ میخوره ؟


اکبر آقا این قُری رو حلال گلگیر رو میشه کاریش کرد یا نه ؟



این نقل‌قول‌ها، نمونه‌هایی مرسوم و متداول از مکالمه‌هایی در خصوص ترمیم بدنه خودرو است. مکالمه‌هایی گاها استرس‌زا و پر تنش با حجم انبوهی از نگرانی.

برخورد و تصادف به هر نوعی و با هر شدتی که افراد مختلف نظر خویش را در مورد آن بیان می‌کنند، قسمتی جدایی‌ناپذیر از جهان خودرو و مقوله نگه‌داری آن محسوب می‌شود. از برخورد‌های کوچک در اثر حواس‌پرتی تا تصادف‌های ناگوار بر اثر عادت‌های نادرست رانندگی، در نهایت اتومبیل آسیب‌دیده را به سمت حرفه‌ای به نام صافکاری می‌کشاند. حرفه‌ای که اگر آن را به نوعی هنر بدانیم در موردش اغراق نکرده‌ایم. صافکاری که اغلب در ایران و بسیاری از کشور‌ها مسیر تحصیلی آکادمیک نداشته و بر اثر کسب دانش و تجربه در طی مدت‌های متمادی به دست می‌آید، هنر و مهارت ترمیم و بازسازی بدنه خودرو به حالت اول است. در طی سلسه مقالاتی که من‌ باب کارشناسی رنگ خودرو و ابزار دقیق سنجش کیفیت رنگ در آکادمی اُتکس به شما عزیزان ارائه‌شده، این بار می‌خواهیم در مورد مدل‌های صافکاری که عمدتا به دو دسته "صافکاری بی رنگ" و  "صافکاری با رنگ" تقسیم می‌شوند با هم صحبت‌کنیم.


خودرو پژو 206 بعد از صافکاری بی رنگ

همان خودرو بعد از صافکاری

کشیدن درب پژو 206 با پمپ هوا جهت صافکاری بی رنگ

مکش بدنه با پمپ هوا برای صافکاری بی رنگ






تفاوت صافکاری بی رنگ و صافکاری با رنگ


تفاوت عمده این دو سبک صافکاری بدنه مستقیما به میزان شدت ضربه و اثر آن بر روی بدنه خودرو ربط ‌دارد. در تصادفات رانندگی بسته به میزان خسارت وارده، صاحب خودرو تصمیم می‌گیرد تا قطعه آسیب‌دیده بدنه را به صورت کامل تعویض و یا با استفاده از مهارت صافکار ترمیم‌کند. در صورت تعویض قطعه با نمونه خام و یا رنگ‌خورده، فرآیند بازسازی بدنه با سرعت بیشتر و البته ریسک بالاتر افت قیمت به انتها می‌رسد. اما در صورت صافکاری کردن خودرو، داستانی پر استرس آغاز شده و با روند آهسته‌تری به انتهای خود می‌رسد!


اثر ضربه یک برخورد مستقیما رنگ بدنه خودرو را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. اگر میزان ضربه وارده در حدی باشد که رنگ بدنه خودرو ریخته‌نشده و یا ناحیه ضرب‌دیده به شکل پیچیده‌ای دفرمه نشده و آسیب ندید‌ه‌باشد، می‌توان آن بخش از بدنه را با استفاده از مهارت و تجربه صافکار به حالت اولیه خود بدون تغییر در وضعیت رنگ خودرو برگرداند. به این حالت اصطلاحا صافکاری بی‌رنگ بدنه گفته می‌شود. بی‌رنگ ترمیم‌نمودن بدنه یک خودرو خوشحال‌کننده‌ترین حالت برای صاحب آن به شمار می‌آید و بسیاری از افراد بعد از یک تصادف در صدد هستند که تا جای ممکن، نقاط آسیب‌دیده بدون رنگ‌آمیزی بدنه ترمیم‌شوند. اما در پاره‌ای از موارد، شدت ضربه وارده به حدی‌است که باعث تضعیف رنگ بدنه می‌شود. این تضعیف لایه‌های رنگ یا به صورت خراش و ریختن تکه تکه رنگ در همان ابتدای حادثه ظاهرشده و یا در طی فرآیند صافکاری بدنه به صورت اجتناب‌ناپذیری خود را نشان‌ می‌هد. در این موارد بعد از اتمام فرآیند صافکاری، برای تمیز و یک‌ دست شدن ظاهر، بدنه خودرو باید مورد رنگ‌آمیزی قرار گرفته و در واقع عملکرد نقاش در این قسمت مکمل پروسه بازسازی بدنه است.


جدا از شدت ضربه و انرژی وارده حاصل از تصادف، کیفیت و ضخامت رنگ و همچنین زیرسازی آن نقش موثر و  تعیین‌کننده‌ای در نوع بازسازی بدنه‌ دارد. در خودروهایی که از کیفیت رنگ بالایی‌ بهره می‌برند ضخامت لایه‌های رنگی نیز بالا بوده و این ضخامت زیاد، توانایی بالاتری در تحمل شدت ضربه و انرژی بدون تاثیرگذاری منفی در رنگ را به خودرو هدیه‌ می‌دهد. اما آن روی سکه این است که اگر شدت ضربه از از حد تحمل بالاتر باشد، عملا امکان بی‌رنگ ترمیم‌کردن بدنه از صافکار سلب شده و در اینجا، نیاز به یک نقاش ماهر بیش از پیش احساس می‌شود. 



پمپ هوا برای کشیدن درب خودرو به سمت بیرون جهت کارشناسی بی رنگ خودرو

کشیدن درب بدنه با پمپ هوا

قری درب النترا، برای صافکاری بی رنگ

تو رفتگی قسمتی از درب خودرو در اثر تصادف


خودرو هیوندای النترا 2014 بعد از صافکاری بی رنگ

همان خودرو بعد از صافکاری

چکش کاری برای صافکاری هیوندای النترا

چکش کاری نهایی قبل از اتمام کار





صافکاری بی‌رنگ به چه قیمتی ؟


اشتباه نکنید، در اینجا منظورمان دستمزد و  پرداخت بهای مادی در ازای ترمیم بدنه نیست. بلکه منظورمان بهای غیر مادی، میزان ریسک احتمالی و تاثیر سو اصرار و الزام بر صافکاری بی‌رنگ خودرو است. هر چقدر هم که با عناوینی چون "صافکاری تخصصی بی‌رنگ" و یا "صافکاری بی‌رنگ %100 تضمینی" مواجه‌شوید و اصرار بر بی‌رنگ ترمیم‌کردن بدنه داشته‌باشید، باید بدانید که صافکاری بی‌رنگ تنها زمانی ارزشمند است که اثر موج را بر بدنه خودرو بر جای نذارد. پدیدار شدن موج که در راستای  به هم خوردن بالانس و ضخامت رنگ حاصل‌شده، کیفیت ترمیم بدنه را خدشه‌دار کرده و این مورد می‌تواند با رنگ‌نکردن قطعه آسیب دیده به راحتی پدیدار‌ شود.




کشیدنه درب خودرو با پمپ هوا جهت صافکاری درب مرسدس بنز

فرآیند صافکاری درب خودرو قبل از رنگ آمیزی

قری و رفتگی درب سمت راننده بنز مرسدس

تو رفتگی قسمتی از درب خودرو در اثر تصادف که هم نیاز به صافکاری دارد و هم رنگ آمیزی


درب مرسدس بنز صافکاری و رنگ آمیزی شده است

همان خودرو بعد از فرآیند صافکاری و نقاشی حرفه ای

بتونه کاری قبل از رنگ آمیزی درب مرسدس بنز

بتونه کاری قبل از فرآیند رنگ آمیزی، بخاطر از دست رفتن بافت رنگ در هنگام تصادف






چگونه کارشناسان اُتکس به نوع صافکاری خودرو پی می‌برند ؟


همانطور که صافکاری و نقاشی را نوعی هنر خطاب کردیم، کارشناسی خودرو به ویژه کارشناسی بدنه خودرو را نیز هنر و مهارتی در خور توجه و مهم می‌دانیم. تشخیص کارشناسی بی‌رنگ و با رنگ بیش از هر چیزی نیاز به تجربه و برخورد با موارد اینچنینی دارد. یک کارشناس خبره با نگاهی دقیق و تیزبینانه به بدنه، متوجه وضعیت آن شده و به راحتی به رد هرگونه موج و موارد جلب‌توجه کننده در راستای انعکاس غیر منظم رنگ در جریان نور پی می‌برد. موج‌های ریز و درشت بدنه خودرو در اثر استفاده از ابزارآلات صافکاری مانند چکش هم ایجاد شده و کارشناسان با تجربه که با این موارد آشنایی کامل دارند به خوبی می‌توانند شما را از وضعیت بدنه خودروی مورد نظر آگاه کنند.  




پس خیالمان راحت ؟


پاسخ ما با اطمنیان مثبت است. کارشناسی بدنه خودرو یک مورد کاملا تخصصی و البته جز حساس‌ترین موارد لازم توجه در خرید یک خودرو می‌باشد. در این راستا، اطمینان خاطر از وضعیت کلی بدنه و رنگ، ریسک و ضرر و زیان احتمالی خرید شما رو خنثی کرده و آرامش خیال را به شما هدیه می‌دهد.  

شما می‌توانید با استفاده از سرویس حرفه‌ای کارشناسی رنگ اُتکس، با خیال راحت به استقبال خرید خودرو و بازدید آن بروید. برای این‌ کار کافیست تا فرم آنلاین کارشناسی رنگ خودرو در محل را پر کرده و اگر با انجام سلسله موارد اینترنتی و پرداخت آنلاین مشکل دارید، کافیست تا با شماره تلفن 28428466-021 و داخلی شماره 1 تماس حاصل نمایید.


پانویس: عکس ها از وبسایت تعمیرگاه مدرن برداشته شده است

آگهی های مرتبط

132,000 کیلومتر

ام وی ام X22
دانگ فنگ H30 کراس
دنا پلاس

 

1403/1/26تهران
(تومان)186,000,000

265,000 کیلومتر

شاسی عقب و جلو پلمب به شرط کارشناسی ،فنی موتور کاملا سالم به شرط کارشناسی ،کف پوش سه بعدی ،روکش صندلی ،کمی آفتاب سوختگی ،بیمه تا برج‌ 3 ،تخفیف پای معامله 

1403/1/20اصفهان
(تومان)186,000,000

265,000 کیلومتر

فنی کاملا سالم به شرط کارشناسی شاسی عقب و جلو و ستون وسقف پلمب به شرط کارشناسی ،بدون رنگ، کمی آفتاب سوختگی ،بیمه تا برج 3 ،کف پوش سه بعدی ،روکش صندلی ، ماشین کاملا سالم و خونگی ،تخفیف پای معامله 

1403/1/20اصفهان
(تومان)730,000,000

 

1403/1/19تهران
(تومان)250,000,000

130 کیلومتر

 

1403/1/9تهران
(تومان)596,500,000

207i مشکی گلگیر های جلو و درب‌راننده تعویض شده بقیه نقاط ماشین هم بخاطر زیباییش رنگ یا تعویض کردن (راننده خانم بوده بخاطر همین یکم به موتور. کم فشار آوردن اما به بدنه ماشین زیاد) کاپوت و صندوق بدون ضربه و رنگ‌شدگی شاسی‌های عقب و جلو پلمپ مناسب مصرف کننده، تمامی سرویس ها به موقع و کامل انجام شده، اتاق کاملا بدون صدا گیربکس بدون تقه و فوق‌العاده نرم تماس از 10صبح الی 21 

1402/12/24تهران

پستهای مرتبط

هیچ کدام از ما از خودروهای گران‌قیمت و لوکس با قیمت‌های چندصد میلیونی و گاها میلیاردی بدمان نمی‌آید. اتفاقا در روزهایی قرار گرفته‌ایم که تهران به تازگی یک نمایشگاه خودروی بین‌المللی را به خود دیده است. خودروهای چندصد میلیونی از کمپانی‌های اروپایی‌ تا خودروهای وطنی با قیمت‌های پایین‌تر و در محدوده‌ی بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون هم در این نمایشگاه حضور داشتند. ولی وضعیت جیب و دخل و خرج مردم طبقه‌ی متوسط و قشر جوان تا حدودی با قیمت خودروهای عرضه شده (حتی از نوع وطنی) تفاوت دارد.

نظرات