با پیشرفت در صنعت خودرو سازی و تولید خودروهای متنوع تر حذف خودروهای قدیمی از خط تولید شرکت های خودروسازی یک اقدام تقریبا ضروری است تا با عرضه محصولات جدید تر، رضایت خریداران را جلب و از طرف دیگر ضرر و زیان های تعمیرات خط تولید را کاهش دهد. در همین رابطه شرکت خودروسازی ایران خودرو برای برکناری سمند از خط تولید، پروژه تولید جایگزین آن را با نام NX7 اغاز کرد. دنا یکی از محصولات شرکت ایران خودرو است که به هدف جایگزینی خودرو سمند و سمند سورن طراحی و ساخته شد اما پس از عرضه این اتفاق رخ نداد و دنا به عنوان محصولی مستقل در کنار این خودروها تولید شد. این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد که بالاخره پس از کشمکشها و گفتگوهای فراوان بر سر قیمتگذاری و با تأخیر زیاد در سال ۱۳۹۳ تولید و پس از آن روانه بازار شد.
با عرضه این خودرو در سال 1393 به بازار و استقبال مشتریان از این خودرو ایران خودرو نسخه های جدیدتر دنا را با اپشن های مختلف به بازار عرضه کرد تا مشتریانی بیشتری به سمت این خودرو جذب کند. دنا پلاس عضو جدید این خانواده بود که در سال 1396 به بازار عرضه شد. این خودرو با همان پیشرانه دنا معمولی ولی ظاهری زیبا تر وارد بازار شد و توانست فروش بهتری نسب به دنا به ثبت برساند. در این مقاله از آکادمی اتکس قصد داریم تا مدل های مختلف دنا را به طور مختصر بررسی کرده و با توجه به نوسانات زیاد قیمت خودرو اخرین قیمت مدل های مختلف دنا را در بازار و کارخانه مقایسه کنیم پس با ما همراه باشید.
دنا
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم دنا به عنوان جایگزینی برای خودروی سمند در نظر گرفته شده بود ولی به عنوان یک محصول جدید وارد خط تولید ایران خودرو شد و در کنار خانواده سمند جایگاه ویژه ای در بازار داخلی برای خود فراهم کرد. پروژه طراحی این خودرو در فروردین سال 89 کلید خورد و بعد از تلاش 9 ماهه مهندسان ایرانی، در بهمن همان سال اولین نمونه از دنا معرفی شد. هزینه طراحی دنا در سال ۱۳۸۸ ، ۶۰ میلیارد تومان بوده است که با توجه به تفاوت های جزئی میان سمند و دنا رقم بسیار بالایی برای طراحی این خودرو است. البته در مقایسه با دیگر خودروهای داخلی تولید و طراحی دنا را می توان پیشرفت بزرگی برای این خودروساز در نظر گرفت. سری اول این خودرو با مشکلات فراوانی مواجه بود و با گذشت زمان، ایران خودرو سعی در برطرف کردن این معایب کرد. فضای داخلی کم نسبت به خودروی سمند، عدم هماهنگی پیشرانه با متعلقات فنی خودرو که باعث ضعیف عملکردن و شتاب نه چندان خوب این خودرو می شود و صندلی های نامناسب از ایرادها و نکات منفی این خودرو هستند که همچنان برطرف نشده اند. طراحی بهتر و آپشن های بیشتر سبب شده خریداران تمایل بیشتری نسبت به خرید این خودرو در مقایسه با سمند داشته باشند. پیشرانههای نصبشده روی دنا از نوع EF7 است که نمونه آنها را قبلا روی سمند و سورن دیده بودیم. این پیشرانهها نسبت به پیشرانههایی همچون XU7 یا XUM که سایر محصولات ایران خودرو از آن بهره میبرند، نمونههای مدرنتری محسوب میشوند. پیشرانه EF7 به کار رفته در خودرو دنا در واقع ثمره همکاری دو شرکت ایپکو و F.E.V آلمان است که از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) نیز بهره میبرد؛ استفاده از این سیستم باعث کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی تا سطح یورو ۴ شده است.
این موتور ۴ سیلندر ۱۶۴۶ سیسی دارای قدرتی برابر ۱۱۵ اسببخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری برابر با ۱۵۷ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. نیروی تولیدشده توسط پیشرانه این سدان ایرانی به وسیله یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود تا این سدان ۱۲۵۸ کیلوگرمی بتواند طی زمان ۱۳٫۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای خودرویی در این رنج قیمت چندان مناسب به نظر نمیرسد. متأسفانه در بخش فنی، گیربکس این خودرو هماهنگی کافی با پیشرانه را ندارد و این امر در دورهای بالا بهوضوح حس میشود، همچنین یکی دیگر از مواردی که با افزایش دور پیشرانه باید با آن دست و پنجه نرم کنید صدای زیاد پیشرانه است که تا حد زیادی به داخل کابین منتقلشده و آزاردهنده می باشد. از نقاط قوت دنا میتوان به ترمزهای دیسکی قدرتمند آن اشاره کرد که نسبت به سایر خودروهای همرده از عملکرد بهتری برخوردار بوده و به لطف استفاده از بوستر ترمز و سیستمهایی همچون ABS و EBD حس اطمینان بیشتری را به راننده منتقل خواهد کرد.
قیمت خودرو
مدل | قیمت ( میلیون تومان ) |
---|---|
دنا ( قیمت کارخانه ) | 172/985/000 |
دنا ( قیمت بازار ) | 299/000/000 |
دنا کارکرده ( قیمت 1400/05/01 ) | 200/000/000 تا 290/000/000 |
دنا پلاس
ازلحاظ فنی فیسلیفتها به سه دسته Minor Face Lift (تغییرات جزئی در ظاهر)، Major Face Lift (تغییر عمده در ظاهر) و Redesign (طراحی مجدد) تقسیمبندی میشوند. با توجه به تغییرات بسیار کمی که در دنا پلاس ایجادشده، میتوان فیسلیفت این خودرو را در دسته Minor Face Lift طبقهبندی کرد. هرچند برخلاف عرف جهانی این فیس لیفت نه به عنوان جایگزین مدل قبلی بلکه در قالب یک ماشین متفاوت و بصورت موازی با دنا ساده به بازارمان عرضه شده است. از مهم ترین تغییرات دنا پلاس نسبت به نمونه ساده میتوان به مواردی مثل به روز رسانی طراحی خط شانه کناری و گرافیک داخلی چراغها و تغییراتی در جلوپنجره و چند قسمت دیگر بهمراه نصب چند آپشن اضافه اشاره کرد که هر چند اقداماتی موثر در جهت پیشرفت دنا بودهاند اما هرگز نتوانستند هزینه بازطراحی وحشتناک پروژه فیس لیفت را توجیه نمایند. دنا پلاس با سرمایهگذاری ۵۵ میلیارد تومانی ایران خودرو طراحی و ساخته شده است. همانطور که میدانید شرکت ایرانخودرو علاقه چندانی به استفاده از پیشرانه جدید در محصولات تازهوارد خود ندارد و در اغلب مواقع با هر آنچه که در انبارهای خود دارد محصولات جدیدش را روانه بازار میکند. متأسفانه دنا پلاس نیز همچون دنا معمولی از پیشرانهای به نام EF7 یا همان موتور ملی بهره میبرد که حاصل همکاری دو شرکت ایپکو و F.E.V آلمان است. گیربکس کوپل شده با پیشرانه خودرو دنا و دنا پلاس مشترک است و از نوع گیربکس BE3 است که ایران خودرو بر روی بسیاری از ماشینهای تولیدی خود تا به حال استفاده کرده است. گیربکس BE3 با پیشرانه EF7 همخوانی چندان مناسبی ندارد و در دنده ۵ این ماشین کمی نا هماهنگی با پیشرانه دیده میشود. شاید با شنیدن نام پلاس در انتهای نام دنا خودرویی با امکانات بهتر و به روز شده نسبت به نسل قبلی در ذهن شما پدیدار شود اما با ورود به داخلی کابین و در نگاه اول همچنان همان امکانات رفاهی را مشاهده خواهید کرد.در میان ماشین های ایرانی، خودروی دنا از تجهیزات رفاهی نسبتا کاملی بهره می برد که قابل تحسین است و اکنون در ماشین دنا پلاس هم شاهد تغییرات در امکانات رفاهی هستیم و هم اینکه امکانات ایمنی جدید هم به ماشین اضافه شده است. سانروف، سیستم مالتی مدیا جدید، دوربین دید عقب و آنتن کوسه ای اصلیترین تغییرات دنا پلاس در بخش تجهیزات رفاهی ماشین هستند و در بخش ایمنی هم برای سر نشینان جلو ۴ عدد ایربگ در نظر گرفته شده است که دو عدد از روبرو باز میشوند و دو عدد دیگر به صورت جانبی از صندلیهای جلو ماشین میشوند و از جان سرنشینان محافظت میکند. ازجمله امکانات بسیار کاربردی دنا پلاس، دوربین دید عقب است که کیفیت قابل قبولی داشته و میتواند در حین پارک کمک بسیار بزرگی برای شما باشد. متأسفانه یکی از مشکلات عمدهای که خانواده دنا با آن مواجه است مشکلات برقی است که ازجمله آنها میتوان به ازکارافتادن لمس مانیتور خودرو، خاموش شدن ناگهانی چراغها (مخصوصا دیلایت) در حین رانندگی، روشن شدن بیدلیل چراغ چک، خرابی سنسور دربها و... اشاره کرد.
قیمت خودرو
مدل | قیمت ( میلیون تومان ) |
---|---|
دنا پلاس ( قیمت کارخانه ) | 191/534/000 |
دنا پلاس ( قیمت بازار ) | 344/000/000 |
دنا پلاس کارکرده ( قیمت 1400/05/01 ) | 270/000/000 تا 340/000/000 |
دنا پلاس توربو دنده ای
ایران خودرو بعد از تولید دنا و دنا+ که به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کرد تصمیم به تولید تیپ جدیدی از دنا پلاس مجهز به موتور توربو شارژ با هدف پاسخ به نیاز روز افزون متقاضیان این تکنولوژی کرده است. دنا پلاس توربوشارژ نسبت به دنا پلاس معمولی تغییرات قابل اشاره ای دارد. نظیر تغییراتی در ظاهر خودرو که به زیبایی آن کمک کرده، همچنین برخورداری از موتور قبلی دنا اما این بار مجهز به سیستم پرخورران توربوشارژ که باعث شده دنا پلاس توربوشارژ به عنوان محصولی متفاوت، مورد توجه مشتریان قرار بگیرد.
در یک نگاه کلی این خودرو از نظر ظاهری تفاوتهای بسیار کمی با دنا پلاس داشته در نمای جلویی دنا پلاس توربو، شاهد همان طراحی تهاجمی هستیم که پیشتر در دنا پلاس نیز به کار گرفتهشده بود، تنها تفاوت بزرگی که در این بخش به چشم میخورد، استفاده از رینگ های 16 اینچی به جای رینگ های 15 اینچی دنا پلاس ساده و وجود یک نوار پلاستیکی باریک در فضای بین کاپوت و جلوپنجره است که وجود این تغییرات در کنار جلوپنجره بزرگ مشکیرنگ، سپر حجیم و طرح مدرن چراغهای جلو باعث شده این خودرو زیباتر و مجهزتر از قبل به نظر برسد.
پیشرانه دنا پلاس توربو در واقع نمونه توربو شده پیشرانه EF7 نسل های قدیمی ایران خودرو است. EF7 توربو با قدرت 150 اسببخار و گشتاور 215 نیوتنمتر نسبت به نسخه استاندارد (با قدرت 114 اسببخار و گشتاور 157 نیوتنمتر) پیشرانه اسپرتتری به نظر میرسد اما جالب است بدانید که هدف مهندسان ایران خودرو از توسعه نسخه مجهز به توربوشارژر نه سریعتر کردن خودرو، بلکه مُدرنسازی پیشرانه در راستای کاستن از مصرف سوخت بوده است و بدین ترتیب عملاً ضرایب دنده بیش از حد معمول سبک تعریف شدهاند تا با این روش از مصرف بنزین کاسته شود.
کروز کنترل، حسگر پارک عقب، دزدگیر فابریک، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، دیلایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان با روکش چرم، نمایشگر لمسی هفت اینچی، سیستم صوتی ۶ اسپیکر، رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث، USB، گیرنده تلویزیون (سفارشی)، ۲ یا ۴ ایربگ (بسته به نوع تیپ)، کمربندهای پیشکشنده و محدودکننده، تهویه اتومات، صندلیهای جلو ۸ حالته برقی، سانروف (سفارشی بسته به تیپ)، آینههای جانبی تاشونده برقی و آنتن کوسهای از امکانات این خودرو بشمار می روند.
قیمت خودرو
مدل خودرو | قیمت ( میلیون تومان ) |
---|---|
دنا پلاس توربو دنده ای ( قیمت کارخانه ) | 285/399/000 |
دنا پلاس توربو دنده ای ( قیمت بازار ) | 412/000/000 |
دنا پلاس توربو دنده ای کارکرده ( قیمت 1400/05/01 ) | 330/000/000 تا 410/000/000 |
دنا پلاس توربو اتوماتیک
با استقبال مردم از نسخه های دنا پلاس و دنا پلاس توربو، ایران خودرو نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربو را برای آن دسته از علاقه مندان به خودروهای اتومات طراحی و به بازار عرضه کرده است. طراحی و تولید این گیربکس با توجه به وضعیت تحریم صنعت خودرو سازی، برنامه تولید این خودرو را برای مدتی به عقب انداخت وسرانجام «دانگ اتومبیل» که به DAE معروف است و یک قطعه ساز بزرگ چینی به حساب می آید و تولید پیشرانه ها (مخصوصا میتسوبیشی)، رام، سیستم تعلیق و جعبه دنده های هیوندای پاورتک را انجام می دهد وظیفه طراحی و تولید این گیربکس را بر عهده گرفت. دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک درون سینه خود از پیشرانه ارتقا یافته EF7 بهره میگیرد. بر همین اساس حجم دقیق این پیشرانه چهار سیلندر، 1650 سیسی است که در نسخه تنفس طبیعی توانایی تولید نیرویی معادل 114 اسببخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتون متری را دارد. اما باتوجه به تغییرات صورت گرفته در این موتور که شامل تغییر قطر برخی از قطعات داخلی، تغییر ابعاد دریچهها و دهانههای ورودی و خروجی، تغییر دبی و کانال کشی و… میشود، قدرت خروجی آن به 150 تا 155 اسببخار و حداکثر گشتاور آن به 210 تا 215 نیوتنمتر ارتقا پیدا کرده است. این نیرو از طریق جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک ساخت شده توسط شرکت DAE به چرخهای جلو انتقال مییابد. این سیستم انتقال قدرت دارای سیستم مبدل گشتاوری و خنککاری مستقل است و تنظیمات حالت اسپرت، برفی و تعویض دنده به صورت دستی و خودکار یا اصطلاحا تیپترونیک روی آن دیده میشود. عملکرد دقیق و هوشمند جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک از دیگر موارد مثبتی است که میتوان آن را به نوعی بارزترین ویژگی این محصول برشمرد. اما با وجود آنکه امکات تعویض دستی دندهها نیز میسر شده است، باز هم در حالت تیپترونیک، اجازه بالا رفتن دور موتور از 4500 دور در دقیقه را به راننده نمیدهد. اگر بخواهیم امکانات موجود در این نسخه را بررسی کنیم، میتوانیم به مواردی از قبیل چهار عدد کیسه هوای راننده، سرنشین و جانبی، جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک با حالت اسپرت و برقی و قابلیت تیپترونیک، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ترمز ABS ،EBD ، رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی، چراغ روشنایی روز، جا عینکی، صندلیهای جلوی برقی ۸ حالته، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، نمایشگر لمسی، رهیاب ماهوارهای، دوربین و سنسور پارک عقب، بلوتوث، تنظیم ارتفاع چراغ، کامپیوتر سفر و سرویسهای دورهای، سانروف، آنتن کوسهای، آینههای تاشو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک و تریم پارچهای کابین با چرم مصنوعی فرمان و دسته دنده اشاره کرد. بزرگترین نقاط ضعف که در این خودرو در حال حاضر مشاهده میشود، عدم وجود سیستم ورود و استارت بدون کلید و عدم وجود سیستم کنترل پایداری است. زیرا توان خروجی نسبتا بالا و گشتاور 215 نیوتنمتری ممکن است راننده را برای کنترل خودرو در سرعتهای بالا کمی با چالش همراه کند. هرچند که سیستم ترمز در این خودرو نسبت به گذشته کمی تغییر داشته و عملکردش بهبود یافته است.
قیمت خودرو
مدل خودرو | قیمت ( میلیون تومان ) |
---|---|
دنا پلاس توربو اتومات ( قیمت کارخانه ) | 390/089/000 |
دنا پلاس توربو اتومات ( قیمت بازار ) | 470/000/000 |
دنا پلاس توربو اتومات ( قیمت 1400/05/01 ) | 420/000/000 تا 470/000/000 |
تعیین قیمت خودرو
در این وضعیت آشفته بازار با توجه به محدودیت تولید خودروهای داخلی و از طرف دیگر ممنوعیت واردات، قیمت خودروها همچنان در حال افزایش و نوسان می باشد. بازار خودروهای کارکرده نیز با توجه به عرضه قطره چکانی خودروها بیشتر از گذشته مورد توجه خریداران قرار گرفته و مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. تعیین قیمت خودروهای کارکرده در این وضعیت نوسانی بازار کار دشواری است و عده ای نیز با سو استفاده از این شرایط قیمت بعضی از خودرو ها را بدون دلیل افزایش داده و آن ها را با قیمتی بیشتر از قیمت اصلی و واقعی خود به خریداران می فروشند. در این رابطه ما به شما سیستم تعیین قیمت خودروی اتکس را پیشنهاد می کنیم، با استفاده از سرویس تحلیل قیمت خودرو اُتکس، ابزاری بسیار مفید، به روز و ساده برای استفاده و آگاهی، می توانید با سهولت هر چه تمامتر، از وضعیت قیمت خودروی نو و یا کارکرده مورد نظر خود در شرایط روز بازار آگاه شوید. این سرویس که پیشتر در مقالهای به معرفی و بررسی آن پرداختهشده، کاملا منطبق بر اوضاع روز اقتصادی و شرایط آشفته بازار خودروی کشور بوده و قیمت تمامی خودروها در آن، با سه حد بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار تحلیل شدهاند. همچنین این ابزار میتواند کمک بسیار خوبی برای خریداران اتومبیل، به جهت مشخص شدن دایره انتخابهای متناسب با بودجه در نظر گرفته خود باشد. کافیست با مراجعه به بخش سرویس تحلیل قیمت خودرو اُتکس، آن را امتحان کنید.