نظرات (72)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵
در مقاله ای جدا به بررسی کامل رنو ساندرو پرداختیم. هرچند که این دو خودرو تفاوت چندانی باهم ندارند ولی تقاضا برای مقایسه این دو خودرو به اندازه ای بود که در مقاله ای کاملا جدا این دو در کنار هم با جزییات کامل مورد بررسی قرار گرفتند.
کمپانی رنو از سال 1899 فعالیت خود را به عنوان سومین خودروسازی اروپا آغاز کرد و چندی بعد سهام خودروساز رومانیایی، یعنی داچیا را خریداری کرد. سال 2007 شرکت داچیا از ساندرو به عنوان یک هاچ بک سوپرمینی رونمایی کرد. چندی بعد، شعبه برزیلی خودروسازی رنو در سال 2008 نسخهای ویژه از خودروی هاچبک ساندرو، به نام ساندرو استپ وی (Stepway) را که شباهتی به خودروهای کراساوور داشت، به بازار داخلی عرضه کرد. با رونمایی از استپوی در نمایشگاه خودرو بارسلون 2009 تحت برند داچیا، این مدل در سرتاسر اروپا عرضه شد. نسل دوم این خودروها نیز که تفاوت هایی در ظاهر و ساختارهای ایمنی بدنه با نسل پیشین خود دارشتند، در سال 2012 به بازار ارائه شدند. عرضه نسل نخست این خودروها تا سال ۲۰۱۵ در تمام کشورهای جهان خاتمه یافت و تولید نسل جدید آن ها در دستور کار قرار گرفت و ایران اکنون تنها کشوری در دنیا است که نسل اول ساندرو و ساندرو استپ وی را به عنوان محصولات جدید توسط شرکت پارس خودرو عرضه می کند!
در این مقاله به مقایسه نسل های اول این دو خودرو، یعنی رنو ساندرو و رنو ساندرو استپ وی خواهیم پرداخت.
ساندرو از لحاظ ابعادی، 4020 میلیمتر طول، 1746 میلیمتر عرض و 1534 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصله بین دو محور آن نیز 2588 میلیمتر است. در مقابل ساندرو استپوی دارای طول 4020 میلیمتر، عرض 1753 میلیمتر و ارتفاع 1564 میلیمتر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز همانند ساندرو معمولی، 2588 میلیمتر است. همانطور که مشاهده می شود، طول و فاصله بین دو محور در دو خودرو یکسان بوده، ولی استپ وی دارای عرض و ارتفاع بزرگتری نسبت به ساندرو هاچ بک است. طبق کاتالوگ رسمی سازنده و بررسی نشریات معتبر، ساندرو استپوی نسبت به مدل استاندارد ساندرو بسته به بازار عرضه شده، 20 تا 30 میلی متر (این مقدار طبق ادعای پارسخودرو 50 میلی متر می باشد) افزایش ارتفاع را تجربه کرده است. از لحاظ طراحی ظاهری، هر دو خودرو از طراحی ظاهری تقریبا یکسانی برخوردار بوده و فقط تفاوت های بسیار جزئی در قسمت هایی نظیر رنگ بندی سپرها و دور گلگیرها با هم تفاوت دارند. به علاوه، در مدل استپوی از رنگ مشکی برای کاسه چراغ ها استفاده شده است که به نظر طراحی بهتری نسبت به ساندرو معمولی دارند. فلاپهای نقره ای رنگ در زیر سپرهای جلو و عقب، درکنار پارکابی و دستگیرههای کروم کاری شده و قاب آینه، از سادگی بیش از حد موجود در نسخه هاچ بک کاسته و حس عضلانی و اسپرتی را القا می کند. از دیگر تغییرات ظاهری بین این دو خودرو، میتوان به باربند و همچنین برچسب Step Way روی درب راننده در مدل استپ وی اشاره کرد. اگرچه تغییرات مدل استپوی، نسبت به مدل هاچبک ساده و جزئی است، اما چهره قدیمی ساندرو را کمی قابل تحمل کرده است. گفتنی است که در حال حاضر محدودیت هایی برای عرضه ساندرو با رنگ های غیر از سفید، نقره ای و مشکی وجود دارد و ساندرو استپ وی نیز از این محدودیت مستثنی نیست.
پس از گشودن درب خودرو ساندرو استپ وی، هیچ تغییری نسبت به نسخه هاچ بک ساندرو دیده نمی شود جز اینکه ابعاد کابین این دو خودرو با هم متفاوت بوده که با توجه به اندازه بزرگتر ساندرو استپوی، کاملا طبیعی است که فضای کابین استپوی بزرگتر و جادارتر باشد. با کمی تیزبینی نیز می توان متوجه شد که ساندرو هاچ بک دارای شاسی بوق در کنار فرمان می باشد، در حالی که در ساندرو استپ وی بوق خودرو بر روی سینه فرمان منتقل شده است. شاید دانستن این نکته جالب باشد که کابین ساندرو استپ وی و ساندرو هاچ بک، در واقع با تندر 90 فیس لیفت که در آینده نزدیک توسط ایران خودرو رونمایی می شود نیز مشابهت کامل دارد.
بر اساس آمار«EURONCAP»، نسل نخست ساندرو استپوی موفق به کسب نشان سه ستاره ایمنی برای بزرگسالان و چهار ستاره برای کودکان شده است. البته این امتیاز شاید نمره خوبی برای این خودرو محسوب نشود، اما باید به تاریخ عرضه و تولید این خودرو توجه کرد. نسل جدید، استپوی توانسته است چهار ستاره ایمنی را دریافت کند، اما متاسفانه در حال حاضر برنامه ای برای عرضه نسل جدید در بازار ایران وجود ندارد. در کل از لحاظ ایمنی استپوی و ساندرو مشابه هم هستند و هر دو محصول از لحاظ ایمنی نسبت به خودروهای چینی عملکرد بهتری دارند و قابلیت اطمینان آنها نیز بیشتر است. از امکانات ایمنی خودروها می توان به دو کیسه هوای راننده و سرنشین بوده و سیستم های ABS و EBD اشاره نمود.
از نظر امکانات نیز این دو خودرو تقریبا مشابه یکدیگر می باشند. از جمله امکانات در دسترس در این خودروها می توان به چهار شیشه برقی، سیستم رادیو و پخش مجهز به پورت USB، كامپيوتر اطلاعات سفر، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، ترمز های دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب، فرمان هیدرولیک و فضای بار 320 لیتر اشاره نمود.
هر دو خودرو مجهز به پیشرانه K4M با حجم موتور 1598 سیسی با استاندار آلایندگی یورو ۴ هستند. این پیشرانه دارای چهار سیلندر و 16 سوپاپ بوده و توانایی تولید 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقيقه و حداکثر گشتاور 140 نيوتن متر در 3750 دور بر دقيقه را دارد. قدرت این پیشرانه توسط یک جعبه دنده پنج سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود.
از جمله معدود تغییرات فنی استپ وی نسبت به مدل هاچ بک ساندرو می توان به استفاده از کلاچ هیدرولیکی به جای کلاچ سیمی در مدل جعبه دنده دستی اشاره کرد. همچنین به لطف بهینه سازی های صورت گرفته در مدل استپ وی، فاصله تعویض دنده ها کمی کوتاه تر شده و شتاب گیری به مراتب بهتری را در اختیار می گذارد. کمک فنرهای عقب ساندرو استپ وی نیز با ساندرو هاچ بک متفاوت است.
ساندرو هاچ بک با جعبه دنده دستی در هر ۱۰۰ کیلومتر 6/7 لیتر و با جعبه دنده اتوماتیک 8/3 لیتر سوخت مصرف میکند. این درحالیست که مصرف سوخت استپوی در مدل جعبه دنده دستی 6/7 لیتر و در حالت جعبه دنده اتوماتیک ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد.
شاید مهمترین نکته در محصولات رنو که در داخل تولید میشوند، نسبت قابل قبول بین قیمت و کیفیت آنهاست. رنو ساندرو استپوی در بازه قیمتی 60 تا 64 میلیون و ساندرو هاچ بک در بازه قیمتی 50 تا 54 میلیون عرضه می شوند. با این حال افزایش قیمت ساندرو استپ وی در مقایسه با ساندرو معمولی توجیه منطقی چندانی ندارد، چرا که تغییرات بسیار کمی در مدل استپوی اعمال شده است. برای اطلاع از قیمت دقیق این خودروها می توانید به وبسایت پارس خودرو مراجعه فرمایید.
رنو ساندرو استپ وی همان ساندرو هاچ بک می باشد که بدون تغییرات اساسی از یک هاچ بک به یک کراس اوور تبدیل شده است. این دو خودرو تنها تفاوت هایی جزئی در ابعاد و ظاهری دارند. به علاوه اینکه اقداماتی در جهت بهبود ساختار سیستم تعلیق ساندرو استپ وی صورت گرفته و جعبه دنده آن در مدل دستی نسبت به ساندرو هاچ بک بهینه سازی شده است. لازم به ذکر است که در بازار قطعات لازم برای تبدیل ساندرو هاچ بک به ساندرو استپ وی عرضه می شوند و اگر عده ای از خریداران ساندرو، بخواهند که هاچ بک خود را به شکل و شمایل مدل استپ وی در آورند، می توانند با نصب باربند، تغییر رینگ ها و چراغ ها و رنگ آمیزی سپر ها به هدف خود دست یابند!
در ادامه توجه شما را به جدول مشخصات این دو خودرو جلب می کنیم.
مشخصات | رنو ساندرو معمولی (هاچ بک) | رنو ساندرو استپ وی |
پیشرانه | چهار سیلندر 16 سوپاپ | چهار سیلندر 16 سوپاپ |
حجم موتور | 1598 سی سی | 1598 سی سی |
حداکثر توان | 105 اسب بخار در دور موتور 5750 دور در دقیقه | 105 اسب بخار در دور موتور 5750 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 140 نیوتن-متر در دور موتور 3750 دور در دقیقه | 140 نیوتن-متر در دور موتور 3750 دور در دقیقه |
ابعاد (ارتفاع*عرض*طول) | 1534*1746*4020 | 1546*1753*4020 |
وزن | 1146 کیلوگرم | 1193 کیلوگرم |
جعبه دنده | چهار سرعته اتوماتیک پنج سرعته دستی | چهار سرعته اتوماتیک پنج سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت | 11/5 ثانیه | 11/5 ثانیه |
حجم باک | 50 لیتر | 50 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 | یورو 4 |
میزان تولید دی اکسید کربن | 158 گرم در هر کیلومتر | 158 گرم در هر کیلومتر |
چهار شیشه برقی، سیستم رادیو و پخش مجهز به پورت USB، كامپيوتر اطلاعات سفر، آینه های جانبی برقی، کیسه هوا دوگانه (راننده و سرنشین)، سیستم تهویه مطبوع دستی، ترمز های دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب، سیستم های کمکی ABS و EBD، فرمان هیدرولیک، فضای بار 320 لیتر | ||
قیمت | 50 تا 54 میلیون | 60 تا 64 میلیون |
ابراهیمی
۱۴۰۰/۱/۲۳
من اسپ وی دنده ای دارم ۴ساله که دارمش واقعا ماشین خوبی از اتومات خیلی بهتره شتاب دنده ای از اتومات خیلی خیلی بهتره تنها ایرادش اینکه خشک نسبت به ال۹۰ وسلام
ناشناس
۱۳۹۸/۱۱/۲۹
سلام من استپ وی اتومات گرفتم عالیه فقط سوالم اینه که این خوردو مونتاژه یا اصل
امیر
۱۳۹۸/۴/۱۶
ماشین بدی است نه امکانات دارد پولمان به ضرر رفت
مسعود
۱۳۹۸/۲/۲۹
فرق استپ وی با ساندرومعمولی گذشته ازابعادوروف و...درگیربکس وجعبه دنده نیزهست.فرمان پذیری وتعادل درپیچ های استپ وی به مراتب ازساندروبهتره.ولی بی انصافیه که ساندرو را با سمندو206و207مقایسه کنید.سمندکه یه آشغال به معنای واقعی کلمه است.206و207هم که گذشته ازمشکل جا بخصوص برای سرنشینان عقب ماشین های نازنازی هستندفقط کافیه یه بارواشرسرسیلندربسوزونندتا سالی یکبارمهمون تعمیرگاه ها باشید. سیستم صوتی ساندروواستپ وی افتضاحه.من ضبط استپ وی روبرداشتم یه دی ودی فابریک هانستون جاش نصب کردم رخ اتاق کلاًعوض شدصدا هم که عالی شدمسیریاب ودوربین عقب وکارکیت بلوتوث هم فعاله.یه سری خنزرپنزردیگه هم مثل آبریزجلوشیشه وقاب روکمک و...شیشه دودی و..که بندازدیدماشین آبرومندی میشه مشکل کمی جاهم هم با خوابوندن صندلی عقب وبرداشتن طاقچه عقب قابل حله یا با خریدباربنداستپ وی که روی روف نصب میشه وچهره ماشین روکمی خشن وجذاب میکنه قابل حل شدنه.
مقدم
۱۳۹۸/۲/۲۴
بزرگترین ایران گیربکس که تقه میزنه و یواش یواش فرار روغن ایجاد میکنه بقیه موارد قابل رقابته
علی
۱۳۹۸/۱/۱۶
من نظرم اینه که از این خودروسازان داخلی ماشین نخرید بخدا اگه یک ماه دست نگه دارید ثبت نام نکنید هم قیمتش میاد پایین هم شرایط فروش بهتر میشه . این ساندرو که دارن با این قیمت به مردم غالب میکنن قیمت واقعیش نهایت 30 یا 40 تومنه. اگه واسه خودتون ارزش قائل هستید نخرید خواهشا.
امیر احسان غفاری
۱۳۹۷/۷/۱۹
فقط ساندرو درسته یه ذره بی ریخته ولی کیفیتش عالی فنی عالی سواری خیلی نازی داره تازه اگر یه دستی به سر و روش بکشی خیلی با حال میشه اما 207 سواریش افتضاح کیفیتش افتضاح تازه قیافه هم نداره مخلوط وزق و غورباغه مساویس با 207
مهدی
۱۳۹۷/۵/۲۴
سلام . این قیمت حبابی ساندرو استپ وی واقعا وسوسه کننده است . هر وقت قیمت اش رو می بینم میگم گور بابای زیبایی ماشین . کاش ساندرو میخریدم . الان میفروختم و دوتا 206 میخریدم . الان یک 206 دارم . هیچ وقت نتوستم بر دلم غلبه کنم و از این ال نود یا ساندرو های بدقیافه بخرم . ای خدا
بهروز
۱۳۹۷/۴/۱۸
استپ وی پستی بلندی جاده رو به راننده منتقل می کنه ترمز عقبش دیسکی نیست بقول امروزی ها آپشن نداره ولی سپر جلوش محکم و تقویت شداست (مهم در تصادفات ) حس رانندگی باهاش خیلی خوبه رانندگی در شهر عالیه و در جاده متوسطه بامکانیک جماعت خداحافظی میشه استهلاک بسیار پایینه مصرف سوخت متوسطه اتاق جادار و راحته درکل نسبت به ماشینهای چینی و پژوهای بی کیفیت اولویت داره نصب لاستیک ۲۰۵ کره ای پیشنهاد می شود وجود کلاج نرم وشتاب خوب از مزایای دیگر شه من خیلی راضیم
وخید
۱۳۹۷/۴/۱۶
به نظر من وقتی میخای هزینه کنی چه بهتر که برند سوار بشی...خودرو چینی مثل گوشی هواوی میمونه فقط آپشنال میباشد ...ولی به هر حال ساندرو برند معتبر تریع..ثانیا ما از خودرو چی میخایم ...اول فنی..بعد امنیت...بعد دوام و ظاهر که ساندرو همشو داره....
علی
۱۳۹۷/۴/۱۵
یک عده دلال برای فروش این خودرو میان الکی از ساندرو تعریف میکنن، مردم هم که بجای تحقیق بجای اینکه برن ببین این ماشین مشغول ساخت رومانی و بی آب هست ، گول تبلیغات یک عده دلال را میخورن. ذهن مردم شستشو میدن. طرف میره میگه اگه ماشین زشته و بدون آپشنهای لا اقل فنی خوبی نداره، خبر نداره فنی این ماشین اصلا هم خوب نیست قطعاتش ساخت رومانی و ترکیه هست، این ماشین اصلا در اروپا جایی نداره و البته مدل جدیدش خوب و پر آپشنه ولی خوب خودرو ساز چون میدانسته مردم همین آشغال را میخرن طرح جدیدشو وارد نکرده.
بنده خدا
۱۳۹۷/۴/۱۵
ارزش ساندرو ۳۰ تومن بیشتر نیست این ماشین داچیا که اصلا رنو نیست و ساخت ضعیفترین کشور اروپایی یعنی رومانی که جایگاهی در صنعت خودرو سازی نداره است. حتی طراحی خودرو هم بلد نیستم. اینو میشه در دکمه باز و بسته شدن پنجره ها و طراحی مزخرف زشتشون فهمید. این ماشین به اقبال آرم رنو و دل بازی و عرضه نشدن آن برای بالا رفتن قیمتش فروش رفته. چون هیچ آپشنهای نداره و کیفیت قطعاتش آشغال رومانی هست ، آینده خوبی نداره.
محمد جعفری
۱۳۹۷/۴/۹
بوق ها فرقی در محل ندارند و تیزبینی نمی خواهد
مهدی
۱۳۹۷/۳/۲۷
من سانرو...استیپ وی..و ال ۹۰ داشتم بهترینش ال۹۰ پارس خودرو دریچه گاز برقی بود...مرگ نداشت...صندوق عقب....برای ما ایرانی ها تو ماشین....از هرچیز دیگه واجب تره...
رضا
۱۳۹۷/۳/۲۰
من الساندرو داشتم ردش کردم رفت البته الان خوب گرون شده ولی واسه مصرف کننده اصلا ماشین خوبی نیست به چند دلیل 1 ماشین فاقد اپشن های معمولی که رو یک سمند میبینی هست 2 ماشین راحتی نیست و خشک هست تو جاده که بری کاملا واضح 3 موتور موتور النودیه که هرچند خوبه ولی پر خرج به نسبت ماشینهای ارزانتر 4 صندق عقب که نداره و لاستیک زاپاس زیر ماشینه 5 خیلی گرونتر از ارزش ذاتی ماشینه در واقع با پولش میشه دو تا ماشین خوب مثل سمند ای اف سون بخری حتی ال نود اتوماتیک کاملا بهتر از ساندروست
Ahya
۱۳۹۷/۳/۱۳
بعضی ها میگن ماشین چینی افت قیمت داره نخریم اونوقت میرن ماشین میخرن که قیمتش حبابه...بدون آپشن...خدا به خیر کنه
حسین
۱۳۹۷/۳/۱۱
بی مقدمه: الان یکسال بیشتره مدل ساندرو ساده، دستی دارم موتور عالی، فنی عالی، شتاب عالی، مسافرتی عالی، سواری عالی، بازار دست دوم عالی، کلاسش عالی، سیستم صوتی عالی مصرفش نسبتا زیاد، کمکاش خیلی ضعیف، افت محسوس با کولر، فاقد آپشنای جدید نتیجه شخصی: این خودرو با آپشنایی نظیر سانروف، سنسور عقب، مانیتور و سینه چشم نوازتر قابل رقابت میشد با خودروهای ۱۰۰ میلیونی دنبال کیفیت هستین، شک نکنین موفق باشین هموطنان
محمود
۱۳۹۷/۳/۸
سلام لاستیک استیپ وی۱۸۵.۶۵.۱۵بود من عوض کردم ۲۰۵.۶۰.۱۵انداختم آیا اتومات ماشین بهم میخوره
فرج الله
۱۳۹۷/۳/۷
جیلی جی سی 6 بسیارعالی است یکسال بیست دوهزارکیلومتر راه رفتم 09113277737
ساندرو
۱۳۹۷/۲/۲۳
سلام من ساندرو هاچبک اتومات دارم. قبلش سمند داشتم. سواریش مثل سمند نرم نیست و کمی خشک هست. فضاش هم شاید کوچکتر از سمند باشه ولی احساس میکنی جاش بیشتره. از اتومات بودنش فوقالعاده راضیم. مصرف اتوماتش با کولر کمی زیاد هست. در کل پیشنهادش میکنم
حمید
۱۳۹۷/۲/۲۰
راست میگن که شتاب استپ وی دنده ای بیشتر از اتوماتیک هست؟؟
m.r
۱۳۹۷/۲/۱۴
تف تو ماشین چینی. خریدنش فقط جنگ اعصابه ، هرکی بهتون میرسه میگه چینیه دیگه!. موقعه فروشم تازه میفهمیم چینیه دیگه! یعنی چی. گول اپشن برلیانسو نخورید. اپشنو خودتونم میتونید رو ساندرو نصب کنید. تنها مشکل ساندرو فرمون نسبتا خشکشه. مصرف برلیانسم اینی نیست که میگن.
مهدی
۱۳۹۷/۲/۹
والا دوستان ،من ام موندم ک کدوم نوعشو بخرم،واقعا دودلم،العانم ک میگن قیمتا حباب ،دست نگه دارید
سمیرا
۱۳۹۷/۲/۳
تو این رنج قیمت ساندرو خیلی گزینه خوبیه . من ساندرو اتومات دارم خیلی سواریش خوبه شتابشم خوبه . فقط طراحیش سادست که اونم تو محصولات رنو عادیه
مصطفی
۱۳۹۷/۱/۲۵
ماشین خوبیه حداقل میدونی تا چند سال خرج نداره فقط امکانات با قیمت هم خوانی نداره
حمید
۱۳۹۷/۱/۱۷
من میخوام بدونم که شرایط فروش اقساطی ساندرو استپ وی کی شروع میشه؟
سعيد
۱۳۹۷/۱/۱۳
سلام دوستان لطفا راهنمايى كنيد نميدونم چى بخرم: سانرو، بلريانس ٣٢٠، x50, mvm 315
هاشم
۱۳۹۷/۱/۱۲
به نظر من ساندرو معمولی به صرفه تر از استپ وی باشه.با این تفاوتهای کم و ناچیز این همه اختلاف قیمت نادرست است
ایرج
۱۳۹۷/۱/۱۲
من از ظاهر النود خسته شدم چند سال بود داشتم ،ساندرو استپ وی هم ظاهرش شیکه ،و اگه لاستیک 205 نرم بندازی ،تعادل فوقالعاده،ترمز خوب وشتاب و مصرف عالی مخصوصا با این گیربکس جدید شتابش تودنده سه عالی شده،صفر تا صد هم ده ثانیه فیلم ازش گرفتم ،مصرف هم تو جاده 6.5 بود با وجود اینکه بارندگی و باد خیلی خیلی شدیدی بود،من واقعا از ساندرو استپ وی راضی ام
محمد
۱۳۹۷/۱/۱۰
طو این رنج قیمت و طو این سگمنت سه تا ماشین موجوده ساندرو ، برلیانس کراس و پژو 207 که هر کدوم مزایا و معایب خودشو داره ساندرو : موتور فوق العاده گیربکس چهار سرعته اتو قدرت 105 اسب آپشن خیلی ضعیف بازار فروش عالی قطعات به وفور در بازار یافت می شود برلیانس: موتور عالی گیربوس چهار سرعته اتو تقویت شده کره ای قدرت موتور 114 اسب آپشن عالی بازار دست دوم نسبتا ضعیف پژو 207 : موتور tu5 ایرانی با مشکلات متعدد گیربکس چهار سرعته سطح آپشن خوب بازار دست دوم عالی به نظرم بین این سه برلیانس از بقیه بهتره اما بازم بستگی داره خودتون چطورید مثلا اگر ماشین را زیاد نگه نمیدارید و آپشن میخواید 207 اگر میخواید ماشین را نگه دارید و راحتی میخواید خیلی افت براتون مهم نیست برلیانس ولی اگر از تعمیرگاه بیزارید ساندرو