مقایسه تارا و شاهین، کدام سدان ایرانی بهتر است؟

301
0
دسته بندی :  دوئل
مقایسه تارا و شاهین، کدام سدان ایرانی بهتر است؟

از جمله سدان های گران قیمت و جدید ایران می توان به خودروهای تارا و شاهین اشاره کرد. تارا نسخه وطنی پژو 301 از گروه خودروسازی ایران خودرو و شاهین همان پروژه رهام است که سایپا آن را با نام شاهین وارد بازار کرد. این دو خودرو با توجه به اینکه در یک رده قیمتی هستند و هر دو از خانواده سدان می باشند اما برخلاف دیگر خودروهای ایرانی به جز ظاهر با هم تفاوت های زیادی دارند به همین خاطر اگر قصد خرید یک سدان وطنی را در این رنج قیمت دارید حتما با ما همراه باشید تا مقایسه این دو خودرو را ببینیم و راحت تر تصمیم به خرید بگیرید.


مقایسه فنی تارا و شاهین


از بارزترین تفاوت های این دو خودرو موتور آنهاست. در تارا از موتور tu5 پلاس 16 سوپاپ تنفس طبیعی که با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها، می تواند ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. در آن طرف میدان شاهین سایپا همان موتور 1.5 لیتری تیبا را مجهز به توربو شارژ کرده که می تواند 109 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور تولید کند. هر دو خودرو با گیربکس دستی 5 سرعته نیرو را به چرخها منتقل میکنند. یکی از ضعف های شاهین همین پیشرانه است که می توان تارا را در این زمینه قوی تر و مطمئن تر دانست و در این بخش از حریف خود جلو میزند.

شتاب هر دو خودرو تقریبا یکسان و در سرعت صفر تا صد کیلومتر برابر 13 ثانیه است. میزان سوخت مصرفی را هر دو شرکت 7 لیتر در صد کیلومتر اعلام کرده اند اما در واقعیت شاهین به دلیل استفاده از موتور توربو شارژ مصرف بیشتری خواهد داشت.






اگر قصد خرید خودرو را دارید ولی در این بازار آشفته خودرو سرگردان مانده اید و نمی دانید با پولی که دارید چه خودرویی بخرید، کافی است از بخش مشاوره خرید خودرو با مشاوران ما به صورت آنلاین و متنی مشاوره بگیرید و انتخاب بهتری برای خرید خودرو داشته باشید. و یا شاید قصد فروش خودرو خود را دارید و نمی دانید آنرا به چه قیمتی برای فروش آگهی کنید، باز هم می توانید از بخش مشاوره خودرو از کارشناسان ما مشاوره بگیرید تا خودروی شما را قیمت گذاری کنند. فقط کافی است به لینک مشاوره خرید و فروش خودرو بروید و مشاوره خودتان را آغاز کنید.



در تارا به دلیل وجود سیستم کنترل پایداری رانندگی در هنگام بارش باران و در جاده های خیس و لغزنده بسیار مطمئن تر و راحت تر است و خودرو چسبندگی بیشتری دارد. متاسفانه در شاهین دنده ای سیستم کنترل پایداری تعبیه نشده است. شاهین سیستم تعلیق نرم تری دارد و از سواری کمی نرم تری برخوردار است. هر دو خودرو در چهار چرخ از سیستم ترمز دیسکی استفاده کرده اند.

نکته منفی در تجربه رانندگی با شاهین ورود صر و صدای نسبتا زیاد به درون کابین است چرا که در این خودرو سعی شده از یک موتور کم حجم با استفاده از توربو شارژ قدرت بیشتری گرفته شود که همین امر باعث می شود دور موتور بیشتر بالا بوده و ایجاد صدای بیشتری از پیشرانه 8 سوپاپ میکند.






مشخصات خودرو
تارا
شاهین
پیشرانهTU5 پلاس
M15 TC
سوپاپ168
تنفسطبیعیتوربوشارژ
قدرت۱۱3 اسب بخار
۱09 اسب بخار
گشتاور۱۴۴ نیوتن متر گشتاور
178 نیوتن متر گشتاور
گیربکس۵ سرعته دستی
۵ سرعته دستی
مصرف سوخت
۷.۱ لیتر ترکیبی
۷.۲ لیتر ترکیبی
حجم صندوق بار
۶۴۰ لیتر
۴۲۲ میلی‌متر



مقایسه طراحی و فضای داخلی تارا و شاهین


در تارا همان طراحی پژو 301 با کمی تغییرات ارائه شده اما شاهین از ابتدا طراحی شده است. چراغ های بهم پیوسته عقب تارا هم آن طور که باید جذاب در نیامده. در کل طراحی ظاهری شاهین نسبت به رقیب خود برتری نسبی دارد. در فضای داخلی اما کفه ترازو به سمت تارا سنگینی میکند. چرا که کیفیت متریال استفاده شده در کابین تارا بهتر از شاهین است. و در کل شاهین در فضای داخلی کمی ضعیف تر عمل کرده ولی نقطه مثبت آن طراحی فضای جادار عقب است. در مورد گنجایش صندوق عقب تارا برنده است چرا که گنجایش صندوق تارا 640 لیتر است در حالی که گنجایش صندوق شاهین حدود 420 لیتر می باشد و برای خانواده هایی که بیشتر مسافرت می کنند البته فضای صندوق تارا مناسب تر است.












مقایسه آپشن ها و تجهیزات تارا و شاهین


در این بخش شاهین برتری نسبی به تارا پیدا میکند و دست و دلبازتر عمل کرده. اگرچه در تارا سیستم کروز کنترل ، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری را شاهد هستیم که هیچکدام در شاهین دنده ای موجود نیست اما در شاهین نیز دوربین عقب، ورود بدون کلید، استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک، تاشوندگی برقی آینه های بغل و سانروف را مشاهده میکنیم که در تارا دستی موجود نمی باشد.


جمع بندی


همانطور که مشاهده کردید هر دو خودرو در موارد بسیار دارای کم و کاستی هستند در موارد فنی تارا به دلیل موتور قوی تر و برخورداری از سیستم کروز کنترل و کنترل پایداری بهتر عمل کرده بود ولی در طراحی ظاهری و بعضی آپشن ها شاهین برتری داشت. در کل شما باید با توجه به خواسته ها و نیازهای خودتان دست به انتخاب بزنید. به طور مثال اگر بیشتر برای مسافرت قصد خرید خودرو دارید خب تارا از گنجایش صندوق بیشتری برخوردار است. ولی اگر همچنان سوال هایی در خصوص این دو خودرو و یا هر خودروی دیگری که قصد خرید آن را دارید در ذهن دارید نگران نباشید همین الان می توانید به بخش مشاوره خرید خودرو اُتکس رفته و در آنجا به صورت آنلاین و متنی با مشاوران و متخصصان این حوزه گفتگو کنید تا بتوانید انتخاب درست تری برای خرید داشته باشید.


آگهی های مرتبط

توافقی

120,000 کیلومتر

ماشین تا اخر سال بیمه دارد -در قسمت گلگلیر سمت راننده دارای رنگ شدگی است -کاملا سالم و کم کارکرد می باشد 

1402/9/4تهران
(تومان)710,000,000

رنو تندر 90 پلاس مانیتور و دوربین دنده عقب، رویه درها روکش فرمان و صندلی سفارش کارخانه، دزدگیر دارد تمام مصرفی ها شامل: روغن ترمز دنده هیدرولیک، لنتها، باتری ، لاستیک ، شمع و وایر تعویض شدن داخل پارکینگ مسقف بوده ، بدون کوچکترین ایراد . کیلومتر واقعی به شرط کارشناسی سند تک برگ و به نام خودم از ابتدا 

1402/8/30لرستان
(تومان)780,000,000

112,000 کیلومتر

خودرو ال ۹۰ پارس تندر مدل 97 پارس خودرویی گیربکس جدید فول آپشن مولتی مدیا دوربین عقب صندوق پران لاستیک ۱۰۰ درصد روکش فرمان، صندلی، کف، صندوق عقب، کاپوت، موتور و ... در صورت عدم پاسخگویی در چت پیام بگذارید 

1402/2/29تهران
(تومان)320,000,000

140,000 کیلومتر

 

1401/8/29تهران
(تومان)450,000,000

رنو پارس تندر مدل98 کارکرد 53000 بی رنگ سقف،سون، جلو و عقب، شاسی ها و ... پامپ مانیتور اندروید دزدگیر روکش صندلی دیفیزر فلاپ گلگیر کف پایی یک تیکه شیشه دودی کفی صندوق بیمه تا تیر ماه 1402 بیمه بدنه هم دارد فنی و بدنه سالم به شرط بازدید 10صبح تا 7بعدازظهر 

1401/7/17البرز
(تومان)195,000,000

263,000 کیلومتر

فروش فوری ال90 E2 - مدل 90- اطاق 96 کارکرد: 263000 بیمه: 12/1401 معاینه:12/1401 تسمه تایم: 5هزارکیلومتر تلفن تماس: 09109829194 

1401/7/16سمنان

پستهای مرتبط

لکسوس NX یک خودروی معمولی نیست، این خودرو اولین شاسی‌بلند کوچک لکسوس است، و اولین خودروی این شرکت است که با موتور مجهز به توربوشارژ تولید می‌شود. لکسوس NX جزو اولین خودروهای این شرکت است که با چهره‌ا‌ی جدید و جذاب عرضه شده است، چهره‌ای که به نمونه‌های تولیدی دیگر لکسوس نیز سرایت کرد.

در دوئل این هفته، دو خودروی نسبتا ارزان قیمت و کوچک صنعت خودرو‌سازی کشورمان را در مقابل هم‌ قرار داده‌ایم. خودرو‌هایی که از سوی یک خودروساز و با هدف در دست گرفتن و تصاحب سهم بیشتری از بازار خودروی ایران، عرضه شده‌اند.

نظرات