سالهای پیش خودرو به عنوان وسیله ای برای رفاه بیشتر و افزایش تجربه انسان ها اختراع شد ولی انسان شاید در آن زمان نمیدانست این وسیله ممکن است تبدیل به دستگاه کشتاری شود که گریبان او و پیرامون اون را بگیرد و یکی از عامل اصلی نابودی بشریت باشد.انسان ها آگاه تر شدند و دیدند که نه نمیشود حداقل دود این وسیله در حال خفه کردنشان است، تصمیم گرفتند و جایگزینهایی پیدا کردند و داستان از این قرار است:
الکتریسیته
یک پمپ الکتریکی برای شارژ.معولا شارژ کامل یک خودرو 3 ساعت طول میکشد
در چند سال اخیر یکی از بارزترین انرژی های پاک انرژی الکتریسیته بوده است منتها برای به حرکت در آوردن جسم سنگینی مانند خودرو انرژی بسیار زیادی باید مصرف شود برای همین باطری های معمولی و ضعیف نمیتوانست چنین قابلیتی داشته باشد با پیشرفت تکنولوژی مخصوصا در عرصه تلفن های همراه نیاز مبرم به باطری بود که ماندگاری بیشتر علاوه بر شارژ سریعتر داشته باشد که از این رو باطری ها لیتیوم وارد بازار شدند و بعد ها مهندسان به این فکر افتادند که این نوع باطری اگر میتواند یک گوشی تلفن همراه را 5 روز سرپا نگهدارد چرا نتواند یک خودرو یک تنی را با سرعت 150 کیلومتر به حرکت در آورد از این رو کمپانی های مانند تسلا و شورولت دست به کار شدند تا خودرو را در کنار موتور بنزینی به یک موتور الکتریکی نیز مجهز کنند و در صورت دشارژ موتور الکتریکی موتور بنزینی روشن و موتور الکتریکی را شارژ نماید.شما میتوانید یک ماشین الکتریکی بخرید و در هوای آزاد بدون سرو صدا خودروی خود را برانید بدون اینکه به این فکر کنید هوایی آلوده میشود یا آنطرف دنیا خرس های قطبی یا پنگونها حمام آفتاب میگیرند. اگر هم شارژ ماشینتان تمام شد هر جا شد بایستید خودرو را به پریز برق بزنید 1 ساعت بایستد دوباره حرکت کنید چه از این بهتر!؟
هیدروژن
خودرو مزدا مجهز به سلولهای انرژی و استفاده از هیدروژن برای تامین سوخت الکتریکی
یکی از بهترین سوختهای جایگزین رو میتوان سوخت هیدروژنی نام برد.هیدروژن سوخت بسیار خطرناکی است ولی اگر بتوان پتانسیل انرژی که در درون آن وجود دارد را کنترل و آن را هدایت کنیم میتواند یکی از بهترن سوخت های جایگزین سوخت های فسیلی باشد. هیدورژن به دو صورت میتواند برای خودروها، سوخت مناسبی باشد برای خودرهایی که مهندسی ساخت آنها بر اساس استفاده از موتور الکتریکی است و همچنین خودروهایی که دارای موتورهای احتراق درونی هستند.در موتورهایی که طراحی آنها الکتریکی است در یک واکنش شیمیای میتوان هیدورژن و اکسیژن را ترکیب نمود و نتیجه این واکنش کمی بخار آب و الکتریسیته است که به کمک آن خودرو میتواند به حرکت خود ادامه دهد.در موتورهای احتراق درونی نیز بجای استفاده از بنزین برای به حرکت در آوردن پیستونها و شفتها هیدروژن سوخت مناسبی درون سیلندرهاست که به انفجار در آید و انرژی تولید شده را به پیستون ها منتقل کند.مزیت هیدروژن نسبت به بنزین عدم تولید گاز خطرناک CEO2 است که بجای آن، این واکنش کمی بخار آب تولید میکند هم اکنون بعضی از کمپانی ها مانند هوندا و بی ام و در حال تولید بعضا خودرهایی با سوخت هیدروژنی هستند.
بایودیزل
دستگاهی برای تبدیل چربی های خوراکی به سوخت دیزل برای خودرو
برای ارگان های بدن ما شاید چربی بیش از حد چیز جالبی نباشد ولی اگر همین چربی های زائد از فرآیند شیمیایی خاصی عبور کنند میتوانند به یک سوخت جایگزین برای موتورهای دیزل تبدیل شود.بعضی از فعالان محیط زیستی خیلی راحت اینکار را در خانه اشان با چربی های گیاهی و حیوانی میکنند ولی اگر شما از آن دسته از دوستداران هستید که میخواهید چنین کاری را بکنید بهتر است ابتدا با شخص حرفه ای که قبلا اینکار را کرده صحبتی بکنید و مشورتی بگیرید که اگر اینکار را نکنید و نابلدانه به سراغ این روش بیاید مطمئنا به خودروتان آسیب فراوانی میزنید.
اتانول
شورولت تاهو مجهز به موتور فلکس فیول برای ترکیب بنزین و اتانول
اتانول نوعی الکل است ولی نه نوعی خوراکی آن!! بلکه از در برخی از کشورها از ذرت و در برخی دیگر از نیشکر بدست میاید.بعضی از کمپانی هایپ خودروهایی تولید کرده اند که موتور ترکیبی بنزینی، اتانولی در اختیار دارد که ترکیب سوخت آن به صورت 15 درصد بنزین و 85 درصد اتانول است. از آنجا که مزرعه داران ممکن است به خاطر سود بالایی که این نوع سوخت ممکن است فراهم کند، از تولید محصول برای مصارف خوراکی صرف نظر کنند به همین دلیل امکان این هست که اگر این نوع سوخت فراگیر شود قیمت فراورده های غذایی افزایش یابد یه به بحرانی دیگر تبدیل شود.
LPG، CNG, LNG
پمپی که گاز را با فشار وارد مخزن های مخصوص میکند در این فرایند همه چیز باید ایزوله باشه در غیر این صورت گازهایی که تحت فشار به صورت مایع هستند به گاز تبدیل شده و تبخیر میشوند
همه ی اینها نوعی گاز هستند مانند گازی که مصرف میکنیم برای خوراک پزی که البته اینها ینز میتوانند جایگزین مواد سوختنی مانند بنزین حال و حاضر باشند. ال ان جی نوعی گاز طبیعی موجود در زیر پای ما لای سنگ و لاخ هاست که در فشار پایین بصورت مایع میتواند در اختیار ما قرار میگیرید.سی ان جی هم مانند ال ان جی گاز طبیعی موجود در بین ما است ولی بصورت گاز فشرده میتوان آن را در مخزن هایی مخصوص ذخیره و به عنوان سوخت از آن استفاده کرد.نمونه ی مصرف این نوع گاز در خودروهای وطنی سمند ای اف 7 دوگانه سوز است.ال پی جی نوعی گاز مایع است که از فرارورده های نفتی بدست میاید که از پروپان و هیدروکربنهای دیگر موجود در نفت خام بدست میاید. این گاز تحت فشار بصورت مایع در خواهد آمد و میتواند به عنوان سوخت برای موتور خودرو های سواری و کامیونها به کار رود.
هوای فشرده
خودرویی به نام تاتا که با هوای فشرده میتواند با نهایت سرعت 80 کیلومتر بر ساعت 200 کیلومتر را بدون اینکه نیاز به شارژ مجدد داشته باشد پیمایش کند.
تفنگ بادی که در بچگی با آن بادکنک های روی یونولیت را منفجر میکردید نمونه ی خوبی هستند برای اینکه بتوانید درک کنید مکانیزیم عملکرد این نوع سوخت جایگزین به چه صورت است. هوا فراوان است و اگر بتوان این هوا را در کپسولی به صورت فشرده ذخیره کرد میتوان از آزاد شدن ناگهانی آن از کپسول جسمی را حرکت داد میخواهد این جسم پیستون های خودرو باشد یا هدایت یک گلوله در لوله ی تفنگ بادی.در نمونه تفنگ بادی ذخیره انرژی توسط ما انجام میشود با کشیدن گلنگدن ولی اینجا شارژ کپسولهای پرفشار توسط موتورهای الکتریکی اتفاق میفتند ولی موتورهای الکتریکی که برای اینکار استفاده میشوند در مقایسه با موتورهای الکتریکی که مستقیما انرژی حرکتی خودرو را تامین میکنند بسیار کوچکتر هستند به همین دلیل شارژ آن ها بسیار سریعتر اتفاق میفتد.
کلام آخر
بشر سالهاست تلاش میکند نوآوری داشته باشد ولی شاید بعضی وقتها نو آوری ها واقعا به نفع بشریت نباشد و باید برگردیم به الگویی که طبیعت در اختیارمان گذاشته چرا که هر یک از راه حل های بالا بالاخره روزی دوباره به بحرانی جدید تبدیل خواهد شد ولی راهی که همیشه امن است و باعث میشود زندگی سالم تر و زیباتری داشته باشیم راهی است که طبیعت در اختیارمان قرار داده امیدوارم روزی دوباره انسان ها به جای تولید اختراع های انبوه آگاهانه تر تصمیم بگیرند و بر اساس طبیعت خود عمل کنند نه بر اساس نیاز ها.