دنا پلاس: مدل فیس‌لیفت موفق دنا

دسته بندی :  بررسی
دنا پلاس: مدل فیس‌لیفت موفق دنا

پس از گذشت ۵ سال از معرفی خودرو دنا که در اصل مدل فیس‌لیفت شده‌ی خودرو سمند است، چندی پیش گروه صنعتی ایران خودرو از خودرو دنا پلاس رونمایی کرد. به گفته‌ی برخی، پروژه‌ی ساخت خودرو دنا پلاس۱۰ ماه به‌طول انجامید و برخی دیگر اعتقاد به صرف زمانی ۱۴ ماهه برای به ثمر رساندن این پروژه دارند ولی سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی در این پروژه از طرف ایران خودرو به‌طور رسمی اعلام شده است.

دنا و دنا پلاس چه تفاوتی باهم دارند؟

معرفی اولیه

به گفته‌ی مسؤولان ایران خودرو هدف از تولید خودرو دنا پلاس که در مراحل آغازین پروژه نام X409 را با خود یدک می‌کشید، بالا بردن استانداردهای کیفی، ایمنی و راحتی مدل اولیه‌ی دنا بود، که از زمان ورودش به بازار تا به امروز با استقبال خوبی از طرف مشتریان روبرو شده است. یکی از با اهمیت‌ترین موارد قابل ذکر را می‌توان وجود چهار کیسه هوای ایمنی در خودرو و اخذ چهار ستاره‌ی ایمنی پس از ارسال آن به کشور آلمان جهت انجام تست‌های ایمنی دانست.

عملکرد فنی

با توجه به اعلام گروه ایران خودرو مبنی بر ارائه‌ی خودروهای دنا اتوماتیک و دنا توربوشارژ طی دو سال آینده، به‌طور قطع می‌توان اعلام کرد که دنا پلاس و دنا از لحاظ فنی مشابه‌اند و بیش‌تر تغییرات اعمال‌شده را در بدنه و امکانات خودرو نسبت به مدل قبلی شاهد هستیم. دنا و دنا پلاس هر دو از پیشرانه‌ی EF7 استفاده می‌کنند که مشخصاً چهار سیلندر و دارای 16 سوپاپ است و حجمی برابر با ۱.۶۴۶ سی‌سی دارد. این پیشرانه، حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند تا بتواند حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت را برای این سدان لوکس ملی به ارمغان آورد. همچنین ۱۲.۰۳ ثانیه طول می‌کشد تا با دنا پلاس از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسید. جعبه‌ی دنده‌ی دنا پلاس نیز همان‌طور که اشاره شد به‌صورت دستی و پنج سرعته است.


نمای پشت دنا پلاس
نمای جلو دنا پلاس
نمای پشت و کنار دنا پلاس
نمای جلو و کنار دنا پلاس
چراغ عقب دنا پلاس
چراغ جلو دنا پلاس

طراحی و امکانات

اگر از علاقمندان به خودرو دنا هستید باید بگوییم که طراحی دنا پلاس به‌قدری بهبود داشته که می‌تواند جذابیتش را دوچندان کرده و شما را به سوی خود جلب کند. دنا پلاس دارای امکاناتی است که برای اولین بار در یک خودروی ملی تولید داخل وجود دارد. سانروف، دوربین دنده عقب، آنتن کوسه‌ای و سیستم سرگرمی‌های درون خودرویی جدید را می‌توان از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد دنا پلاس دانست. از دیگر وجوه تمایز دنا پلاس با مدل قبلی‌اش می‌توان به استفاده از چراغ‌های نئون در بخش جلو و عقب اشاره کرد. چراغ‌جلوهای روشن در طول روز معروف به دی‌لایت که به‌صورت پیش‌فرض در این خودرو قرار گرفته، زیبایی خاصی به آن اعطاء کرده و در مجموع می‌توان گفت نورپردازی آن نسبت به مدل پیشین و دیگر محصولات تولید داخل در سطحی بالاتر قرار گرفته می‌گیرد. با کمی دقت در بخش جلویی خودرو، متوجه به‌روز رسانی کوچکی در قسمت جلوپنجره‌ی دنا پلاس نسبت به دنا می‌شوید که شاید دیدن قطعه‌ی پلاستیکی بزرگ مشکی رنگ نصب شده در وسط جلوپنجره‌ی آن ناخوشایند به‌نظر برسد. در نمای جانبی دنا پلاس شاهد کوچک‌تر شدن شیشه‌های جانبی خودرو هستیم چراکه یک برجستگی دارای زاویه در مقایسه با منحنی مستقیم مدل قبلی بر روی بدنه ایجاد شده که از گلگیرهای عضلانی‌تر بخش جلویی خودرو به قسمت عقب در دو سمت خودرو امتداد یافته‌اند. امکاناتی نظیر سیستم تهویه‌ی اتوماتیک، صندلی‌های جلو با امکان تنظیم برقی، کروز کنترل و دیگر امکانات ارائه شده، همانند آنچه در دنا معمولی وجود داشت در دنا پلاس نیز قابل دسترس است.


نمای کنار دنا پلاس
موتور دنا پلاس
سانروف دنا پلاس
آینه بغل دنا پلاس
سقف دنا پلاس
نمای بیرونی دنا پلاس

قیمت‌ها، مصرف سوخت و ایمنی

ارتقاء سیستم ایمنی دنا پلاس و مجهز شدن به چهار کیسه هوا که شامل کیسه‌های هوای بازشونده از روبرو و بازشونده از داخل صندلی‌های جلو به‌صورت جانبی است برای اولین بار در خودرویی در این رده ارائه می‌شود که از مزایای متمایز کننده‌ی دنا پلاس به‌شمار می‌آید. مصرف سوخت دنا پلاس در سیکل ترکیبی ۸.۱ لیتر به ازاء پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر ادعا شده که عدد متوسطی به نظر می‌رسد. کسب استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهینه، جای هیچ تردیدی را برای افراد دوستدار محیط‌زیست جهت خرید این خودرو باقی نمی‌گذارد. هنوز قیمت دنا پلاس به‌طور رسمی اعلام نشده اما گزارشات حاکی از افزایش قیمت ۳ الی ۴ میلیون تومانی نسبت به دنا معمولی است که در حال حاضر با قیمت ۴۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان در نمایندگی عرضه می‌شود.

ارزیابی کلی

در بازار خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان ساخت داخل و ایمن، دنا پلاس یکی از گزینه‌های با پتانسیل بالا است که امکانات جدید و جذاب ارائه شده در آن می‌تواند شما را به‌راحتی به سوی خودش جلب کند. به‌طور قطع دنا پلاس یک فیس‌لیفت نسبتاً خوب با ظاهری اسپورت‌تر نسبت به خودرو دنا است که توانسته نظر قشر جوان را نیز به سمت خود معطوف کند. شاید هزینه‌ی گزاف اعلام شده در به انجام رساندن پروژه‌ی این خودروی جدید یا برچسب کپی کاری در طراحی آن از مدل‌های خارجی کمی باعث ناامیدی شما شود اما در عوض مدت زمان کوتاه ارائه‌ی آن در بازار با قیمتی که در مقایسه با امکانات ارائه شده معقول به نظر می‌رسد، باعث می‌شود حین خرید خودرو نگاه جدی‌تری به آن داشته باشید.


نمای داخل دنا پلاس
پنل دنا پلاس
فرمان دنا پلاس
نمای داخل درب دنا پلاس
ایربگ دنا پلاس
امکانات دنا پلاس


مشخصاتدنا پلاس
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)۴۵۵۸/۱۹۴۴/۱۴۶۰
وزن خالص (کیلوگرم)۱۲۵۸
حجم موتور (سی‌سی)۱۶۴۸
تعداد سیلندر-سوپاپ۴-۱۶
حداکثر توان (اسب بخار)۱۱۵
حداکثر گشتاور (نیوتن متر)۱۵۷
جعبه دندهدستی ۵ سرعته
مصرف سوخت در سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)۸.۱


شرایط پیش فروش دنا پلاس ( بروز رسانی 30 خرداد 1396)


ساعاتی قبل ایران خودرو شرایط پیش فروش دنا پلاس را اعلام کرد.

پستهای مرتبط

همانطور که در مقاله بررسی کلی سیستم‌های کنترلی خودرو ذکر شد یکی از بخش‌های اساسی کنترلی خودرو شامل سیستم‌های کمک‌راننده بود. در بخش سیستم‌های کمک‌راننده این مقاله به معرفی انواع سیستم‌های مختلف کمک‌راننده پرداخته شد. در بین این سیستم‌ها، سیستم‌های هشدار خروج از خط یا نگهدارنده بین دو خط جاده معرفی شدند. این سیستم‌های ذکر شده در یک جمع‌بندی کلی به عنوان سیستم‌های اجتناب از برخورد جای می‌گیرند. سیستم‌های جلوگیری از برخورد به سیستم‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از سیگنال‌های رادار، دوربین، سنسور یا لیزر احتمال تصادف را تشخیص می‌دهد و به راننده هشدار می‌دهد و یا به طور خودکار عمل کرده و اقدام امنیتی را انجام می‌دهد. برای سرعت‌های کم خودرو (تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت) سیستم اجتناب از برخورد با ترمز‌گیری وارد عمل می‌شود و برای سرعت‌های بالا با استفاده از فرمان خودرو عمل می‌کند. خودرو‌های مجهز به سیستم‌های اجتناب از برخورد معمولا به کروز کنترل تطبیقی و فرمان فعال خودرو مجهز می‌باشند.

نظرات