ژان-کریستف کمار، قائممقام منطقهی خاورمیانه و آفریقا و عضو هیأتمدیرهی گروه خودروسازی PSA و جمعی از مدیران ارشد سیتروئن با حضور در ایران با مدیرعامل و مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا نشستی برگزار کردند و در خصوص ادامهی همکاریها به بحث و مذاکره پرداختند.
با حضور مدیران ارشد شرکت سیتروئن در ایران و انجام مذاکرات نهایی، تابلوی سردر شرکت «سایپا کاشان» به «سایپا سیتروئن» تبدیل شد و این شرکت فرانسوی فعالیتش را مجددا پس از ۳۹ سال به صورت رسمی در ایران آغاز کرد.
علاوه بر این تمام قراردادهای مورد نیاز ِ مشارکت انتفاعی [جوینت ونچر] بین دو شریک ایرانی و فرانسوی به امضاء رسید و اعضای هیأتمدیرهی شرکت سایپا-سیتروئن مشخص و معرفی شدند. قرارداد جوینتونچر در دوران پسابرجام منعقد شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به انعقاد قرارداد بین شرکت سیتروئن فرانسه با شرکت خودروسازی سایپا گفت: شرکت سیتروئن در حال حاضر شرکت سایپا-سیتروئن شده و دیگر شرکت سیتروئن نیست. تا پایان سال جاری نیز از نخستین محصول این شرکت رونمایی خواهد شد.
وی افزود: سهم سایپا در این قرارداد ۵۰ درصد و سهم سیتروئن نیز ۵۰ درصد و برابر است.
غول خودروسازی فرانسوی، PSA، اعلام کرده که با بازگشت ایران فروش جهانی این شرکت در نیمهی نخست سال با اندکی رشد همراه بوده و این امر موجب شده است تا مشکلاتی که در رابطه با کاهش ۵۰ درصدی حجم صادرات به چین بوجود آمده بود تا حدی جبران گردد.
بین ماههای ژانویه و ژوئن، میزان فروش PSA در چین با ۴۸/۶ درصد سقوط همراه بود و به ۱۵۲,۳۸۰ دستگاه رسید، در حالی که در بازار عمدهی آن یعنی اروپا نیز حجم معاملات ۱/۹ درصد کاهش داشت و ۱,۰۳ میلیون دستگاه را در بر گرفت، که عمدتا ناشی از عملکرد ضعیف برند لوکس این شرکت (دیاس اتومبیلز) بود.
اما نگرانیهای این شرکت در خصوص چین با عملکردش در منطقهی خاورمیانه و آفریقا جبران شد، جایی که فروش آن به بیش از سه برابر و به ۲۷۷,۹۳۱ دستگاه رسید، که از این تعداد ۲۰۷,۹۰۰ دستگاه آن در ایران و تحت مجوز پژو تولید شدند. این سه برابری تولید به شکل بسزایی محصول رفع تحریمهای بینالمللی علیه ایران و مشارکت با تولیدکنندهی ایرانی بوده است.
علیرغم اینها و به طور کلی این خودروساز، که در تلاش است تا برندهای اروپایی ِ جنرال موتورز یعنی Opel و Vauxhall را خریداری کند، در نیمهی اول سال ۲۰۱۷ فروشی برابر ۱,۵۸ میلیون دستگاه داشته و رشد فروش جهانی آن برابر ۲,۳ درصد بوده است.
اگر برنامهریزیهای صورتگرفته در خصوص در اختیار گرفتن بیزنس اروپایی جنرال موتورز در اروپا محقق شود، PSA میتواند موقعیت خود به عنوان دومین تولیدکنندهی عمدهی خودرو در اروپا پس از گروه آلمانی فولکسواگن را احیاء کند.