دوئل: کره ای یا ژاپنی؟ تویوتا کمری در مقابل هیوندای سوناتا

دسته بندی :  دوئل
دوئل: کره ای یا ژاپنی؟ تویوتا کمری در مقابل هیوندای سوناتا

دوئل این هفته را می‌توان رقابتی سخت میان دو خودروساز شرقی و محصولات پرفروش آن‌ها در کلاس خودرو‌های میدسایز خانوادگی دانست و هر دو اتومبیل مورد بحث، از جمله انتخاب‌های شاخص و مطرح در مارکت‌های جهانی هستند. از سویی تویوتا با کمری که به حق یکی از مهره‌های اصلی و تاثیرگذار این کارخانه بوده پا به میدان رقابت گذاشته و از سویی دیگر هیوندای، تمامی تلاش خود را در آخرین ورژن سوناتا به نمایش نهاده تا شرایط را برای کمری بیش از پیش سخت‌کند. ما در رقابت این هفته، فول‌ترین مدل‌های هر خودرو را با توجه به وضعیت آلایندگی و افزایش بهای مصرف سوخت، از سری هیبرید آن‌ها انتخاب کرده‌ایم اما به مانند همیشه، شرایط و وضعیت بازار خودروی ایران متفاوت با بازار‌های جهانیست و بخاطر همین موضوع و با توجه به عدم واردات مدل 2017 کمری، به ناچار کمری XLE هیبرید مدل 2016 در مقابل سوناتاGLS پلاس هیبرید مدل 2017 قرار گرفته‌است. در ادامه با آکادمی اُتکس همراه باشید.



معرفی اولیه


کمری در کمپانی تویوتا قدمتی 34 ساله دارد و به عنوان یکی از نماد‌های آن شناخته می‌شود. نسل نخست این خودرو در سال 1983 به عنوان یک خودروی سدان مستقل روانه بازار شد. در طول این سال‌ها کمری در هفت نسل تولید‌شده و  چندی پیش، نسل هشتم آن نیز توسط تویوتا برای عرضه در سال 2018 معرفی گردیده‌است. این خودرو در کشورمان نیز، به واسطه عملکرد موفق نسل‌های پنج و ششم خود در زمره یکی از اتومبیل‌های محبوب و شناخته‌شده قرار گرفته و مدل مورد بررسی در این مقاله مربوط به نسل هفتم و سال 2016 می‌باشد. در طرف مقابل، هیوندای در سال 1985 سوناتا را به عنوان یک خودروی سدان متوسط معرفی نمود. از آن دوره تاکنون، سوناتا در غالب هفت‌ نسل به تولید رسیده و از نسل پنجم خود مهمان جاده‌های ایران بوده‌است. این خودرو نیز از همان دوره به عنوان رقیبی جدی برای کمری شناخته‌شده و مدل مورد نظر در مقاله امروز ما، از نسل هفتم این خودرو و مربوط به سال 2017 است. همچنین هیوندای نیز برای سوناتا، برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته و مدل 2018 این اتومبیل را اخیرا در غالب یک فیس‌لیفت و به‌روز‌رسانی معرفی کرده‌است.






نمای جلو از تویوتا کمری مدل 2016
نمای بقل از هیوندای سوناتا GLS هیبرید مدل 2017 در خیابان





عملکرد فنی


در بخش فنی، کمری هیبرید از یک پیشرانه 4 سیلندر با حجم 2 لیتر استفاده کرده که مجموع نیروی آن با احتساب 156 اسب‌بخار برای موتور بنزینی و 44 اسب‌بخار برای موتور برقی به رقم 200 اسب‌بخار در 6200 دور در دقیقه رسیده و ماکسیموم گشتاور خروجی این موتور نیز 269 نیوتون‌متر در دور 4800 می‌باشد. همچنین این موتور همانند سایر ساخته‌های هیبرید تویوتا، در هماهنگی با یک گیربکس ضریب متغیر موسوم به E-CVT فعالیت دارد. بر‌آیند این مشخصات فنی به کمری توان رسیدن به تندی صد کیلومتر در ساعت را در طی مدت زمان 7.1 ثانیه داده که از جمله بهترین‌های این کلاس ارزیابی می‌شود. از جمله نکات قابل اشاره در خودرو‌های هیبرید بی‌صدایی خودرو در سرعت‌های پایین است که این مورد به خوبی شامل حال کمری نیز شده اما در نظر داشته باشید که سواری اتومبیل با استفاده از گیربکس‌های ضریب متغیر هیجان‌ کم‌تری دارد. در نهایت کمری به صورت سیکل ترکیبی در صد کیلومتر، میانگین 5.8 لیتر بنزین را می‌سوازند. در مقابل سوناتا هیبرید از یک پیشرانه 2 لیتری از نوع GDI استفاده‌‌کرده که قادر به تولید حداکثر قدرت 193 اسب‌بخار در دور موتور 6000 بوده و از این میزان، 154 اسب برای موتور بنزینی و 39 اسب از آن موتور برقی می‌باشد. همچنین حداکثر گشتاور خروجی این موتور 205 نیوتون‌متر در دور 5000 است. بر خلاف کمری، سوناتا از گیربکس 6 سرعته تیپ‌ترونیک استفاده کرده که هیجان بیشتری را به راننده انتقال داده اما در بحث شتاب، با توانایی رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت طی مدت زمان 8.1 ثانیه در پس کمری قرار می‌گیرد. میانگین مصرف سوخت سوناتا نیز در صد کیلومتر به صورت سیکل ترکیبی رقم 5.6 لیتر است.


موتور تویوتا کمری هیبریدی 2016
موتور هیوندای سوناتا 2017 هیبریدی 2017






طراحی و امکانات


طراحی بیرونی کمری 2016 را می‌توان بالانسی منطقی از یک چهره روزمره و تقریبا مینیمال و البته کمی دور از هیجان دانست. در نمای جلو، ورودی هوای بزرگ سپر که طرح کلی آن در میان دیگر محصولات تویوتا مانند یاریس و کرولا نیز مشترک است، اولین نکته جلب‌توجه کننده می‌باشد. شایان ذکر است که طرح جلوپنجره در تیپ‌های LE و XLE کمری به صورت خطوط افقی و در تیپ‌های SE و XSE آن به صورت لوزی‌شکل بوده و همچنین علامت تویوتا در مدل‌های هیبرید پس‌زمینه‌ای آبی دارند. حجم‌پردازی‌های منطقی و خط کمر برجسته از جمله المان‌های طراحی در نمای جانبی بوده و در نکای عقب خودرو شاهد استفاده‌ از چراغ‌های بزرگ دو تکه مثلثی فرم هستیم. با بازکردن درب و ورود به داخل خودرو، با فرم آشنای داشبرد و ادوات آن که شباهت بسیاری به مدل‌های پیشین کمری دارد مواجه می‌شویم با این تفاوت که در کمری 2016 این طرح اندکی تغییر کرده و اکنون ارگونومی بهتری دارد. دید و اشراف به محیط بیرون بسیار مطلوب است و همچنین در داخل کابین، فضا برای سرنشینان جلو کاملا مناسب بوده و سرنشینان عقب نیز از فضایی کافی بهره می‌برند. مجموعه پشت آمپر نیز در مدل هیبرید متفاوت از مدل‌های مرسوم بنزینی بوده و دورشمار عددی، جای خود را به نوعی دور‌شمار مخصوص خودرو‌های هیبرید که وضعیت باتری و بازدهی موتور را مشخص می‌کند داده‌است.  تلاش‌های تویوتا در جهت افزایش امکانات ایمنی و رفاهی کمری برای رقابت با رقبای سرسخت خود در این کلاس موثر بوده و حال در فول‌ترین مدل کمری، لیست مناسبی از تجهیزات و امکانات دیده می‌شود هرچند که از این حیث کمری باز هم در پس رقیب کره‌ای خود قرار می‌گیرد. 12 عدد ایربگ، ترمز‌های دیسکی در هر چهار‌چرخ به همراه سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، سیستم کنترل پایداری خودرو VSC، سیستم کنترل لغزش خودرو TRC، سیستم مدیریت کنترل پایداری پویا VDIM، سیستم هوشمند توقف خودرو SST، رادار بین خطوط و جانبی، ایموبلایزر، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، سنسور‌های جلو و عقب به همراه دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی برقی گرمکن‌دار، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم صوتی JBL به همراه 10 بلندگو، بلوتوث، مانیتور 7 اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سانروف، سنسور نور، دی‌لایت، سنسور باران، ریموت پارکینگ، شارژر وایرلس موبایل، حالت‌های رانندگی ECO و EV، ترمز پارک پدالی، فرمان برقی با روکش چرم و تنظیم حالت تلسکوپی و روکش چرمی صندلی‌ها به همراه تنظیم برقی صندلی راننده و 2 گرم‌کن برای سرنشینان جلو از جمله امکانات قابل اشاره در تیپ XLE فول کمری (موسوم به 4 کلید در بازار) می‌باشند. در بخش ایمنی نیز کمری 2016 موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از سوی سازمان ملی ایمنی ترافیک اتوبان (NHTSA) شده‌است.


نمای کناری از تویوتا کمری 2016 هیبرید در جاده
نمای کناری سمت شاگرد تویوتا کمری 2016 هیبریدی
نمای کیلومتر شمار تویوتا کمری 2016 هیبریدی
نمای کناری از عقب سمت راننده تویوتا کمری 2016 هیبریدی
نمای داخل، صندلی های عقب تویوتا کمری 2016 هیبریدی



در مقابل سوناتا هیبرید 2017 به نوعی ادامه‌دهنده طراحی مدل‌های پیشین خود بوده و خطوط نرم و روان همچنان پیکره اصلی خودرو را شکل می‌دهند، با این تفاوت که در مدل 2017، این طرح سیال به بلوغ و کمال رسیده و حجم‌های بدنه منطقی‌تر شده‌اند. در نمای جلو، جلو‌پنجره بزرگ خودرو که تا پایین سپر کشیده‌شده و همچنین سپر و چراغ‌های متفاوت، وجه تمایز مدل هیبرید از مدل‌های بنزینی هستند. سوناتا در نمای جانبی به علت کشیدگی کم صندوق تا حدودی فست‌بک به نظر رسیده اما این نمی‌توان این خودرو را در دسته فست‌بک ها گنجاند. در نمای عقب‌ نیز اسپویلر کوچک صندوق که مکمل طراحی قسمت عقب خودرو بوده در کنار چراغ‌های متفاوت از جمله موارد قابل اشاره می‌باشند. در داخل کابین نیز با همان سبک خاص طراحی خودرو‌های هیوندای که در سایر ساخته‌های آن نیز مانند النترا، به وضوح پیداست برخورد می‌کنیم. طراحی داخلی سوناتا در مقابل کمری به علت وجود ادوات بیشتر کمی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد. دید به محیط بیرون مناسب ارزیابی شده و اتاق سوناتا، فضای کافی و مناسبی را برای سرنشینان جلو و عقب ارائه می‌دهد. مجموعه نشان‌دهنده‌های پشت آمپر سوناتا مدرن‌تر از کمری بوده و دورشمار آن به مانند کمری و سایر خودرو‌های هیبرید این کلاس، متفاوت از نمونه‌های بنزینی می‌باشد. در بخش تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی، با توجه به عقبه سوناتا و سایر خودرو‌های کره‌ای، با لیست بلند‌بالایی مواجه می‌شویم. در بررسی این لیست برای سوناتا GLSپلاس، مواردی همچون : 6 عدد ایر‌بگ، ترمز‌های دیسکی در هر چهارچرخ به همراه سیستم ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز کمکی BA، ترمز اضطراری اتوماتیک AEB، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم مدیریت پایداری خودرو VSM، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی HAC، رادار نقطه کور و رادار بین خطوط، ایموبلایزر، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، سنسور‌های جلو و عقب به همراه دوربین دید عقب، آینه های جانبی برقی گرمکن‌دار، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم صوتی INFINITY با 6 بلندگو، بلوتوث، مانیتور 8 اینچی به همراه سیستم GPS، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سقف پاناروما، دی‌لایت، سنسور نور، سنسور باران، سیستم خوش‌آمد‌گویی، صندوق‌عقب برقی هوشمند، Drive Mode، ترمز پارک الکترونیکی، پرده عقب و پرده‌های جانبی، فرمان برقی به همراه روکش چرم، گرم‌کن فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها به همراه سرد‌کن برای سرنشینان جلو همچنین گرم‌کن برای سرنشینان جلو و عقب و نیز تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه حافظه برای راننده (IMS) دیده می‌شوند که از این جهت بر کمری 2016 برتری دارد. در مقوله ایمنی نیز سوناتا هیبرید 2017 همانند کمری هیبرید 2016 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از سوی سازمان NHTSA شده‌است.


نمای جلو، کناری سمت راننده هیوندای سوناتا 2017 هیبریدی
نمای داشبورد، فرمان و ظبط و پخش هیوندای سوناتا 2017 هیبریدی
نمایی از بالا و سقف هیوندای سوناتا 2017 هیبریدی
کیلومتر شمار هیوندای سوناتا 2017 هیبریدی
نمای پشت و کناری سمت شاگرد هیوندای سوناتا 2017 هیبریدی
صندلی های نرم و راحت عقب هیوندای سوناتا 2017 هیبریدی






قیمت‌ها


این روز‌ها در بازار، پیدا‌کردن کمری صفر کیلومتر کار دشواری شده و قیمت این خودرو به علت عدم واردات آن رشد زیادی پیدا کرده‌است. پس اگر تصمیم به خرید کمری XLE هیبرید فول دارید مطلع باشید که رنج قیمت این اتومبیل در بازار رقمی بین 210 تا 225 میلیون برای مدل‌های 2016 بوده و این میزان، بسته به سلامت بیشتر، کارکرد پایین‌تر و نزدیک بودن وضعیت اتومبیل به حالت صفر، گاهی تا 240 میلیون‌تومان‌ نیز افزایش پیدا می‌کند. در طرف مقابل، هیوندای سوناتای هیبرید 2017 در تیپ فول GLSپلاس با برچسب قیمت حدود 175 میلیون‌تومان به فراوانی در بازار خودرو به فروش می‌رسد.


علامت هیبرید روی گلگیر تویوتا کمری 2016 جی ال اس
علامت بلو درایو گلگیر هیوندای سوناتا 2017 هیبریدی





ارزیابی کلی


تولید خودرو در دو صنعت ژاپن و کره، همواره با دو استراتژی مختلف انجام می‌شود. از سویی تویوتا به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان همواره بر دوام و کیفیت ساخته‌های خود تاکید دارد و اثبات ماندگاری و امتیاز مثبت در این دو مقوله مهم، از جمله برگ‌برنده‌های این کمپانی در فروش محصولات خود است. از سویی دیگر خودروسازان کره‌ای مانند هیوندای، سطح بالای امکانات و تجهیزات قرار گرفته بر روی اتومبیل‌های خود را از جمله امتیازات خود در این رقابت می‌دانند. همچنین ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که صنعت خودروسازی کره، با سرعتی بسیار بالا در حال پیشرفت بوده و کره‌ای‌ها در طول سالیان اخیر، تلاش‌های مثبت بسیاری را در جهت افزایش کیفیت محصولات خود و کم‌کردن فاصله با صنعت ژاپن به عنوان وزنه‌ای در جهان خودروسازی به خرج‌ داده‌اند. کمری و سوناتا نیز در این گروه، نتیجه خروجی این دو تفکر متفاوت و رقابتی با هم هستند و در اینجا، انتخاب این دو خودرو به طور مستقیم به اولویت معیار‌ها و فاکتور‌های مورد نظر شما در خرید بستگی‌دارد. اگر به دنبال خرید اتومبیلی با کیفیت و با وضیعت بازار دست‌دوم مناسب‌تر، برای استفاده متمادی در طول بازه طولانی‌مدت چند ساله هستید کمری را انتخاب کنید، اما اگر سطح امکانات و آپشن‌ها در خرید اتومبیل برای شما اهمیت بیشتری داشته و خودرو‌ی خود را زود به زود تعویض می‌کنید، سوناتا انتخاب مناسب‌تری برای شما است. 


مشخصات
تویوتا کمری Hybrid XLE
هیوندای سوناتا Hybrid GLS PLUS
نوع موتور
4 سیلندر خطی بنزینی + موتور الکتریکی
 4 سیلندر خطی بنزینی + موتور الکتریکی
حجم موتور (لیتر)
2.5
2
تعداد سوپاپ
16
16
حداکثر قدرت (اسب‌بخار)
مجموعا 200
مجموعا 193
حداکثر گشتاور (نیوتون‌متر)
269
205
نوع گیربکس
E-CVT
6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
7.1
8.1
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)
195
193
میانگین مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)
5.8
5.6
حجم باک (لیتر)
70
60
حجم صندوق‌عقب (لیتر)
436
461
حدود قیمت در بازار (میلیون‌تومان)
215-240
175

آگهی های مرتبط

(تومان)800,000,000

رخ خوب بخاطر زیبایی یکدست رنگ شده برگه کارشناسی داره که شاسیها و ستونها سالم تصادفی و چپی نیست فنی و گیریبکس و کولر بخاری و همه چیش هم سالمه سانروف هم داره رینگ و لاستیک خارجی مارک پیرلی تقریبا ۸۰ درصد داره بیمه هم کامل معاینه فنی هم کامل دوربین دنده عقب و سنسور هم داره روغن موتور و گیریبکس و لنتها و شمع و مصرفیها تعویض شده 

1402/9/20تهران
(تومان)920,000,000

سوناتا NF بسیار سالم و سرپا چند لکه رنگ ولی دور رنگ میفروشم جلو بندی و عقب بندی کامل عوض شده فوق العاده است این ماشین بازدید :آیت اله کاشانی 

1402/5/1تهران
1401/11/24تهران
(تومان)1,470,000,000

اتو هلد ، ترمز دستی برقی ، 4 گرم کن 2 سرد کن ،گرم کن فرمان ،کیت اگزوز ریموت دار ،سرویس های دوره ای انجام شده 

1401/9/21تهران
(تومان)1,410,000,000

سوناتا yf 2014 فول وارداتی ۱۰ ایریگ،۵ گرم ۲ سرد، بدون رنگ بدون نقطه صندلی دو طرف برقی ،مموری صندلی راننده ، سنسور جلو و عقب ، دوربین عقب ، کیلس استارتر ، شیفتر پشت فرمان ، سقف پاناروما ، لاستیک کره ای 80 درصد ، تمامی سرویس های ماشین به موقع انجام شده ، موتور پلمپ و گیربکس فوق العاده سالم ، روغن گیربکس به تازگی عوض شده داخل کابین بدون زدگی و پارگی و رنگ رفتگی دکمه ها کاملا سالم و به شرط هر جا خواستید ببرید برای کارشناسی با هیچی معاوضه نمی کنم خواهشمند است الکی وقت هم و نگیریم 

1401/8/3آذربایجان شرقی
(تومان)488,000,000

چند لکه رنگ به علت مالیدگی بدون تصادف از اول دست خودم بوده همه سرویس ها انجام شده 

1400/11/13تهران

پستهای مرتبط

در رقابتی سخت و نفس‌گیر میان دو کراس‌اوور نام آشنای چینی و مدعی پرحاشیه فرانسوی، شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ برای پاسخ مطمئن‌تر به این سوال، دوئل این هفته را از دست ندهید.

اتکس برای تسهیل خرید خودرو دست به اقدام بزرگی زده است.سرویس کارشناسی خودرو در محل برای کاربران اتکس یک ارزش افزوده ای است که میتواند به آن ها کمک کند که خرید مطمئن تری را تجربه کند در مقاله ی زیر میخواهیم فرآیند کارشناسی خودرو اتکس را که بصورت کامل به کاربران معرفی کنند.

نظرات