نظرات (5)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۸/۱۷
سایپا اخیرا از ورود یک هاچ بک کوچک چینی از کمپانی نه چندان معروف چانگان (چانا یا Changan) به ایران خبر داده است. خودرویی که به نظر میرسد مراحل تستهای نهایی را نیز در این شرکت پشت سر گذاشته است. این خودرو که با نام چانگان بنی (Changan Benni) شناخته شده، در صورتی که مراحل تولید و فروش آن با قیمتهای تخمین زده شدهی کنونی پیش برود، میتواند رقبای دیگر خود در این کلاس از خودروها را به چالش بکشد. حتی با کمی نگاه خوشبینانه میتوانیم آن را به عنوان تحولی در بازار خودروهای ارزانقیمت موجود در بازار ایران بدانیم.
نخستین نسل از بنی به صورت یک سوپرمینی با همکاری چانگان و یک کمپانی طراحی و مهندسی واقع در تورین ایتالیا به نام I.DE.A ساخته شده بود. آن خودرو نخستین خودرویی به شمار میرفت که با لوگوی چانگان به بازار میآمد. نسل اول بنی در ۲۰ سپتامبر سال ۲۰۰۹ وارد مرحلهی تولید شد و در ۱۸ نوامبر همان سال هم روانهی بازار شد.
در ادامه و در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ نیز دو مدل دیگر از سری بنی با نامهای بنی لاو (Benni Love) و بنی مینی (Benni Mini) معرفی شدند که به نوعی مدلهای بازطراحی و بازنگری شده از بنی اولیه به شمار میرفتند. از نسل بعدی بنی در نمایشگاه خودروی گوانژو در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ رونمایی شد. این خودرو در واقع همان خودرویی است که ما در ادامهی گزارش خود به بررسی جزییات آن خواهیم پرداخت.
چانگان بنی برای همهی تیپهای خود از یک پیشرانهی مشابه بهره برده است. این پیشرانهی بنزینی ۱.۴ لیتری دارای حجم موتور (جایجایی) ۱۳۷۰ سی سی بوده و سیستم سوپاپهای آن نیز از نوع زمانبندی متغیر (VVT) است. توانی که این پیشرانه ارائه میدهد در بیشترین حالت خود به ۷۴ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ میرسد. همچنین گشتاور تولید آن نیز در دورهای ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ به مقدار بیشینهی ۱۳۵ نیوتونمتر میرسد. گیربکس خودرو بسته به تیپهای مختلف آن در هر دو نوع دستی و اتوماتیک وجود دارد. استاندارد آلایندگی این پیشرانه هم یورو۴ و یورو۵ است. در کل میتوانیم بگوییم که عملکرد فنی آن قابل قبول است.
طراحی بنی نسل دوم بر خلاف نسخهی اولیهی خود که با همکاری یک شرکت دیگر صورت گرفته بود، به طور کامل توسط دفتر چانگان واقع در یوکوهامای ژاپن انجام شده است. از این رو، بنی شباهتهای زیادی را با خودروهای ژاپنی دارد و در نگاه نخست به این هاچبک کوچک شاید چنین فکر کنیم که با یک خودروی ژاپنی روبرو هستیم. باید اذعان کنیم که طراحی بنی در قیاس با برخی رقیبان چینی خود از جمله MVM 110 پختهتر است. چراغهای کشیده، طراحی مطلوب سپر جلویی، برآمدگیهای کناری خودرو و همچنین چراغهای عقب در بنی همگی باعث شدهاند تا با یک طراحی مورد پسند از سوی کمپانی چینی طرف باشیم. شاید یکی از نقاط ناخوشایندی که پیرامون طراحی داخلی بنی توجه ما را جلب کند، مربوط به استفادهی زیاد و ناپخته از پلاستیکهای خشک و نه چندان مرغوب باشد. البته مسلما هیچ کس از بنی انتظار چرمهای گرانقیمت و طبیعی را ندارد. ولی کمپانی چینی میتوانست عملکرد بهتری را در به کار بردن پلاستیکهای داخل کابین از خود نشان دهد.
از کیفیت جنس به کار رفته در کابین که بگذریم، باید اشاره کنیم که بنی نسبت به ابعاد خود دارای فضای مناسبی در بخش جلو و عقب است و سرنشینان از نظر فضا هیچ مشکلی نخواهند داشت. بنی در چین در ۵ تیپ مختلف به نامهای 1.4L MT Luxury، 1.4L MT Premium، 1.4L IMT Luxury، 1.4L MT Sunroof، 1.4L IMT Premium ارائه شده است. بسته به تیپهای مختلف بنی امکانات آن نیز با هم متفاوت هستند. اما از مهمترین قابلیتهایی که شاید آن را از سایر همقیمتهای خود متمایز کند، میتوان به حذف دسته دندهی در آن و افزوده شدن امکان تعویض دنده از پشت فرمان اشاره کنیم. رادیو، ورودی AUX، USB و پخش mp3 از جمله امکاناتی هستند که به صورت استاندارد روی تمامی تیپها تعبیه شدهاند. همچنین دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS و EDB (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) نیز از امکانات ایمنی قابل توجه آن هستند.
همانطور که گفتیم، بنی در ۵ تیپ مختلف تولید میشود. قیمت تقریبی این خودرو در چین برای تیپهای مختلفش از حدود ۲۶ تا ۳۱ میلیون تومان بوده است. مصرف سوخت بنی در حالت ترکیبی هم برای هر ۱۰۰ کیلومتر در حدود ۵.۳ لیتر است که به نظر میرسد رقم خوب و بهینهای برای یک هاچبک باشد.
طراحی بهتر نسبت به سایر چینیهای همرده؛ قیمت نسبتا پایین در قیاس با امکانات
کیفیت ساخت پایین داخل کابین
جدول مشخصات
|
|
---|---|
مشخصات
|
چانگان بنی
|
توان بیشینه
|
۷۴ اسب بخار در rpm ۶۰۰۰
|
گشتاور بیشینه
|
۱۳۵ نیوتونمتر در rpm ۴۰۰۰ تا rpm ۴۵۰۰
|
سرعت بیشینه
|
۱۷۵ کیلومتربرساعت
|
جرم خودرو
|
۱۰۲۰ کیلوگرم
|
حجم باک
|
۳۸ لیتر
|
مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر
|
۵.۳ لیتر
|
فاصله دو محور
|
۲۴۱۰ میلیمتر
|
قیمت تقریبی
|
۲۶ تا ۳۱ میلیون
|
فرشته نجات
۱۴۰۱/۱۲/۲
هدفشان فقط دزدی از جیب ملت هست دلشان به حال ما نسوخته بی شرف های بی ناموس ، کثافت های لجن ایشالا هرچی پول ربا و دزدی از ملت خوردید درد و بلا بشه بیفته به جونتون ایشالا خیر نبینید . ایشالا خدا نابودتون کنه که دزدی از مردم میکنید ................ گرون فروش های کلاه بردار .......... عابروی ایرانی ها رو بردید . بدم میاد ازتون .................
علی
۱۳۹۶/۹/۲۲
خاک توی سرما برای مغزهای بالا دستی مان فقط میخوان یه کالای هزاری توی چین پیدا کنند بندازن به ملت با صد هزار توان به به چه چه میکنند .همیشه هر جا بخوان پول از ما بگیرن با همه قیمتهای روز دنیا مقایسه میکنن به به خدمتی که باید بدن میرسن با پایین ترین سطح دنیا حساب میکنند مثل اتیوپی افغان و ... چطور درمورد خودرو هم مثل دیگر کشورها عمل کنند
فرشاد
۱۳۹۶/۹/۸
امیدوارم این جایگزین ۱۱۱ نشه😐
باقر
۱۳۹۵/۱۰/۲۲
ملت خودرو با کیفیت میخوان میرن مذخرفترین خودرو چین رو با مذخرفترین خودرو ما جابهجا می کنند بخدا پراید بهتره
بهنام
۱۳۹۵/۸/۲۱
حاضرم با سر برم تو دیوار ولی اینو سوار نشم