در اواخر دی ماه امسال شرکت خودروسازی ایران خودرو از دو محصول جدید خود، دنا پلاس و پژو ۲۰۷ صندوقدار یا 207i SD رونمایی کرد. در این مقاله سعی داریم تا به معرفی ۲۰۷ صندوقدار بپردازیم، پس در ادامه با اُتکس همراه باشید.
معرفی اولیه
۲۰۷ صندوقدار در واقع همان پژو 207i است که صندوق بار به آن اضافه شده است. طبق گفتهی مدیرعامل ایرانخودرو ۹۰ درصد این خودرو در داخل کشور تولید میشود و قرار است از شهریور ماه سال ۹۶ به دست خریداران برسد. این خودرو پیش از این در چین و برزیل تولید شده است، و تا سال ۲۰۱۴ تولید آن در برزیل ادامه داشته است. علاوه بر تولید ۲۰۷ صندوقدار در برزیل، سابقهی تولید وانت و استیشن این خودرو در آن کشور نیز وجود دارد. با این حال مدیر مرکز تحقیقات ایرانخودرو مدعی شده است که طراحی ۲۰۷ صندوقدار به طور کامل در مرکز تحقیقات این شرکت صورت گرفته است و احتمالا به کشورهای دیگر نیز صادر خواهد شد! اما پژو ۲۰۷ صندوقدار دقیقا چه ویژگیهای دارد و نسبت به ۲۰۷ هاچبک، و یا حتی نسبت به پژو ۲۰۶ صندوقدار چه تفاوتهایی دارد؟
عملکرد فنی
پژو ۲۰۷ صندوقدار از موتور معروف TU5 بهره میبرد. این موتور که پیش از این در خودروهایی نظیر پژو ۲۰۶ هاچبک و صندوقدار، پژو ۲۰۷ آی، رانا، برخی مدلهای پژو پارس و برخی مدلهای سمند و حتی پژو ۴۰۵ استفاده شده است، ۱۵۸۷ سیسی حجم دارد و با دارا بودن ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ، ۱۰۵ اسببخار قدرت تولید میکند که در خودروی ۲۰۷ صندوقدار فعلی توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل میشود. حداکثر گشتاوری تولیدی موتور معادل nm۱۴۰ در دور موتور rpm۴۰۰۰ میباشد. موتور TU5 با داشتن نسبت تراکم ۵/۱۰ و استاندارد آلایندگی یورو ۴ و مصرف سوخت ترکیبی ۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، از مدرنترین موتورهای مورد استفاده در محصولات داخلی به شمار میرود. در کل میتوان ادعا کرد که مشخصات فنی این خودرو تفاوتی با پژو ۲۰۷ آی با گیبرکس دستی و پژو ۲۰۶ صندوقدار ندارد. البته گفتنی است که در آیندهی نزدیک مدل اتوماتیک این خودرو نیز وارد خط تولید خواهد شد.
طراحی و امکانات
به جرات میتوان گفت به جز اضافه شدن صندوق بار به پژو ۲۰۷ صندوقدار، تغییر دیگری نسبت به پژو ۲۰۷ آی در نمای بیرونی آن مشاهده نمیشود. گفتنی است که شرکت پژو در سال ۱۳۹۱ در اثر فشار تحریم ها، بازار ایران را ترک کرد. ایرانخودرو پس از این اتفاق به تولید ۲۰۶ ایرانیزه شده ادامه داد، که البته به کاهش محسوس کیفیت این خودرو منجر شد، ولی تولید پژو ۲۰۷ چهار سال بعد از شروع تولید، به طور کامل متوقف شد. البته مدیر عامل آن زمان شرکت ایرانخودرو اعلام کرد که توقف تولید ۲۰۷ هیچ ربطی به قطع همکاری شرکت پژو ندارد. بعد از توافق هستهای و لغو تحریمها، این شرکت فرانسوی همکاری خود با این خودرو را از سر گرفت. بر مبنای مذاکرات انجام شده این شرکت موظف شد تا خط تولید پژو ۲۰۷ را در قالب پرداخت بخشی از غرامت به ایرانخودرو به صورت رایگان دوباره راهاندازی کند.
۲۰۷ آی تولید شدهی جدید نسبت به مدلهای قبل از سال ۹۱ با تغییرات جزئی در نمای خارجی و طراحی داخلی به بازار عرضه شد. از جملهی این تغییرات میتوان به اضافه شدن یک ردیف چراغ LED به چراغهای جلو اشاره کرد. همچنین در آینههای جانبی و سپر عقب خودرو نیز تغییراتی مشاهده میشد، در ۲۰۷ جدید خبری از آینههای ۲۰۶ نبود. طراحی داخلی چراغهای عقب با نورپردازی LED همراه شده که به زیبایی خودرو افزوده است. قابلیت پخش DVD، تنظیم سیستم صوتی و قطع و وصل تماس با دکمههای روی فرمان و ناوبری ماهوارهای که توسط یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی کنترل میشود، از جمله امکانات افزوده شده به پژو ۲۰۷ جدید بود. دیگر تجهیزات این خودرو به این قرار است: ایربگ راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک، بلوتوث، آینههای جانبی برق، دوربین دید عقب، ترمز ABS و EBD، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو و کروز کنترل .
تمام تغییرات ایجاد شده در ۲۰۷ آی جدید در ۲۰۷ صندوقدار نیز دیده میشود. اما جدا از برخی تجیزات، پژو ۲۰۷ صندوقدار با پژو ۲۰۶ صندوقدار چه تفاوتهایی دارد؟ این دو خودرو از لحاظ پیشرانه و گیربکس کاملا شبیه یکدیگر هستند، و با فرض نصب گیربکسهای سنگین اتوماتیک در پژو ۲۰۷، از آنجا که پیشرانهی آن تغییری نخواهد کرد پس شتاب خودرو کاهش خواهد یافت. اگر به نمای جانبی ۲۰۷ صندوقدار نگاه کنید به سختی میتوانید آن را از ۲۰۶ صندوقدار تشخیص دهید، جز اینکه دستگیرهها و زه روی دربهای خودرو همرنگ بدنهی خودرو شدهاند.
ارزیابی کلی
شرکتهای خودروساز وطنی همچنان به رویهی پیشین خود ادامه میدهند: ایجاد تغییرات محدود در نمای بیرونی خودروها، اضافه کردن امکاناتی که سالها در خودروهای روز دنیا به صورت استاندارد وجود دارند، و نهایتا معرفی آنها به عنوانی محصولی جدید با قیمتهای بالاتر، با این توجیح که اقدام آنها در راستای تنوع بخشی به محصولات تولیدی است. پژو ۲۰۷ معرفی شده به بازار ایران در سال ۱۳۸۷، در اصل نمونهی فیسلیفت شدهی ۲۰۶ با نام ۲۰۶ پلاس بود، نه خود محصول ۲۰۷ تولید شده در کشور مبدا. اکنون ایرانخودرو سعی دارد تا با معرفی ۲۰۷ صندوقدار، مشتریان داخلی که تشنهی خودروهای جدید هستند را متقاعد به خرید این محصول کند. اکنون باید منتظر ماند و دید که کیفیت ساخت و سواری ۲۰۷ صندوقدار ارزش تفاوت قیمت آن با ۲۰۶ صندوقدار را دارد یا نه.
مشخصات | 207i |
---|---|
نوع موتور | TU5 |
حجم موتور(cc) | ۱۵۸۷ |
حداکثر توان موتور | ۱۰۵ hp @ ۵۸۰۰ rpm |
حداکثر گشتاور | ۱۴۲ nm @ ۴۰۰۰ rpm |
تعداد سیلندر- سوپاپ | ۱۶-۴ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۹۰ |
صفر تا صد (ثانیه) | ۱۱.۶ |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | ۶.۸ |
ظرفیت باک (لیتر) | ۵۰ |