معرفی خودرو BMW i8

دسته بندی :  بررسی
معرفی خودرو BMW i8

سوپر خودروی بی ام و واقعا دوست داشتنی و جذاب طراحی شده طوری که از دیدن آن سیر نخواهید شد و هر بار دیدنش لذت آور است.حالا بعد از هیاهویی که این خودرو در کشورمان انداخته بد نیست نگاهی فنی به این خودرو داشته باشیم شاید بتوانیم درک کنیم که یک خودروی هایبرید چطور میتواند در کشور ما یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان قیمت داشته باشد (البته قابل درک نیست )ابتدا خلاصه وار مشخصات این خودرو را بررسی میکنیم:

مشخصات بی ام و آی 8
مصرف سوخت ( لیتر بر 100 کیلومتر) 2.1
قدرت موتور ( RPM @ HP) 357
قدرت موتور التکریکی ( RPM @ HP) 128
گشتاور (RPM @ Nm) 320
گشتاور موتور الکتریکی 120
نهایت سرعت(KM/H) 250
0 تا 100 4.4
نوع خودرو اسپرت
قیمت 136 هزار دلار (یک میلیارد و 600 میلیون تومان)

تاریخچه

بی ام دبلیو آی 8 بخشی از پروژه ی آی شرکت بی ام دبیلو است که اولین محصول این پروژه آی 3 بود که بصورت خرده فروشی در کشورهای اروپایی توزیع شد .ایده ی ماشین های توربو دیزل که بخشی از همین پروژه بود در سال 2009 توسط بی ام دابلیو مطرح شد که بعدها در سال 2010 تصمیم به تولید انبوه این سری گرفته شد . بی ام دابلیو مفهومی را به نام EfficientDynamics مطرح کرد که ایده ی اصلی آن نهایت آيرو داینامیک بودن خودرو بعلاوه ماکزیمم کارایی و همچنین مصرف سوخت پایین بود.

پروژه ی آی شرکت بی ام دابلیو
نهایت کارایی و آلایندگی کمتر

طراحی مفهومی BMW i8

طراحی بدنه بی ام دابلیو آی 8 بر اساس طرح مفهومی بود که بی ام دابلیو چندین سال قبل آن را مطرح کرد.البته در این مدت یعنی از سال 2009 تا 2013 تغییرات زیادی روی ظاهر و بحث فنی این خودرو شکل گرفت. طول چرخهای عقب و جلو نسبت بهم و امکانات خودرو از اجزایی بود که بیشترین تغییرات را نسبت به نسخه ی اولیه خود تجربه کردند.طراحی مفهومی 0 تا 100 این خودرو طی چهار مرحله به علاقه مندان در سمینارها و نمایشگاه های بین المللی معرفی شد

طرح اولیه EfficientDynamics

طرح اول در سال 2009 به عنوان BMW EfficientDynamcis مطرح شد که دارای موتور هایبرید به قدرت 139 اسب بخار بعلاوه یک موتور سه سیلندر توربو دیزل بود که میزان مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر به 3.76 لیتر میرسید و همچنین سرعت این خودرو نهایت تا 250 کیلومتر بر ساعت بصورت الکترونیکی محدود شده بود.

طرح مفهومی بی ام دابلیو اسپایدر
طرح مفهومی بی ام دابلیو اسپایدر

طرح مفهومی بی ام دبلیو آی 8 2011

طرح دوم در سال 2011به عنوان طرح رسمی مفهومی BMW i8 مطرح شده بود که شامل یک موتور الکتریکی به قدرت 129 اسب بخار و یک موتور توربو دیزل 1.5 لیتری سه سیلندر بود که موتور الکتریکی قرار بود محور های جلویی خودرو و موتور توربو دیزل چرخهای عقب را با قدرت 220 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتون بر متر به حرکت در آورد.ترکیب این دو350 اسب بخار با گشتاور 550 نیوتون بر متر تولید میکرد که میتوانست این هیولای هایبرید را در عرض 4.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساند.این نسخه از این طرح مفهومی اگر میخواست کامل قدرت و حرکت خود را وابسته به موتور الکتریکی خود باشد نهایتا میتوانست 35 کیلومتر را طی کند.چهار چرخ این خودرو قرار بود از مکانیزم ریکاوری استفاده کنند که از پتانسیل کینکت خودرو جهت شارژ مجدد باتری استفاده میکرد.در شرایط معمولی انتظار میرفت که این خودر در هر 100 کیلومتر 2.9 لیتر سوخت مصرف کند.باتری این مدل خودرو با 220 ولت برق شهری در کمتر از 2 ساعت قابل شارژ است.محل استقرار موتور این مدل طوری بود که وزن را بین محور جلو و عقب بصورت 50/50 تقسیم میکرد و این باعث مرکز ثقل مناسب و در نتیجه هندلینگ بهتر و کارا تره خودرو میشد.

طرح مفهومی بی ام دابلیو آی 8 2011
طرح مفهومی بی ام دابلیو 2011 از نمای داخل

بی ام دابلیو آی 8 نسخه ی Spyder

سری آی و مخصوصا این نسخه از سری آی بی ام دبلیو تمرکز زیادی روی امنیت خودرو دارند موادی که در طراحی این مدل استفاده شده از فیبر کربن و آلومینیوم است که هم امنیت بیشتری دارند و هم سبکتر هستند و در عین حال مقاومت بیشتری نسبت به باقی مواد خام دارند. آی 8 سری اسپایدر از طول کوتاهتری بین چرخ عقب و جلو نسبت به دو طرح مفهومی قبلی برخوردارد بود که این موضوع بر طول کلی خودرو تاثیر مستقیم داشت و آنرا کوتاهتر میکرد.

طرح مفهومی بی ام دابلیو اسپایدر
طرح مفهومی بی ام دابلیو اسپایدر

نسخه ی اصلی

سری اصلی و نهاییBMW i8 در سال 2013 در نمایشگاه بین المللی در آلمان رونمایی شد.این نسخه از امکاناتی چون درهای پروانه ای سیستم هاد و دوربین ها ی پشت بهره مند است.بی ام دابلیو آی 8 از خودرهایی است که در آن کاملا چراغ های جلو بجای ال ای دی از لیزر اسستفاده شده است(که البته میتواند سفارشی باشد).وزن سبک یعنی تفریبا 1450 کیلو گرم و تقسیم این وزن در تمام سطوح خودرو یکی از نکات فوق العاده مثبت این سری است که به کنترل و شتاب گیری خودرو کمک فر آوانی میکند.اگر آی 8 تماما بخواهد بر موتور الکتریکی خود تکیه کند میتواند به نهایت سرعت 120 کیلومتر بر ساعت برسد.ترکیب قدرت موتور الکتریکی و موتور توربو دیزل شما را به نهایت سرعت 250 کیلومتر که بصورت الکترونیکی کنترل محدود شده است خواهد رساند.شاید برای شما جالب باشد که تکنولوژی موتور الکتریکی در ترکیب با موتور توربو دیزل را به زبان ساده بدانید.موتور الکتریکی دو حالت عملکرد دارد یعنی اینکه شما میتوانید کاملا بصورت جداگانه بدون استفاد ه از موتور دیزل از آن بهره بگیرید یا اینکه قدرت آن را برای شتاب گیری و ایجاد گشتاور بیشتر همراه با موتور توربو دیزل به اشتراک بگذازید که در حالت اول یعنی حالتی که کاملا به موتور الکتریکی وابسته هستید میتوانید نهایتا 131 اسب بخار همراه با 320 نیوتون بر متر گشتاور نیرو تولید کنید.شما در آی 8 چند نوع حالت رانندگی را تجربه خواهید کرد

حالت اول COMFORT : وقتی خودرو را روشن میکنید اولین حالتی که بصورت خودکار فعال شده است این حالت است در این حالت خودرو بالانسی بین دو حالت دیگر یعنی اسپرت و اکو پروایجاد میکند که هم برخی از ویژگی های اسپرت و هم برخی از ویژگی های اکو پرو را دارد .

حالت دوم SPORT : در این حالت تمام تنظیمات و قدرت موتور التکریکی و دیزلی برای افزایش سرعت ، شتاب و کنترل خودرو به کار گرفته خواهند شد به این صورت که موتور الکتریکی در تمام مواقع با نهایت قدرت برای شتاب گیری و سرعت بیشتر به موتور دیزلی کمک خواهد کرد همچنین تنظیمات دستی دنده و حالت اسپرت کمک فنر ها یکی دیگر از ویژگی های این حالت است.در حالت اسپرت موتور الکتریکی از طریق پتانسیلی که انرژی کینکتیک خودرو دارد باتری های لیتیوم خود را شارژ میکند.

حالت سوم ECO PRO: در این حالت تمام هم و غم آی 8 بهره مندی مناسب و تا حد ممکن با نرخ پایین از ذخایر و منابع موجود است برای مثال آی 8 بطور هوشمند در خیلی از مواقع ممکن است این تصمیم را بگیرد که درگیری موتورهای موجود در خودرو را با سیستم انتقال قدرت از بین ببرد یعنی بار را از روی دو موتور خودرو بردارد یا اینکه از پتانسیل کینکت خودرو برای شارژ باتری بهره ببرد.تمام امکانات و آپشن های آی 8 مانند سیستم گرمایشی صندلی ها و آینه ها ، سیستم تهویه هوا و ... در این حالت طوری تنظیم شده اند تا کمترین استفاده را از منابع موجود ببرند بدون اینکه از لحاظ امنیتی برای خودرو مشکلی ایجاد کنند.تمام این موارد باعث شده بی ام دابلیو آی 8 تقریبا نرخ پیشمایش خود را 20 درصد در این حال افزایش دهد یعنی در حالت معمولی یعنی کامفورت شما نهایتا میتوانید با دو موتور خودرو 500 کیلومتری را پیمایش کنید ولی در این حالت میتوایند 100 کیلومتر اضافه تر به پیمایش خود در این خودرو سوپر اسپرت ادامه بدهید.

نسخه ی نهایی بی ام دابلیو آی 8
نسخه ی نهایی بی ام دابلیو آی 8
نسخه ی نهایی بی ام دابلیو آی 8 از نمای پشت
نسخه ی نهایی بی ام دابلیو آی 8 از نمای داخل

کلیپ و ویدیوهایی از امکانات رفاهی و تجربه رانندگی با بی ام دابلیو آی 8

ویدیوی اول از آقای مارکز برانلی یکی از بهترین نقد کنندهای گجت های روز دنیا که در مورد لذت رانندگی و تجربه ی آن با شما صحبت میکند

ویدیوی دوم از آقای اشمی که آلمانی هستند و در کنار آلیانز آرنا شهر مونیخ برای شما از امکانات و تجربه کار با بی ام دابلیو حرف میزنند

پستهای مرتبط

از آنجاییکه خودم علاقه ی شدیدی به محصولات کیا دارم گاها نظراتم به سمت محصولات کیا غش میکند ولی خوب همیشه سعی میکنم در نقدها و بررسی ها تعصب رو کنار بگذارم و از روی تعصب و غرض در مورد کالا یا خدماتی نظر ندهم.الان هم دو خودرواز بهترین خودرهای سدان سال 2014 رو قرار هست زیر تیغ مقایسه ببریم جایی که کوچکترین مساله ای از دیدمان مخفی نیست و البته وصدالبته غرضی هم در کار نیست.

نظرات