بررسی کامل بی ام و X4

دسته بندی :  معرفی
بررسی کامل بی ام و X4

خودروهای سری X کمپانی BMW در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند. شاید ورود X3 به بازار را بتوانیم به عنوان آغاز یک مسیر جدید در تولیداتی متفاوت از بی ام دبلیو بدانیم. یکی از خودروهای مهم سری ایکس که در این گزارش نیز به آن خواهیم پرداخت، مدل سال ۲۰۱۷ از BMW X4 است. برای بررسی کامل این محصول جدید بی ام دبلیو از شما دعوت می‌کنیم تا با اتکس همراه باشید.

معرفی اولیه

خودروی بی ام دبلیو ایکس ۴ مدل سال ۲۰۱۷ (2017 BMW X4) را می‌توانیم در یک کلام به عنوان خودرویی جالب و زیبا توصیف کنیم. اما شاید برای وصف این محصول جدید از بی ام دبلیو به همان صورتی که مد نظر کمپانی سازنده بوده، نیاز داشته باشیم که اندکی درباره‌ی این خودرو و روند کلی آن اطلاعاتی داشته باشیم.



باید بگوییم که X4 یک خودروی کوپه نیست؛ از سویی آن را در صف شاسی‌بلندها هم نمی‌توانیم قرار دهیم. از سویی نمی‌توانیم آن را به عنوان یک سدان یا هاچ‌بک صرف هم در نظر بگیریم. به جای تعابیر فوق می‌توانیم اشاره کنیم که X4 با همان اصولی ساخته شده که پیشتر بی ام دبلیو آن را روی نسخه‌ی بزگتر X6 آزموده بود. X4 علاوه بر شباهتش با X6، به خواهر بزرگ‌تر و گران‌قیمت‌تر خودش X3 که یک شاسی‌بلند تمام‌عیار است نیز شباهت دارد. طراحی بخش سقف این خودرو تقریبا باریک‌تر شده و در بخش موتور هم نسبت به مدل سال پیش خود بهبودهایی را به دست آورده است.



X4 خودرویی است که برای رقابت با رقبایی چون رنج روور ایووک، پورشه ماکان و حتی لینکون MKC ساخته می‌شود. این خودرو در دو تیپ به نام‌های xDrive28i و M40i ارائه شده است و باید اشاره کنیم که تیپ M40i آن کاملا جدید است و در مدل‌های سال پیش ایکس ۴ با چنین سبک و سیاقی ارایه نشده بود. برای بررسی دقیق‌تر هر یک از بخش‌های مربوط به این محصول جدید از بی ام دبلیو در ادامه با ما همراه باشید.

عملکرد فنی

برای X4 از دو مدل پیشرانه‌ با توان و گشتاور خروجی متفاوت استفاده شده است. پیشرانه‌ی به کار رفته روی M40i نسبت به xDrive28i دارای عملکرد بهتری است. هردوی این پیشرانه‌ها از یک سیستم انتقال قدرت از نوع تمام‌چرخ متحرک بهره می‌بردند که کمپانی بی ام دبلیو از این حالت در خودروهای خود با عنوان xDrive‌ یاد می‌کند. هر دو پیشرانه‌ همچنین با یک سیستم گیربکس اتوماتیک از نوع ۸ سرعته کوپل شده‌اند. توزیع توان در سیستم xDrive به صورت ۴۰ به ۶۰ در چرخ‌های جلو و عقب است و همچنین این امکان وجود دارد که تمامی توان در مواقعی برای کنترل کشش و جلوگیری از انحراف خودرو به بخش عقب منتقل شود.



اگر بخواهیم اندکی روی پیشرانه‌ها دقیق‌تر شویم، باید بگوییم که پیشرانه‌ی به کار رفته روی M40i که مدل گران‌تر و پرتوان‌تر نیز از میان این دو حساب می‌شود از نوع ۳ لیتری خطی شش‌سیلندر توربوشارژری با توان بیشینه‌ی ۳۵۵ اسب بخار است. این موتور همچنین می‌تواند گشتاور بیشینه‌ای به مقدار ۴۶۵ نیوتون‌متر را نیز فراهم کند. سرعت بیشینه‌ی گزارش شده برای M40i حدود ۲۱۰ کیلومتربرساعت است و می‌تواند در زمانی به مقدار ۴.۷ ثانیه از حالت ایستا به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.


نمای جلو و کنار ب ام و x4
نمای پشت و کنار ب ام و x4
نمای جلو ب ام و x4
نمای پشت ب ام و x4
چراغ ب ام و x4
نمای کنار ب ام و x4

پیشرانه‌ی دوم که روی xDrive 28i استفاده شده، از نوع ۲ لیتری خطی با چهارسیلندر و توروبوشارژر است و می‌تواند توان بیشینه‌ای به میزان ۲۴۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتون‌متر را ارایه دهد. سرعت بیشینه‌ی آن نیز ۲۱۰ کیلومتربرساعت گزارش شده و قادر است تا در زمان ۶ ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت برسد.



هر دو تیپ X4 از سیستم تعلیق مشابهی از همان نوع استفاده شده در X3 استفاده می‌کنند. همچنین یک سیستم فرمان متغیر الکترونیکی هم تعبیه شده که دارای میزان نیرو و نسبت متغیری است و این امر باعث می‌شود تا حالت‌های رانندگی با ایکس ۴ نیز شامل ۳ حالت موسوم به green، comfort و sport‌ باشد.



تیپ M40i همچنین کالیبراسیون مختص خود را برای سیستم تمام‌چرخ متحرک و انتقال قدرت اتوماتیک دریافت کرده است. از سایر برتری‌های این تیپ می‌توانیم به تنظیمات اسپرت‌گونه‌تر سیستم تعلیق، فرمان‌پذیری سریع‌تر، تایرهای ۲۰ اینچی و یک سیستم اگزوز با مشخصه‌های اسپرت اشاره کنیم. گفتنی است که سیستم تشدیدگر صوتی به کار رفته در اگزوز این تیپ باعث افزایش صدای ایجاد شده در کابین می‌شود. با وجود اینکه شباهت‌های زیادی میان X3 و X4 وجود دارد. اما در تست‌های رانندگی صورت گرفته با این خودرو ما شاهد وجود تفاوت‌هایی با مدل X3 خواهیم بود. طول این خودرو تنها به اندازه‌ی تقریبا ۱ سانتی‌متر از X3 بیشتر است. اما باید توجه داشته باشیم که ارتفاع آن هم حدود ۵ سانتی‌متر کمتر است. به هر صورت می‌توان اظهار کرد که مرکز جرم خودرو تفاوت چشمگیری با مدل قبلی ندارد و راننده همچنان در سطحی بالاتر از سطح میانی خودرو قرار می‌گیرد و X3 از این نظر خیلی تفاوتی با شاسی‌بلندهای معمولی نخواهد داشت. به نظر می‌رسد که X4 نسبت به ابعادش خودروی کاملا سریع و روانی محسوب می‌شود و در پیچ‌های تند نیز به هیچ عنوان خبری از تکان‌های عجیب یا صداهای آزاردهنده نخواهد بود. سیستم‌ ترمز X4 همانند سیستم ترمز X3 دارای عملکرد کاملا مطلوبی نیست و به نظر می‌رسد که چیزی کم داشته باشد. در واقع با در نظر گرفتن جرم ۱۹۲۵ کیلویی آن، موضوع ترمز کاملا ملموس و قابل توجه به نظر می‌رسد.



از سویی در تیپ M40i از مهارکننده‌هایی در بخش جلوی خودرو به منظور کنترل حرکت‌های رو به جلو استفاده شده است. اما با این وجود باز هم کمبود نیروی کافی برای ترمز در خودروی مدل پایه مشهود است.



حالت‌های رانندگی در X4 شامل سه حالت به نام‌های Sport، Normal و Sport Plus است و بهترین عملکرد آن در حالت اسپرت به دست خواهد آمد. حالت‌های رانندگی فوق همچنین کنترل‌هایی را در بخش‌های هوارسانی، تغییر دنده در انتقال قدرت و القای حس فرمان‌پذیری و هدایت نیز اعمال خواهند کرد.

طراحی و امکانات

خودروی X3 به معنای واقعی یک خودروی ۵ سرنشین به شمار می رود. اما تغییرات انجام شده روی بخش سقف و کناره‌های آن که منجر به ایجاد طرح جدید X4 شده، باعث می‌شود تا ما با خودرویی روبرو باشیم که به اندازه‌ی مدل خواهر خود جادار و دارای فضای زیاد نباشد. همانطور که از زمان معرفی اولیه نیز پیش‌بینی می‌شد، بخش عقب آن واقعا با طراحی فشرده‌تر خودرو سازگار شده و ظرفیت فضای بار در این قسمت در قیاس با فضای ۷۸۰ لیتری آن به یک فضای ۴۷۰ لیتری کاهش یافته است. قسمت پایینی (محل قرار گیری پاها) برای سرنشینان عقب به مقدار تقریبا ۱۰ سانتی‌متر فشرده‌تر شده، ولی به هر حال یک فرد ۱۸۰ سانتی می‌تواند بدون مشکل در صندلی عقب خودرو هم بنشیند. اگر بخواهیم در حالت ۲ نفر برای بخش عقب صحبت کنیم، می‌توان گفت که این خودرو در قیاس با پورشه ماکان راحت‌تر است و احتمالا برای یک مسافرت کوتاه مشکلی از بابت فضای نشستن و جای بار وجود نخواهد داشت.


نمای داشبورد ب ام و x4
صندلی های ب ام و x4
دنده ب ام و x4
صندوق عقب ب ام و x4

هنوز تست‌های ایمنی رسمی روی این خودرو انجام نشده یا اینکه گزارش‌های آن به طور رسمی در دسترس قرار نگرفته است. ولی برخی از تست‌های غیررسمی انجام شده در سازمان‌های ایمنی ایالتی حاکی از آن است که این خودرو از حیث ایمنی توانسته نمره‌ی کامل را از نهادهای آزمایش‌کننده دریافت کند.



تمامی تیپ‌های X4 در حالت استاندارد با چراغ‌های جلو با سیستم تطبیقی، ورودی بدون کلید، کنترل‌کننده‌ی تعویض‌دنده نیمه‌اتوماتیک، فرمان اسپرت، سنسورهای پارک عقب، غربیلک فرمان با پوشش چرمی روانه‌ی بازار خواهند شد. علاوه بر اینها، سیستم تمام‌چرخ متحرک بی ام دبلیو (iDrive)، نمایشگر عریض با کنتراست بالا نیز برای هر دو تیپ به صورت استاندارد و سیستم جهت‌یابی هم به صورت آپشنال خواهد بود.



از دیگر امکانات استاندارد در آن می‌توان به چرم‌های سنتزی در قسمت‌های داخلی، کنترل فرمان با قابلیت چندعملکردی، کناره‌های داخلی چوبی برای درها، بلوتوث و اتصال USB، سیستم کنترل هوای اتوماتیک و تنظیمات برقی صندلی جلو اشاره کرد.



برخی امکانات دیگر نیز به صورت بسته‌های گزینشی برای هر دو تیپ وجود دارند که دارای امکاناتی از قبیل سیستم گرمایش صندلی‌های عقب و جلو، سیستم صوتی هارمان کاردون و سیستم دوربین مشاهده‌ی اطراف و همچنین سیستم تشخیص نقطه‌ی کور خواهند بود.

قیمت‌ و مصرف سوخت

قیمت‌ شروع اعلام شده برای X4 xDrive28i از حدود ۴۶ هزار دلار است. این در حالی است که قیمت پایه‌ی تیپ X4 M40i از مبلغ ۵۹ هزار دلار شروع می‌شود.



سازمان EPA نیز تست‌های مربوط به مصرف سوخت این خودرو را منتشر کرده و همانطور که پیش‌بینی هم می‌شد، عملکرد آن در زمینه‌ی مصرف سوخت تقریبا با عملکرد X3 مشابه است. بر پایه‌ی اعلام EPA، میزان مصرف سوخت حالت‌های شهری و جاده به ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر و به ترتیب برابر با مقادیر ۱۱.۷ و ۸.۴ لیتر برای xDrive28i و ۱۲.۸ و ۹.۵ برای M40i خواهد بود.

ارزیابی کلی

نکات مثبت:

بدنه‌ی زیبا و طراحی سقف جالب؛ عملکرد بسیار عالی تیپ M40i؛ فرمان‌پذیری مناسب و خوش‌ساخت

نکات منفی:

فضای سرنشین عقب و جای بار کاهش یافته است؛ برآمدگی‌های قسمت عقب اندکی نامطلوب به نظر می‌رسند.

جدول مشخصات فنی برای تیپ M40i
مشخصات 2017 BMW X4
توان بیشینه ۳۵۵ اسب بخار در دور ۵۸۰۰
گشتاور بیشینه ۴۶۵ نیوتون‌متر در دور ۱۳۵۰ تا ۵۲۰۰
سرعت بیشینه ۲۱۰ کیلومتربرساعت
جرم خودرو ۱۹۲۵
حجم باک ۶۷ لیتر
جای بار ۴۷۰ لیتر
مصرف سوخت در هر صد کیلومتر ۹.۵ تا ۱۲.۸ لیتر
قیمت پایه تقریبا ۶۰ هزار دلار
آلایندگی CO2 در سال ۵۲۰۵ کیلوگرم
ظرفیت بوکسل ۷۵۰ کیلوگرم
زمان صفر تا صد ۴.۹ ثانیه

آگهی های مرتبط

(تومان)437,000,000

6رادار-سنسور جلو-صندلی برقی-مموری صندلی-سیستم هارمن-صندوق برقی-اینه برقی-اتولایت-دنده پشت فرمان-4گرم-شیب سنج-سنسور پارک-درایو مد-ESP-اتوهلد-نویگیشن-سانروف-کولر دوال دیجیتال-هداپ-کیتM-هوک عقب- 

دیروزتهران
(تومان)450,000,000

فول سفارش اروپا/٧رادار بدون هوک/کیت M/گارانتی پرشیا خودرو/فول آپشن ترین/رادار جلو اکتیو*رادار بین خطوط*رادار نقطه کور*رادار تشخیص موانع*رادار تابلو خوان*رادار عابر پیاده/اتو پارک/سیستم تنظیم ارتفاع جدید/هداپ/سیستم صوتی harman/kardon/دوربین 360 درجه/رینگ 20/فرمان و موس جدید/4 گرم کن/مانیتور بزرگ/دنده پشت فرمان/صندوق برقی و پرون/کیلس/استارتر/فاکشن/اتو هلد/ترمز برقی/حالت اسپرت +/اسپرت/کامفرت/نرمال/شیب سنج/ESP/زنون چرخشی/شیشه شور/سانروف/توربو شارژ/و..... با تخفیف ویژه 

1396/1/4تهران
(تومان)500,000,000

فول ٦ رادار با هوک عقب برقى رينگ ١٩ پلاک فورى گارانتى پرشيا خودرو قیمت 500میلیون 

1396/1/3تهران
توافقی

فول،باگارانتى،6رادار،اتوپارک،هـوک برقى عقب،رینگ19،کیتM،سیستم صوتى هارمن کاردن،EDC،دوربین 360درجه،فرمان جدید،مانیتور جدید،4گرمکن،وغیره0 

1396/1/3تهران
(تومان)405,000,000
17,000 کیلومتر

فول،رینگ20،کیتM،سیستم صوتى هارمن کاردن،2گرمکن،4رادار،هـداپ،چراغLED،دنده پشت فرمان،صندوق برقى وپران 

1396/1/3تهران
(تومان)500,000,000

فول ٧رادار هوک عقب ٤گرمکن دوربین ٣٦٠ اتوپارک رینگ٢٠ سیستم ضبط هارمن مموری صندلی صندلی سه تیکه چرم طبیعی موکا 

1396/1/2تهران

پستهای مرتبط

نظرات