اگر به یک تحقیق و همه پرسی در میان صاحب نظران و ماشین باز های کشور اقدام کنید و از آن ها، یک لیست ده تایی از خودروهای موفق وارد شده در سال های اخیر را بخواهید بدون شک یکی از مدل های همه افراد در آن لیست هیوندای سانتافه خواهد بود. این مدل که در کشورمان به لطف واردات منظم دو نسل آن از شناخت و فروش بسیار مناسبی برخوردار بوده خودروی مورد نظر ما برای بررسی امروز است. در ادامه با آکادمی اّتکس همراه باشید.
معرفی اولیه
سانتافه یا آن طوری که هیوندای آن را نام گذاری کرده Santa Fe خودرویی در کلاس کراس اوور های میدسایز است که برای نخستین بار در شروع هزاره جدید و به عنوان مدل 2001 با ظاهری ساده که بی شباهت به نسل نخست برادر کوچکتر خود یعنی توسان هم نبود معرفی شد. تولید نسل نخست این خودرو تا سال 2006 ادامه داشت و پس از آن با فیس لیفتی قابل تامل معرفی و پس از مدت کوتاهی روانه بازار فروش شد. این نسل از سانتافه پس از مدتی حضور در بازارهای جهانی به بازار فروش کشورمان نیز راه یافت و شاید نام آشنا ترین چهره و مدل این خودرو در ذهن کشورمان، همان نمونه های تولیدی نسل دوم باشد. خودرویی که پس از مدت کوتاهی به یکی از نمونه های موفق وارداتی کشور بدل شد و در شرایط مسائدتر و با ثبات تر جریان واردات خودرو و قوانین مربوط به آن به جایگاه مناسبی از نظر فروش راه یافت. تولید این نسل نیز همزمان با واردات آن تا سال 2012 ادامه دار شد و نسل سوم آن، با طراحی دگرگون شده و غیر قابل مقایسه با نسل قبل در سال 2013 رونمایی شد. تولید این نسل از سانتافه که بررسی آن موضوع مقاله امروز است قرار است تا سال 2018 ادامه یابد و چندی پیش نیز هیوندای به صورت رسمی، نسل چهارم این خودرو را با زبان طراحی متحول شده و شباهت بسیار با مدل کونا به صورت رسمی معرفی نمود.
عملکرد فنی
سانتافه در بازارهای جهانی با طیفی از انواع موتور های 2 لیتری توربو، 2 و 2.2 لیتری CRDi و 2.4 لیتری GDi عرضه می شود اما در کشورمان و بر اساس قوانین و استاندارد های خاص واردات خودرو، سانتافه تنها با موتور 2.4 لیتری GDi قابل عرضه است. این موتور با حجم دقیق 2359 سی سی و استاندارد آلایندگی یورو 6 قادر است تا در حداکثر دور 6300، نهایت 190 اسب بخار خروجی را به چرخ های سانتافه انتقال دهد. همچنین ماکسیموم خروجی گشتاور آن نیز 242 نیوتون متر در دور موتور 4250 است. راندمان این موتور به وسیله یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته تیپ ترونیک قابل استفاده بوده و قادر است تا سانتافه را در شرایط ایده آل به نهایت سرعت 195 کیلومتر در ساعت برساند. با این حال باید اعتراف کنیم که قابلیت های دینامیکی سانتافه به علت استفاده از انجین 2.4 لیتری تدارک دیده شده برای بازار ایران چندان دلچسب نیست و نباید انتظار هیجان و لذت خاصی را از آن داشت. در نهایت نیز میانگین مصرف سوخت ترکیبی در سانتافه در هر صد کیلومتر، حدود 10.5 لیتر است که این عدد نیز بسته به متغیرهای خاص محیطی، کیفیت نازل بنزین مصرفی در ایران و البته نوع رانندگی قابل تغییر است.
طراحی و امکانات
نسل سوم هیوندای سانتافه در مقایسه با مدل های پیشین خود از یک طراحی گیرا و جسورانه بهره می برد. فیس لیفت نسل سوم به خوبی با خط مشی طراحی آن دوره محصولات هیوندای منطبق بوده و اشتراک آن با سایر ساخته های هیوندای به خوبی هویداست. پیکره خودرو با استفاده از خطوط نرم و روان شکل گرفته و علی رغم جثه و ابعاد بزرگ در کلاس خود، اثری از حجم پردازی های اغراق گونه و افراطی در آن دیده نمی شود. در نمای جلو شاهد به کارگیری درست و منطقی اشکال هندسی در غالب بخش های مختلف تشکیل دهنده ظاهر خودرو هستیم. در اینجا نوع طراحی چراغ های جلو و گرافیک آن ها، جلو پنجره و ورودی های هوا و همچنین چراغ های روشنایی در روز و مه شکن، از هماهنگی مناسبی برخوردار بوده و می توان نمره مناسبی را به طراحی نمای جلویی عطا کرد. در نمای جانبی نیز خط کمر خودرو که در قسمت انتهایی برجستگی آن بیشتر شده و حالتی عضلانی به خودرو می دهد از جمله نکات قابل توجه است. همچنین سایز رینگ های سانتافه در نسخه های فول، هماهنگی بصری مناسبی را با ابعاد و جثه خودرو ایجاد می کند. با رسیدن به عقب خودرو اولین ذهنیت شکل گرفته، شباهت جالب نمای عقب با برخی محصولات آئودی است. این مورد به خصوص در فرم طراحی چراغ های دو تکه عقب نمود بیشتری پیدا می کند. در کل سانتافه از حیث طراحی ظاهری، نمره مناسبی را در کلاس خود کسب می کند.
با باز کردن درب سانتافه و ورود به اتاق، خود را در محیطی بزرگ و جادار خواهید یافت. اتاق سانتافه قادر است تا فضای مناسبی را برای هفت سرنشین در سه ردیف صندلی فراهم کند. طراحی مجموعه فضای داخلی با بهره بردن از ارگونومی مطلوب و دسترسی مناسب به ادوات داخلی، تم نسبتا اسپرتی دارد. با این حال به نظر می رسد که این سبک طراحی داخلی بعد از یک ثبات 6 ساله تا حدی قدیمی و کهنه جلوه می کند. میدان دید سانتافه در قسمت های جلو و میانی قابل قبول بوده اما دید عقب تا حدی ضعیف است هر چند که این نقیصه به کمک سنسور ها و دوربین دنده عقب تا حد بسیاری قابل جبران است. در مجموع نیز اگر بخواهیم به مجموعه فضای داخلی انتقادی داشته باشیم باید به مواردی همچون استفاده نسبتا گسترده از پلاستیک در داخل خودرو که جلوه نامناسبی به بعضی بخش های آن می دهد در کنار طراحی نسبتا قدیمی بعضی ازکنترل ها و دکمه ها برای خودرویی که در سال 2018 تولید می شود اشاره داشته باشیم.
از حیث امکانات و تجهیزات ایمنی و به ویژه رفاهی، سانتافه مانند هم قطاران کره ای خود مجموعه کاملی را ارائه می دهد. دربررسی این لیست بلند بالا مواردی همچون : 8 عدد کیسه هوا متشکل از کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی، پرده ای و زانویی، ترمز های دیسکی در هر چهار چرخ مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز کمکی BAS، سیستم پایداری الکترونیکی ESC، سیستم مدیریت پایداری VSM، سیستم هشدار در هنگام ترمز ESS، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC به همراه سیستم کنترل سرعت در سرپایینی DBC، سیستم تقویت پایداری برای یدک کش TSA، سیستم هشدار فشار باد چرخ ها TPMS، ایموبلایزر به همراه سیستم ورود و استارت بدون کلید، درایو مد، کروز کنترل، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه های جانبی تاشوی برقی و گرمکن دار، چراغ خوشامدگویی آینه های جانبی، دی لایت، چراغ های جلو زنون به همراه سیستم مشایعت تا درب منزل و چراغ های عقب LED، شیشه شور چراغ های جلو، سنسور نور، سنسور باران، صندلی های چرمی به همراه گرم کن برای سرنشینان جلو و عقب و سر کن صندلی های جلو، گرم کن فرمان، سیستم حافظه یکپارچه صندلی راننده IMS، سیستم صوتی به همراه 6 بلندگو و نمایشگر 8 اینچی، بلوتوث به همراه ورودی های USB و AUX، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک 2 گانه به همراه ورودی برای سرنشینان عقب، کامپیوتر سفری، کیلومتر شمار سوپر ویژن، کول باکس و درب صندوق عقب برقی وجود دارند که سانتافه را از حیث امکانات و تجهیزات به مقام بالایی در میان هم گروهی های خود ارتقا می دهد. در بحث ایمنی نیز نسل سوم سانتافه امتیازات بسیار بالایی را کسب نموده است. این خودرو در آزمون های تصادف موسسه ایمنی خودروهای اروپا EURO NCAP موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده و همچنین در آزمون های تصادف موسسه ایمنی بزرگراه های آمریکا IIHS، در 6 بخش امتیار خوب و در دو بخش امتیار قابل قبول را کسب نموده که از این جهت نمره مناسب و بالایی محسوب می شود.
نتیجه گیری
اگر واقع بین باشیم، نسل سوم سانتافه، خیز بلند هیوندای در مسیر پیشرفت و موفقیت است. در واقع تجاربی که هیوندای در این نسل با عرضه این خودروی سرشناس به دست آورده آنقدر ارزشمند است که نسل چهارم آن گام بزرگتری در مسیر موفیت باشد. همچنین سانتافه خروجی برجسته سیاست خطی کره ای ها مبتنی بر عرضه محصولی با آپشن های زیاد و طراحی تهاجمی است. در واقع شما کمتر کسی را خواهید یافت که در مورد حجم انبوه آپشن های این خودرو ( مقایسه در میان رقبای کلاس خود ) سخت گیری یا انتفادی داشته باشد. به طور کلی سانتافه با داشتن نکات مثبتی همچون طراحی جسورانه و آپشن های زیاد، انتخاب بسیار پررنگ و برجسته ای برای علاقه مندان به خودروهای این کلاس است اما در نیمه خالی لیوان، همچنان خلاء عناصری همچون دوام و ماندگاری در بازه های زمانی طولانی مدت دیده می شود. در این میان باید به خروجی کمتر از انتظار موتور و مجموعه متعلقات فنی در نسخه های وارد شده به ایران نیز نگاهی داشت که در بحث لذت رانندگی نمی تواند به انتظارات شما جامه عمل بپوشاند. در نهایت نیز اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنبال امکانات گوناگون و لذت بردن از خودرو در طول بازه کوتاه چند ساله می گردید بی شک سانتافه برای شما انتخاب برجسته تری نسبت به رقبای خود خواهد بود، اما اگر تصمیم دارید که خودروی شما، در آینده سن و سالی داشته و هر سال با باز کردن کاپوت و فوت کردن شمع تولد بر روی موتور، زادروز آن را تبریک گفته، بهتر است که به دنبال انتخاب های دیگری باشید.
مشخصات | هیوندای سانتافه 2018 |
---|---|
نوع موتور | 4 سیلندر خطی |
حجم موتور (لیتر) | 2.4 |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
تعداد سوپاپ | 16 |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | 190 |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | 242 |
نوع گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک |
حدود شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 10.5 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 190 |
حجم باک (لیتر) | 64 |
قیمت ها
در وانفسای بازار خرید و فروش اتومبیل در ایران، به خصوص بازار خودروهای وارداتی، افزایش قیمت ها هم اکنون پدیده ای عادی شده. به عبارتی این موضوع آنقدر برای همه اپیدمی شده است که دیگر پرداختن به آن جذابیت و تازگی ندارد و مورد پذیرش همه خریداران نیز قرار گرفته است. اگر پیگیر اخبار خودرو از ابتدای سال تا به الان بوده باشید حتما از اتفاقاتی نظیر بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودروهای وارداتی آگاهی دارید. این موضوع که البته قبلا در مقاله ای به صورت مفصل به آن پرداختیم، باعث پس لرزه های نخست در مورد افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده و موضوع تا آنجا به پیش رفته که هم اکنون برای بررسی، برچسب قیمت نمونه 2018 سانتافه به مرز تقریبی 300 میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که شرکت کرمان موتور، نماینده واردکننده و فروش محصولات هیوندای در ایران فعلا برنامه و شرایط فروش خاصی را برای عرضه این خودرو در نظر نگرفته و اگر تصمیم به خرید فوری این مدل دارید، باید سری به بازار آزاد بزنید. اما سوال مهم در اینجا : چطور ممکن است تا بر شرایط و قیمت های این بازار ثبات تسلط داشت و اوضای آن را رصد کرد ؟
پاسخ مراجعه به سیستم تحلیل قیمت خودروی اُتکس است. این سیستم قوی در نقش یکی از قدرتمندترین ابزارهای آنلاین تحلیل قیمت، اطلاعات خود را به صورت کاملا و آپدیت و به روز و با انطباق بر شرایط روز بازار ایران برای شما منتشر کرده و شما می توانید اطلاعات مربوط به قیمت هر خودرویی را چه در انواع نو و چه در موارد کارکرده در 3 حد بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار مشاهده نمایید. جالب شد ؟ تنها کافیست به صفحه مربوط به این سیستم مراجعه کرده و برند، مدل و سال تولید مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید...
کارشناسی
در زمینه کارشناسی خودروهای وارداتی به خصوص انواع کره ای چند مورد بسیار قابل توجه است. همانطور که پیش از این در مواردی اشاره کردیم، یکی از نمادهای خودروهای کره ای به تعدد آپشن ها و امکانات رفاهی و ایمنی آن ها باز می گردد. از آنجایی که واردات این دسته از خودروها تنها در انحصار نمایندگی های فروش نیست، متاسفانه چالشی به عنوان اصالت آپشن ها ایجاد شده که در مورد خودروهای پر آپشن کره ای نیز بیشتر دیده می شود. این مورد به صورت خیلی مختصر عبارت است از خرید خودروهای بیس و نیمه فول و سوار کردن آپشن های تقلبی و ارزان قیمت و بی کیفیت روی آن ها و در نهایت فروش آن ها با نام نمونه فول آپشن آن هم با سود بسیار!
مورد بعدی که بسیار قابل توجه است سوابق نگهداری و سرویس های دوره ای این دسته از خودرو هاست. با توجه به تعدد نمایندگی های خدمات پس از فروش در کشور این مورد امروزه کمتر مشکل ساز شده اما به طور کلی و با توجه به کیفیت نازل عواملی مانند بنزین مصرفی و وضعیت آسفالت مخملی کشور! که موجب استهلاک زودتر از موعد خودروهای وارداتی می شود لازم است که حتما در مورد سلامت بخش های فنی و سوابق سرویس های دوره ای اهمیت و توجه بسیاری به خرج داد. البته در مورد سانتافه و به عنوان یک مورد خاص، پیشنهاد می کنیم که حتما به دلیل ابعاد نسبتا بزرگ بدنه آن، دقت نظر خاصی بر روی کارشناسی بدنه و سلامت وضعیت رنگ آن داشته باشید.
چگونه خیالمان راحت باشد ؟
خرید خودروهای وارداتی شرایط و حساسیت بیشتری نسبت به خودروهای وطنی دارد و به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تا با استفاده از تخصص و تجربه کاری یک کارشناس مجرب، ابتدا اقدام به کارشناسی خودروی مورد نظر کرده و سپس بعد از روشن شدن تمامی شرایط آن، تصمیم خرید بگیرید. شرکت اُتکس به عنوان ارائه دهنده حرفه ای خدمات کارشناسی خودرو و با امکان کارشناسی خودروی مورد نظر در محل مورد نظر شما، آرامش و اطمینان خاصر را در امر خرید به شما هدیه داده و امکان هر گونه ریسک های مالی را برای شما از بین می برد. برای استفاده از خدمات کارشناسی خودرو در محل کافیست فرم اینترنتی مربوط به درخواست کارشناسی هیوندای سانتافه را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم و ثبت درخواست اینترنتی و همچنین فرایند پرداخت آنلاین مشکل دارید، مشکلی نیست، تنها کافیست تا با شماره تلفن 28428466-021 و داخلی شماره 1 تماس حاصل فرمایید.