هیچ کدام از ما از خودروهای گرانقیمت و لوکس با قیمتهای چندصد میلیونی و گاها میلیاردی بدمان نمیآید. اتفاقا در روزهایی قرار گرفتهایم که تهران به تازگی یک نمایشگاه خودروی بینالمللی را به خود دیده است. خودروهای چندصد میلیونی از کمپانیهای اروپایی تا خودروهای وطنی با قیمتهای پایینتر و در محدودهی بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون هم در این نمایشگاه حضور داشتند. ولی وضعیت جیب و دخل و خرج مردم طبقهی متوسط و قشر جوان تا حدودی با قیمت خودروهای عرضه شده (حتی از نوع وطنی) تفاوت دارد. از خودروهای لوکس و گرانقیمت اروپایی که بگذریم، از خودروهای نسبتا گران کرهای و ژاپنی که بگذریم، از خودروهای چینی که خیلی حس خوبی به تعداد قابل توجهی از مردم نمیدهند هم که بگذریم و در نهایت ا�� خودروهای صفر و محصول مشترک ایران خودرو و سایپا هم که بگذریم، شاید برای جوانترها و مردمی که خیلی پولدار نیستند تنها یک سوال در زندگی روزمرهشان دغدغه باشد؛ اینکه آیا با قیمتهای پایینتر میتوان یک خودروی خوب و قابل قبول برای کارهای روزمره داشت؟ آیا با مثلا ۳۰ میلیون تومان میتوانم یک خودروی خوب بخرم؟ شاید هم سوال خود را از اهالی فن و آنهایی که اندکی باتجربهترند به این شکل بپرسند: با بودجهی تا ۳۰ میلیون تومان چه خودرویی میتوانم بخرم؟ ما در این گزارش میخواهیم به همین سوال اخیر بپردازیم. سوالی که شاید سوال بسیاری از ماها باشد. با مرور قیمتها و خودروهای موجود در بازار و با مشورت و پرسوجو با برخی اهالی فن به یک لیست پیشنهادی از خودروها رسیدیم.
در اینجا به طور کلی با دو دسته انتخاب روبرو هستیم: خودروهای صفر و خودروهای کارکرده. گروه خودروهای کارکرده را هم میتوانیم در سه مجموعهی مجزا خلاصه کنیم. گروهی از خودروهای دست دوم خودروهایی هستند که در داخل تولید یا مونتاژ شدهاند؛ در واقع همان خودروهای وطنی. دسته دوم خودروهایی هستند که به هر دلیلی اکنون مدل صفر آنها در دسترس نیست یا اینکه مدلهای قدیمیترشان تولید کشور سازنده بوده و مدلهای بعدتر آن تولید داخل است و دارای کیفیتهای پایینتری هستند. گروهی از خودروهای دست دوم نیز شامل خودروهای خارجی هستند که در سالیان دور تولید میشدهاند و اکنون قدیمی محسوب میشوند؛ اما طرفداران خاص خود را هنوز هم حفظ کردهاند.
هدف از ارائهی دستهبندی فوق قبل از معرفی اسامی و مشخصات خودروهای پیشنهادی به این خاطر بود که ذهنیت اولیهای را از خودروهای موجود با قیمت زیر سی میلیون تومان و وضعیت بازارشان داشته باشیم. اکنون در ادامه به طور مفصلتر به برخی از اسامی اشاره میکنیم.
۱. خودروهای وطنی صفر
خودروهایی آشنا و نه چندان باکیفیت، در واقع خودروی صفر وطنی سی میلیونی، بهترین انتخاب برای خرید نخواهد بود. ساینا، خودروهای خانواده پراید، تیبا، ۴۰۵ و سمند Se احتمالا تنها گزینههای صفر در دسترس با قیمتهای تا سی میلیون خواهند بود. هیچ کدام از این خودروها کیفیت خیلی بالایی ندارند. در میان اینها شاید بتوانیم به سمند و ۴۰۵ در قیاس با خودروهای سایپا نمرهی بیشتری بدهیم. قیمتهای تقریبی سمند Se و GLX405 به ترتیب حدود ۲۸.۵ و ۳۰ میلیون تومان هستند. خودروهای کم کیفیتتر گروه پراید با قیمت تقریبی ۲۲ میلیون و همچنین تیبا، تیبا ۲ و ساینا با قیمت تقریبی ۲۸ میلیون از دیگر انتخابهای صفر برای بودجهی ما خواهند بود.
هر چند که در ابتدای گزارش گفتیم قرار نیست حرفی از خودروهای چینی بزنیم؛ اما بد نیست در اینجا اشارهای به MVM110 داشته باشیم. این خودرو هم تقریبا ۲۹ میلیون قیمت دارد.
۲. خودروهای کارکرده
دستمان در این قسمت بازتر میشود. در ابتدا و همانطور که احتمالا به ذهن هر کسی خواهد رسید، ما خودروهای وطنی کارکرده را به شما میتوانیم توصیه کنیم. در این میان بسته به سال تولید خودروها و فرازونشیبهایی که خودروسازهای داخلی در طی چند سال اخیر طی کردهاند و بسته به روند دسترسی خودروسازهای داخلی به قطعات ارائه شده از سوی شرکتهای سازندهی مادر، ما با خودروهایی با میزان کیفیتهای مختلف مواجه هستیم. یعنی در واقع نمیتوانیم به قطعیت بگوییم که برای مثال یک پژو ۲۰۶ صفر از یک ۲۰۶ کارکرده مدل سال ۸۵ عملکرد بهتری داشته باشد! اگر کمی خوششانس باشید و در جستجوی خودرو اندکی ممارست به خرج دهید، شاید بتوانید یک خودروی کارکردهی وطنی (۲۰۶ یا پارس) از سالهای پیش از تحریم ایران خودرو پیدا کنید. این خودروها همچنان در میان خریداران از محبوبیت خاصی برخوردار هستند و خودروهایی که کارکرد کمتری داشتهاند نیز در اولویت قرار خواهند گرفت.
اگر مدل ساخت خودرو برایتان اهمیت داشته باشد و به دنبال خودروی با کارکرد مثلا کمتر از ۵ سال باشید نیز طبیعتا میتوانیم به شما خودروهای وطنی جدیدتر را توصیه کنیم. همانطور که اشاره کردیم به نظر برخی افراد، خودروهای مدلهای جدیدتر ایران خودرو و سایپا از کیفیت محصولات اولیهشان برخوردار نیستند، ولی از سویی این یک امر کاملا سلیقهای است و این شما هستید که به عنوان خریدار باید بتوانید بالانسی از کیفیت، سال ساخت و کارکرد خودرو و صد البته قیمتی که برای آن میپردازید را لحاظ کنید.
از محصولات شناخته شدهی مختص ایران خودرو و سایپا که بگذریم، از خودروهایی که در داخل تولید میشوند و میتوان با مبلغ ۳۰ میلیون تومان، مدل کارکردهی آن را یافت باید به تندر ۹۰ اشاره کنیم. اگر بخواهیم تندر ۹۰ را در یک کلام ارزیابی میکنیم، میتوانیم بگوییم که تندر خودروی خوبی است و دارندگان نیز از عملکرد فنی و کیفیت آن در کل رضایت دارند. با مبلغ ۳۰ میلیون تومان میتوانید یک تندر ۹۰ با سال ساخت ۹۰ یا ۹۱ را بسته به کیفیت آن خریداری کنید.
دستهای دیگر از خودروها هم هستند که تولید آنها هماکنون متوقف شده است؛ البته در اینجا قرار نیست از پیکان صحبت کنیم! خودروهایی که در این دسته مطرح میشوند معمولا خودروهایی هستند که به اقتضای کار تولیدکنندههای خارجی، در مقاطعی تولید شدهاند و امروزه مدلهای صفر آنها در بازار موجود نیست. این خودروها در زمانهای نه چندان دور وارد کشور شده و گاها نیز در دخل کشور مونتاژ شدهاند و از محصولات ممتاز زمان خودشان محسوب میشدهاند و اگر شما طرفدار یکی از آنها باشید، مسلما برایتان انتخاب این خودروها پیش از خودروهای اشاره شده در قسمت قبل جالب خواهد بود.
از این دست خودروهای کارکرده میتوانیم به زانتیا اشاره کنیم. زانتیا در واقع معروفترین خودروی این گروه است. زانتیا هنوز هم که هنوز است برای علاقمندانش ابهت دارد. البته شاید خودروی پرخرجی به نظر بیاید و باید در خرید آن این نکته را در نظر داشته باشید. با مبلغ ۳۰ میلیون تومان میتوانید یک زانتیا ساخت سال ۸۳ سا ۸۴ را پیدا کنید. همانطور که گفتیم پیدا کردن این خودروها نیاز به حوصله و جستجوی بیشتری دارد، ولی اگر خوششانس باشید میتوانید یک خودروی خوب و کمکارکرد در این دامنه پیدا کنید.
مزدا ۳۲۳ پیشنهاد بعدی ماست. مزدا ۳۲۳ هم از خودروهایی بود که در موقع ورودش به ایران طرفداران زیادی داشت و یک خودروی خوب به شمار میرفت. با مبلغ ۳۰ میلیون میتوانید یک مدل ۸۲ یا ۸۳ از این خودرو را پیدا کنید.
هیوندایی ورنا یکی از گزینههای دیگر است. تولید این خودرو هم چند سال است که متوقف شده؛ ولی در صورتی که به محصولات هیوندایی علاقه داشته باشید و بودجهی لازم برای خرید محصولات گرانترشان را نداشته باشید، این خودرو میتواند تا حدودی شما به به هدفتان نزدیک کند. با قیمتهای کمتر از ۳۰ میلیون نیز شاید بتوانید یک ورنای مناسب بخرید.
فولکس واگن نیازی به تعریف ندارد! یکی از محصولات فولکس واگن که وارد ایران شده و امروزه نامش تا حدودی حس نوستالژی را به افراد القا میکند، گل است. باید بگوییم که با قیمت کمتر از سی میلیون هم میتوانید یک خودروی گل با برند معروف فولکس واگن داشته باشید.
شاید بتوانید با سی میلیون تومان یک ماکسیما از سالهای اول ورود به ایران و با کارکرد خیلی بالا را پیدا کنید. ولی به نظر ما این مورد اصلا انتخاب معقولی نخواهد بود.
پروتون هم از خودروهایی بود که در سالهای اول ورود به بازار ایران تبلیغ زیادی روی آن صورت گرفت. پروتون با چند محصول وارد شده بود که در بین آنها جن تو از محبوبیت بیشتری برخوردار بود و عملکرد بهتری هم داشت. در حال حاضر شما اگر ۳۰ میلیون تومان داشته باشید، میتوانید یک پروتون جن تو با مدل ساخت ۲۰۰۷ را خریداری کنید.
در آخر هم باید به خودروهایی اشاره کنیم که در سالهای دور (پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی) تولید میشدهاند و امروزه در دستهی خودروهای قدیمی قرار میگیرند. اما خب اگر بتوانید از پس نگهداری یک خودروی قدیمی بر بیایید و از طرفی به خودروهای قدیمی و حس کلاسیکی که به شما القا میکنند علاقمند باشید، در آن صورت برای اینکه در گزارش خودمان گزینهای هم برای این دسته از خریداران داشته باشیم، میتوانیم به میتسوبیشی گالانت و هوندا آکورد اشاره کنیم. دو محصول نام آشنا از دو کمپانی آشنا، هوندا آکورد حتی هنوز هم در مدلهای جدید تولید میشود.
همانطور که اشاره کردیم دستهی مربوط به خودروهای قدیمی کلا نیاز به جستجوی زیاد و همچنین تبادل نظر با اهل فن دارد. از همه مهمتر اینکه باید به تعبیری خورهی خودرو باشید و از وقت گذاشتن برای خودروی خودتان لذت ببرید. مدلهایی از برخی خودروهایی امریکایی که روی آنها تعمیرات یا تغییراتی صورت گرفته و همچین برخی از محصولات قدیمی همچون اولدزمبیل هم میتوانند از دیگر گزینههای در دسترس با قیمتهای زیر میلیون تومان باشند. برخی محصولات قدیمی بنز را هم میتوانید به این لیست اضافه کنید.
به هر حال همهی ما به گران بودن خودروها و محدودیت دسترسی به خودروهای لوکس و جدیدی که در خیابانها میبینیم واقف هستیم. اما در این گزارش سعی داشتیم تا توجه خودمان را به خودروهای ارزانقیمتی معطوف کنیم که با بودجههای زیر ۳۰ میلیون تومان هم میشود آنها را خرید و چه بسا از رانندگی با آنها لذت برد. مسلما دامنهی این خودروها به موارد اشاره شده در این گزارش محدود نمیشود و با جستجوی بیشتر و مشورت با افراد خبره در این زمینه شاید خودروهای دیگری نیز با قیمتهای پایینتر بیابید که انتظارات و نیازهای شما به عنوان یک خریدار را در حد پولی که برای یک ماشین میپردازید بر آورده کند.