اُتکس

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۲/۱۸

معرفی و توضیح تکنولوژی های موجود در چراغ خودرو

معرفی و توضیح تکنولوژی های موجود در چراغ خودرو

دوران چراغ­ های نور بالا و پایین با پیچیده­ تر شدن و پیشرفت فناوری چراغ ها در خودروها، به اتمام رسیده است. فناوری­های جدید نور روشن ­تر، دید بیشتر در جاده، و حتی قابلیت تشخیص عابر پیاده و حیوانات را خیلی سریع ­تر از اینکه توسط چراغ­های معمولی دیده شوند، به ارمغان می­ آورند. چراغ­ های جدید همچنین دست طراحان را باز می ­گذارد تا بتوانند ظاهر و هویت متفاوتی را که با چارچوب ­های چراغ­ گرد و مستطیلی شکل قدیمی امکان ­پذیر نبود، ایجاد نموده و هر نوع تصویری را، از ظاهری دوستانه گرفته تا ظاهری خشن و تهاجمی، به بیننده منتقل نمایند. اما آزمایش ­ها نشان می­ دهد که در دنیای واقعی، چراغ­ هایی با فناوری پیشرفته لزوما دید بیشتری در اختیار شما قرار نمی ­دهند. این چراغ­ ها معمولا از چراغ­ های هالوژن روشن­ تر هستند، اما لزوما قابلیت ایجاد روشنایی بیشتر در پایین دست جاده را ندارند. همچنین هزینه تعویض این نوع چراغ­ها ممکن است سرسام­ آور باشد. در این مقاله نگاهی به آخرین فناوری ­های موجود در طراحی چراغ ­های خودروها شده است تا در هنگام خرید یک خودرو جدید مورد توجه شما قرار گیرد.


چراغ ­های تطبیقی

این نوع چراغ­ها با چرخاندن پرتو نور در جهت گردش فرمان خودرو، پیچ ­ها را روشن می کند. در گذشته سیستم ­های مکانیکی عمل مشابهی انجام می ­دادند، اما این روزها این کار بر عهده سیستم­ های الکترونیکی می ­باشد. نتایج نظرسنجی ­ها، نظرات متفاوتی را نسبت به این نوع چراغ­ها نشان می ­دهد. لذا برای ارزیابی این قابلیت، تست رانندگی را در شب انجام داده و همچنین هزینه اضافه شدن این نوع چراغ­ ها به خودرو را در نظر داشته باشید.


چراغ ­های تخلیه شدید (High-intensity discharge یا HID)

چراغ ­های تخلیه شدید با رشته ­های گرم ­شده چراغ­ های معمولی کار می ­کنند، با این تفاوت که در آن­ها از گاز استفاده می ­شود. این کار منجر به کاهش دمای کاری و افزایش طول عمر چراغ می ­شود. اما هزینه تعویض چراغ ­های HID چند صد دلار بوده و همچنین در موارد کارکرد نامناسب، نیازمند یک مبدل می ­باشند که ممکن است بیش از 500 دلار هزینه داشته باشد. طبق نتایج نظرسنجی، چراغ­های HID روی هم رفته عملکرد بهتری نسبت به هالوژن ­های معمول ندارند. (حتی مدل­های ارزان مانند مزدا  شامل این نوع چراغ­ها با پکیج­های انتخاب مخصوص می­باشند)

                                                                                                    مقایسه چراغ هالوژن (تصویر بالا) و چراغ HID (تصویر پایین)


دیود نورافشان (Light-emitting diode یا LED) 

این نوع چراغ­ های چندین مزیت نسبت به چراغ ­های معمول دارند که از جمله می ­توان به اندازه جمع و جورتر، مصرف انرژی پایین ­تر و طول عمر بیشتر اشاره نمود. پیکربندی انعطاف­ پذیر و رشته­ ای­-شکل این نوع چراغ ­ها به طراحان کمک می ­کند تا ظاهری متمایز ایجاد نمایند. از نقاط ضعف این چراغ ­ها نیز می ­توان به هزینه تعویض چند صد و یا حتی چند هزار دلاری آن­ها اشاره نمود. نظرسنجی ­ها نشان می دهد که این فناوری دارای مزایای خیلی کمی می­ باشد.

لیزر

لیزر آخرین فناوری در چراغ ­های خودرو بوده که یک پرتو نور طولانی و متمرکز فراهم می­ نماید و می­تواند دیدی معادل دو برابر چراغ نوربالا در اختیار راننده قرار دهد. طبق ادعای سازنده، این چراغ ­ها می­ توانند پرتو نور متمرکزی تا 600 متر را ایجاد نمایند. هرچند این چراغ ­ها در اروپا بر روی مدل­ هایی از بی ­ام ­و و آئودی قابل انتخاب هستند، ولی استفاده از آن­ها در آمریکا هنوز غیرقانونی می ­باشد.



دیود نورافشان تطبیقی

فناوری بزرگ بعدی در زمینه چراغ­ های خودرو از ترکیب برخی از فناوری ذکر شده در بالا بهره می ­برد. سیستم­ های LED تطبیقی از LEDهای تکی استفاده می­ کنند و بسته به محل تردد خودرو و همچنین خودروهای دیگر که توسط سیستم شناسایی می ­گردند، به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می ­شوند. این امر، روشنایی پرتو مانند بهینه ­ای را فراهم می­ کند که چشم راننده مقابل را آزار نمی ­دهد. نمونه ­ای از چنین سیستمی بر روی یک آئودی در بازار اروپا آزمایش شده و عملکرد خوبی از خود نشان داده است. همچنین، این نوع چراغ ­ها گران قیمت بوده و انتخاب آن­ها هزینه ­ای معادل 2500 دلار برای شما در بر خواهد داشت. لازم به ذکر است استفاده از چراغ ­های نورافشان تطبیقی هنوز در آمریکا قانونی نمی ­باشد.

دید در شب

مدل­ هایی از خودروهای آئودی یا بی ام­ و از دوربین­ های مادون قرمز برای شناسایی عابران پیاده و حیوانات در دوردست بهره می ­برند. تصاویر مربوطه در نمایشگر مرکزی خودرو نمایش داده می­ شود. این سیستم­ ها حتی با نزدیک شدن به عابران یا حیوانات، آن­ها را روشن­ تر می ­سازند. این سیستم ­ها دارای قابلیت ­های زیادی می­ باشند ولی در صورتی مفید خواهند بود که حواس ­پرتی را موقع رانندگی افزایش ندهند.

برچسب‌ها

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش