دوران چراغ های نور بالا و پایین با پیچیده تر شدن و پیشرفت فناوری چراغ ها در خودروها، به اتمام رسیده است. فناوریهای جدید نور روشن تر، دید بیشتر در جاده، و حتی قابلیت تشخیص عابر پیاده و حیوانات را خیلی سریع تر از اینکه توسط چراغهای معمولی دیده شوند، به ارمغان می آورند. چراغ های جدید همچنین دست طراحان را باز می گذارد تا بتوانند ظاهر و هویت متفاوتی را که با چارچوب های چراغ گرد و مستطیلی شکل قدیمی امکان پذیر نبود، ایجاد نموده و هر نوع تصویری را، از ظاهری دوستانه گرفته تا ظاهری خشن و تهاجمی، به بیننده منتقل نمایند. اما آزمایش ها نشان می دهد که در دنیای واقعی، چراغ هایی با فناوری پیشرفته لزوما دید بیشتری در اختیار شما قرار نمی دهند. این چراغ ها معمولا از چراغ های هالوژن روشن تر هستند، اما لزوما قابلیت ایجاد روشنایی بیشتر در پایین دست جاده را ندارند. همچنین هزینه تعویض این نوع چراغها ممکن است سرسام آور باشد. در این مقاله نگاهی به آخرین فناوری های موجود در طراحی چراغ های خودروها شده است تا در هنگام خرید یک خودرو جدید مورد توجه شما قرار گیرد.
چراغ های تطبیقی
این نوع چراغها با چرخاندن پرتو نور در جهت گردش فرمان خودرو، پیچ ها را روشن می کند. در گذشته سیستم های مکانیکی عمل مشابهی انجام می دادند، اما این روزها این کار بر عهده سیستم های الکترونیکی می باشد. نتایج نظرسنجی ها، نظرات متفاوتی را نسبت به این نوع چراغها نشان می دهد. لذا برای ارزیابی این قابلیت، تست رانندگی را در شب انجام داده و همچنین هزینه اضافه شدن این نوع چراغ ها به خودرو را در نظر داشته باشید.
چراغ های تخلیه شدید (High-intensity discharge یا HID)
چراغ های تخلیه شدید با رشته های گرم شده چراغ های معمولی کار می کنند، با این تفاوت که در آنها از گاز استفاده می شود. این کار منجر به کاهش دمای کاری و افزایش طول عمر چراغ می شود. اما هزینه تعویض چراغ های HID چند صد دلار بوده و همچنین در موارد کارکرد نامناسب، نیازمند یک مبدل می باشند که ممکن است بیش از 500 دلار هزینه داشته باشد. طبق نتایج نظرسنجی، چراغهای HID روی هم رفته عملکرد بهتری نسبت به هالوژن های معمول ندارند. (حتی مدلهای ارزان مانند مزدا شامل این نوع چراغها با پکیجهای انتخاب مخصوص میباشند)
مقایسه چراغ هالوژن (تصویر بالا) و چراغ HID (تصویر پایین)
دیود نورافشان (Light-emitting diode یا LED)
این نوع چراغ های چندین مزیت نسبت به چراغ های معمول دارند که از جمله می توان به اندازه جمع و جورتر، مصرف انرژی پایین تر و طول عمر بیشتر اشاره نمود. پیکربندی انعطاف پذیر و رشته ای-شکل این نوع چراغ ها به طراحان کمک می کند تا ظاهری متمایز ایجاد نمایند. از نقاط ضعف این چراغ ها نیز می توان به هزینه تعویض چند صد و یا حتی چند هزار دلاری آنها اشاره نمود. نظرسنجی ها نشان می دهد که این فناوری دارای مزایای خیلی کمی می باشد.
لیزر
لیزر آخرین فناوری در چراغ های خودرو بوده که یک پرتو نور طولانی و متمرکز فراهم می نماید و میتواند دیدی معادل دو برابر چراغ نوربالا در اختیار راننده قرار دهد. طبق ادعای سازنده، این چراغ ها می توانند پرتو نور متمرکزی تا 600 متر را ایجاد نمایند. هرچند این چراغ ها در اروپا بر روی مدل هایی از بی ام و و آئودی قابل انتخاب هستند، ولی استفاده از آنها در آمریکا هنوز غیرقانونی می باشد.
دیود نورافشان تطبیقی
فناوری بزرگ بعدی در زمینه چراغ های خودرو از ترکیب برخی از فناوری ذکر شده در بالا بهره می برد. سیستم های LED تطبیقی از LEDهای تکی استفاده می کنند و بسته به محل تردد خودرو و همچنین خودروهای دیگر که توسط سیستم شناسایی می گردند، به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می شوند. این امر، روشنایی پرتو مانند بهینه ای را فراهم می کند که چشم راننده مقابل را آزار نمی دهد. نمونه ای از چنین سیستمی بر روی یک آئودی در بازار اروپا آزمایش شده و عملکرد خوبی از خود نشان داده است. همچنین، این نوع چراغ ها گران قیمت بوده و انتخاب آنها هزینه ای معادل 2500 دلار برای شما در بر خواهد داشت. لازم به ذکر است استفاده از چراغ های نورافشان تطبیقی هنوز در آمریکا قانونی نمی باشد.
دید در شب
مدل هایی از خودروهای آئودی یا بی ام و از دوربین های مادون قرمز برای شناسایی عابران پیاده و حیوانات در دوردست بهره می برند. تصاویر مربوطه در نمایشگر مرکزی خودرو نمایش داده می شود. این سیستم ها حتی با نزدیک شدن به عابران یا حیوانات، آنها را روشن تر می سازند. این سیستم ها دارای قابلیت های زیادی می باشند ولی در صورتی مفید خواهند بود که حواس پرتی را موقع رانندگی افزایش ندهند.