بررسی جک S3، فرزند میانی خانواده سری S

437
0
دسته بندی :  بررسی
بررسی جک S3، فرزند میانی خانواده سری S

پس از عرضه خودرو های جک J3  در سال 89 و جک J5  در سال 92 و فروش و استقبال فراوانی که از این خودروها حاصل گردید در اواخر سال 93 شرکت خودرو سازی JAC  مدل S5 که تیپ ظاهری ان

همانند جک J5 است را در غالب خودرویی شاسی بلند با موتور 2000 سی سی توربو و گیربکس 6 سرعته دستی به بازار عرضه کرد . مدل S5 از محصولات جک یکی از پر فروش ترین و موفق ترین خودروهای 

چینی در بازار ایران است که این استقبال ، شرکت های خودرو سازی را تشویق به تولید خودرو های جدیدی در زمینه خودرو های شاسی بلند می کرد . جک S3 یکی از کراس اور های محبوب چین است  که در سال 2014 فروش خوبی را تجربه کرد . در این مقاله به بررسی این خودرو می پردازیم . 




معرفی اولیه


جی ای سی یا به اختصار جک ، نام خودرو سازی است که در 30 سپتامبر 1999 میلادی تاسیس شده است . این کمپانی فعالیت خود را از سال 1964 با ساخت کامیون های تجاری که تحت عنوان جیانگ هوای شناخته می شد اغاز کرد . از سال 2000 میلادی به بعد با همکاری این کمپانی با هیوندای موتورز به منظور توسعه خط تولید محصولات خود و مونتاژ محصولات هیوندای شاهد فعالیت این شرکت خودرو ساز در عرصه های مختلف خودرو های شاسی بلند ، سدان و غیره بودیم . گروه صنعتی کرمان موتور که یک شرکت خوروساز ایرانی است در دی ماه 1369 با نام صنایع خودرو سازی کرمان تاسیس و فعالیت خود را در زمینه ساخت و مونتاژ خودرو اغاز کرد . یکی از قرار داد های مهم کرمان موتور همکاری با شرکت خودرو ساز چینی به نام JAC بود که به تولید خودرو های جک j3 و j5  از سال 1389 تا به امروز انجامید . اواخر سال 1393 با توجه به استقبال خوب مشتریان از خودروی جک j5 و میل زیاد بازار به سمت خودرو های شاسی بلند ، کرمان موتور خودروی جک s5 را با موتور 2 لیتری مجهز به سیستم توربو شارژ و گیربکس 6 سرعته دستی روانه بازار کرد . کمپانی جک پس از حضور موفق خود در بازار های داخلی ایران و فروش خوب محصولاتش ، تصمیم به تولید خودرویی با هدف اقتصادی و برای قشر کم درامد جامعه گرفت و در سال 2014 خودرویی با نام جک s3 روانه بازار کرد .   


نمای جک اس 3 از پشت
نمای جک اس 3 از جلو



عملکرد فنی 



این خودرو از یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی با حجم 1590 سی سی بهره می برد و توانایی تولید 107 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 دور بر دقیقه را دارد و حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر را در طیف دور موتوری 3500 الی 4500 دور بر دقیقه به کمک سیستم انتقال قدرت اتوماتیک از نوع CVT به چرخ های جلو منتقل می کند . سیستم های انتقال قدرت CVT  به دلیل طراحی جمع و جور تر و سبک تر نقش موثری در کاهش مصرف این خودرو ها داشته و با قرار دادن سرعت پیشرانه در بهینه ترین حالت عملکرد بهتری در برخی شرایط  به ویژه در زمان سبقت گرفتن ایجاد می کند . با توجه به وزن 1250 کیلو گرمی این خودرو و پیشرانه نه چندان قوی ان مسلما نباید از این خودرو انتظار شتابی خوب نسبت به بقیه خودرو ها داشت . حداکثر سرعت این خودرو 175 کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت این خودرو  6 الی 7  لیتر عنوان شده است . آمار رسمی از شتاب 0 تا 100 این خودرو منتشر نشده اما با توجه به نوع پیشرانه ، گیربکس CVT ، و وزن این خودرو می توان شتاب ان را بین 13 الی 14 ثانیه پیش بینی کرد.   


نمای جک اس 3 از جلو

نمای کاپوت و موتور جک اس 3

 


طراحی و امکانات


انچه که در ابتدا نظر بیننده را در مورد این خودرو جلب می کند شباهت این خودرو و مدل S5 با محصولات هیوندای است که می توان این شباهت را نتیجه همکاری این دو کمپانی در طراحی و مونتاژ محصولات دانست . فرم جلو پنجره استفاده شده در این خودرو الهام گرفته شده از محصول النترا کمپانی هیوندای است که با داشتن 3 نوار کرومی منحنی شکل و قرار گرفتن لگوی کمپانی JAC  در وسط ، فضای نسبتا زیادی را از قسمت جلوی خودرو  گرفته که با اجزای دیگر خودرو هماهنگی لازم را ندارد .  فرم چراغ های جلو نسبت به S5 زیبا تر و هماهنگی بیشتری با فرم کاپوت که دارای خطوط برجسته ای است دارد . چراغ های مه شکن رو سپر مشکی خودرو و زیر جلو پنجره ی خودرو طراحی شده که باعث ایجاد فضای خالی در زیر چراغ های جلوی خودرو می گردد که نسبت به خودروی جک S5 امتیازی منفی در طراحی نمای جلوی خودرو محسوب می شود . در نمای جانبی S3 و S5  تنها ویژگی که ذهن بیننده را به خود جلب می کند طراحی تغییر ارتفاع سقف است که از قسمت جلو خودرو  شروع شده و با شیبی ملایم تا انتهای خودرو ادامه می یابد و خطوط نه چندان برجسته ای که از زیر ایینه بغل ها شروع و تا چراغ عقب ادامه می یابد که هدف از طزاحی آن عضلانی نشان دادن خودرو است . نمای پشتی خودرو با توجه به طراحی ساده ، از ظاهری معقول تر برخوردار  است . وجود یک اسپویلر نسبتا باریک در بخش بالایی شیشه عقب و چراغ ترمز هایی که به صورت نواری دراز و باریک زیر اسپویلر قرار گرفته و طراحی دو تکه چراغ ها و خطوط و تزیینات کرومی رنگی که روی سپر مشکی خودرو در  نظر گرفته شده ظاهری نسبتا اسپرت به بخش عقبی خودرو بخشیده است و به طور کلی در فرم بدنه شاهد طراحی ساده ای هستیم .   


جک اس 3 سفید از پشت
جک اس 3 قرمز از جلو
جک اس 3 نقره ای از کنار
جک اس 3 نقره ای از کنار

جک S3 فضای داخلی نسبتا ساده و غیر شلوغی را برای سرنشینان فراهم کرده که در مقایسه با خودرو های چینی دیگر افراد حس بهتری تجربه می کنند . جک در فضای داخلی این خودرو از متریال های پلاستیک  فشره  و چرم مصنوعی در فرمان ، صندلی ها و روکش های در استفاده کرده که نسبت به خودرو های دیگر از کیفیت و استحکام بالا تری برخوردار هستند . مانیتور 7 اینچی اولین قسمتی از خودرو است که توجه را به خود جلب می کند . مجاری تهویه هوا این خودرو نیز اندازه بزرگ تر و طراحی جدید تری در مقایسه با خودرو های هم رده دارند که در عملکرد تهویه مطبوع هوا نقش موثری دارند . پنل پشت فرمان این خودرو به شکل استوانه ای و مانیتوری برای نشان دادن مصرف سوخت خودرو ، کارکرد و اقداماتی از این قبیل بین پنل سرعت و دور موتور طراحی شده تا حس مدرن و زیبا بودن را در این خودرو به جود اورد .با  صرفه نظر کردن از اپشن ها ،  کوچک بودن فضای داخلی این خودرو یکی از مهمترین ایراداتی است که با نشستن در ماشین احساس می شود . جک S3 نسبت به جک S5  از نظر طولی 10.5 سانتیمتر و از نظر عرضی 7.5 سانتیمتر کوچکتر به بازار عرضه می شود که با مشخصات طولی 4325 میلیمتر و عرض 1765 میلیمتر بهتر است این خودرو را یک کراس اور 4 سرنشینه در نظر گرفت  که فضای نسبتا خوبی در بالا و جلوی زانو برای مسافران فراهم می کند طراحی صندلی های این خودرو به گونه ای است که عرض کافی برای نشستن سرنشینان سنگین وزن را ندارد و به دلیل کوتاه بودن ارتفاع خودرو (1660 میلیمتر) افراد قد بلند به ویژه در قسمت عقب خودرو در طول مسیر احساس راحتی نخواهند داشت . حجم صندوق بار این خودرو 600 لیتر است و قابلیت این را دارد که با خواباندن صندلی های عقب این حجم افزایش یابد که برای خودرویی با این کلاس بدنه رضایت بخش است . از معایب این خودرو می توان عایق بندی نامناسب و شنیده شدن صدای موتور در داخل کابین اشاره کرد 



نمای داخلی داشبور فرمان مانیتور جک اس 3
نمای صندلی های جلو و عقب جک اس 3
سر دنده جک s3 اتوماتیک
فضای عقب  جک اس 3
فرمان جک اس 3

کیلومتر و پشت آمپر جک اس 3 


در این بخش  اپشن ها و امکانات رفاهی خودرو که که بیشترین و محبوب ترین قسمت های خودرو به شمار می روند را در جک S3 بررسی می کنیم . چراغ های جلوی این خودرو به صورت اتوماتیک با توجه به نور محیط روشن می شود در این خودرو چراغ های day light در داخل و قسمت پایینی چراغ های جلو تعبیه شده که در مدرن نشان دادن خودرو نقش موثری دارد . فرمان این خودرو از نوع برقی EPS با قابلیت تنظیم ارتفاع می باشد که در روی ان اپشن های کروز کنترل و تنظیم سیستم صوتی قرار دارد . ترمز های چرخ های جلو و عقب این خودرو دیسکی و از نوع ABS و EBD می باشد .در این خودرو سیستم HAC یا کنترل ایستایی قرار داده شده که در مسیر های شیب دار ترمز خودرو را پس از رها کردن پدال درگیر نگه داشته و به راننده فرصت کافی برای فشردن پدال گاز می دهد تا مانع از عقب رفتن خودرو شود . ایینه های جانبی این خودرو برقی و مجهز به گرمکن می باشد .این خودرو از  سیستم کنترل پایداری ESC برخوردار است که مانع از انحراف خودرو در جاده می شود . از اپشن های دیگر این خودرو می توان به کروز کنترل ، سانروف ، سنسور پارک عقب ، سوکت 12 ولتی روی داشبورد ،مانیتور 7 اینچی و 6 اسپیکر استریو ، سیستم تهویه مطبوع ، چراغ های مه شکن در جلو و عقب ، بلوتوث و ورودی AUX  USB و  IPOD . کامپیوتر سفری و ترمز کمکی HBA . روی این ماشین سنسور TPMS نصب شده که وظیفه ان نشان دادن فشار باد تایر ها به راننده است این سیستم می تواند نه تنها از بروز حوادثی که در این زمینه پیش می اید جلوگیری کند بلکه با تذکر به راننده در مورد کم بودن باد لاستیک ها ، مصرف سوخت را کاهش دهد .   



نتیجه گیری


جک S3 یک کراس اور شهری است که سواری نرم و راحت خود را مدیون سیستم تعلیق مک فرسون است . از این خودرو به دلیل متناسب نبودن وزن خودرو و قدرت پیشرانه آن نباید انتظار شتابی بالا داشت . از نظر قیمت خودروهای MVM X22 ، MVM X33 S  و ساندرو استپ وی اتوماتیک و از نظر کلاس بدنه ( کراس اور بودن ) خودروی چانگان CS 35  رقیب های جک S3  در بازار های ایران هستند . چانگان CS 35 از لحاظ نیروی پیشرانه با داشتن 123 اسب بخار قدرت و گشتاور 160 نیوتن متر در وضعیت بهتری نسبت به S3 قرار دارد . شتاب این دو خودرو و مصرف ترکیبی سوخت ان ها تقریبا در یک سطح قرار می گیرد . اپشن های به کار برده شده در جک S3 بیشتر از چانگان است و باک جک S3  کمترین حجم را در بین خودروهای رقیب  با 45 لیتر به خود اختصاص می دهد . فضای داخلی چانگان محیط مناسب تری برای سرنشینان فراهم می کند . جک S3 با امکانات بیشتر و سیستم انتقال قدرت  جدید تر توانسته علاوه بر ضعف در در پیشرانه و عایق نبودن کابین به سرو صدا نسبت به چانگان CS 35 برتری پیدا کرده که سبب ایجاد یک اختلاف قیمت 33 میلیون تومانی در بازار شده است . در انتهای این مقاله به مقایسه ای بین رقیب های این خودرو و جک S3 می پردازیم .  


جک اس 3 قرمز در جاده و تست درایو آن
کانسبپت جک اس 3



قیمت


 با توجه به نوساناتی که در بازار های ارز صورت میگیرد ، تعیین کردن قیمت خودرو هایی  ( که رابطه تنگاتنگی با نرخ ارز دارند  ) که وارداتی هستند کار دشواری است به خصوص خودرو های شاسی بلند به همین جهت ما سیستم هوشمند قیمت خودرو اتکس را به شما پیشنهاد میکنیم که کوچکترین تغییرات قیمت ها را  در بازار خودرو اعمال میکند و قیمت به روز خودرو را در اختیار شما قرار می دهد. قیمت به روز شده مدل های مختلف این خودرو در قسمت زیر برای شما مخاطبان عزیز فراهم شده  


قیمت صفر خودرو  S3

قیمت کارکرده خودرو  S3


کارشناسی


ایران تبدیل به بازار فروش مطمئنی برای خودرو ساز های چینی تبدیل شده که سالانه تعداد قابل ملاحضه ای از محصولات خود را به بازار های ایران عرضه می کنند . این خودرو ها پس از فروش افت قیمت نسبتا زیادی در مقایسه با خودرو های دیگر دارند . تعیین قیمت این خودرو ها چینی  با توجه به استهلاک زیاد و سالم بودن خودرو از لحاظ موتوری و تصادفی بودن یا نبودن ان ها برای خریداران کار دشواری  است به همین منظور ما تیم کارشناسی اتکس را  که متشکل از افرادی با تجربه و خبره است و با کمک ابزار های کارشناسی خودرو و سابقه طولانی در امر کارشناسی می توانند در خرید خودرو به شما کمک شایانی بکنند را معرفی میکنیم .در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری جک S3 در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم‌های اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره ۲۸۴۲۸۴۶۶-۰۲۱ و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید. 



 مشخصات
جک s3
 MVM X 22 MT
MVM X33 S
چانگان CS 35
چری تیگو 7
حجم موتور 
1590 cc
1498 cc
1971 cc
1600 cc
1498 cc
تعداد سیلندر 
4_ خطی
4 _ خطی
4 _ خطی
4 _ خطی
4 _ خطی
حداکثر قدرت خروجی
111
105
136
123
150
حداکثر سرعت
175
170
175
180
170
نوع جعبه دنده
CVT
5 سرعته دستی
 7سرعته 
اتوماتیک
4 سرعته 
اتوماتیک
CVT
مصرف سوخت ترکیبی
( لیتر در 100 کیلومتر)
7
8
8.5
7.2
6.5
حجم باک ( لیتر )
45
50
55
52
57
وزن خالص( کیلوگرم )
1220
1245
1420
1270
1432
استاندارد الایندگی 
یورو 5
یورو 5
یورو 5
یورو 4
یورو 5


آگهی های مرتبط

(تومان)217,000,000

مدل 97 تحویل 98 شروع گارانتی و بیمه از اردیبهشت 98 

1398/3/4تهران

پستهای مرتبط

شرایط یکه‌تازی نماینده موفق و شناخته‌شده کره‌‌ای با ورود رقیب مدعی و تازه‌نفس فرانسوی بسیار تحت تاثیر قرار‌ گرفته‌ و منجر به رقابتی جذاب شده‌است. در این رویارویی نزدیک شما کدام خودرو را انتخاب می‌کنید؟ در ادامه مطلب همراه ما باشید.

در این گزارش از اتکس به مقایسه‌ی اجمالی دو مورد از باسابقه‌ترین محصولات ایران‌خودرو خواهیم پرداخت؛ پژو ۲۰۶ هاچ‌بک تیپ ۶ و ۴۰۵ اس ال ایکس با پیشرانه‌ی tu5. از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه‌ی گزارش با ما همراه باشید.

نظرات