معرفی
شرکت خودروسازی چینی لندویند (Landwind) که با ارائه یک کپی بی نقص از رنجروور اووک (Range Rover Evoque) مشهور شد، دوباره به میدان بازگشته و این بار به دنبال یافتن فرصت هایی در بازار استرالیاست.
لندویند تحت تملک گروه خودروسازی جیانگلینگ موتورز (Jiangling Motors Group) چین قرار داشته و خودروهای شاسی بلند برای بازار داخلی چین تولید می کند. واکنشهای قانونی شدید به شباهت طراحی شاسی بلند X7 به رنجروور اووک، باعث شده است تا این شرکت برای صادر کردن محصولات خود به برخی کشورها با محدودیتهایی روبرو شود. هرچند، نام استرالیا هنوز در لیست کشورهای عرضه محصولات لندویند به چشم می خورد.
در این مقاله به شرح اولین تجربه رانندگی با لندویند لابرادور اسپورت 2017 (Landwind Labrador Sport) پرداخته شده است.
طراحی خارجی
لابرادور، که نام خود را از زودیاک نه چندان مشهور چینی گرفته است، شباهت بی نظیری به لندروور دیسکاوری اسپورت (Land Rover Discovery Sport) دارد. هرچند این برند نیز در این حد نادان نبوده و احتمالا در طراحی لابرادور به طور کامل و آشکار از دیسکاوری الهام نگرفته است، اما با این وجود، شباهت ها بسیار آشکار است.
حداقل از فاصله نه چندان دور، لندویند دقیقا لندروور را در ذهن تداعی می کند. عرض و فاصله بین محورها در لابرادور به ترتیب 1 و 3 میلیمتر بیشتر از دیسکاوری می باشد که از دور به سختی قابل تشخیص است. اما با قرار دادن این دو خودرو کنار یکدیگر، تفاوت ها آشکار خواهند شد. بدیهی است که لندویند خودروی بزرگتری است، اما ستون C ضخیم و همچنین سقف مشکلی سفارشی در دیسکاوری اسپورت، به صورت استاندارد در طراحی لابرادور لحاظ شده است. روی هم رفته این خودرو، اتومبیلی زیبا و خاص است که تمامی نسبت ها در آن به طور قابل ملاحظه ای خوب رعایت شده اند.
طراحی داخلی
در داخل کابین، طرح بندی قسمت جلویی بسیار مرتب و تروتمیز بوده که این امر مورد قسمت قرارگیری سیستم پخش نیز صدق می کند. صندلی ها به طور قابل توجهی راحت بوده و ارگونومی آن به خوبی خودروهای اروپایی است. لندویند یک خودروی 7 سرنشینی است اما چیدمان صندلی ها در آن به جای چیدمان معمول 2:3:2، به صورت 2:4:1 می باشد. عرض بیشتر این خودرو زیاد به کار نیامده است و انتظار می رود که فضای صندلی های ردیف وسط برای چهار سرنشین بسیار تنگ باشد. در صورت عدم استفاده از صندلی تکی در قسمت عقب، فضای صندوق بسیار مناسبی معادل 982 لیتر در اختیار قرار دارد که این حجم با اضافه شدن صندلی هفتم و تبدیل به حالت 7 سرنشین، به 698 لیتر کاهش می یابد.
پیشرانه و میزان آلایندگی
در زیر کاپوت، لندویند از یک پیشرانه 1/2 لیتری 4 سیلندر ساخت شرکت سوزوکی ژاپن بهره می برد و همان توان 66 کیلوواتی در سوزوکی ایگنیس 2017 (Suzuki Ignis) را در اختیار قرار می دهد. استفاده از این پیشرانه برای لابرادور باعث شده است که این خودرو به خصوص در سرعت های بالا کم بیاورد.
لندویند اعلام کرده است که این خودرو برای مصارف داخل شهری و آن دسته از کسانی که زمان قابل توجهی را در ترافیک سپری می کنند، مناسب است، لذا عملکرد این خودرو اهمیت به مراتب پایین تری در مقایسه با میزان انتشار آلودگی آن دارد. مقدار دی اکسید کربن خروجی این خودرو برابر با 104 گرم به ازای هر کیلومتر می باشد.
باید خاطر نشان کرد که سواری این خودرو به عنوان محصولی از یک شرکت جدید، بسیار عالی و استثنایی است. هنگام سرعت گرفتن با این خودروی تحسین برانگیز، احساس استواری و پایداریِ لندروور به راننده منتقل شده و حتی ممکن است با لندروور اشتباه گرفته شود!
سخن آخر
هرچند عرضه لندویند لابرادور اسپورت 2017 در استرالیا هنوز توسط این کشور تایید نشده است، اما میزان پیشرفت و حرکت رو به جلوی این شرکت بسیار هیجان انگیز بوده و امیدوار هستیم که طی ماه های آتی، اطلاعات بیشتری را از این خودرو به دست آوریم. انتظار می رود قیمت این خودرو از حدود 56000 دلار استرالیا شروع شود.
مشخصات | لندویند لابرادور |
---|---|
توان موتور (اسب بخار) | 84 |
حجم موتور (سیسی) | ۱200 |
تعداد سیلندر | ۴ |
منبع: CARADVICE