معرفی اولیه
چند سالی است که حضور خودروهای شاسی بلند در خیابانها بیشتر شده و خریداران خودرو همواره شاسی بلندها را به چشم خودروهای بسیار لوکس و جادار تصور میکنند. البته عمدتا همینطور هم هست. بیشتر خودروهای شاسی بلند از فضای زیادی برای سرنشین و بار برخوردار هستند. اما لازم به ذکر است که خودروهای شاسی بلند به دلیل وزن بالا و همینطور توانایی خارج جاده خود، سواری چندان خوبی ندارند و از آنجایی که لازم است موتور قویتری برای به حرکت در آوردن این وزن زیاد استفاده شود، همواره این خودروها از خودروهای سدان هم رده خود، گرانتر هستند و مصرف سوخت بسیار بیشتری دارند. بسیاری از شرکتهای خودروسازی به این تقاضا توجه کردند و پا به عرصه خودروهای شاسی بلند گذاشتهاند. شرکتهایی نظیر میتسوبیشی، کیا، هیوندا، تویوتا، نیسان و ... . یکی از شرکتهایی که در این عرصه موفق بوده و خودروهای شاسی بلند آن محبوبیت زیادی دارند، کیا است. خودروهایی نظیر اسپورتیج و سورنتو مثالهایی از خودروهای شاسی بلند محبوب و موفق هستند. اسپورتیج که یک خودرو شاسی بلند با سایز متوسط است، به دلیل ظاهر اسپورت، عملکرد خوب و امکانات زیاد، یکی از محبوب ترین خودروهای ایران در این رده است و به همین دلیل، با گذشت ۴ سال از تولید آن، هنوز هم خریداران زیادی برای مدل دست دوم آن وجود دارد. از سال ۲۰۱۱ طراحی اسپورتیج مجددا انجام شد و از هر نظر تبدیل به خودرویی کاملا جدید شد. نسل ۲۰۱۴ این خودرو از نظر ظاهر تفاوت چندانی با نسل اولیه آن (مدل ۲۰۱۱) ندارد اما از لحاظ امکانات رفاهی و مشخصات فنی، تغییراتی را در آن شاهد هستیم. این خودرو در ۳ تریم عرضه میشود که در ادامه به بررسی جزئی هر یک میپردازیم:
مدل LX
در این خودرو از موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر خطی با توان ۱۸۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتون متر استفاده شده است. جعبه دنده تعبیه شده در این خودرو از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است که قابلیت کنترل دستی هم دارد. برای این خودرو دو مدل دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل در نظر گرفته شده که تفاوت قیمت اندکی هم با یکدیگر دارند و خریدار میتواند یکی از این مدل را انتخاب کند. میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۳.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است و که با توجه به ظرفیت باک ۶۰ لیتر کمی آزاردهنده است. البته همانطور که گفته شد مصرف سوخت بالا ویژگی بارز تمامی خودروهای شاسی بلند بنزینی است. برخی از امکانات پایه این مدل عبارتند از: رینگهای ۱۷ اینچی آلومینیومی، سیستم فرمان برقی، آینه بغلهای تاشونده برقی، ۳ خروجی برق ۱۲ ولت، سیستم تهویه مطبوع دستی، سیستم ورود به خودرو بدون کلید (Keyless)، کروز کنترل، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت، تنظیم صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، تودوزی پارچهای، کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان، اتصال بیسیم تلفن همراه و سیستم صوتی با ۶ بلندگو. برای این خودرو امکانات زیادی هم به عنوان آپشن در نظر گرفته شده که در ادامه هر یک را نام میبریم: اسپویلر، گرم کن آینه بغل، چراغ راهنما برروی آینه بغل، استارت موتور از راه دور، چراغهای جلو خودکار، قطب نما، دوربین عقب و سنسور پارک عقب.
مدل EX
این مدل هم از موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر خطی با ۱۸۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتون متر بهره میبرد و همان جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک برای آن در نظر گرفته شده. تریم EX هم در دو مدل دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه میشود. با توجه به مشخصات فنی یکسان آن با مدل LX، میانگین مصرف سوخت ترکیبی و ظرفیت باک آنها با یکدیگر تفاوتی ندارد و اعداد ۱۳.۵ لیتر در هر صد کیلومتر و ۶۰ لیتر برای آنها اعلام شده است. امکانات پایه این مدل از مدل پیشین بیشتر است و عبارتند از: رینگهای آلومینیومی ۱۸ اینچی، سیستم فرمان برقی، اسپویلر، آینه بغلهای تاشونده برقی مجهز به گرم کن و چراغ راهنما، ۳ خروجی برق ۱۲ ولت، سیستم ورود به خودرو بدون کلید (Keyless)، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم تهویه مطبوع دو فضایی، کروز کنترل، تودوزی پارچهای، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت، تنظیم صندلی راننده در ۴ جهت، گرم کن صندلیهای جلو، کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان، ۷ بلندگو پیشرفته اینفینیتی، آمپلیفایر، چراغهای جلو اتوماتیک، مه شکن جلو، دوربین عقب و سنسور پارک عقب. امکانات رفاهی سفارشی این مدل عبارتند از: رهیاب با کنترل صوتی، سانروف، استارت موتور از راه دور، تودوزی چرمی و سرد کن صندلی جلو.
مدل SX
در این مدل از موتور ۲ لیتری چهار سیلندر خطی مجهز به توربوشارژ و فناوری D-CVVT با توان ۲۶۰ اسب بخار و گشتاور ۳۶۵ نیوتون متر استفاده شده است. جعبه دنده در نظر گرفته شده برای این خودرو ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت کنترل دستی است و هر دو مدل دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل آن قابل سفارش است. میانگین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۱۴ لیتر در هر صد کیلومتر است و ظرفیت باک آن مانند مدلهای پیشین، ۶۰ لیتر است. امکانات پایه این مدل تفاوت چندانی با مدل EX ندارد و به شرح زیر هستند: رینگهای ۱۸ اینچی آلومینیومی، اسپویلر، آینه بغلهای تاشونده برقی مجهز به گرم کن و چراغ راهنما، ۳ خروجی برق ۱۲ ولت، سیستم ورود به خودرو بدون کلید (Keyless)، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم تهویه مطبوع دو فضایی، کروز کنترل، تودوزی پارچهای، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت، گرم کن صندلیهای جلو، تنظیم صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان، ۷ بلندگو پیشرفته اینفینیتی، آمپلیفایر، چراغهای جلو اتوماتیک، تنظیم ارتفاع خودکار چراغهای جلو، دوربین عقب و سنسور پارک عقب. امکانات سفارشی این مدل هم شباهت بسیاری به مدل EX دارد و عبارتند از: رهیاب با کنترل صوتی، سانروف، استارت موتور از راه دور، تودوزی چرمی و سرد کن صندلیهای جلو.
مشخصات | LX | EX | SX |
---|---|---|---|
حجم موتور (لیتر) | ۲.۴ | ۲.۴ | ۲ |
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ | ۴ |
توان (اسب بخار) | ۱۸۲ | ۱۸۲ | ۲۶۰ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۲۴۰ | ۲۴۰ | ۳۶۵ |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | ۱۱.۲ | ۱۱.۲ | ۷.۱ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۲۱۱ | ۲۱۱ | ۲۲۶ |
جعبه دنده | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) | 13.5 | 13.5 | 14 |
حجم باک (لیتر) | 60 | 60 | 60 |
تجربه کارشناسی:
یک اسپورتیج کارشناسی شده مدل 2015 کاملا سالم و بدون مشکل از دید کارشناس:
وضعیت بدنه:بدون رنگ شدگی.در عقب و لبه در جلو سمت شاگرد بدون رنگ صافکاری شده است. وضعیت فنی:فنی سالم.
عملکرد فنی
همانطور که گفته شد برای این خودرو دو پیشرانه که یکی با حجم ۲.۴ لیتر و توان ۱۸۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتون متر و دیگری با حجم ۲ لیتر مجهز به توربوشارژر و توان ۲۶۰ اسب بخار و گشتاور ۳۶۵ نیوتون متر در نظر گرفته شده که در تریمهای مختلف این خودرو دیده میشوند. پیشرانه ۲.۴ لیتری در مدلهای LX و EX یافت میشود. این پیشرانه شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۱۱.۲ ثانیه را برای این خودرو رقم میزند و حداکثر سرعت آن را به ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت میرساند. به دلیل وزن بسیار زیاد خودروهای شاسی بلند، توقع شتاب بالایی از آنها نمیرود و این خودرو هم از این قاعده مستثنا نیست و شتاب آن چندان راضی کننده نیست. اما پیشرانه ۲ لیتری توربو که در مدل SX دیده میشود با شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۷.۱ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۲۶ کیلومتر بر ساعت، شتاب بسیار خوبی را به ارمغان میآورد. اغلب خودروهای شاسی بلند بدلیل دارا بودن توانایی خارج جاده در کنار مصارف معمولی، سواری خشک و ناراحتی دارند. کیا اسپورتیج به مراتب از دیگر خودروهای شاسی بلند سواری خشکتری دارد و این نکته کمی برای خریداران این خودرو آزاردهنده است. میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن هم با توجه به پیشرانه استفاده شده در این خودرو، از ۱۳.۵ تا ۱۴ لیتر در هر صد کیلومتر متغیر است که اعداد بسیار بالایی هستند و این نقطه ضعف بیشتر خودروهای شاسی بلند است.
طراحی ظاهری
اگر نگاهی به خودروهای مختلف شرکت کیا بیندازیم، اولین نکتهای که نظر ما را جلب میکند طراحی زیبا و با دقت این خودروهاست. خودروهای کیا در هر ردهای از خودروهای هم تراز خود زیباتر هستند. به عنوان مثال میتوان به اپتیما، سراتو، کادنزا و... اشاره کرد. اسپورتیج هم در میان دیگر شاسی بلندهای هم رده خود ظاهری اسپورت و باشکوه دارد و از هر رده سنی، طرفداران خاص خود را دارد. جلو پنجره عظیم، رینگهای بزرگ و زیبا، چراغهای کشیده، طراحی زیبا سپر عقب و برجستگیهای حساب شده از عواملی هستند که ظاهر این خودرو را چشمنواز کردهاند.
در داخل هم، کیفیت بالای مواد مصرف شده، طراحی جدید و زیبا پشت آمپر، در دسترس بودن تمامی دکمهها و فضای کافی برای سرنشینان از جمله نکات مثبت طراحی این خودرو هستند. تنها نکته منفی طراحی این خودرو، فضای بار کمتر نسبت به رقبای خود است.
نتیجه گیری
اگر به دنبال یک خودرو شاسی بلند با ظاهری اسپورت و امکانات فراوان هستید، قطعا یکی از انتخابها اسپورتیج است. اما باید در نظر داشته باشید که در ازای داشتن این خودرو، عملکرد فنی پایین، سواری خشک و مصرف سوخت بالا را هم متحمل خواهید شد. البته این نکات در اغلب خودروهای شاسی بلند دیده میشود که در کنار قیمت بالاتر آنها از خودروهای سواری هم رده خود، باعث میشود برای مصارف معمولی و شهری انتخاب معقولی نباشند. این خودرو رقبای سرسختی در بازار خودرو ایران همچون هیوندا سانتافه و تویوتا راو ۴ دارد که البته با این حال با استقبال خوبی مواجه شده است و به همین دلیل بازار مدل دست دوم خوبی هم دارد. اگر تنها امکانات رفاهی برای شما مهم باشد، این خودرو کاملا مناسب شماست اما اگر سواری نرم و عملکرد مناسب هم مدنظر دارید، رقبای این خودرو هم حرفهایی برای گفتن دارند.
قیمت
در شرایط کنونی بازار خودرو که قیمتهای متعدد و گاه غیر معقولی را شاهد هستیم و گرانی خودرو به امری معمول برای مردم تبدیل شده است، قیمت گذاری خودرو به کاری دشوار تبدیل شده و هم فروشنده و هم خریدار را دچار سردرگمی کرده است. برای یافتن قیمت واقعی خودرو موردنظر شما، ما به شما سیستم قیمت روز خودروی اُتکس را پیشنهاد میکنیم. این سیستم هوشمند یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحلیل قیمت و بازار خودروست. سیستم هوشمند قیمت خودرو اتکس کاملا بهروز است و تمامی تحولات بازار خودرو در آن اعمال میشود. در این سیستم میتوانید اطلاعات مربوط به قیمت خودرو نو و یا کار کرده در ۳ حد بالا، متوسط و پایین را برروی نمودار مشاهده کنید.
کارشناسی
اکنون که شاهد قیمتهای مختلفی برای خودروها هستیم، فروشندگان خودرو نهایت سعی خود را میکنند که با بالاترین قیمت، خودرو خود را به فروش برسانند و به همین دلیل برخی از آنها با خریدار درباره وضعیت خودرو خود صادق نیستند. از طرفی نگهداری خودرو و بازدیدهای دورهای برای خودروهای کرهای امری بسیار مهم و حیاتی است و ممکن است عدم توجه به این نکته، آسیبهایی جدی به خودرو وارد کرده باشد. این موقع است که بهتر است در هنگام خرید خودرو یک کارشناس همراه خود داشته باشید تا به تمامی نکات خودرو اشراف داشته و تجربه کافی در این زمینه را نیز دارا باشد. تیم کارشناسی خودرو اتکس، متشکل از افرادی خبره، کارکشته و مجهز به دستگاههای روز سنجش و کارشناسی، این امکان را برای شما خریداران فراهم میسازد تا با خیالی آسوده به سراغ خرید اتومبیلهای مورد نظر خود رفته و بدون نگرانی از بابت وضعیت فنی و ظاهری خودرو، خودرو مورد علاقه خود را خریداری کنید. در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری کیا اسپورتیج در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرمهای اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره ۲۸۴۲۸۴۶۶-۰۲۱ و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید.