از آنجاییکه خودم علاقه ی شدیدی به محصولات کیا دارم گاها نظراتم به سمت محصولات کیا غش میکند ولی خوب همیشه سعی میکنم در نقدها و بررسی ها تعصب رو کنار بگذارم و از روی تعصب و غرض در مورد کالا یا خدماتی نظر ندهم.الان هم دو خودرواز بهترین خودرهای سدان سال 2014 رو قرار هست زیر تیغ مقایسه ببریم جایی که کوچکترین مساله ای از دیدمان مخفی نیست و البته وصدالبته غرضی هم در کار نیست.
این دو خودرو به مقدار بسیار نزدیکی شبیه همدیگر هستند چه از لحاظ مکانیکی و چه از لحاط آپشن ، مصرف سوخت ، فصای داخلی و ... ولی خوب شاید اگر 150 میلیون تومان ناقابل در جیب گرامی بود 101 مقاله میخواندید که یک با این پول چه ماشینی میشود خرید ، دوم هم که اگر آخر سر میرسیدید به این نتیجه که بهترین آپشنتان میتواند یکی از این دو باشد بالاخره کدامش بهتر است.راستش تا حدود زیادی این دو خودرو شبیه همدیگر هستند، تفاوت های بسیار جزیی دارند و شاید آخر این مقایسه به این نتیجه برسید که مساله کاملا سلیقه ای هست ولی به هر حال خواندنش همچین خالی از لطف هم نیست و شاید بتوانیم روی نظراتتان تاثیر بگذاریم:
داخل
از آنجا که ما ایرانی ها خانوادگی سفر کردن رو خیلی دوست داریم و کلا خانواده محور تشریف داریم یکی از آیتم هایی که همیشه هنگام خرید خودرو مد نظرمان هست بحث سایز داخلی خودروست آیا مثلا این تعداد درماشین من جا خواهند شد و اگر جا خواهند شد بسته و سخت در خودرو میشینند یا نه راحت و با فراغ بال، نکته ی دیگر در بحث داخلی خودرو بحث دسترسی به پنل و دکمه ها جهت کنترل آپشن های خودرو میتواند باشد و نکته ی آخر بحث صندوق خودرو است.جفت این دو خودرو دارای طراحی شیک و ساده و قابل دسترس هستند در سوناتا پنل برای راننده و سر نشین جلو بصورت قابل دسترستری طراحی شده و مانند دیگر خودروهای این رده ی هیوندای حس لاکچری بودن خود را به شما القا میکند.کلا هیوندای به پیچ و خم دادن در طراحی خود علاقه ی خاصی دارد و سعی میکند حس خودروی لوکس را با قیمتی بسیار پایین به مشتریانش القا کند و اما در مورد کیا اپتیما اینطور نیست داشبورد و پنل کاملا ساده و بدور از پیچ و تاب خاصی طراحی شده و اساسا بدون غرض حس خاصی را به شما القا نخواهد کرد این مورد شاید یک نقطه ضعف باشد ولی جالب است بدانید این دو خودرو ست یکسانی از دکمه ها که عملکرد یکسانی را دارند به مشتریان ارایه میدهند و در کل از لحاظ عملکرد تفاوت خاصی باهم ندارند.در ابعاد هیوندای سوناتا کمی بهتر عمل کرده ، هر چند این عملکرد آنقدر محسوس نیست ولی در هر حال از این حیث نیز سوناتا در رتبه بالاتری نسبت به اپتیما قرار دارد.صندوق جفت خودروها دارای فضای مناسب و کافی است و جای نگرانی برای جا دادن وسایل نخواهید داشت ازاین حیث دو خودرو در یک رده رتبه بندی میشوند ولی در هر حال سوناتا در داخل چه از لحاظ فضا و چه از لحاظ زیبایی معقول تر و شکیلتر کارکرده پس سوناتا در این دوئل میتواند برنده نهایی باشد.
خارج
همانطور که گفتم هیوندای اساسا پایه طراحی خود را طوری میریزد که مشتری حس داشتن یک خودرو لوکس را در خود داشته باشد اما در خودرهای کیا حس اسپورت بودن جز لاینفکطراحی اولیه است.اپتیما مطمینا به جوانان پر شور و عشق سرعت حس بهتری میدهد طراحی بدون پیچ خم و اسپرت اپتیما جذاب ساده و در عین حال زیباست در مقابل سوناتا در خارج خودرو دارای پیج خم خاصی در طراحی چراغ ها و همچنین در کنار سپرها ودربهاست در هر حال بازار این دوخوردو در طراحی بیرونی متفاوت است و هر کدام قصد راضی کردن دسته ای از افراد را دارند.بگذارید با این آیتم کاملا سلیقه ای برخورد کنیم و انتخاب زیبایی را بر عهده ی شما و انتخاب خودتان بگذاریم.
مکانیک
در این آیتم بازهم فرق فاحشی را نخواهیم دید هر دو خودرو دارای موتورهای استاندارد 2.4 لیتری با 190 اسب بخار دارای محور جلو هستند.هر دو خودرو برای رانندگانی که قدرت بیشتری میخواهند مدلهایی دیگری را با آپشن های متفاوت ارایه میکنندکه تا274 اسب بخار با دو لیتر حجم توربو چرج میرسد.هر دو این خودرها نسخه ی هیبرید 199 اسب بخاری 4 سیلندر نیز ارایه میدهند که در شهر مصرف سوخت آن تقریبا به 8.2 لیتر در 100 کیلومتر و در اتوبان ها و بزرگراه راه به 7.2 لیتر در 100 کیلومتر خواهد رسید در ضمن هر دو این خودروها دارای 6 دنده اتومات استاندارد هستند غالبا و یا بطور کامل این دو خودرو از حیث مکانیک شباهت بی ملاحظه ای نسبت بهم دارند هر چند که گفته میشود سوناتا مصرف سوخت کمتری دارد که آنقدر ها هم قابل ملاحظه نیست و میتوان از آن چشم پوشی کرد.
ویژگی ها و امکانات
تقریبا این دو خودرو به غیر از سیستم ناوبری(infotainment systems ) فرق چندانی باهم ندارند.کیا اپتیما سیستم ناوبری با بستر و رابط کاربری UVO را به مشتریانش پیشنهاد میدهد ولی سوناتا Blue Link را،هر دوی این خودروها دارای مانیتور 8 اینچ برای سیستم ناوبری هستند.
تشابه امکانات این دوخورد در ویژگی ها نا محدود است به طوری که هر دو از امکاناتی مانند : رینگ اسپرت آلومینومی ، ورود بدون کلید ، روشن کردن خودرو با دکمه وبدون کلید ، سانروف پانوراما ، سیستم هشدار نقطه کور ، سیستم تنظیم صندلی ، گرمکن صندلی عقب ، چراغ جلو زنون،اینترفیس یو اس بی و آیپاد و بلوتوث بهره میبرند.
هر دوی این خودرها دارای نسخه ی اسپورت نیز هستند که به شما لاستیک 18 اینچ با رینگ اسپورت آلومینیومی سیستم تعلیق اسپورت اگزوز دو دهنه و ... را پیشنهادمیدهند.
نتیجه
وقتی از دور به این دو خودرو مینگریم شاید تفاوت فاحش در ظاهر این دو باعث شود به اشتباه بیفتیم و تفاوت آنها را به خوبیاز هم تشخیص ندهیم ولی وقتی وارد جزییات میشویم به وضوح میتوانیم به این نتیجه برسیم که فرق چندانی وجود ندارد هر چه هست در ظاهر هست و بس.در آخر همانطور که در اول گفتم برای خرید این خودروها سلیقه خودتان را شرط قرار دهید که از لحاظ باطنی هیچ تفاوتی در این دو خودرو وجود ندارد .در نهایت ما برنده ای برای این دوئل نمیبینیم هر چند که در بحث داخلی خودرو اپتیما کمی ضعیفتر کارکرده ولی در هر حال آنقدر فاحش نیست که سوناتا را برنده ی بی چون چرا این دوئل بنامیم... با تشکر