هاوال H6 خودرویی برای ارتقای جایگاه برند چینی

دسته بندی :  بررسی
هاوال H6 خودرویی برای ارتقای جایگاه برند چینی

به نظر می‌رسد که هاوال H6 داستان متفاوتی از یک خودروی چینی باشد. هاوال H6 (Haval H6) را می‌توانیم به عنوان نخستین نسل از خودروهای برند چینی گریت وال موتورز به شمار آوریم. گریت وال برندی است که در بازارهای داخلی چین به عنوان پرفروش‌ترین سازنده‌ی خودروهای شاسی‌بلند شناخته می‌شود. جدای از اینکه هاوال را شاید به عنوان رقیبی برای مزدا CX-5، هیوندایی توسان یا تویوتا راو 4 (RAV4) بدانیم، واقعیت این است که این خودرو برای کمپانی سازنده‌اش نیز یک گام رو به جلو تلقی می‌شود. هاوال خودرویی است که تا حدودی می‌تواند خودش را به عنوان زنگ خطری برای رقبای هم‌رده‌ی کره‌ای، ژاپنی و حتی شاید برخی رقبای اروپایی خود مطرح کند.

تقلیدی غیر کورکورانه و شاید هم خوشایند

با همه‌ی تفاسیر فوق، نکته‌ی تاثیرگذار در خصوص هاوال H6 را شاید بتوان در فرد طراح آن پیر لکلرک (Pierre Leclercq) جستجو کرد. وی همان فردی است که پیش از این نیز سابقه‌ی هدایت طراحی بی ام و ایکس5 (BMW X5) را در کارنامه‌ی خود دارد. به نوعی ایکس 5 را می‌توان نسخه‌ی اورجینال هاوال H6 قلمداد کرد. طراحی هاوال نه کاملا پیشگامانه است و نه به صورت یک تقلید کورکورانه و از سویی هم نسبت‌ها و نماهای کلی آن کاملا مناسب و مطلوب هستند.



همچنین در داخل کابین نیز سوییچ بدون کلید، اهرم دنده و کلیدهای سیستم انتقال قدرت، یک نمایشگر بزرگ و فرمانی دوست داشتنی از جنس چرم و در نهایت صندلی‌های مناسب همگی به نوعی از سبک آئودی پیروی کرده‌اند. هرچند که اورجینال نیستند، اما تاثیر و نتیجه‌ی آن کاملا مشهود بوده است. به این مجموعه‌ی الهام‌ گرفته شده باید یک جعبه‌ی داشبورد با سبک و سیاق خودروهای فولکس واگن را هم اضافه کنیم.



با کمی دقت بیشتر در خودرو، نشانه‌های کیفیت عالی، دکمه‌های بدون لرزش، کلیدهای سفت و محکم و مواد اولیه‌ی قابل قبول به خوبی مشهود خواهند بود.

مشخصات کلی

این شاسی‌بلند در دو مدل پریمیوم (Premium) و لوکس (Lux) به قیمت‌های اولیه‌ی تقریبا ۳۰ و ۳۲ هزار دلار در دسترس هستند.



هاوال H6 پریمیوم دارای رینگ‌های ۱۷ اینچی، سیستم تشخیص نقطه‌ی کور، شش کیسه‌ی هوا، سنسورهای پارک، دوربین نمای عقب و استارت بدون کلید است. همچنین یک نمایشگر ۷ اینچی، بلوتوث، USB، سیستم کنترل دما و شیشه‌های حفظ حریم شخصی (privacy glass) و در نهایت خروجی‌های هوا در قسمت عقب را می‌توان از نکات جالب توجه روی این مدل دانست.



از موارد متفاوت یا افزوده شده به موارد یاد شده‌ی فوق می‌توانیم به رینگ‌های ۱۹ اینچی، یک پنجره‌ی سقفی بزرگ (با یک کاور نازک که شاید برای برخی مناطق و شرایط آب و هوایی چندان مطمین نباشد.)، چرم‌های مصنوعی مطلوب، یک سیستم صوتی بزرگ‌تر در قیاس با مدل پریمیوم، دوربین نمای کناری و همچنین سیستم چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم سطح خودکار اشاره کرد.



پیش از این هاوال به خاطر قیمت مدل‌های H2، H8 و H9 مورد انتقاد قرار گرفته بود. اما H6 وضعیت بسیار بهتری دارد و قیمت آن برای رقابت با توسان، تیگوان، اسپورتیج و سی ایکس 5 و جلب توجه خریدارانی که دارای بینش اقتصادی هستند، مناسب به نظر می‌رسد.



این در حالی است که H6 نسبت به رقبای خود فضای صندلی عقب بیشتر و راحت‌تری را ارایه می‌دهد و گیره‌هایی نیز در آن منطبق با استانداردهای ایمنی برای کودکان (ISOFIX) تعبیه شده است. در سری لوکس آن می‌توانیم به وجود سیستم‌ گرمایش بخش عقب، دریچه‌های هوای عقب و وجود چراغ مطالعه اشاره کنیم.



ابعاد کلی خودرو از میزان استاندارد متدوال برای این کلاس تبعیت می‌کند. طول اصلی آن ۴۵۴۹ میلی‌متر و عرض آن ۱۸۳۵ میلی‌متر بوده و فاصله‌ی دو محور هم در هاوال به مقدار ۲۷۲۰ میلی‌متر است.



قسمت بار این خودرو هم دارای فضای کافی با کفی موکتی است و گیره‌ها و دسته‌های این بخش هم از کیفیت قابل قبولی برخودار هستند. شاید بخش اخیر از بخش‌هایی باشد که کمپانی‌های تازه‌کار در آن دچار کاستی یا اشتباه شوند. اما واقعیت این است که هاوال به خوبی از پس آن بر آمده و کیفیت خوبی را نیز ارایه داده است. صندلی‌های بخش عقب به راحتی تا می‌شوند، هرچند که جای مشخصی برای قرارگیری کاور این بخش وجود ندارد. در زیر کف آن هم محلی برای قرارگیری چرخ اضافی در نظر گرفته شده است.



موارد فوق هرچند که حایز اهمیت هستند، ولی هاوال پیش از این نیز آنها را به خوبی پشت سر گذاشته و شاید عامل تعیین‌کننده‌ی اصلی را باید در جایی غیر از داخل کابین و در حسی که از تجربه‌ی رانندگی با این خودرو به فرد القا خواهد شد، جستجو کنیم.

عملکرد و مشخصات فنی

هاوال H6 از یک پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژی بنزینی با توان بیشینه‌ی ۱۴۵ کیلووات (۱۹۴ اسب بخار) در دور موتور ۵۲۰۰ و همچنین گشتاور بیشینه‌ی ۳۱۵ نیوتون‌متری در دور موتور ۲۰۰۰ بهره می‌برد. مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی از محیط شهری و جاده هم به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی در حدود ۹.۸ لیتر است.



حالت استاندارد برای انتقال قدرت هاوال H6 به صورت یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک از از نوع دوکلاچه (dual clutch) است. شرکت سازنده‌ی این سیتم Getrag است که یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی سیستم‌های انتقال قدرت به شمار می‌رود. همچنین گفتنی است که حالت استاندارد خودرو به صورت دیفرانسیل جلو است. همانند اغلب شاسی‌بلندهای رده‌ی متوسط، هاوال نیز در حال حاضر فقط به صورت دیفرانسیل جلو در دسترس است. برای بازار چین، مدل دو دیفرانسیلی با گیربکس غیراتوماتیک وجود دارد که به نظر نمی‌رسد خیلی طرفدار داشته باشد.


مشخصات
هاوال H6
مصرف سوخت ( لیتر بر 100 کیلومتر)
9.8 لیتر
حجم موتور
2 لیتر
گشتاور بیشینه
۳۱۵ نیوتون‌متر
توان بیشینه خروجی
194
نوع پیشرانه
توربوشارژری بنزینی
قیمت تقریبی
30 هزار دلار
نوع خودرو
شاسی‌بلند (SUV)


برخی نقاط ضعف و قوت


مسلما از میان ۳۳ هزار مهندسی که برای ساخت هاوال در کمپانی نقش داشته‌اند، افراد کمی هستند که به خوبی روی کالیبره کردن سیستم تعلیق تسلط داشته باشند. اما به نظر می‌رسد که هاوال در نهایت توانسته است به نتیجه‌ی قابل قبولی در زمینه‌ی جذب و کنترل لرزش‌ها و بازیابی سریع خودرو پس از مواجهه با نیروی خارجی و تکان‌های ناشی از سرعت بالا برسد.



هرچند که کنترل و فرمان‌پذیری خودرو به نسبت خودش از عملکرد خوبی برخوردار است، اما غلتش‌ها و تکان‌هایی که گاه و بی‌گاه در هاوال مشاهده می‌شود، چیزی نیست که ما در خودروهایی همانند تیگوان یا توسان شاهدش باشیم. موضوع وقتی حادتر می‌شود که هاوال برای فرمان نیز از یک سیستم عجیب الکتریکی به منظور کمک به راننده در فرمان بهره گرفته و لااقل وجود چنین سیستمی روی این خودرو مصنوعی و اندکی محدودکننده به نظر می‌رسد. حال که سخن از موارد ناخوشایند به میان آمد، باید به سیستم کنترل تعادل الکترونیکی (ESC) نه چندان راحت این شاسی‌بلند هم اشاره کنیم ( که البته پارامترهای آن روی نرم‌افزار مربوطه قابل تنظیم خواهد بود). هشدارها و محدودیت‌های فراوانی که از سوی این سیستم روی خودرو و راننده اعمال می‌شود شاید برای کشوری مانند چین ضروری به نظر رسد، اما برای برخی مناطق دیگر می‌تواند به همان اندازه محدودکننده و حوصله‌بر باشد.



سطح NVH (نوییز، لرزش و سختی موتور) قابل قبول هستند و تنها در سرعت‌های بالا اندکی نوییز مربوط به وزش باد از آینه‌ها و همچنین اندکی صدای سایش از تایرها شنیده خواهد شد که مورد دوم به طور خاص در مدل پریمیوم و رینگ‌های کوچک‌تر بیشتر حس می‌شود. تایرهای روی خودرو نیز ساخت کمپانی Cooper هستند که به نظر می‌رسد انتخاب قابل قبول و مطمینی از نظر طول عمر برای هاوال H6 بوده باشد.


شاسی‌بلندی چینی که ارزش امتحان را دارد


اگر بخواهیم به یک جمع‌بندی نهایی در خصوص هاوال H6 برسیم باید بگوییم که کمپانی انتظارات فراوانی از این مدل دارد و آن را برای اهداف بزرگ‌تری روانه‌ی بازارهای داخل و خارج چین می‌کند. به یاد داشته باشیم که بازار خودروهای شاسی‌بلند متوسط واقعا عرصه‌ی مناسبی برای رقابت و بهره‌روی است و از همین رو شمار محصولات ارایه شده در آن نیز به نسبت زیاد است.



حال پرسش این است که آیا واقعا هاوال H6 تا حدی خوب است که بتواند با خودروهایی همچون مزدا سی ایکس 5، هیواندایی توسان یا کیا اسپورتیج رقابت کند و از آنها بهتر باشد؟ باید بگوییم که در مقطع فعلی نه. اما روشن است که خودروی فوق گام رو به جلویی برای برند چینی به شمار می‌رود که به نوعی جای پای این کمپانی را در میدان رقابت شاسی‌بلندهای متوسط، محکم‌تر می‌کند. شاید این خودرو نخستین خودروی چینی باشد که ارزش امتحان و محک زدنش را حداقل برای یک تست رانندگی چند ساعته داشته باشد. در پایان باید اشاره کنیم که این خودرو در بررسی پایگاه caradvice نمره‌ی ۷.۵ از ۱۰ را دریافت کرده بود.


طراحی بدنه


طراحی بدنه هاوال H6
طراحی بدنه هاوال H6
طراحی بدنه هاوال H6
طراحی بدنه هاوال H6


طراحی داخلی


نمای داخل هاوال H6
نمای داخل هاوال H6
نمای داخل هاوال H6
نمای داخل هاوال H6

پستهای مرتبط

نظرات