ام وی ام X22، مهمان تازه وارد بازار خودروی کشورمان در رده کراساوورهای کامپکت یا به تعبیری نو، هاچبک های کراس است. این خودرو که در خارج از ایران با نام Chery TIGGO 3X یا Chery TIGGO 2 شناخته میشود به صورت رسمی در اوایل سال 1396 وارد بازار خودروی ایران شدهاست. در ادامه برای بررسی این خودرو با اُتکس همراه باشید.
معرفی اولیه
MVM X22 در واقع مدلی مابین خودروهای MVM 315 به عنوان یک خودروهاچبک و MVM X33S به عنوان یک خودرو SUV کوچک شهری است. در طی سالهای اخیر، همواره نظارهگر تغییر و تحول در کلاسبندی های استاندارد خودرو از سوی خودروسازان کشورهای مختلف بودهایم. جایی که مرزبندی های مربوط به کلاس و بدنه خودروها جابهجا شده و در پارهای از موارد، تعیین سگمنت و کلاس خودرو، به سبب نزدیکی و همپوشانی مرزهای طراحی و ابعاد محصول، کمی چالش برانگیز شدهاست. با این حال X22 را میتوان در رده کراساوور های کامپکت دانست که با دارا بودن المان های اسپرت در طراحی نمای بیرونی و فضای داخلی خود، میتواند توجه قشر جوان را بیش از سایر افراد به خود جلب کند.
عملکرد فنی
در بخش فنی شاهد استفاده از پیشرانه 4 سیلندر خطی با حجم دقیق 1497 سیسی در X22 هستیم. این پیشرانه که در مدل 315 هم استفاده میشود با دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو +5 و استفاده از تکنولوژی DVVT یا زمان بندی متغیر حرکت سوپاپها، قادر به تولید بیشینه توان 105 اسب بخاری در دور موتور 6000 و تولید بیشینه گشتاور 135 نیوتون متری در دور موتور 2750 است که تمام این نیرو به چرخ های جلو انتقال مییابد. X22 با دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک به بازار عرضه میشود. اما در مورد گیربکس اتوماتیک این خودرو، باید به عدم وجود تیپ ترونیک بودن آن اشاره نمود. همچنین X22، بر خلاف برادر بزرگتر خود X33S از گیربکس ضریب متغیر CVT استفاده نمیکند و در این گیربکس، از حالت دنده 2 و حالت دنده سنگین L استفاده شدهاست.
قابلیت های دینامیکی خودرو با توجه به توان خروجی پیشرانه در کنار وزن 1215 کیلوگرمی برای نمونه دستی و 1245 کیلوگرمی برای نمونه اتوماتیک نسبتا قابل قبول است. X22 در نسخه های اتوماتیک به مد های رانندگی SPORT و ECO مجهز شده است اما با توجه به عدم قابلیت تعویض دستی دندهها در گیربکس اتوماتیک، نمونه دستی این خودرو پیشنهاد مناسبتری برای افراد علاقهمند به هیجان تلقی میشود. البته با توجه به ارتفاع نسبتا زیاد این خودرو از سطح زمین، عبور پر سرعت از پیچ های تند، مساوی با انتقال احساس دلهره و عدم تعادل به راننده و سرنشینان است اما در کل X22 در گروه خود، از پایداری تقریبا مناسبی برخوردار است. عملکرد سیستم ترمز X22 با بهرهگیری از ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ و پشتیبانی از سیستم های ABS به همراه EBD مطلوب ارزیابی شده و همچنین میانگین مصرف سوخت به صورت ترکیبی برای نمونههای دستی 5.9 لیتر و برای نمونههای اتوماتیک 6.1 لیتر در صد کیلومتر بوده که از این حیث، X22 در رده خودرو های اقتصادی قرار میگیرد.
طراحی و امکانات
در بخش طراحی، میتوان نشانه هایی از خط مشی و سبک و سیاق طراحی خودرو های جدید چری را به وضوح در X22 مشاهده نمود. استفاده از خطوط روان و حجم های منطقی بر پیکره کلی خودرو، باعث به وجود آمدن چهره ای ساده و در عین حال، مناسب و اسپرت در مقایسه با بعضی همتایان فرانسوی خود شدهاست. در نمای جلو، گرافیک مناسب چراغها و طراحی مناسب مجموعه سپر جلو، باعث بهبود جذابیت بصری X22 شده و همچنین به خوبی یادآور چهره برادر بزرگتر یعنی X33S است. در نمای جانبی استفاده از بعضی المانهای خاص مانند مجموعه نوارهای مشکی متصل گلگیر و سپر و باربند کوچک سقف در کنار ارتفاع نسبتا زیاد خودرو، حس کراساوور بودن X22 را بهبود بخشیده است. همچنین استفاده از رینگ های آلومینیومی 16 اینچی تکمیل کننده نمای جانبی خودرو است. اما با رسیدن به عقب X22 به نظر میرسد که تیم طراحی خودرو، وقت و حوصله کافی را برای تکمیل ظاهر به خرج ندادهاند و خروجی کار، سنخیت چندانی با سایر بخشهای بیرون خودرو ندارد. در واقع X22 در نمای پشتی، بیشتر یادآور مدل 315 است که کمی به ارتفاع آن افزوده شده و در اینجا بیشتر به جای مفهوم کراساور، مفهوم هاچبک کراس در ذهن تداعی میشود.
با باز کردن درب خودرو و ورود به داخل کابین، اولین نکتهای که نظر مخاطب را به خوبی جلب میکند تریم دو رنگ خاکستری و نارنجی اسپرت خودرو و بعد از آن، نمایشگر 8 اینچی داشبرد است. با این حال طراحی نمای داخل خودرو نیز، به سبک و مشابهت سایر خودرو های تولیدی این خودروساز، من جمله X33S بوده است. ایده تریم دو رنگ، به خوبی القا کننده حال و هوای اسپرت و جذب کننده قشر جوان است اما نکته ای که در X22 وجود دارد مربوط به اختلاف رنگ نارنجی روکش و رودری، با رنگ نارنجی قطعات دور قسمت دنده و خروجی هوا بوده که در واقع، طیف رنگهای استفاده شده داخل اتاق را، افزایش میدهد. از دیگر موارد قابل توجه در داخل کابین X22، میتوان به طرح فیبرکربن پنل وسط داشبرد و همچنین طراحی غیر متعارف و عجیب پشت آمپر های آن اشاره نمود. نشاندهندههای دور موتور و سرعت سنج در این خودرو به سبکی متفاوت، به صورت قرینه حرکت میکنند که این مورد دقت و توجه بیشتری در هنگام حرکت از راننده طلب میکند.
کیفیت مواد و متریال استفادهشده در داخل خودرو در مقایسه با حریف آن یعنی ساندرو استپوی مناسبتر بوده و X22، از حیث فضای داخلی در وضعیت نسبتا مناسبی به سر میبرد. البته نشستن سه سرنشین بزرگسال بر روی صندلیهای عقب، با کمی دشواری همراه بوده و فضای ایدهآل برای سه نفر به اندازه کافی وجود ندارد. در زمینه تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی میتوان نمره مناسبی را به X22 اعطا نمود. موارد قابل اشاره این خودرو در بخش ایمنی عبارتند از : ترمز های دیسکی در هر چهار چرخ به همراه سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، دو کیسه هوا، کمربند های ایمنی سه نقطه ای و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر. همچنین از جمله امکانات رفاهی X22 میتوان به مواردی همچون : روکش چرم صندلی ها، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، سانروف، سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگوی استریو، نمایشگر 8 اینچی مولتیمدیا با قابلیت اشتراکگذاری محتوای موبایل بر روی صفحه و اتصال بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور های دنده عقب، دوربین دنده عقب، آینه های جانبی برقی، خروجی USB و برق 12 ولت و همچنین صندلی های عقب با امکان خواباندن و افزایش حجم صندوق بار اشارهکرد. در نقطه مقابل، عدم وجود سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع خودکار و مسیریاب ماهوارهای GPS از جمله مواردی است که فقدان آنها در X22 احساس میشود.
قیمتها و مدلهای موجود در بازار
ام وی ام X22 به طور کلی در چهار مدل با دو تیپ ساده و اسپرت و دو گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه میشود که تفاوت تیپ ساده با تیپ اسپرت آن، در رنگآمیزی تکرنگ بدنه در تیپ ساده و رنگآمیزی دو رنگ بدنه ( ستون ها و سقف مشکی ) در تیپ اسپرت خلاصه میشود. قیمت تیپ ساده بسته به نوع گیربکس از 56.700.000 برای تمونه دستی تا 64.700.000 برای نمونه اتوماتیک و قیمت تیپ اسپرت بسته به نوع گیربکس از 58.200.000 برای نمونه دستی تا 66.200.000 برای نمونه اتوماتیک متغیر است.
ارزیابی کلی
تلاش شرکت چری برای عرضه یک کراساوور کامپکت اسپرت و مناسب در نوع خود قابل قدردانی است. X22 هر چند در کلاس خود، خودروی کاملی نیست و در بعضی جهات نقص ها و ایراداتی به آن وارد است، اما تمامی تلاش خود را برای جذب جوانان و خانواده های کم جمعیت به کار گرفتهاست. ام وی ام X22 در بازاری قرار دارد که حریفهای آن، رنو ساندرو استپوی، رنو کپچر، لیفان X50 و به ویژه چانگان CS35 هستند. با این حال X22 با بهرهگیری از طراحی مناسبتر خود و بالانس نسبتا خوب بین قیمت و امکانات رفاهی، در طولانی مدت پتانسیل زیادی را برای تصاحب سهم بیشتری از گروه کراساور های کامپکت در بازار ایران دارد.
مشخصات | X22 دستی | X22 اتوماتیک |
---|---|---|
حجم موتور (cc) | 1497 | 1497 |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
استاندارد آلایندگی | یورو +5 | یورو +5 |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | 105 | 105 |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | 135 | 135 |
نوع جعبه دنده | 5 سرعته دستی | 4 سرعته اتوماتیک |
وزن خالص | 1215 | 1245 |
میانگین مصرف سوخت (ترکیبی) | 5.9 | 6.1 |
حجم باک (لیتر) | 50 | 50 |
حجم صندوقعقب (لیتر) | 420 | 420 |
قیمت تیپ ساده (هزار تومان) | 56.700.000 | 64.700.000 |
قیمت تیپ اسپرت (هزار تومان) | 58.200.000 | 66.200.000 |