معرفی اولیه
خودرو چری تیگو مدل ۲۰۱۶ با ترکیبی از برجستگیهای فرمدار، حس زیبای جنس کروم و منحنیهای نرم در طول بدنهی خودرو، ارائهای زیبا از این خودروساز بهحساب میآید. طراحی خارجی این خودرو خیلی هیجانانگیز نیست زیرا نتیجهی همکاری چندین طراح از پورشه و مرسدس بنز یعنی کلاوس بادنهازن، جمیز برایان هوپ و هاکان ساراکوغلو بوده است. اما ظاهر خودرو بر پایهی دو اصل، سرعت و وزن خالص خودرو بهعنوان بهترین مفاهیم طراحی علمی صورت پذیرفته است. ضریب درگ یا همان مقاومت در برابر باد به وسیلهی ایجاد جریان مغشوش کاهش داده شده تا مصرف سوخت کاهش یافته و سرعت خودرو و پایداری آن در طول طی مسیر افزایش یابد.
طراحی داخلی
با الهام از جریان آب، چالاکی و سبکوزنی، پویایی و زیبایی و با خطوطی نرم و ظریف، با تمرکز بر بدنهای مستحکم، صلبیت و انعطافپذیری در یک مجموعه پدید آمده است. آینههای جانبی با الهام از عناصر طراحی شبیه قطرات آب بهنحوی استقرار یافتهاند که طرح کلی را پویا و جا افتاده نمایش میدهند. وجود چراغ راهنماهای جانبی خودرو به تعداد چهار الایدی با طرحهای مشخص باعث میشود تا دیگر خودروها از تغییر مسیرهای خودرو در هر جهتی آگاه باشند و رانندگی ایمنی حاصل شود.
ظاهر چرخهای ۱۷ اینچی آلومینیومی نیز ساده و پویا است و در هنگام رانندگی اثر خط نقرهای که برجا میگذارد همانند گام برداشتن یک فرد، آهسته به نظر خواهد رسید. چراغهای عقب و چراغهای ترمز در بخش بالا شامل ۲۰ عدد الایدی هستند که شکل C انگلیسی را که حرف ابتدایی CHERY است میسازند تا قدرت فناوری بهکار رفته را به رخ کشیده و به خودروهای پشت سر بهطور مشخص اعلام خطر کند.
با استفاده از ترکیب چرم مشبک و نرم و آبکاری کروم در داشبورد که به صورت دوبخشی و به رنگ مشکی پیانویی است، زیبایی خاصی به درون خودرو تخصیص داده شده است. در تیگو ۵ با اضافه شدن رنگ قرمز در فرمان، دستهی تعویض دنده، صندلیها و کنسولهای میانی و جانبی سعی در اسپرت کردن داخل خودرو شده و در کل، زمانی که درون خودرو مینشینید حس بسیار خوبی خواهید داشت و این دستاورد از سوی این کمپانی چینی ستودنی است. فضای داخلی خودرو به شیوهای طراحی و ساخته شده تا دید بسیار عالی به فضای بیرون خودرو را نیز فراهم کند.
چری ادعا کرده که تمام سعی خود را در فراهم آوردن فضای داخلی خودرو به نحوی عالی و شایسته انجام داده زیرا به اعتقاد آنها خودرو خانهی دیگری محسوب میشود و مدت زمان زیادی در داخل آن سپری میشود و در تیگو ۵ جدید سعی در فراهم آوردن ادواتی شده که گرمی و راحتی منزل را بهدست میدهد.
کنسول میانی که به شکل بال است از مواد سازگار با محیطزیست غیرسمی توسط تأمینکنندگان قدرتمند قطعات خودرو در دنیا تهیه شده است. همچنین در زمان استفاده از خودرو به هیچ عنوان در داخل خودرو بوی نامطبوعی از مواد استفاده شده در ساخت قطعات داخلی احساس نمیشود.
صندلیهای خودرو برگرفته از پارچهی بافتنی نرم سهبعدی با الگوهای هندسی هستند. مواد بهکار رفته راحتی و نرمی قابل قبولی را به ارمغان میآورند. در عین حال از مواد چرم دارای تهویهی مناسب نیز استفاده شده است. تیگو ۵ دارای طراحی ارگونومیکی است که تکیهگاه پشتی صندلیها، طول و عرض جایگاه نشستن و جایگاه قرارگیری سر در آن بسیار دقیق و حساب شده طراحی و ساخته شده است، تا خستگی رانندگی را به حداقل ممکن برساند.
علاوه بر این در بخش جلوی خودرو با صفحه نمایش سرگرمیهای درون خودرویی با کیفیت عالی، قابلیت اتصال بلوتوث، استارت بدون سوئیچ و سیستم تهویهی اتوماتیک تجهیز شده است. اگر بیشتر هزینه کنید نیز میتوانید سیستم روشن-خاموش اتوماتیک را نیز به آپشنهای خودرو اضافه کنید تا مصرف سوخت خودرو را کاهش دهید و صندلی راننده قابلیت تنظیم از ۸ جهت مختلف را برای شما داشته باشد.
عملکرد فنی
پیشرانهی ۲ لیتری چهار سیلندر DVVT سبک و تمام آلومینیومی قابل اعتماد این خودرو توان ۱۳۹ اسببخاری و گشتاور ۱۸۲ نیوتنمتری را به چرخهای جلو انتقال میدهد. جعبه دندهی ۷ سرعتهی متغیر پیوسته حین تعویض دنده بسیار نرم و روان عمل کرده و حس خوشایندی را منتقل میکند.
فناوری DVVT نیز با استفاده از دو سیستم تایمینگ سوپاپ متغیر کنترل شدهی مستقل، زمانهای هوارسانی و خروج گازهای حاصل از احتراق را بهبود میدهد و در نتیجه بهرهوری بالای پیشرانه در تمام سرعتها، توان بالاتر و کاهش آلایندگی را موجب میشود.
بر اساس سیستم شاسی مبتنی بر پلتفرم پایدار SUV، کارکرد و راحتی یک شاسیبلند بهطور همزمان با رعایت اصول حاصل شده و هم در مسیرهای شهری و هم مسیرهای برونشهری، تیگو ۵ جدید عملکرد قابل قبولی داشته و انعطافپذیری بالایی در رویارویی با شرایط متفاوت جادهای دارد.
سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و سیستم تعلیق مستقل عمودی عقب در برخورد با پستی و بلندیهای جاده نسبتاً خوب عمل میکنند و در میان همردههای خود رانندگی راحت و قابل قبولی را فراهم میآورد.
تیگو ۵ جدید از سیستم فرمان الکترونیکی پیشرفتهی EPS با تکیهگاههای قابل تنظیم بسیار مناسب تجربهی هندلیگ قابل قبولی را از خود بهجای میگذارد. ارتفاع شاسی از سطح زمین ۱۹ سانتیمتر است و در عبور از جادههای صعبالعبور عملکرد مناسبی دارد.
از لحاظ ایمنی هم کمپانی چینی سنگ تمام گذاشته و از هفت سیستم هوشمند ایمنی در رانندگی استفاده کرده است که شامل ABS، EBD، ESP، ASR، HHC، EBA و DTC میباشد تا با خیالی راحت از جهت ایمنی با آن سفر کنید.
قیمتها و مصرف سوخت
در حال حاضر این خودرو در چهار تیپ Excellent، Luxury، Excellent Sport و Luxury Sport به ترتیب با قیمتهای تقریبی ۹۷، ۹۲، ۹۹و ۹۴ میلیون تومان توسط شرکت مدیران خودرو به فروش میرسد. مصرف سوخت تیگو ۵ در حالت جعبه دندهی دستی ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و در حالت جعبه دندهی اتوماتیک ۸.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای سیکل ترکیبی اعلام شده است. طبق اعلام چری، این خودرو همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.
ارزیابی نهایی
در مجموع تیگو ۵ مدل ۲۰۱۶ چیزی فراتر از سنتهای قدیمی خودروسازان چینی است که کمتر به کیفیت بها میدادند و توانسته با تجهیزات بهروز رفاهی و ویژگیهای متنوع با قیمتی پایینتر از همتایان خود در بازار جایگاهی ویژه در میان خریداران باز کند.
جدول مشخصات فنی
|
|
---|---|
مشخصات
|
چری تیگو ۵
|
نوع موتور
|
SQR484F
|
حجم موتور
|
۱۹۷۱ سیسی
|
ضریب تراکم
|
۱۰ به ۱
|
توان
|
۱۳۹ اسببخار در rpm ۵۷۵۰
|
گشتاور
|
۱۸۲ نیوتنمتر در rpm ۴۳۰۰ تا rpm ۴۵۰۰
|
حداکثر سرعت
|
۱۶۵ کیلومتربرساعت (گیربکس CVT) و ۱۷۵ کیلومتربرساعت (گیربکس ۵ سرعته دستی)
|
سیستم تعلیق جلو
|
مستقل، مکفرسون
|
سیستم تعلیق عقب
|
مستقل، چند اتصالی
|
نوع کالیپرهای ترمز جلو
|
دیسکی خنک شونده
|
نوع کالیپرهای ترمز عقب
|
دیسکی ساده
|
مصرف سوخت سیکل ترکیبی
|
۸٫۹۶ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت (گیربکس CVT) و ۸٫۵ لیتر (گیربکس دستی)
|
نوع گیربکس
|
CVT (۷ سرعته تیپ ترونیک) - ۵ سرعته دستی
|
طول/عرض/ارتفاع
|
۴۵۰۶/۱۸۴۱/۱۷۴۰ میلیمتر
|
فاصله بین دو محور
|
۲۶۱۰ میلیمتر
|
جرم خودرو
|
۱۵۳۷ کیلوگرم (گیربکس CVT) - ۱۴۹۵ کیلوگرم (گیربکس دستی)
|
حداقل شعاع گردش
|
۵.۵ متر
|
گنجایش محل بار
|
۳۷۰ لیتر
|
ظرفیت باک
|
۵۵ لیتر
|
اندازه تایرهای جلو و عقب
|
۶۵/۲۲۵ R 17
|