شاید برای شما خیلی جالب و هیجان انگیز باشد که بدانید چطور یک خودرو با عمر 30 ساله اینطور نزد
ایرانیان محبوب هست و بس.توجهتون رو به میراث پراید جلب میکنم خواندنش میتواند جالب انگیز باشد:
پراید از نوادگان فورد بزرگ ، پایه گذار سلسله یرایدیسما ساخته و پرداخته ی کمپانی ژاپنی مزداست ... بله اشتباه نخواندید
پراید پیوند خونی خود را از خاندان پر افتخار و محبوب فرد به ارث برده جایی که مدلهایی مانند موستانگ و اف 150 ابهت و
آبروی جاده های کویری غرب وحشی هستند.پراید ابتدا به نام تجاری Ford Festiva شناخته میشد ، یک ماشین مینیاتوری ریزه میزه
هاچبک بود که سه در داشت و تنها لذتی که میشد از آن برد رفتن به لب دریا با یک رفیق اهل حال و پایه بود.
سرگذشت
پراید یک خودروی به اصطلاح فنی ساب کامپکت ( Sub-compact ) است که بدستور فورد توسط کمپانی ژاپنی مزدا طراحی شده و در آمریکا ، ژاپن و استرالیا فروخته میشد.مزدا اولین نسخه ی فستیوا را در سال 1986 در ژاپن با 5 مدل L , L special , S , Canvas Top , Ghia بصورت هاچ بک عرضه کرد.سپس مزدا تصمیم گرفت نام تجاری این خودرو را با نام کمپانی خود عرضه کند به همین دلیل در سال 1987 برای کشورهای اروپایی و استرالیا این خودرو را با نام Mazda 121 عرضه نمود ولی هیچوقت در ژاپن این محصول را با این نام نفروخت.در اواسط سال 1986 یکی دیگر از همکاران تجاری فورد به نام KIA motors تصمیم گرفت این خودرو را تحت لیسانس KIA Pride به تولید برساند . از اواسط 1987 کیا شروع به صادر کردن این خودرو با نام Ford Festiva به کانادا نمود.ابتدا این خودرو با سه مدل توسط کیا عرضه میشد که نام آنها L , L Plus , LX بود دو مدل اولیه یعنی L , L plus چهاردنده با 1.5 لیتر حجم موتور بودند که مدل سوم یعنی LX نوعی ارتقا برای دو مدل اولیه به شمار میرفت که دارای امکاناتی مانند 5 دنده ، نمایشگر دور موتور ( مقداری مسخره به نظر میرسد که این نوعی ویژگی است ولی خوب ... ) فرمان در حالت شیبدار ، شیشه برقی ، رینگ اسپرت و کاست رادیو پخش بود.فورد تصمیم گرفت برای مدل 1990 چند سری تغییر جهت استاندارسازی این خودرو بوجود آورد در همین جهت این خودرو دارای 5 دنده ی استاندارد شد همچنین موتور این خودرو از حالت کاربراتوری به انژکتور تغییر یافت سپس در جهت ارتقایی مشتری پسند، بصورت کاملا انتخابی به مشتریان این امکان داده میشد که از دنده دستی 5 دنده استفاده کنند یا اینکه از دنده ی 3 تایی اتومات بهره ببرند.آخرین مدل پراید ترکیب دو مدل L Plus و LX بود که مدل GL را تشکیل میداند این مدل فرق چندانی با مدلهای قبلی نداشت تنها تفاوت فاحش آن در ارایه پکیج اسپورت بود.سرانجام تولید این خودرو در سال 2000 به اتمام رسید و تمام حمایت های رسمی از طرف کیا و فورد از این خودرو متوقف شد.
دلایل موفقیت کیا نسبت به رقیب ژاپنی خود مزدا
یکی از دلایل موفقیت کیا نسبت به همتای ژاپنی خود در ارایه این خودرو این بود که فورد سیاست تولید خودروی فستیوا را بر اساس این نهاده بود که هزینه های خرید و تعمیرات آن بسیار پایین باشد تا افراد بی بضاعت یا کسانی که در طبقه ی متوسط جامعه قرار دارند نیز بتوانند از وسایل نقلیه بهره ای ببرند کمپانی ژاپنی مزدا از آنجا که هدفش سود آوری بود نتوانست در این رقابت بماند و به همین دلیل از کیا شکست خورد.یکی از دلایل مهم در ارایه خودرو ارزان توسط کیا این بود که هزینه ی نیروی کار در کره جنوبی جایی که کیا در آن فعالیت مینمود نسبت به رقیب ژاپنی خود مزدا بسیار پایینتر بود از این رو کیا خودروهایی با هزینه بسیار پایینتر از مزدا تولید مینمود همین دلیل کافی بود تا فورد را خشنود و راضی نگه دارد تا جایی که مزدا از دور رقابت خارج شد و همکاری فورد و کیا به نسل دوم این خودرو نیز کشیده شد.
پراید در ایران
بعد از توقف تولید پراید توسط کیا و فورد سایپای عزیز زحمت ادامه رسالت و تولید این محصول را کشید و از کیا لیسانس گرفت تا 85 درصد از قطعات را بصورت داخلی تولید کند.لیسانس گرفته شده توسط سایپا به نام SAIPA Pride شناخته میشود.سایپای عزیز در هنگامی که به تولید مدلهایی مانند: SAIPA NASIM GLXI , SAIPA NASIM Safari , SAIPA NASIM DMi مشغول بود در سر تغییراتی را برای این خودرومیپروراند که بالاخره اولین مدل تغییر یافته ی ظاهری پراید که به نام سایپا 141 شناخته میشود را روانه بازار کرد مدلی که در قسمت عقب آن تغییراتی اندکی داده شد یعنی شیشه ی عقب مقداری کشیده تر شد و روی صندوق آمد و مقداری هم تغییرات داخلی داده شد همین مدل از پراید به ونزیولا نیز تحت عنوت Trupial صادر شد.5 سال بعد سایپا آرام ننشست و همتی کرد و تغییراتی دیگر بوجود آورد و نام این تغییرات را سایپا 132 نامید این پراید به غیر از طراحی جلو و عقب هیچ فرقی نسبت به 141 ندارد.تغیر شگرف بعدی پراید وانت بود سایپا بدون مقداری مهندسی و بررسی و افزایش وزن استاندارد خودرو برای وانت شدن پراید را وانت کرد و ادعا کرد میتواند 500 کیلوگرم بار را تحمل کند( خدا میدادند سر پیچ چه اتفاقی ممکن است بیفتد ) جالب است بدانید سر آغاز P.K در ایران نیز از موتور خودروی پراید است خلاصه ما منتظر سوپرایز دیگر از سمت خودرسازان داخلی هستیم کمااینکه پراید کامیون یا پراید قطار تولیدات بعدی این خودروساز داخلی کشورمان باشد.در هر حال چخ بحواهیم و چه نخواهیم پراید با 40 درصد استفاده پر طرفدارترین خودرو در ایران است و البته متاسفانه :(.تمام