در سال های اخیر خودروهای کراس اوور یا شاسی بلندهای کوچک توجه بسیاری را به خود جلب کرده اند. در این میان می توان ادعا نمود که رنو کپچر (Renault Captur) نقش به سزایی در افزایش محبوبیت این خودروها داشته است. رنو کپچر یک خودروی کراس اوور بسیار مناسب برای خانواده هاست که به واسطه کابین و فضای صندوق جادار آن، راحتی بسیار خوبی را برای رانندگان فراهم می کند.
طراحی خارجی
رنو کپچر در گروه شاسی بلندهای کوچک یا کراس اوورها که نیسان جوک از پیشگامان آن است، قرار می گیرد. هرچند کپچر از جوک بزرگتر بوده و سقف طولانی تر و شانه های عقب مرسوم تر به افزایش فضای داخلی این خودرو کمک شایانی کرده است. رنو کپچر بر اساس رنو کلیو بوده و تقریبا 6 سانتیمتر از آن درازتر است. اما ارتفاع 200 میلیمتری کف آن از زمین باعث می شود تا به طور قابل توجهی از سوپرمینی کلیو بلندتر باشد. کپچر دارای ظاهر بسیار جذابی بوده و طراحی هوشمندانه آن شامل رکاب های فرو رفته رنگی و دو رنگ بودن بدنه موجب شده است تا این خودرو کوتاه تر و اسپورت تر به نظر برسد. سه نوع ترکیب رنگی برای کپچر قابل انتخاب بوده که ظاهری متمایز برای خودرو به ارمغان می آورند. این رنگ بندی ها شامل آریزونا (نارنجی، مشکی، نقره ای و سفید)، میامی (آبی و سفید) و منتهتن ( مشکلی، خاکستری، نقره ای، سفید) می باشند. این تنها شروع داستان است، چرا که یکی از مزیت های جذاب و اصلی کپچر، قابلیت شخصی سازی آن است. با انتخاب از بین آپشن ها و لوازم جانبی مختلف موجود، شما قادر به ایجاد یه خودروی منحصر به فرد برای خود خواهید بود.
طراحی داخلی
کپچر نمای داخلی ساده ای داشته و دارای داشبوردی منظم و در مدل های بالاتر، یک نمایشگر لمسی دارد که بسیاری از عملکردهای خودرو توسط آن قابل کنترل است. تریم رنگی دور مجراهای هوا، کنسول میانی و بلندگوها، کابین را روشن تر کرده است. نمای داخلی با گرافیک برجسته صندلی ها و استفاده از نخ های زرد رنگ به عنوان نگهدارنده لوازم پشت صندلی های جلو، احساسی پرنشاطی به سرنشینان القا می کند. همانند نمای خارجی، شما می توانید نمای داخلی را متناسب با ظاهر خارجی خودرو شخصی سازی نمایید. مواد به کار رفته در داخل سخت به نظر می آیند، هر چند ممکن است کیفیت بعضی از قسمت ها مناسب به نظر نرسد، اما راحتی کابین بدون نقص است. هر مدل دارای تنظیمات متنوعی بر روی صندلی راننده و فرمان خودرو بوده و افزایش ارتفاع موقعیت نیشمن ها، دید خوبی را برای راننده فراهم می کند.
امکانات
رنو کپچر یکی از کاربردی ترین خودرها در رده شاسی بلندهای کوچک است. صندلی ها برای چهار سرنشین بزرگسال مناسب بوده و فضای بزرگی در صندلی های جلو و عقب فراهم است. تنها نقطه ضعف آن این است که صندلی باریک میانی در ردیف عقب تنها برای مسافت های کوتاه مناسب می باشد. صندلی های عقب می توانند به اندازه 160 میلیمتر به جلو و عقب حرکت کنند که بسته به نیاز، باعث افزایش فضای صندوق یا افزایش فضای پای سرنشینان عقب میشود. در هر دو حالت، فضای صندوق کپچر به طور قابل توجهی بزرگ بوده و دارای شکل مربعی مناسبی می باشد و ارتفاع لبه آن کم است. صندلی های عقب تاشو می باشند و می توانند حجم صندوق را تا 1235 لیتر افزایش دهند. کفی صندوق نیز دو رو بوده که یک طرف آن به صورت موکت و طرف دیگر آن پلاستیکی می باشد، بنابراین شما می توانید بسته به چیزی که قصد حمل آن را دارید، یکی از آن ها را انتخاب نمایید. در نسخه Dynamique، روکش صندلی ها زیپ دار بوده که می توان آن ها را در ماشین لباسشویی شست و یا در صورت آسیب دیدن تعویض نمود.
سواری و پایداری
همانطور که اشاره شد، رنو کپچر بر پایه شاسی رنو کلیو می باشد که خود خودرویی با پایداری خوب است. خوشبختانه، افزایش ارتفاع آن، کپچر پایداری آن تحت تاثیر قرار نداده و توازن خوبی بین سواری راحت و پایداری آن برقرار است، به طوری که احساس رانندگی لذت بخشی را به راننده القا می نماید. هرچند کپچر فرمان پذیری سبکی داشته و به اصطلاح زیاد مطیع نیست، اما با این وجود، با بهره گیری از یک جعبه دنده روان پنچ سرعته دستی و یا شش سرعته دوکلاچ، خودرویی جذاب برای رانندگی است.
پیشرانه و مصرف سوخت
سه پیشرانه توربوشارژردار برای انتخاب مهیا هستند: پیشرانه TCe با حجم 0/9 لیتر و توان خروجی 90 اسب بخار، پیشرانه dCi دیزلی 1/5 لیتری با همان توان خروجی، و پیشرانه TCe با حجم 1/2 لیتر و توان خروجی 120 اسب بخار. پیشرانه 1/2 لیتری به طور قابل توجهی سریع تر بوده اما نیاز به کار بیشتر بر روی آن احساس می شود. جعبه دنده استاندارد نیمه اتوماتیک آن نیز ممکن است در سربالایی ها سرعت عمل لازم را در تعویض به دنده های سبک تر نداشته باشد.
کپچر علیرغم ظاهر بزرگ و فربه آن، وزن زیادی ندارد. این امر در کنار سیستم خاموش/روشن پیشرانه و بدنه آیرودینامیک آن باعث می شود که تا کپچر مصرف سوخت بسیار خوبی داشته باشد. پیشرانه دیزل در هر صد کیلومتر دارای مصرف سوختی معادل 3/7 لیتر بوده و در هر کیلومتر معادل 95 گرم دی اکسید کربن تولید می کند. در حالی که پیشرانه های بنزینی دارای مصرفی سوختی بین 5 تا 5/5 لیتر در صد کیلومتر می باشند. عملکرد کپچر از این لحاظ بسیار بهتر از نیسان جوک بوده و در مقایسه با سایر رقبا پیشرانه قدرتمندتری دارد.
ایمنی
همانند کلیو، کپچر تمامی ستاره ها را در تست های تصادف موسسه Euro NCAP در سال 2013 کسب کرده است. البته باید در نظر داشت که استانداردها در آن سال نسبت به امروز سفت و سخت نبود. تجهیزات ایمنی استاندارد در کنار سیستم هایی نظیر کنترل پایداری، کنترل مسیر، سیستم کمکی برای شروع حرکت در شیب (Hill-start assist)، محدود کننده سرعت و 6 کیسه هوا کافی به نظر می رسد. هر چند خریداران باید توجه نمایند که کیسه های هوای جانبی و پرده ای، صندلی های عقب را تحت پوشش قرار نمی دهد.
تجهیزات و امکانات
نسخه های متفاوتی از این خودرو تحت عنوان Expression+، Dynamique Nav، Dynamique S Nav و Signature Nav در دسترس هستند. حتی مدل استاندارد نیز با امکاناتی نظیر بلوتوث، تهویه مطبوع، رینگهای آلیاژی 16 اینچی و کروز کنترل، جذاب به نظر می رسد. نسخه Dynamique Nav دارای سیستم کنترل آب و هوای دو منطقه ای و سیستم MediaNav (شامل پخش رادیو دیجیتال DAB) بوده و ظاهر جذاب تری در داخل و خارج دارد. مدل Dynamique S Nav نیز دارای سنسور پارک، رنگ بندی متمایز برای سقف، و شیشه های عقب دودی است. در نهایت بهترین نسخه یعنی +Expression، دارای سیستم چندرسانه ای R-Link (با سیستم ناوبری ماهواره ای) و قسمت های چرم در روکش صندلی ها می باشد.
سخن آخر
اگر از کلاس خودروهایی مثل نیسان جوک خوشتان می آید، اما به فضای بیشتری احتیاج دارید، رنو کپچر میتواند خودرویی باشد که به دنبال آن می گردید. این خودرو به خصوص راحتی بسیار مناسبی داشته و کاربردی تر بوده و روی هم رفته، می توان ادعا نمود که یکی از بهترین ها در کلاس خود است.
در ادامه توجه شما را به جدول مشخصات این خودرو جلب می نماییم:
پیشرانه ها | پیشرانه TCe با حجم 0/9 لیتر و توان 90 اسب بخار پیشرانه TCe با حجم 1/2 لیتر و توان 120 اسب بخار پیشرانه dCi دیزلی با حجم 1/5 لیتر و توان 90 اسب بخار |
جعبه دنده | پنج سرعته دستی شش سرعته دو کلاچ |
ابعاد (طول*عرض*ارتفاع) | 1/56*1/7*4/12 متر |
وزن | 1101 کیلوگرم |
سیستم های پایداری | سيستم ترمز ضدقفل ABS، سيستم توزيع متعادل نيروی ترمز EBD، سيستم ترمز كمكی در موارد اضطراری EBA، سيستم كنترل پايداری الكتريكی ESP، سيستم كمكی حركت در سربالایی HSA |
کیسه هوا | راننده، سرنشين جلو و جانبی |
تجهیزات | سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك، چراغ هاي LED در روز، سيستم تنظيم ارتفاع نور چراغ های جلو، سنسور اتوماتيك نور چراغ ها، آينه های جانبی برقی و تاشونده با ديد گسترده، بدنه 2 رنگ، رينگ آلومينيومی 16 اينچی، سيستم استارت دكمه ای هوشمند، كروز كنترل، سيستم محدودكننده سرعت (Speed Limiter)، سيستم مصرف بهينه موتور (ECO-MODE)، قابليت تلسكوپی تنظيم فرمان و تنظيم ارتفاع، كارت قفل و استارت هوشمند رنو، گرم كن صندلی های جلو |
قیمت | اتکس |
منبع: autotrader