سابقهی اعلام قیمت مدلهای جدید خودروهای خودروسازان داخلی همیشه حاکی از افزایش قیمت خودرو طی سالهای گذشته بوده است و بهنظر میرسد خودروهای مدل ۹۶ تولید داخل نیز از این قاعده مستثناء نیستند. این در حالی است که اخیراً با افزایش قیمت ارز در بازار، قیمت خودروهای وارداتی نیز افزایش داشتهاند. متأسفانه افزایش نرخ ارز نه تنها موجب بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی شده بلکه با توجه به وابستگی غیرمستقیم تولیدات داخلی به آن، در ماههای اخیر شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز بودهایم.
اواسط سال 94 رکود در صنعت و بهخصوص بازار خودرو به بالاترین میزان خود رسید. پس از بررسیها و جلسات برگزار شدهی هیأت دولت، نهایتاً تصمیم بر اعطای وامهای خرید خودرو تا سقف ۸۰ درصد قیمت خودرو از طرف دولت گردید که همزمان با شکلگیری کمپینهایی در جهت مقابله با افزایش ناعادلانهی قیمت خودروها در آن سال بود. در کمال تعجب همگان، پس از گذشت چند ساعت از شروع ارائهی تسهیلات ذکر شده، ظرفیت اعلام شده به اتمام رسید و هجوم افراد به سمت نمایندگیهای فروش خودرو، موجب جان گرفتن دوبارهی بازار خودرو در آن سال شد. اما امسال، بازار خودرو حال و روز نسبتاً خوبی داشت بهطوری که طبق گفتهی خودروسازان افزایش تولید حدود ۴۰ درصدی را نسبت به سال گذشته به ثبت رساند. در همین حال اگر سری به نمایندگیهای فروش خودرو در سراسر کشور بزنید و درخواست خرید خودرویی با تحویل آنی داشته باشید، باید برای تحویل خودرو خود حداقل تا اردیبهشتماه سال 96 در صف انتظار بمانید. انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان، شورای رقابت و وزارت صنعت نیز هیچکدام نتوانستند از افزایش قیمتهای اعلامی از سوی خودروسازان و واردکنندگان ممانعت کنند. در این میان اقشار متوسط جامعه که بهدنبال خرید خودرو، دنبالکنندهی شرایط متنوع فروش خودروسازان یا واردکنندگان هستند مطمئناً توان خرید نقدی نداشته و سری به نمایشگاهداران خودرو نخواهند زد لذا این امر به شیوع رکودی در این حوزه منجر شده و زمانیکه علت را از صاحبان بنگاههای معاملاتی جویا میشویم، شرایط اقتصادی بد، افزایش نرخ ارز، کاهش توان خرید و انتظار برای فصل جدید را از جمله مهمترین عوامل در رکود بازار خودرو عنوان میکنند.
بازار خودرو هر ساله با رسیدن فصل زمستان با کاهش تقاضا از سوی خریداران روبرو میشود که علت آن را بهطور طبیعی میتوان کاهش مسافرت در این فصل عنوان کرد. به روزهای پایانی سال که نزدیک میشویم انتظار رونق مجدد بازار در شب عید، کورسوی امیدی برای نمایشگاهداران میگشاید، اما اوضاع نمایندگیهای فروش خودرو با ارائهی تسهیلات متنوع فروش از شرایط به مراتب بهتری برخوردار است.
از سوی دیگر استقبال کمپانیهای خودروساز مطرح اروپایی در دوران پسابرجام و عقد قراردادهایی با تولیدکنندگان داخلی نیز خبر از ارائهی محصولات جدیدی در آیندهی پیش رو را با خود به ارمغان آورد. سال ۹۵ دربرگیرندهی معرفی محصولات جدید بسیاری شامل مدلهای فیسلیفت تولید داخل و مدلهای جدید تولید مشترک بود که در نمایشگاههای مختلف برگزار شده در سطح کشور رونمایی شدند. استقبال از محصولات جدید حاکی از آن دارد که قشر مخاطب بهدنبال تنوع محصولات ارائه شده با امکانات مختلف در این بازار است و ثبتنام نسخههای جدیدالورود به بازار را به خودروهای جا افتادهی قدیمی ترجیح میدهد. خودروهایی که تولیدات انبوه آنها هنوز آغاز نشدهاند مورد تقاضا هستند و سودهای عنوان شده در شرایط پیشثبتنام آنها بهقدری جذاب است که افرادی که قصد خرید خودرو را ندارند نیز بههدف سرمایهگذاری با توجه به کاهش نرخ سودهای بانکی به سمت خود میکشاند. طبق روال بوجود آمده برای اکثر خودروهای جدیدی که در این سالها راهی بازار شدهاند، کسانیکه از جمله خریداران اولیهی خودروهای جدید بودهاند، با توجه به اینکه با گذشت زمان و استقبال بیشتر از آن خودروها پس از ورود و قرار گرفتن در معرض دید همگان، با افزایش قیمتی هرچند به میزان کم و حتی در مواردی با افزایش قیمتهای چند میلیون تومانی مواجه شدند، شوق و کشش برای خرید آنها را در اولین روزهای شروع پیشثبتنام دوچندان میکند. در این برهه قیمتهای حقیقی خودروهای ثبتنامی منوط به ارائهی آنها در سال جدید و مشخص شدن نرخ تورم است.
همانطور که اشاره شد برخی تولیدکنندگان خیلی زودتر به پیشواز رفته و افزایش قیمت خودروهای خود را که بعضاً تا یک میلیون تومان هم میرسد، اعلام کردهاند. به هر حال بهطور قطع نمیتوان انتظار ثابت ماندن بهای خودروهای مدل ۹۶ را حداقل با شرایط بوجود آمده در بهای ارز، داشت و متأسفانه کاهش قیمت واژهای است که از زبان و ذهن افراد جامعه مدتهاست فاصله گرفته است. تنها امیدواری که میتوان در خصوص پایداری قیمت خودرو در سال 96 داشت برای برخی مدلهای جدید ارائه شده در بازار است که گاهاً با استقبال عمومی درخور مواجه نشده یا پس از ورود آنها در بازار، بازخوردهای منفی از سوی خریداران داشتهاند و در نتیجه ارائهدهندگان آن خودروها نیز راهی جز مانور تبلیغاتی در رابطه با عدم افزایش قیمت خودرو در مقایسه با قیمت مدل سال گذشتهی آنها برای فروش نمییابند. بازار خودروهای کارکرده نیز مثل همیشه کاملاً از بازار خودروهای نو پیروی میکند. به هیچ عنوان نمیتوان انتظار داشت، افزایش قیمت در بازار خودروهای نو بدون تأثیر بر قیمت خودروهای کارکرده باشد و به میزانی که افزایش قیمت در مدلهای 96 مشخص شوند، متعاقباً مدلهای پایینتر نیز از افزایش قیمت بیبهره نخواهند بود. البته مسلماً افزایش قیمت در ردهی خودروهای کارکرده دقیقاً به میزان خودروهای نو نیست اما با توجه به میزان کارکرد، آسیبدیدگی و دیگر عوامل تعیین کنندهی قیمت خودروهای دست دوم، انتظار افزایش قیمت آنها در سال ۹۶ انتظار بجایی خواهد بود.
امید است با ورود تعداد محصولات بیشتر و افزایش تنوع محصولات در صنعت خودرو کشور، رفته رفته از انحصار پرتیراژترین خودروهای دارای امکانات پایینتر از حد متوسط و ناایمن موجود در کشور کاسته شده و قشرهای مختلف جامعه بتوانند در ردههای مختلف خودروهای ایمن دارای ویژگیهای متنوع، حق انتخابهای بسیاری داشته باشند و با تسهیلات فراهم شده، در کوتاهترین زمان صاحب خودروی مورد نظر خود شوند. شاید از جمله عواملی که افزایش قیمت خودرو در سال ۹۶ را کمی کمرنگتر کند دسترسی به خودروهایی در ردهی خودروهای استاندارد اروپا و استفاده از سطح بالای امکانات رفاهی در خودرو و تحویل آن در کوتاهترین زمان ممکن باشد ولی در غیر این صورت، خریداران خودرو یا به ناچار تن به انتخاب همان خودروهای فاقد ایمنی گذشته با افزایش قیمتهای اعمال شده میدهند یا اگر توان مالی نداشته باشند تا بهای اضافه شدهی آنرا پرداخت کنند، ترجیح می دهند همچنان با خودروی فعلی خود سر کنند یا با شرایط سخت نداشتن خودروی شخصی روزگار سپری کنند. در مجموع همهی اصحاب رسانه به اتفاق با وجود افزایش قیمتهای ناخوشایند در نظر گرفته شده برای خودروهای مدل سال ۹۶ نسبت به این بازار در سال جدید خوشبین هستند و اکثراً رونق خرید و فروش خودرو را در سال ۹۶ پیشبینی میکنند که با توجه به تأثیرپذیری بازار خودرو از عوامل دیگری همچون نرخ ارز، میزان تورم، تعرفهی واردات و غیره باید منتظر بود و دید در سال آینده چه سرنوشتی آیندهی صنعت خودرو کشور را رقم خواهد زد.
برای درک بهتر روند تغییرات قیمت در طول گذشت زمان، در جدول زیر بر اساس لیست قیمتهای مصوب فروش نقدی اعلام شده از سوی گروه صنعتی ایران خودرو برای چندین خودرو در محدودههای زمانی مختلف که گواهی بر افزایش قیمت در ادوار گذشتهاند، نگاهی میاندازیم:
نوع خودرو | محدودهی زمانی | قیمت مصوب فروش نقدی (ریال) |
---|---|---|
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | بهمنماه ۱۳۹۳ | ۳۶۳.۳۸۶.۰۰۰ |
فروردینماه ۱۳۹۴ | ۳۶۶.۹۲۲.۰۰۰ | |
مردادماه ۱۳۹۴ | ۳۶۶.۹۳۳.۰۰۰ | |
اسفندماه ۱۳۹۴ | ۳۶۶.۹۳۳.۰۰۰ | |
بهمنماه ۱۳۹۵ | ۳۶۸.۴۸۹.۰۰۰ | |
تندر ۹۰ E2 | بهمنماه ۱۳۹۳ | ۳۶۹.۳۲۷.۰۰۰ |
فروردینماه ۱۳۹۴ | ۳۷۲.۹۱۶.۰۰۰ | |
مردادماه ۱۳۹۴ | ۳۷۲.۹۲۷.۰۰۰ | |
اسفندماه ۱۳۹۴ | ۳۷۲.۹۲۷.۰۰۰ | |
بهمنماه ۱۳۹۵ | ۳۷۴.۴۸۳.۰۰۰ | |
پژو پارس LX | بهمنماه ۱۳۹۳ | ۳۶۹.۶۲۲.۰۰۰ |
فروردینماه ۱۳۹۴ | ۳۷۳.۱۱۵.۰۰۰ | |
مردادماه ۱۳۹۴ | ۳۷۳.۱۲۶.۰۰۰ | |
اسفندماه ۱۳۹۴ | ۳۷۳.۱۲۶.۰۰۰ | |
بهمنماه ۱۳۹۵ | ۳۷۴.۶۸۲.۰۰۰ |
کاهش قیمت خودرو در چند ماه آینده از شایعه تا واقعیت ( بروز رسانی 14 خرداد 1396 )
به علت دریافت حجم انبوهی از درخواست ها و نظرات کاربران در مقاله ای جدا به بررسی کامل موضوع کاهش قیمت خودرو در سال 96 در طی چند ماه آینده، پرداختیم با ما همراه باشید.