دوئل: تفاوت ساندرو استپ وی با ساندرو معمولی

دسته بندی :  دوئل
دوئل: تفاوت ساندرو استپ وی با ساندرو معمولی

در مقاله ای جدا به بررسی کامل رنو ساندرو پرداختیم. هرچند که این دو خودرو تفاوت چندانی باهم ندارند ولی تقاضا برای مقایسه این دو خودرو به اندازه ای بود که در مقاله ای کاملا جدا این دو در کنار هم با جزییات کامل مورد بررسی قرار گرفتند.


معرفی


کمپانی رنو از سال 1899 فعالیت خود را به عنوان سومین خودروسازی اروپا آغاز کرد و چندی بعد سهام خودروساز رومانیایی، یعنی داچیا را خریداری کرد. سال 2007 شرکت داچیا از ساندرو به عنوان یک هاچ بک سوپرمینی رونمایی کرد. چندی بعد، شعبه برزیلی خودروسازی رنو در سال 2008 نسخه‌ای ویژه از خودروی هاچ‌بک ساندرو، به نام ساندرو استپ وی (Stepway) را که شباهتی به خودروهای کراس‌اوور داشت، به بازار داخلی عرضه کرد. با رونمایی از استپ‌وی در نمایشگاه خودرو بارسلون 2009 تحت برند داچیا، این مدل در سرتاسر اروپا عرضه شد. نسل دوم این خودروها نیز که تفاوت هایی در ظاهر و ساختارهای ایمنی بدنه با نسل پیشین خود دارشتند، در سال 2012 به بازار ارائه شدند. عرضه نسل نخست این خودروها تا سال ۲۰۱۵ در تمام کشورهای جهان خاتمه یافت و تولید نسل جدید آن ها در دستور کار قرار گرفت و ایران اکنون تنها کشوری در دنیا است که نسل اول ساندرو و ساندرو استپ وی را به عنوان محصولات جدید توسط شرکت پارس خودرو عرضه می کند!

در این مقاله به مقایسه نسل های اول این دو خودرو، یعنی رنو ساندرو و رنو ساندرو استپ وی خواهیم پرداخت.


نمای جلو ساندرو استپ وی
نمای جلو ساندرو



نمای خارجی


ساندرو از لحاظ ابعادی، 4020 میلی‌متر طول، 1746 میلی‌متر عرض و 1534 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصله بین دو محور آن نیز 2588 میلی‌متر است. در مقابل ساندرو استپ‌وی دارای طول 4020 میلی‌متر، عرض 1753 میلی‌متر و ارتفاع 1564 میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز همانند ساندرو معمولی، 2588 میلی‌متر است. همانطور که مشاهده می شود، طول و فاصله بین دو محور در دو خودرو یکسان بوده، ولی استپ وی دارای عرض و ارتفاع بزرگتری نسبت به ساندرو هاچ بک است. طبق کاتالوگ رسمی سازنده و بررسی نشریات معتبر، ساندرو استپ‌وی نسبت به مدل استاندارد ساندرو بسته به بازار عرضه شده، 20 تا 30 میلی متر (این مقدار طبق ادعای پارس‌خودرو 50 میلی متر می باشد) افزایش ارتفاع را تجربه کرده است. از لحاظ طراحی ظاهری، هر دو خودرو از طراحی ظاهری تقریبا یکسانی برخوردار بوده و فقط تفاوت های بسیار جزئی در قسمت هایی نظیر رنگ بندی سپرها و دور گلگیرها با هم تفاوت دارند. به علاوه، در مدل استپ‌وی از رنگ مشکی برای کاسه چراغ ها استفاده شده است که به ‌نظر طراحی بهتری نسبت به ساندرو معمولی دارند. فلاپ‌های نقره ای رنگ در زیر سپرهای جلو و عقب، درکنار پا‌رکابی و دستگیره‌های کروم کاری شده و قاب آینه، از سادگی بیش از حد موجود در نسخه هاچ بک کاسته و حس عضلانی و اسپرتی را القا می کند. از دیگر تغییرات ظاهری بین این دو خودرو، می‌توان به باربند و همچنین برچسب Step Way روی درب راننده در مدل استپ وی اشاره کرد. اگرچه تغییرات مدل استپ‌وی، نسبت به مدل هاچبک ساده و جزئی است، اما چهره قدیمی ساندرو را کمی قابل تحمل کرده است. گفتنی است که در حال حاضر محدودیت هایی برای عرضه ساندرو با رنگ های غیر از سفید، نقره ای و مشکی وجود دارد و ساندرو استپ وی نیز از این محدودیت مستثنی نیست.





نمای پشت ساندرو استپ وی
نمای پشت ساندرو


نمای داخلی


پس از گشودن درب خودرو ساندرو استپ وی، هیچ تغییری نسبت به نسخه هاچ بک ساندرو دیده نمی شود جز اینکه ابعاد کابین این دو خودرو با هم متفاوت بوده که با توجه به اندازه بزرگتر ساندرو استپ‌وی، کاملا طبیعی است که فضای کابین استپ‌وی بزرگتر و جادارتر باشد. با کمی تیزبینی نیز می توان متوجه شد که ساندرو هاچ بک دارای شاسی بوق در کنار فرمان می باشد، در حالی که در ساندرو استپ وی بوق خودرو بر روی سینه فرمان منتقل شده است. شاید دانستن این نکته جالب باشد که کابین ساندرو استپ وی و ساندرو هاچ بک، در واقع با تندر 90 فیس لیفت که در  آینده نزدیک توسط ایران خودرو رونمایی می شود نیز مشابهت کامل دارد.


نمای داخل ساندرو استپ وی
نمای داخل ساندرو


ایمنی


بر اساس آمار«EURONCAP»، نسل نخست ساندرو استپ‌وی موفق به کسب نشان سه ستاره ایمنی برای بزرگسالان و چهار ستاره برای کودکان شده است. البته این امتیاز شاید نمره خوبی برای این خودرو محسوب نشود، اما باید به تاریخ عرضه و تولید این خودرو توجه کرد. نسل جدید، استپ‌وی توانسته است چهار ستاره ایمنی را دریافت کند، اما متاسفانه در حال حاضر برنامه ای برای عرضه نسل جدید در بازار ایران وجود ندارد. در کل از لحاظ ایمنی استپ‌وی و ساندرو مشابه هم هستند و هر دو محصول از لحاظ ایمنی نسبت به خودروهای چینی عملکرد بهتری دارند و قابلیت اطمینان آنها نیز بیشتر است. از امکانات ایمنی خودروها می توان به دو کیسه هوای راننده و سرنشین بوده و سیستم های ABS و EBD اشاره نمود. 



امکانات


از نظر امکانات نیز این دو خودرو تقریبا مشابه یکدیگر می باشند. از جمله امکانات در دسترس در این خودروها می توان به چهار شیشه برقی، سیستم رادیو و پخش مجهز به پورت USB‌، كامپيوتر اطلاعات سفر، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، ترمز های دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب، فرمان هیدرولیک و فضای بار 320 لیتر اشاره نمود.


پیشرانه و مشخصات فنی


هر دو خودرو مجهز به پیشرانه K4M با حجم موتور 1598 سی‌سی با استاندار آلایندگی یورو ۴ هستند. این پیشرانه دارای چهار سیلندر و 16 سوپاپ بوده و توانایی تولید 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقيقه و حداکثر گشتاور 140 نيوتن متر در 3750 دور بر دقيقه را دارد. قدرت این پیشرانه توسط یک جعبه دنده پنج سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. 

از جمله معدود تغییرات فنی استپ وی نسبت به مدل هاچ بک ساندرو می توان به استفاده از کلاچ هیدرولیکی به جای کلاچ سیمی در مدل جعبه دنده دستی اشاره کرد. همچنین به لطف بهینه سازی های صورت گرفته در مدل استپ وی، فاصله تعویض دنده ها کمی کوتاه تر شده و شتاب گیری به مراتب بهتری را در اختیار می گذارد. کمک فنرهای عقب ساندرو استپ وی نیز با ساندرو هاچ بک متفاوت است.




مصرف سوخت


ساندرو هاچ بک با جعبه دنده دستی در هر ۱۰۰ کیلومتر 6/7 لیتر و با جعبه دنده اتوماتیک 8/3 لیتر سوخت مصرف می‌کند. این درحالیست که مصرف سوخت استپ‌وی در مدل جعبه دنده دستی 6/7 لیتر و در حالت جعبه دنده اتوماتیک ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد. 


قیمت


شاید مهمترین نکته در محصولات رنو که در داخل تولید می­شوند، نسبت قابل قبول بین قیمت و کیفیت آنهاست. رنو ساندرو استپ‌وی در بازه قیمتی 60 تا 64 میلیون و ساندرو هاچ بک در بازه قیمتی 50 تا 54 میلیون عرضه می شوند. با این حال افزایش قیمت ساندرو استپ وی در مقایسه با ساندرو معمولی توجیه منطقی چندانی ندارد، چرا که تغییرات بسیار کمی در مدل استپ‌وی اعمال شده است. برای اطلاع از قیمت دقیق این خودروها می توانید به وبسایت پارس خودرو مراجعه فرمایید.



سخن آخر


قیمت رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک 1396 در بازار


قیمت رنو ساندرو اتوماتیک 1396 در بازار


قیمت رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک 1395 در بازار


قیمت رنو ساندرو اتوماتیک 1395 در بازار


رنو ساندرو استپ وی همان ساندرو هاچ بک می باشد که بدون تغییرات اساسی از یک هاچ بک به یک کراس اوور تبدیل شده است. این دو خودرو تنها تفاوت هایی جزئی در ابعاد و ظاهری دارند. به علاوه اینکه اقداماتی در جهت بهبود ساختار سیستم تعلیق ساندرو استپ وی صورت گرفته و جعبه دنده آن در مدل دستی نسبت به ساندرو هاچ بک بهینه سازی شده است. لازم به ذکر است که در بازار قطعات لازم برای تبدیل ساندرو هاچ بک به ساندرو استپ وی عرضه می شوند و اگر عده ای از خریداران ساندرو، بخواهند که هاچ بک خود را به شکل و شمایل مدل استپ وی در آورند، می توانند با نصب باربند، تغییر رینگ ها و چراغ ها و رنگ آمیزی سپر ها به هدف خود دست یابند!

در ادامه توجه شما را به جدول مشخصات این دو خودرو جلب می کنیم.


مشخصات
رنو ساندرو معمولی (هاچ بک)

رنو ساندرو استپ وی

پیشرانه
چهار سیلندر 16 سوپاپ
چهار سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور
1598 سی سی
1598 سی سی
حداکثر توان
105 اسب بخار در دور موتور 5750 دور در دقیقه
105 اسب بخار در دور موتور 5750 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
140 نیوتن-متر در دور موتور 3750 دور در دقیقه
140 نیوتن-متر در دور موتور 3750 دور در دقیقه
ابعاد (ارتفاع*عرض*طول)
1534*1746*4020
1546*1753*4020
وزن
1146 کیلوگرم
1193 کیلوگرم
جعبه دنده
چهار سرعته اتوماتیک
پنج سرعته دستی
چهار سرعته اتوماتیک
پنج سرعته دستی
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت
11/5 ثانیه
11/5 ثانیه
حجم باک
50 لیتر
50 لیتر
استاندارد آلایندگی
یورو 4
یورو 4
میزان تولید دی اکسید کربن
158 گرم در هر کیلومتر
158 گرم در هر کیلومتر


امکانات و تجهیزات
چهار شیشه برقی، سیستم رادیو و پخش مجهز به پورت USB‌، كامپيوتر اطلاعات سفر، آینه های جانبی برقی، کیسه هوا دوگانه (راننده و سرنشین)، سیستم تهویه مطبوع دستی، ترمز های دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب، سیستم های کمکی ABS و EBD، فرمان هیدرولیک، فضای بار 320 لیتر
قیمت
50 تا 54 میلیون
60 تا 64 میلیون


آگهی های مرتبط

(تومان)730,000,000

 

1403/1/19تهران
(تومان)685,000,000

همه سرویسها سر وقت انجام شده، 4 حلقه لاستیک نو، دارای کفپوش و ... تخفیف به خریدار واقعی 

1402/9/28مازندران
(تومان)685,000,000

همه سرویسها سر وقت انجام شده، 4 حلقه لاستیک نو، دارای کفپوش و ... تخفیف به خریدار واقعی 

1402/9/28مازندران
(تومان)650,000,000

مدل 96 فنی بسیار سالم درب عقب سمت راننده تعویض شده و بالای درب صندوق رنگ شدگی دارد. تمامی سرویس ها به موقع انجام شده است. دوربین دنده عقب و پاور ویندوز دارد. تخفیف پای معامله داده می شود. بیمه ثالث 4 ماه معاینه فنی تا تیر ماه 1403 

1402/9/6تهران
(تومان)730,000,000

بسيار تميز و سالم، بيمه كامل،بدون خط و خش،كاركرد 108 هزار،تمامي سرويس ها در نمايندگي انجام شده،به شرط كارشناسي خودتان. 

1402/5/10تهران
توافقی

این خودرو کارشناسی شده است و تحت پوشش ضمانت تامین خسارت تا سقف 800 میلیون تومان است. وضعیت فنی : سالم / وضعیت بدنه : کاپوت تعویض - گلگیر عقب سمت شاگرد رنگ /استهلاک کم نسبت به مدل 97/ مانده بیمه : 11 ماه / وضعیت سند : دوبرگی/ مجهز به دوربین دنده عقب 

1402/4/13تهران

پستهای مرتبط

بعد از حواشی و گمانه‌زنی‌های بسیار، قیمت نهایی پژو 2008 از سوی مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام‌گردید.

هایما S5 یکی از کراس اوورهای جدید خودروسازان چینی است که به بازار داخلی وارد شده و توانسته جایگاه نسبتا خوبی در بین خودروهای هم رده کسب کند در این مقاله به بررسی این خودرو می پردازیم

در این گزارش از اتکس به مقایسه‌ی اجمالی دو مورد از باسابقه‌ترین محصولات ایران‌خودرو خواهیم پرداخت؛ پژو ۲۰۶ هاچ‌بک تیپ ۶ و ۴۰۵ اس ال ایکس با پیشرانه‌ی tu5. از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه‌ی گزارش با ما همراه باشید.

نظرات