در این گزارش از اتکس به سراغ یک محصول شیک و دوستداشتنی از رنو رفته و آن را به طور مفصل مورد بررسی قرار میدهیم.
معرفی اولیه
رنو تالیسمان یک خودروی خانوادگی بزرگ است که توسط خودروساز فرانسوی رنو تولید میشود. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال ۲۰۱۵ و به عنوان مدل ۲۰۱۶ نمایش داده شد. تالیسمان در دو نوع سدان و استیشن عرضه میشود و هدف از تولید آن، جایگزینی دو مدل لاگونا (Laguna) و لاتیتود (Latitude) است. چون بعد از فروش ناامیدکنندهی لاگونا، رنو چارهای جز جایگزینی آن با یک خودروی بهتر نداشت.
اولین نکتهای که در مواجهه با تالیسمان به ذهن خطور میکند، چهرهی جدید آن است. رنو در چند سال اخیر خودروهای خود را بر مبنای یک طرح خانوادگی جدید در نمای بیرونی به بازار عرضه میکند، از این رو رنو تالیسمان نسبت به مدل لاگونا از چهرهای جذابتر بهره میبرد. اما آیا طراحی داخلی و عملکرد فنی این خودرو به اندازهی نمای بیرونی آن ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
عملکرد فنی
به نظر میرسد رنو در طراحی پیشرانه برای تالیسمان بیشتر بر روی راندمان تاکید کرده است. در کل سه موتور دیزلی و سه موتور بنزینی برای این خودرو ارائه شده است. همهی این موتورها دارای ۴ سیلندر هستند و برخی از آنها مجهز به توربوشارژ نیز میباشند. موتورهای بنزینی شامل TCe 150 مجهز به توربوشارژ با حجم ۱.۶ لیتر با ۱۵۰ اسب بخار در دور موتور ۵۲۰۰، موتور TCe 200 مجهز به توربوشارژ با حجم ۱.۶ لیتر و ۲۰۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ و در نهایت موتور 2.0 GDe بدون توربو با ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۸۰۰ و حجم ۲ لیتر میباشد. مشخصات موتورهای دیزلی نیز به این ترتیب است: موتورهای dCi 110، dCi 130 و dCi 160 مجهز به توربوشارژ و به ترتیب با ۱۱۰، ۱۳۰ و ۱۶۰ اسب بخار در دورهای ۴۰۰۰. البته لازم به توضیح است که موتورهای TCe 150 و dCi 130 و dCi 160 تنها در اروپا و موتور 2.0 GDe تنها در کرهی جنوبی عرضه میشوند.
خودروهایی که پیشرانهی بنزینی دارند، مجهز به گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه هستند، در حالیکه که مدلهای دیزلی، به دلخواه مشتری با یکی از گیربکسهای ۶ سرعته دستی یا ۶ سرعته دو کلاچه مجهز میشوند. همچنین موتور توئین توربوی دیزلی dCi 160 منحصرا با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه میشود. تمام موتورها از تکنولوژی استاپ/استارت نیز بهره میبرند. تمام مدلهای ساخته شده دیفرانسیل جلو هستند، یعنی قدرت موتور به دو چرخ جلو منتقل میشود. گفته میشود که مدل جدید تالیسمان با سیستم فرمان چهارچرخ موسوم به 4Control تولید میشود و دارای حالات مختلف رانندگی ( اسپرت، راحت و ...) خواهد بود.
طراحی و امکانات
مدل مفهومی رنو تالیسمان در سال ۲۰۰۱ ارائه شد، اما خوشبختانه رنو تصمیم گرفت تا تنها از نام مدل مفهومی در ساخت خودروی تالیسمان ۲۰۱۶ استفاده کند. با داشتن ابعاد ۱.۸۷×۴.۸۵ متر، به نظر میرسد این خودرو فضای داخلی کافی در اختیار سرنشینان قرار دهد. خطوط روی کاپوت به خوبی با طراحی جلوپنجره و انحناهای آن هماهنگی دارد. همچنین استفادهی زیاد از کروم در طراحی قسمت جلویی و حاشیهی شیشههای کناری خودرو مشهود است. سیستم روشنایی در روز به همراه هواکشهای بزرگ، چهرهی مدرن و البته عبوسی به رنو تالیسمان بخشیده است، اگرچه به نظر میرسد که لوگوی رنو کمی بزرگ است. در قسمت عقب خودرو، طراحان سعی کردهاند تا با استفاده از خطوط افقی، بر پهنای زیاد خودرو تاکید کنند. کشیدگی چراغهای عقب تا لوگوی رنو در صندوق بار امتداد یافته است. گفتنی است این چراغها مجهز به روشنایی در روز با نورپردازی سهبعدی میباشند.
اولین نکتهی مثبت در مورد طراحی داخلی تالیسمان، وجود فضای کافی برای سرنشینان، حتی برای سرنشینان عقب خودرو است. زمانی که به خودرو نزدیک میشوید، چراغهای روشنایی در روز در جلو و عقب خودرو به صورت اتوماتیک روشن میشوند، همچنین با باز شدن آینهها و روشن شدن چراغهای رو به پایین، فضای پیرامون خودرو روشن میشود. با باز شدن درب خودرو، آهنگ خوشامد گویی به همراه انیمیشن در صفحه نمایش خودرو پخش میشود. همچنین در مدلهایی که مجهز به صندلی الکتریکی هستند، برای سهولت در سوار شدن به خودرو، صندلی راننده به سمت عقب حرکت میکند و پس از نشستن راننده روی آن، به مکان اصلی خود باز میگردد. رنو ادعا میکند که صندلیهای تالیسمان به مانند صندلیهای کلاس بیزینس خطوط هوایی است. دارا بودن سیستم گرمایش و سرمایش، داشتن ۴ تنظیم برای قسمت کمر، ۱۰ نوع تنظیم پیشفرض برای صندلیها، ۱۰ تنطیم برای قسمت سر، قابلیت ذخیرهی چهار نوع تنظیم و همچنین داشتن قابلیت ماساژ با شدت متغیر، گواهی بر این ادعا است.
یک نکتهی جالب در ارتباط با جاسری صندلیهای عقب خودرو این است که میتوان آنها را به صورت الکتریکی دوران داد تا میدان دید راننده هنگام حرکت به سمت عقب بیشتر شود. داشبورد خودرو بزرگ است، کنسولی میانی بین راننده و سرنشین نیز جادار است. در کل میتوان گفت با داشتن فضای خالی در دسترس با حجم ۲۵ لیتر در داخل کابین و ۶۰۸ لیتر در صندوق بار، تالیسمان یک خودروی جادار است. این خودرو مجهز به سیستم اطلاعاتی رنو موسوم به R-Link 2 به همراه چند صفحه نمایش با ابعاد مختلف از جمله یک صفحهنمایش لمسی ۸.۷ اینچی میباشد. خوشبختانه میتوان از صفحه نمایش اصلی برای انجام دو کار متفاوت استفاده کرد، برای مثال برای تغییر دادن ایستگاه رادیو لازم نیست از محیط نقشه خارج شوید. میتوان از سیستم فرمان صوتی برای ناوبری، برقرای ارتباط تلفنی و ارسال پیامک و همچنین کار کردن با اپهای گوشی استفاده کرد. به طور خلاصه باید گفت که کابین رنو تالیسمان، بهترین کابین ساخته شده توسط شرکت رنو است. همچنین مشتریان میتوانند با پرداخت هزینهی بیشتر سیستم کمک پارک ، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار دهندهی خروج از خط و سیستم ترمز اضطراری را برای خودروی خود سفارش دهند.
قیمت و مصرف سوخت
قیمت تقریبی این خودرو در ایران حدود ۱۸۰ میلیون تومان خواهد بود. اما در مورد مصرف سوخت گفتنی است میزان مصرف موتور TCe 150 ۷.۵ لیتر در شهر و ۴.۶ لیتر و به صورت ترکیبی ۵.۶ لیتر در صد کیلومتر است، این میزان برای موتور TCe 200 نیز صدق میکند. اما مصرف سوخت در موتورهای دیزلی کمتر است و مقدار آن به صورت ترکیبی بین ۳.۶ لیتر تا ۴.۴ لیتر در صد کیلومتر متغیر است.
ارزیابی کلی
در اینجا به صورت اجمالی به نقاط قوت و ضعف رنو تالیسمان ۲۰۱۶ اشاره میکنیم:
نکات مثبت:
نمای بیرونی: کمتر کسی است که از چهرهی این خودرو تعریف نکند. هیچ نشانی از ضعف طراحیهای پیشین رنو در این مدل دیده نمیشود.
راحتی: رنو تالیسمان از نظر راحتی سواری و فضای کافی برای سرنشینان و بار نسبت به رقیبان خود برتری دارد. وقتی با این خودرو رانندگی میکنید، از آرامش حاکم بر کابین لذت میبرید.
کیفیت ساخت: کاملا مشخص است که رنو در ساخت تکتک قطعات و بخشهای خودرو دقت زیادی به خرج داده است. با چشمپوشی از پلاستیکهای به کار رفته در بعضی از قسمتهای کابین، باید اذعان کرد که کیفیت ساخت بدنه و کابین خودرو بسیار بالا است. حتی بسته شدن درب خودرو نیز صدای باکیفیتی تولید میکند.
فرمانپذیری: به لطف استفاده از سیستم 4Control، میتوان گفت فرمانپذیری تالیسمان رضایتبخش بوده و در سطح دیگر رقیبان است.
تکنولوژی: چراغهای جلوی LED با قابلیت تطبیقپذیری با جهت گردش خودرو، چراغهای عقب LED با نورپردازی سه بعدی، سیستم گرمایش و سرمایش صندلیها، سیستم گرمایش فرمان خودرو، استفاده گسترده از چرم، نورپردازی داخل کابین و سقف خودرو، سیستم صوتی BOSE، صفحه نمایش ۸.۷ اینچی مجهز به سیستم مالتیمدیای R-Link 2، سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشهی جلوی خودرو، سیستم کمک پارک، سیستم 4Control از جمله امکاناتی هستند که خریداران تالیسمان از آن لذت خواهند برد. تنها کاستی که به چشم میآید، عدم وجود سانروف است.
سیستم انتقال قدرت: گیربکسهای ارائه شده برای تالیسمان شاید به اندازهی گیربکس DSG ساخت فولکسواگن سریع نباشند، اما عملکرد ضعیفی هم ندارند. حتی در بعضی موارد نمیتوان متوجه تعویض دنده شد.
نکات منفی:
موتور: باید گفت موتورهای ارائه شده برای این خودروی لوکس به اندازهی کافی قدرتمند نیستند و انتظارات را برآورده نمیکنند.
صدای موتور: علیرغم این موضوع که کابین تالیسمان عایقبندی خوبی دارد و صدای باد و لاستیکها به داخل نفوذ نمیکند، اما سرنشینان میتوانند به وضوح صدای موتور دیزل حتی در حالت خلاص را به خوبی بشنوند.
پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان: با این که عملکرد گیربکس تحسینانگیز است، اما خریدارانی که از رانندگی اسپرت لذت میبرند، با پی بردن به این نکته ناامید خواهند شد.
سیستم کنترل آب و هوا: هنگام رانندگی با خودروی تالیسمان اگر بخواهید از این ویژگی استفاده کنید، باید چشم خود را از جاده برداشته و به صفحه نمایش نگاه کنید. استفاده از دکمهی آنالوگ میتوانست کار را راحتتر کند.
با معرفی تالیسمان، شرکت رنو خود را وارد رقابت واقعی در کلاس خودروهای سایز متوسط کرده است. تالیسمان میتواند نقش ناجی برای این خودروساز فرانسوی داشته باشد. در مورد قیمت باید گفت که سطح قیمت تالیسمان در قیاس با رقبای خود از فولکسواگن و فورد بیشتر نیست. پس آیا واقعا رنو تالیسمان میتواند گزینهی جدی خریداران باشد؟ قطعا بله. اما توصیهی ما به شما این است که بالاترین مدل این خودرو را خریداری کنید تا از امکانات آن لذت ببرید.
جدول مشخصات فنی
در این جا مشخصات فنی خودروی تالیسمان با موتور TCe 200 که در نمونههای وارد شده به کشور وجود دارد را ارائه میکنیم.
مشخصات | رنو تالیسمان |
---|---|
توان موتور (اسب بخار) | ۲۰۰ در دور موتور ۶۰۰۰ |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | ۲۶۰ در دور موتور ۲۵۰۰ |
حجم موتور (سیسی) | ۱۶۱۷ |
تعداد سیلندر | ۴ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ |
انتقال قدرت | محور جلو |
گیربکس | اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۳۷ |
صفر تا صد (ثانیه) | ۷.۶ |
ظرفیت باک (لیتر) | ۵۱ |
ابعاد (سانتی متر) | ۱۴۶۳×۱۸۹۶×۴۸۴۸ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۴۳۰ |
وزن به همراه سرنشینان (کیلوگرم) | ۲۰۳۰ |
در پایان باید اشاره کنیم که برای تهیه این گزارش از بررسی پایگاه www.carscoops.com استفاده شده است.