ساکت و بی سر و صدا اما با کیفیت، نیسان ایکس تریل

10634
0
دسته بندی :  بررسی
ساکت و بی سر و صدا اما با کیفیت، نیسان ایکس تریل

نیسان ایکس‌ تریل یکی از پرفروش‌ترین خودروهای این شرکت ژاپنی است که توانسته به مدد امکانات و انتخاب‌های متنوعی که به مشتریان ارائه می‌دهد، در بازار شدیدا رقابتی کراس اوور‌های شهری نامی برای خود دست و پا کند. در این مقاله به معرفی و بررسی این شاسی‌بلند کامپکت می‌پردازیم.


معرفی اولیه


خریداران ایکس تریل گزینه‌های مختلفی برای انتخاب دارند: مدل پنج یا هفت سرنشینه، موترو بنزینی یا دیزل و دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ متحرک. بنابراین بی‌جا نیست بگوییم که مدل‌های مختلف این خودرو تمام ترکیب‌های ممکن را شامل می‌شود.

نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۱۷ با آپدیت‌های مختلفی عرضه شده است تا همچنان رقیبی جدی برای سایر خودروهای این کلاس باشد. مدل ۲۰۱۷ ظاهر جدیدتر و کابین باکلاس‌تری دارد، همچنین تکنولوژی‌های متعددی از جمله ترمز اضطراری خودکار و کروز کنترل تطبیقی در مدل‌های مختلف گنجانده شده است. از دیگر به روز‌رسانی‌ها می‌توان به شکل جدید فرمان و تودوزی‌های متنوع اشاره کرد.


نمای پشت از نیسان ایکس تریل 2017 قرمز
نیسان ایکس تریل قرمز از نمای جلو
نیسان ایکس تریل طوسی از نمای جلو
نیسان ایکس تریل طوسی از نمای بقل



پیشرانه‌‌ها و مدل‌ها


نیسان برای خودروی ایکس تریل ۳ پیشرانه‌ی بنزینی و دو پیشرانه‌ی دیزلی در نظر گرفته است. ضعیف‌ترین موتور در این گروه دارای ۴ سیلندر با حجم ۲ لیتر بوده و توانایی تولید حداکثر ۱۳۳ اسب‌بخار در دور موتور ۶0۰۰ دارد. حداکثر گشتاور تولیدی نیز ۲۰۰ نیوتن‌متر در دور ۴۴۰۰ می‌باشد. نیروی تولید شده توسط گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. ایکس تریل مجهز به این موتور در ۱۱.۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۳ کیلومتر در ساعت است. میزان مصرف سوخت این مدل ۸.۲ لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است. برای مدل‌های بالاتر پیشرانه‌های قدرتمندتری در نظر گرفته شده است؛ یک موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی که قدرتی معادل ۱۷۱ اسب‌بخار در دور ۶۰۰۰ و گشتاوری برابر با ۲۲۶ نیوتن‌متر در اختیار راننده قرار می‌دهد. گیربکسی‌ که با این موتور عرضه می شود تنها از نوع CVT ایکس‌ترونیک است. نیروی موتور بسته به مدل خودرو به محود جلو یا هر چهار چرخ منتقل می شود. قدرت بیشتر موتور باعث شده صفر تا صد ایکس تریل از ۱۱.۱ به ۱۰.۵ ثانیه کاهش یابد و به لطف گیربکس پیشرفته‌ی آن مصرف سوخت مدل ۵ سرنشین نیز به ۷.۹ لیتر در صد کیلومتر کاهش یافته است.

 در کنار پیشرانه‌های بنزینی، یک پیشرانه‌ی دیزلی ۲ لیتری مجهز به توربوشارژ نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است. قدرت تولیدی این موتور ۱۷۷ اسب‌ بخار بوده و گشتاور آن نیز ۳۸۰ نیوتن‌متر در دور ۲۰۰۰ می‌باشد. تیسان ایکس تریل دیزلی نیز با دو نوع سیستم انتقال قدرت، یعنی تک دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک عرضه می‌شود.

تمام پیشرانه‌های ذکر شده در سه مدل ST، TI و TS مورد استفاده قرار می‌گیرند. موتور بنزینی دو لیتری تنها در مدل پایه‌ی ST استفاده شده است. البته می‌توان برای این مدل پیشرانه‌های ۲.۵ لیتری بنزینی با سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل نیز سفارش داد. همچنین گیربکس دستی ۶ سرعته تنها برای این مدل در نظر گرفته شده است. مدل بالاتر TI تنها با موتور ۲.۵ لیتری و سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ عرضه می‌شود و نسبت به مدل ST از امکانات بیشتری بهره می‌برد. در مدل TS تنها از موتور دیزلی استفاده شده است.

همچنین گفتنی است که نیسان ایکس تریل با گنجایش ۷ سرنشین تنها با موتور ۲.۵ لیتری، گیربکس CVT‌ و سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل به فروش می‌رسد.


چراغها و رینگ های 19 اینچی نیسان ایکس تریل TI
چراغهای پشت نیسان ایکس تریل TI
چراغهای پشت نیسان ایکس تریل طوسی
چراغهای جلو نیسان ایکس تریل طوسی




تجربه‌ی رانندگی


تمام پیشرانه‌های ایکس تریل نیرویی کم‌تر از ۲۰۰ اسب‌بخار تولید می‌کنند. این موضوع شاید برای برخی ناامیدکننده باشد، چرا که این خودرو دارای جثه‌ی بزرگی است و این میزان نیرو برای چنین خودرویی ناکافی به نظر می‌رسد. با این حال ایکس تریل ST به لطف گیربکس دقیق و به خوبی تنظیم شده‌ی خود بسیار چالاک است، به گونه‌ای که هنگام فشار دادن روی پدال گاز، عطش خودرو برای سرعت‌گیری شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دور موتور خودرو هنگام شتاب‌گیری به سرعت و بدون مکث بالا می‌رود، اما پس از آن که به سرعت مدنظر رسیدید، تقریبا دیگر هیچ صدایی از موتور نخواهید شنید چرا که هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها در اغلب موارد دور موتور از ۲۰۰۰ فراتر نمی‌رود.

ایکس تریل تک دیفرانسیل همانند مدل دو دیفرانسیل چسبندگی خوبی، حتی در شرایط بارانی از خود نشان می‌دهد. شما هنگام شتاب‌گیری خودرو متوجه چسبندگی بالای آن خواهید شد و در هنگام عبور از پیچ‌ها با سرعت بالا هیچ گونه استرسی نخواهید داشت. با این که ارتفاع خودرو از زمین ۲۱۰ میلی‌متر است، و از این لحاظ در کلاس خود در رده‌های بالا قرار می‌گیرد، اما برعکس مدل‌های سال‌های قبل نباید بی‌محابا وارد مسیرهای صعب‌العبور شوید. از نکات منفی سواری خودرو نیز می‌توان به ورود بیش از حد صدای حرکت تایرها بر روی سطوح ناهموار اشاره کرد.


نمای آفرود از نیسان ایکس تریل
چالش عبور از یک جاده و چاله ی آفرود برای نیسان ایکس تریل قرمز
نمای کناری از نیسان ایکس تریل ST
نمای پشت از نیسان ایکس تریل ST



اما در مورد سواری مدل بالاتر TI‌ گفتنی است که علی‌رغم داشتن همان مشخصات مدل ST، خودرو به طرز محسوسی سنگین‌تر و بی‌حال‌تر به نظر می‌رسد. همچنین هنگام شتاب‌گیری صدای موتور خودرو تا حدی آزار دهنده می‌شود، چیزی که در مدل ST به هیج وجه متوجه آن نمی‌شوید. با این حال در دورهای پایین، در کابین خودرو صدایی به گوش نمی‌رسد.

ایکس تریل TI از لاستیک ۱۹ اینچی بهره می‌برد، در حالی که مدل ST دارای لاستیک‌های ۱۷ اینچی است. همین موضوع باعث شده است که سواری TI کمی خشک‌تر شود، با این حال نباید از جنبه‌ی مثبت لاستیک‌های بزرگتر، که همان چسبندگی بیشتر است، به راحتی عبور کرد. در این جا نیز همانند مدل ST صدای حرکت خودرو بر روی سطح ناهموار وارد کابین می‌شود، اما نمی‌توان گفت که سواری خودرو رضایت‌بخش نیست. شرکت نیسان گفته است که تغییرات زیادی در مدل ۲۰۱۷ نسبت به مدل‌های پیشین صورت نگرفته است. با این حال کاملا واضح است که مهندسان برای ارتقای‌ عملکرد سیستم تعلیق خودرو و کاهش صدایی ورودی به کابین زمان زیادی را صرف کرده‌اند.


کابین و امکانات


کابین ایکس تریل بزرگ و جادار است و از بودن در آن احساس راحتی می‌کنید. صندلی‌ها راحت هستند و به خوبی شما را در بر می‌گیرند. همچنین طرح کلی داشبورد ساده و به دور از شلوغی بی‌مورد است. با این حال وجود یک صفحه نمایش لمسی پنج اینچی به صورت استاندارد در مرکز داشبورد مدل ST شما را به یاد دوران باستان می‌اندازد، چرا که اکنون تمام رقیبان ایکس تریل در بازار از صفحات بزرگ بهره می‌برند. کیت استاندارد که به صورت مشترک در همه‌ی مدل‌ها وجود دارد شامل این موارد می‌شود: ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو، رینگ‌های آلیاژی، چراغ‌های روشنایی در روز از نوع LED، آینه‌های تاشو‌ی برقی همرنگ با بدنه، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، شش ایربگ و سیستم ترمز اتوماتیک در سراشیبی.


کروز کنترل، کنترل ظبط و پخش روی فرمان نیسان ایکس تریل
نمای داشبورد، فرمان، مانیتور و دنده ی نیسان ایکس تریل 2017
نمای فرمان، دنده، صفحه ناوبری نیسان ایکس تریل 2017
صندلی های تاشو عقب حجم صندوق عقب نیسان ایکس تریل 2017 را تا 945 لیتر افزایش میدهند


نمای کیلومتر شما و مانیتور وضعیت خودرو نیسان ایکس تریل 2017
کنترل وضعیت رانندگی نیسان ایکس تریل 2017. شما میتوانید سیستم تعلیق را متناسب به وضعیت جاده بصورت دلخواه تنظیم نمایید




علاوه بر موراد ذکر شده در بالا، مدل TI از امکانات دیگری نیز بهره می‌برد؛ آینه‌های جانبی مجهز به گرمکن، برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک، فرمان مجهز به گرمکن، صندلی‌های جلو و عقب مجهز به گرمکن، سیستم تهویه‌ی دو منطقه‌ای، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، سیستم صوتی با ۸ اسپیکر، سیستم روشن شدن چراغ‌های عقب هنگام شروع  به حرکت و مون‌روف.

علاوه بر ترمز اضطراری خودکار، مدل TI‌ از سیستم دوربین ۳۶۰ درجه‌ای با قابلیت تشخیص اشیا بهره می‌برد. همچنین باید به سیستم مانیتورینگ نقاط کور و ترافیک پشت سر، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم رانندگی در بین خطوط، سیستم تشخیص عابر پیاده و کروز کنترل تطبیقی نیز اشاره داشت.

نیسان ایکس تریل خودروی جاداری است. فضای پشت صندلی‌های ردیف دوم در حدود ۵۶۵ لیتر است که با تا کردن آنها، این فضا به ۹۴۵ لیتر نیز می‌رسد. در مدل‌های ۷ سرنشینه فضای پشت ردیف دوم ۴۴۵ لیتر و پشت ردیف سوم نیز ۱۳۵ لیتر است. به طور خلاصه می‌توان گفت که فضای کافی برای سرنشینان ردیف دوم وجود دارد. همچنین افراد نوجوان و کودکان نیز از نشستن در ردیف سوم خودرو احساس ناراحتی نخواهند کرد.




صندلی های تاشو عقب نیسان ایکس تریل 2017 که حجم صندوق را تا 945 لیتر میتواند افزایش دهد
صندلی های عقب تاشو نیسان ایکس تریل 2017
نمای تاشو صندلی عقب نیسان ایکس تریل 2017
نمای موتور نیسان ایکس تریل 2017



سخن آخر


به طور کلی نیسان ایکس تریل ویژگی‌های مثبتی دارد که آن را به گزینه‌ای مناسبی برای خرید یک خودروی کراس اوور خانوادگی تبدیل می‌کند. ایکس تریل راحت و جادار است و نسبت به امکاناتی که در اختیار شما می‌گذارد، برچسب قیمت معقولی دارد. به نظر می‌رسد که مدل ST‌ خودرو با موتور بنزینی  ۲.۵ لیتری و گنجایش ۷ سرنشین بهترین عملکرد را در بین دیگر مدل‌ها دارد. اما قبل از تصمیم به خرید خودرو بهتر است نگاهی به میتسوبیشی اوت‌لندر با گنجایش ۷ نفر نیز بیاندازید. 

در پایان جدول مشخصات فنی مربوط به  مدل ST با موتور دو لیتری و  مدل TI آورده می‌شود.


مشخصات فنیایکس تریل ST
ایکس تریل TI
نوع موتور۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی
حجم موتور (سی‌سی)19972488
حداکثر قدرت (اسب بخار)144171
حداکثر گشتاور (نیوتن متر)200226
سیستم انتقال قدرتمحور جلوچهار چرخ متحرک
گیربکسدستی ۶ سرعتهCVT
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر)8.28.3
وزن (کیلوگرم)14251549
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)1740/1821/46891740/1821/4689

آگهی های مرتبط

(تومان)3,750,000,000

خودرو مشابه صفر بدون رنگ و خوردگی و قوری بدون لیسه خودرو بسیار تمیز نگهداری شده تمام سرویسها را نمایندگی رفته 

1403/7/7تهران
(تومان)1,550,000,000

 

1400/6/26تهران
توافقی

رنگ مسی متالیک فول کامل شرکتی سند دست اول بسیار تمیز و در حد صفر داخل ماشین هنوز بوی نویی میده تماس و پیامک پاسخگو هستم. 

1399/7/22تهران
توافقی

مدل ٢٠١٧ ٢١٠٠٠ كاركرد فنی و بدنه به شرط کارشناسی تمام سرويسها نمايندگی انجام شده صندلي برقي گرمكن و سرد كن صندلي مانیتور دارد رادار بين خطوط رادار نقطه كور دوربين عقب دوربين ٣٦٠ صندوق برقي و لمسي روكش چرم مشکی شيشه شور چراغ جلو دي لایت لاستیک نو صد در صد كروز کنترل داخل خودرو در حد صفر تخفیف برای مصرف کننده واقعی پای معامله 

1399/4/5البرز
توافقی

کی لس دوربین ۳۶۰ صندوق برقی گرم‌کن دستی برقی شیب سنج و... 

1398/11/17تهران
توافقی

فول ترین مدل موجود 

1398/11/16تهران

پستهای مرتبط

در این سری از مقالات دوئل تلاش کردیم تا دو محصول پر طرفدار یعنی پژو 207 و تندر 90 را مقایسه کنیم و خودروی مناسب برای خرید را در اخر معرفی کنیم

کنترل پایداری الکترونیکی‌ (ESC) یک ویژگی امنیتی در خودرو است که انحراف خودرو را تشخیص داده و از وقوع آن جلوگیری کرده و یا حتی به بازیابی کنترل خودرو کمک می‌کند. این سیستم در کنار کروز کنترل از مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی لازم برای هر خودوریی به شمار می‌رود که در صورت فعال بودن می‌تواند از تصادفات زیادی جلوگیری کند. کنترل خودرو به دلایل مختلفی ممکن است از دست راننده خارج شود که البته متداول‌ترین آن سر خوردن در جاده‌های لغزنده است، در این حالت ESC فعال شده و از انحراف بیشتر خودرو جلوگیری می کند. در این گزارش از اتکس سعی می‌کنیم به برخی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که شاید برای هر یک از علاقمندان به خودرو مطرح شده باشد، پاسخ خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.

نظرات