آریو سایپا یکی از محصولات نسبتا جدید سایپا است که توجهات را به خود جلب کرده است. در این گزارش از اتکس، به بررسی کلی این خودرو و ارزیابی نقاط ضعف و قوت آن خواهیم پرداخت. با ما باشید.
معرفی اولیه و بررسی کلی
آریو سایپا (Ario Saipa) نام یکی از تولیدات به نسبت جدید شرکت سایپا است. سایپا برای تولید این خودرو به سراغ کمپانی نه چندان معروف زوتی (ZOTYE) رفته است. زوتی این خودرو را در آغاز با نام Z300 تولید میکرد. سایپا در ابتدا نام آن را به S300 تغییر داد و بعدها نیز نام «آریو» برای نام در نظر گرفته شد و ما هم اکنون نیز آن را به همین اسم میشناسیم. به نظر میرسد که سایپا امتیاز این خودرو را خریداری کرده است، زیرا نشان تجاری آن نیز به نشان سایپا تغییر کرده است. بدنهی آریو را میتوان یک کپی نزدیک از بدنهی خودروی تویوتا آلیون دانست که تولید آن از سال ۲۰۰۷ شروع شده بود. هر چه که هست نمیتوان یک نمرهی عالی برای طراحی بدنهی آن در نظر گرفت. ولی به هر حال شباهت آن به یکی از محصولات تویوتا شاید برای برخی جالب باشد.
عملکرد فنی و ایمنی
آریو در کل در ۴ تیپ مختلف روانهی بازار شده است. استاندارد ۱.۵ (Standard 1.5)، الگانت ۱.۵ (Elegant 1.5)، الگانت ۱.۶(Elegant 1.6) و رویال ۱.۶(Royal 1.6) نامهایی هستند که برای این تیپها در نظر گرفته شدهاند. سایپا از دو پیشرانهی متفاوت برای آریو استفاده کرده است. یک پیشرانهی ۱.۵ لیتری با توان بیشینهی ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور بیشینهی ۱۴۱ نیوتونمتر؛ پیشرانهی دیگر با حجم ۱.۶ با توان و گشتاور بیشینه به ترتیب ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۱ نیوتونمتر. گیربکس به کار رفته برای پیشرانههای ۱.۵ لیتری از نوع دستی ۵ سرعته و دو تیپ دیگر از نوع اتوماتیک هستند. این پیشرانهها در چین توسط سازندهای تحت نظر میتسوبیشی ژاپن ساخته شدهاند. اما واقعیت این است که ضعف اصلی این خودرو را نه در توان و گشتاور، بلکه در سیستم انتقال قدرت و گیربکس آن باید جستجو کنیم. عملکرد نه چندان مطلوب این بخش باعث میشود تا شتابگیری اولیهی خودرو قدری کند باشد. اما در کل دندهدهی نرم و قابل قبول انجام میشود.
نقطهی قوت اصلی آریو در ایمنی بالای آن است. آریو از سوی موسسهی ایمنی C-CNAP امتیاز ۵ ستاره را دریافت کرده است که چنین نمرهای را در خودروهای کمی از محصولات تولیدی شرکتهای داخلی میبینیم. همانطور که پیشتر نیز گفتیم، عملکر ترمز ضد قفل آریو هم بسیار ایمن و قابل قبول است.
طراحی و امکانات
اگر بخواهیم یک توصیف ساده از آریو ارائه دهیم باید بگوییم که این خودرو یک خودروی خانوداگی و مناسب برای سفر است. فضای کافی در بخش عقب و جلوی آن، ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل (ABS) و توزیعکننده نیروی ترمز (EBD)، سیستم ضدسرقت، کامپیوتر سفری، شیشهها و آیینههای برقی، گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک، سنسور دنده عقب، ایربگ راننده و سرنشین جلویی، صندلیهای چرمی، رینگهای آلومینیومی، صندلیهای تاشو عقب، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و مهشکن جلو و عقب، سیستم تهویهی مطبوع اتوماتیک، همگی باعث میشود تا انتظارات متدوال از یک خودروی سواری خانوداگی رفع شود.
قیمتها و مصرف سوخت
قیمتهای اعلام شده از سوی سایپا برای تیپهای مختلف آریو تقریبا از ۵۰ میلیون تا ۵۵ میلیون است. مصرف سوخت آریو بر پایهی اعلام سایپا در حالت ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به مقدار ۶.۷ لیتر در موتور ۱.۵ لیتری و ۷.۶ لیتر نیز در موتور ۱.۶ لیتری است.
ارزیابی نهایی
نکات مثبت:
پیشرانهی قابل قبول؛ ایمنی بالا؛ جادار و با فضای کافی
نکات منفی:
شتاب اولیهی نسبتا ضعیف؛ عایقکاری صوتی ضعیف بین موتور و کابین؛ دارای ظاهر اندکی قدیمی و نهچندان زیبا
در پایان باید اشاره کنیم که اطلاعات و توضیحات فنی و تصاویر خودرو، از سایت رسمی شرکت سایپا گرفته شده است.
تیپ
|
استاندارد ۱.۵
|
الگانت ۱.۵
|
الگانت ۱.۶
|
رویال ۱.۶
|
---|---|---|---|---|
توان بیشینه (همگی در rpm ۶۰۰۰)
|
۱۰۳ اسب بخار
|
۱۰۳ اسب بخار
|
۱۱۲ اسب بخار
|
۱۱۲ اسب بخار
|
گشتاور بیشینه (همگی در rpm ۴۰۰۰)
|
۱۴۱ نیوتونمتر
|
۱۴۱ نیوتونمتر
|
۱۵۱ نیوتونمتر
|
۱۵۱ نیوتونمتر
|
حجم موتور
|
۱.۵ لیتر
|
۱.۵ لیتر
|
۱.۶ لیتر
|
۱.۶ لیتر
|
حجم باک
|
۵۵ لیتر
|
۵۵ لیتر
|
۵۵ لیتر
|
۵۵ لیتر
|
جرم خودرو
|
۱۲۷۵ کیلوگرم
|
۱۲۷۵ کیلوگرم
|
۱۲۷۵ کیلوگرم
|
۱۲۷۵ کیلوگرم
|
مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
|
۶.۷ لیتر
|
۶.۷ لیتر
|
۷.۶ لیتر
|
۷.۶ لیتر
|
نوع گیربکس
|
دستی
|
دستی
|
اتوماتیک
|
اتوماتیک
|