اُتکس

نظرات (67)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۳/۱۱

دوئل: بالاخره راو4 یا سانتافه؟

دوئل: بالاخره راو4 یا سانتافه؟

این روزها کراس اوورهای کوچک شاسی بلند به فروش بالایی داشته و به واسطه ویژگی های متنوعی از قبیل ارتفاع قرارگیری صندلی ها، قابلیت عملکرد در هر نوع آب و هوا و فضای بار بیشتر، بازار سدان های اندازه متوسط و همچنین شاسی بلندهای بزرگ را تصاحب کرده اند. یکی از پرفروشترین خودروها در این کلاس تویوتا راو4 (Toyota RAV4) می باشد و هیوندای سانتافه اسپورت (Hyundai Santa Fe Sport) نیز به عنوان یک تازه وارد باکیفیت وارد میدان رقابت در این کلاس شده است.

آخرین مدل راو4، یک شاسی بلند کراس اوور جمع و جور با سیستم چهار چرخ متحرک است که از لحاظ ابعاد در کنار رقبای اصلی خود یعنی هوندا CR-V و فورد اسکیپ (Escape) قرار می گیرد. سانتافه اسپورت نیز از لحاظ ابعادی بین هیوندای توسان و هیوندای سانتافه بزرگ با صندلی های سه ردیفه قرار میگیرد. هر دو خودرو قلب بازار خودروهای شاسی بلند کوچک را نشانه رفته اند.

راو4 بر روی طول عمر، شناخته شده تر بودن و ارائه یک نسخه هیبرید جدید در سال گذاشته، به علاوه اعتبار تویوتا که مدیون کیفیت خود است، حساب باز کرده است.. هرچند، سانتافه اسپورت در رتبه بندی ها امتیاز بیشتری کسب می کند. بنابراین بهتر است خریداران بر اساس نیازها و ترجیح های خود، ارزیابی کنند که کدام خودرو بیشتر برای آن ها مناسب تر است.


طراحی خارجی

تویوتا راو4 دارای لبه های کندتر بوده و زوایای تند و تیزتری دارد. در حالی که خطوط هیوندای ملایم تر و سیال تری است. تویوتا دارای ظاهری محافظه کارانه است که در کنار سایر کراس اوورهای مقرون به صرفه قرار می گیرد. روی هم رفته، این خودرو فاقد ظاهری الهام بخش بوده و آن را می توان به واسطه اصلاحاتی جزئی و اضافه شدن سطوح نرم تر در داخل، صرفا به عنوان مدلی اصلاح شده از مدل 2016 در نظر گرفت.




هیوندای سانتافه اسپورت ظاهری جذاب دارد که در مقایسه با مدلی که در سال 2013 جایگزین آن شد، مدرن تر و پخته تر به نظر می رسد. لبه های تیز و برجستگی ها به طور جالبی به دور بدنه براق و صاف خودرو پیچیده شده است و قسمت جلویی جدید آن، ظاهر شش ضلعی جذابی به خودرو بخشیده است. در قسمت داخلی نیز پنل کنترل سپر-شکل احاطه شده توسط منحنی های سیال و مقداری خطوط نزولی، انتظارات را برآورده کرده است.

طراحی داخلی

در نمای داخل، صندلی های مدل پایه راو4، به اندازه تکیه گاه های جانبی محکمی که صندلی های نسخه XLE وجود دارد، سرنشین را در بر نمیگیرد. فضای نشستن در راو4 تقریبا در حدود هوندا CR-V بوده و بزرگتر از فورد اسکیپ است. اما صندلی های ردیف عقب ممکن است انتظارات بزرگسالان را برآورده نکند. به علاوه مکانیزم تاشوندگی آن نیز به خوبی هوندا نیست. فضای بار بسیار بزرگ و عمیق می باشد.

صندلی های جلو در سانتافه اسپورت بهتر از صندلی های پیشین هیوندای می باشد. در بعضی مدل ها، صندلی های ردیف دوم که توزیع فضای آن ها به صورت 40/20/40 درصد است، حدودا به اندازه 13 سانتیمتر می توانند به جلو و عقب جا به جا رفته و یا تاشو شوند. همچنین مقداری فضای ذخیره زیر طبقه بار وجود دارد.

هر دو خودرو دارای صندلی های عقب جادار می باشند هرچند به اندازه سدان های اندازه متوسط راحت نیستند. همچنین صندلی های ردیف سوم نیز در هر دو وجود دارد اما نباید انتظار داشته باشید که راحتی زیادی در اختیارتان قرار دهد.

پیشرانه

راو4 عملکرد خوبی با موتور پایه 2/5 لیتری 6 سیلندری 176 اسب بخاری خود دارد. نسخه هیبرید جدید نیز توان خالصی معادل 190 اسب بخار را با مصرف سوخت 7/12 لیتر در 100 کیلومتر در اختیار قرار داده و حسی واکنش پذیر را منتقل می کند. امکان انتخاب حالت چهار چرخ متحرک وجود داشته و حتی قفل چهار چرخ متحرک برای مسیرهای برفی یا گل آلود پیش بینی شده است.

هیوندای یک پیشرانه معمولی چهار سیلندر 190 اسب بخاری و یک پیشرانه توربوشارژر دار 2 لیتری 264 اسب بخاری با چهار ورودی هوا برای سانتافه اسپورت ارائه کرده است. سیستم توربو شتاب قابل توجهی را در بزرگراه ها در اختیار قرار داده و تنها حدودا نیم لیتر به مصرف سوخت آن در 100 کیلومتر اضافه می کند. هر دو پیشرانه با یک جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته جفت شده و دو سیستم چرخ های جلو متحرک و چهار چرخ متحرک در دسترس می باشد.

سواری

هیچ یک از این دو خودرو به اندازه مزدا CX-5 اسپورت نیست و الویت سواری در هر دو آن ها بر روی پایداری بوده است. راو4 قابل پیش بینی و واکنش پذیر است آنچنان اسپورت نبوده و ممکن است در شتاب گیری قدری کم بیاورد. سیستم تعلیق در مدل SE قدری سفت تر بوده و پایداری آن، احساس یک سدان چالاک را منتقل می کند. لاستیک های 17 اینچی در مدل های LE و XLE سواری بهتری نسبت به لاستیک های بزرگتر در اختیار قرار می دهند.

سانتافه اسپورت سواری ملایم تری داشته و تقلای کمی نیاز دارد. پیشرانه آن به خوبی صداگیری شده است، هر چند گاهی اوقات، هنگامی که تعویض دنده نیاز است، جعبه دنده به موقع واکنش نشان نمی دهد. شاید بتوان گفت که کیفیت سواری سانتافه اسپورت بهترین مزیت آن باشد. سواری این خودرو تقریبا همیشه آرام و بی سروصدا می باشد.


ایمنی

تویوتا راو4 از لحاظ ایمنی بسیار مجهز است. این خودرو از NHTSA پنج ستاره دریافت کرده است. به علاوه اینکه امتیاز ایمنی عالی پیک پلاس (+Pick) را از IIHS دریافت نموده است. هرچند مدل های پیشین سانتافه تنها امتیاز کمی در تست جلو IIHS دریافت کرده بودند، اما سانتافه جدید 2017 از لحاظ ایمنی کاملا با راو4 تطابق دارد؛ با همان 5 ستاره از NHTSA و اخذ رتبه خوب در تمام تست های IIHS. هر خودرو عنوان ایمنی پیک پلاس را یدک می کشند. دید رانندگی در هیچ یک از این دو خودرو ایده آل نیست و تفاوت بسیار اندکی از لحاظ ایمنی بین دو این خودرو وجود دارد. اما نقطه قوت راو،4 مجهز بودن آن به ترمز اضطراری اتوماتیک استاندارد، کروز کنترل تطبیقی و اعلان خطر خروج از مسیر می باشد.

سخن آخر

رقابت بین راو4 و سانتافه بسیار تنگاتنگ است. سانتافه در ظاهر و عملکرد و امکانات در دسترس، بهتر از راو4 بوده و از لحاظ راحتی، ایمنی و مصرف سوخت، مشابه با راو4 است.

راو4 اعتبار بی همتا تویوتا را یدک می کشد و نسخه هیبرید آن بهترین مصرف سوخت را در بین تمامی نسخه های هر دو خودرو دارا می باشد. هیوندای نیز با گارانتی 10 ساله برای پیشرانه وارد میدان رقابت شده است. هر دو خودرو می تواند بهترین گزینه باشد، بنابراین توصیه ما این است که خریداران قبل از تصمیم گیری، با هر دو رانندگی کنند.

تویوتا راو4 2017

.vs
هیوندای سانتافه اسپورت 2017


2/5 لیتری، 176 اسب بخار

پیشرانه
2/4 لیتری، 190 اسب بخار

2 لیتری توربوشارژردار، 240 اسب بخار
+Pick
ایمنی
+Pick
24/190 هزار دلار
شروع قیمت
25/350 هزار دلار

منبع: thecarconnection

نظرات

  • محمدرضا

    ۱۳۹۹/۱۲/۱۹

    من تویوتا رافور مدل 2016 فول امارات دارم تا حالا سانتافه نداشتم ولی قبلاً سوناتا داشتم به نظر اصلاً تویوتا قبله اش با هیوندای متفاوته اگر کسی به کیفیت قطعات و استهلاک اهمیت میده در انتخاب رافور اصلا شک نکنه

  • Arman

    ۱۳۹۹/۲/۲۸

    سانتافه فقط قشنگه کلا برند هیوندا خیلی سوسوله و با توجه به حرف دوستان که گفته بودن راو۴ کند یه سر‌بزنن له کلیپا بعد خودشون میبینن راو۴ کند نیست بلکه اون سانتافست که کنده و نکته دیگر تویوتا ۳سال پیاپی هست که از برند های آلمانی(مثل بی ام و و بنز)بهتره و بیشترین ترزش خریدو داره من خودم زمانی که راو۴ گرفتیم اصلا دوسش نداشتم وهی میگفتم سانتافهولی حالا میبینم که واقعا راو۴ حیلی بهتره و یک سوال داشتم از افرادی که هی میگن سانتافه خوبه شما به سایت های مختلف برین میبینید چیزی که پر هست سانتافه ولی راو۴ نه و محض یاداوری راو۴ ۳ سال هست که برترین شاستی بلنده

  • ناصر

    ۱۳۹۸/۱۰/۲۴

    سلام به من نظر من مثلی هست میگن هرگرونی بی علت نیس در مقایسه ۲۰۱۷ هردو رافور حدود سیصد میلیون گرونتره خیلی هاااا پول یه ماشین خارجی مدل بالا در کنارش پس مقایسه برند تویوتا و پرطرفدارتربن ماشین در دنیا با سانتافه مقایسه شیر با روباهه رافور نه یه سر و گردن اصلا قابل قیاس نیس ماشین یه عمررره قیمت صفر رافور یه میلیارد و دویست میلیون سانتافه نهصد میلیون فک کنبد چی رو با چی مقایسه میکنید سانتافه به اندازه یه چرخ رافور هم ارزش نداره

  • رضا

    ۱۳۹۸/۱۰/۲۲

    من سانتافه ۲۰۱۶ صفر دارم. تا الان نزدیک ۹۵ هزارتا باهاش رفتم. آپشن و سواری نرم و کم صدا بودن جای خود ولی واقعا این موتور واسه این بدنه ضعیفه. پارسال یاتاقان زد و ۲۲ میلیون خرجش کردم. کلا جون نداره و دیگه تو مسافرت بهش اعتماد ندارم.

  • انصار

    ۱۳۹۸/۸/۱۳

    رافور ۲۰۱۷ دارم فرمان پذیری عالی، شتاب گیری بسیار خوب، مصرف کمتر سوخت،اصل ماشینه رافور در حد مورد نیاز یه رانندگی آپشن های خودش را داره اما آپشن های سانتافه خیلی هاش کاربردی نیست تو ایران

  • محمد

    ۱۳۹۸/۷/۲۱

    اصلا راوفور قابل مقیاس نیست باسانتافه چه توشتاب چه توافورد نه توکیفیت توهمچی ازراوفورخیلی پااین تره سانتافه اصلاماشین نیست

  • امیررضا

    ۱۳۹۸/۶/۲۵

    دوست عزیز چرا به خاطر ژاپنی بودن رافور آشغال رو میگیری سانتافه ۲۲۰ تا میره خودم تستش کردم ولی شتابش کمه همه این رو میگن حالا شما رافوری ها الکی دلتون رو شاد کنید

  • چم

    ۱۳۹۸/۶/۴

    خخخخخ

  • عباس

    ۱۳۹۸/۴/۴

    من نمیدونم راو4 بگیرم یا سانتافه

  • مانی

    ۱۳۹۷/۱۱/۲۰

    فقط راو4من بابام راو4 داره ماشین با نیش گاز مثل جت میره اصلادر شعن تویوتا نیست مقایسه بشه با هیوندا

  • راوفور

    ۱۳۹۷/۱۱/۱۲

    دوستان به حرف کسانی توجه کنید که برای مدتی هر دوی این ماشینها را داشته اند نه این که سوار شده باشند در نگاه اول سانتاه خیلی جذابتر و فریبنده تره و آپشنهای زیادی داره ولی وقتی یک مدت سوارش بشید میفهمید که اشکاللت زیر را دارد: ۱. گیربکس ضعیفی که توان انتقال قدرت موتور را با راندمان بسیار کمتری نسبت به راوفور دارد. ۲. بسیار بسیار پرخرج است. مخصوصا اگر بالای ۵۰ تا راه رفته باشد هر روز یک قطعه ای از آپشنهای آن خراب است. ۳. دستی برقی اغلب آنها سریع خراب میشود. ۴. در جاده حتی کفی خواهید فمید که این ماشین ت وان راه رفتن به شدت ضعیفی دارد. ۵. مصرف بالایی دارد. ۶. اصلا سواری خوبی ندارد. مطمین باشید از خرید سانتافه پشیمان میشوید و به زودی این مدلها در بازار کم خریدار خواهند شد.

  • امیر

    ۱۳۹۷/۱۱/۵

    بنظر من سانتافه چیزایی داره که راو۴ نداره و راو۴ چیزایی داره که سانتافه نداره.

  • امیر

    ۱۳۹۷/۱۱/۵

    همه شون ی که که ای هستن ی کدام شان را باید بلخره خرید اینا حرفه همش مردم فکر میکنند هر چی تو دنیا ژاپنی باشه عالی ترینه نه عزیزم این جوری نیست چیزایی دیگه ای هم هست که هرچی ژاپنیه را میزاره تو جیبش . درسته ژاپن چیزای خوبی میسازه ولی نه اونقدر که همه فکرشا میکنند ماشین های آلمانی یا ایتالیایی هستن که اصلا ژاپنی سگ کی باشه . ماشین آلمانی هست که ۷۰ سال سن داره هنوز میره . به نظر من اینا همش مزه است فقط آلمانی یا ایتالیایی بقیه سوسول بازیه .

  • Ali

    ۱۳۹۷/۱۰/۲۸

    دو ساله راو فور دارم یه قرون خرجش نکردم.همکارم سانتافه داره تا الان ۱۰۰ میلون به خرج افتاده.تازه من ۷۰ تا رفتم.اون ۲۵ تا.انگلیسی ها میگند پول زیادی نداریم که گوشت ارزون بخریم.پول به سانتافه دادن یعنی ریختن به آشغالی.اصلا از نظر قدرت و سرعت و ....قابل مقایسه نیست .راو فور عالیه داداش عالیه .

  • سانتافه

    ۱۳۹۷/۱۰/۳

    سانتافه از را و ۴ خیلی بهتره من هردو رو تست کردم

  • هادی

    ۱۳۹۷/۱۰/۳

    رافر زشت کم شتا ولی سانتافه قشنگ و پر شتاب است

  • هیوندا

    ۱۳۹۷/۱۰/۱

    سانتافه عالی است

  • مهدی

    ۱۳۹۷/۱۰/۱

    هر کی میخواد ماشین بخره سانتافه بخره اگه راو۴ بخره ضرر کرده پو ل تو توی چاه انداختی

  • سانتافه

    ۱۳۹۷/۱۰/۱

    سانتافه از را و۴ خیلی قدرتمند تر و بهتره

  • علی

    ۱۳۹۷/۱۰/۱

    فقط سانتافه عالی

  • محمد

    ۱۳۹۷/۱۰/۱

    سانتافه خیلی بهتره ماشین خوشگل و پر امکانات من ۵ سا ل راو ۴ داشتم خوب نیست وقتی سانتافه خریدم فهمیدم ماشین خوب چیه فقط سانتا فه

  • سلام

    ۱۳۹۷/۸/۳

    سلام . راو بهتره.

  • رضا

    ۱۳۹۷/۸/۳

    من 4 ساله سانتافه دارم. یه بار یاتاقان زد و یه بار هم موتور سوزوند. الان میگم ایکاش راو4 خریده بودم.

  • حسین

    ۱۳۹۷/۶/۲۶

    کره ای ها خیلی پیشرفت کردن ولی هنوز زوده که با تویوتا مقایسه بشن

  • تو

    ۱۳۹۷/۵/۲۶

    فقط راو از هر لحاظ

  • فقط سانتافه

    ۱۳۹۷/۴/۲۴

    با سلام سانتافه بهتر است از لحاظ امکانات رفاهی عالی و فضای داخل کاین بیشتر است و یکی از ویژگی های خاص سانتافه 7 نفره بودنش است رافور چراغهای پوشتش خیلی زشت هست و از لحاظ آن کم می آورد و فقط شتابش نسبت به سانتافه بهتر است .در اتوبان هم که نمیشود سرعت رفت .

  • مهدی

    ۱۳۹۷/۴/۲۲

    میگم خوبه نوه زاده های لندکروز با این مثلا suvکره ای کنار هم مقایسه میکنن میخندیم من رrav4 نداشتم ولی سوار شدم سانتافه هم همینجور خدایش حسی که تو تویوتا بهت دست میده انگارسوار برمشتی شدی جاده دریا هرچقد میخوای میتونی بری ولی باسانتافه حس میکنی دورتو کاغذ کادو بزک شده گرفته که هر لحظه امکان داغون شدنت هست

  • Mehrdad

    ۱۳۹۷/۴/۱۴

    سلام.دیگه فک نمیکنم کسی باشه که بیشتر ازمن با رافور رانندگی کرده باشه چون کارم با رافور هستش سانتافه هم رانندگی کردم.ولی هیچوقت به پای رافور نمیرسه کیلومتر یک میلیونی بزنی موتور باز نکنی خیلیه با هرشرایطی دوس داری گاز بده هیچیش نمیشه کلا سانتافه دربرار رافور هیچی نیست اگه پولت زیادی کرده خرج ماشین کنی سانتافه بخر.فقط رافور

  • شایان

    ۱۳۹۷/۳/۱۹

    سانتافه نابود نخرید رافور عالیه فقط رافور 👍👍👍👍

  • شایان

    ۱۳۹۷/۳/۱۹

    من بابام 1 ماه سانتافه داشت بعد رفت رافور 2016 خرید و بعد هم رفت لند کروز خرید ........به نظر من تویوتا رافور عالیه همه می دونن ماتو جنگل سانتافه رو بردیم باهل رفت بالا ولی رافور مثل لند کروز رفت بلکا بهتر