همواره با رسیدن به نیمه دوم و ماههای انتهایی سال جاری، زمزمهها و تب و تاب خرید خودرو بیشتر شده و صحبتهای ضد و نقیض در مورد افزایش فروش و یا قیمت خودرو در بازار مجددا رونق میگیرد. در این میان، بسیاری از مردم که خود را آماده برای رسیدن سال نو میکنند، در فکر برنامه ریزی برای خرید خودرو و پیدا کردن موقعیت مناسبی برای آن هستند که با قیمتی معقول، اقدام به خریداری خودرو نمایند.
به طور کل، روند رونقگرفتن بازار و قیمت روز خودروها در جریان هر سال از یک تابع کلی پیروی کرده اما این تابع کلی نیز در هر سال، با اتفاقات خاص صنعت خودرو و برنامهریزیهای جدید دستخوش تغییر میشود. بنابراین برای یک پیشبنی مناسب لازم است تا این اتفاقات و جریانات خاص ابتدا مورد بررسی قرارگیرد.
سال 1396 را میتوان نقطه ابتدایی خارج شدن از رکود طولانی مدت صنعت خودروی ایران دانست. سالی که به طور قطع و یقین، مهمترین اتفاق صورتگرفته در آن توافق برجام و ورود خودروهای پسابرجامی و برندهای جدید به مارکتهای فروش بود. هر چند بسیاری از خودروهایی که از مدتها پیش، زمزمه ورود آنها به بازار با سر و صدا و اخبار زیاد رسانهای همراه بود نتوانستند عملکرد و رضایت مناسبی را با خود به ارمغان داشتهباشند و بعضی از برندهای مطرح و با کیفیت مارکتهای جهانی نیز با وجود انتظارات بالا به نمایندگیهای فروش نرسیدند، اما پایان یافتن انحصار بازار و اقدام برای برنامهریزی های جدید ( هر چند ناموفق ) در جهت افزایش رقابت و تغییر چهره قدیمی بازار خودروی ایران را میتوان تنها حرکت مثبت خروجی و نقطه آغازین تغییرات این بازار سالخورده در مقیاس بسیار کم قلمداد کرد.
مونتاژ پژو 2008 به عنوان نخستین خودروی پسابرجامی بازار ایران در خط تولید شرکت آیکاپ
همچنین سال 1396 را میتوان سال سلطه چشمبادامیها در بازه قیمتی 35 تا 100 میلیونتومان دانست به طوری که در این رنج قیمت، خودروسازان چینی با بالاترین شمار محصولات خود، نبض اصلی آن را در دست گرفتند و علاوه بر محصولات قدیمی خود، اقدام به معرفی و فروش محصولات جدید و به روزی کردند. در ادامه نیز خودروسازان وطنی با معرفی نمونههایی بهروزرسانی شده بر پایه و اساس خودروهای قدیمی خود، حرفهایی را در زمینه ارائه محصولاتی تازه هرچند با برچسب قیمت متفاوت داشتند.
معرفی دنا پلاس به عنوان نسخه به روزرسانی شده خودروی دنا از طرف شرکت ایرانخودرو
در کنار همه این مسائل و اتفاقات، قیمت روز خودروهای داخلی در سال 1396 چندین بار دستخوش تغییر شده و شورای رقابت به عنوان هیئت اصلی قیمتگذاری و نظارت بر بازار خودروهای داخلی از ابتدای سال تاکنون چندین بار اقدام به اعلام قیمتهای جدید نموده و عملا امید به کاهش قیمت خودروها که از نیمه اول سال 1396 در دل مردم قوت گرفتهبود به یاس و ناامیدی بدل شدهاست. نوسان نرخ قیمت ارز در کنار وضعیت نامطلوب قطعهسازان وطنی نیز از جمله عواملی بود که شرایط را برای یک بازار آرام و بدون تنش مهیا نساخت و عملا، اگر رکود مقطعی بازار را در بازههای متفاوت سال نادیده بگیریم، قیمت خودروهای داخلی و به طبع آن قیمت خودروهای کارکرده از ابتدای سال 1396 تا کنون روندی صعودی داشتهاست. در این میان روند فروش خودروها و رونق بازار در 3 ماهه سوم سال با کمی رکود مواجهشده و از تب و تاب ماههای پیشین افتادهاست اما این جریان با فرا رسیدن زمستان و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بار دیگر جانی دوباره خواهدگرفت. این رونق دوباره از دو جهت قابل بررسی است : اول از همه تحویل ( در صورت نداشتن تاخیرهای اپیدمیک! ) نخستین سری خودروهای پسابرجامی مونتاژی و وارداتی به دست مشتریان ایرانی که البته خود میتواند بدعتگذار حاشیههای جدیدی باشد و دومین مورد افزایش قیمت خودروهای داخلی به بهانه تحویل محصولات جدید با مدل سال 1397 شمسی.
اگر چند ماه گذشته، مقاله کاهش قیمت خودرو از شایعه تا واقعیت را خواندهباشید، حتما به خاطر دارید که خودروسازان وطنی سال گذشته موفقشدند تا در یک حرکت عجیب و نادر، مجوزهای لازمه برای افرایش قیمت محصولات خود را بسیار زودتر از موعد مقرر هر ساله دریافت کرده و این افزایش قیمت خودروها به فاصله 3ماه قبل از شروع سال جدید صورت گرفتهاست! بنابراین اگر این حرکت جالب و قابل توجه خودروسازان را نیز در نظر داشته و مبنای پیشبینی خود قرار دهیم، با احتمال بسیار، قیمتهای جدید مصوب و اعلامی برای سال 1397 به مانند سال گذشته از هفته ها قبل از شروع سال نو اجرایی خواهندشد.
قیمت ها خودروهای ایرانی را بروز رصد کنید
در نهایت، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تب و تاب فروش و همچنین تحویل خودروی شب عید، احتمال افزایش قیمت خودروهای نو و کارکرده در قویترین حالت خود پیشبینی شده و به نظر میرسد که با اوضاع آشفته بازار خودروی کشور که حتی توافق برجام و ورود ناموفق خودروهای روز دنیا نیز نتوانسته تاثیر مثبتی بر احوالات سنتی آن بگذارد، امید به کاهش قیمت خودروها عملا به یک رویای دست نیافتنی بدل شده که چشمانداز رسیدن به آن حتی اگر غیرممکن نباشد حداقل به بازهای چند ساله برای عملی شدن نیاز دارد. در پایان این نوشتار نیز از شما خوانندگان عزیز دعوت میکنیم تا با مراجعه به بخش تحلیل قیمت خودروی دست دوم ایرانی به عنوان یکی از حرفهایترین ابزارهای آنلاین قیمت خودرو، از وضعیت دقیق قیمت خودروی مورد نظر خود به درستی آگاه شوید.