اُتکس
  • خودروهای الکتریکی را فراموش کنید، خودروهای الکتریکی پرنده را دریابید

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۲/۲۱

خودروهای الکتریکی را فراموش کنید، خودروهای الکتریکی پرنده را دریابید

خودروهای الکتریکی را فراموش کنید، خودروهای الکتریکی پرنده را دریابید

خودروهای خودران را فراموش کنید: خودروهای پرنده از جمله موارد جدیدتر و جذاب‌تر فناوری امروز به‌شمار می‌روند. چه کسی دوست دارد درحالی‌که در صندلی عقب یک خودرو سدان نشسته و به‌دلیل وجود ترافیک سنگین نمی‌تواند حرکت کند ایمیل‌های کاری خود را پاسخ دهد و اقدام به مرتب‌سازی آن‌ها حین طی مسیر کند؟ اینجاست که طبق گفته‌ی داک براون برای جابه‌جایی نیازی به جاده نیست.

جدیدترین وسیله‌ی نقلیه‌ی الکتریکی عمود پرواز، به‌منظور تغییر نگرش قدیمی نسبت به خودروهای با قوای نیرو محرکه‌ی نیازمند سوخت فسیلی، به نام Eagle توسط کمپانی Lilium نمونه‌سازی شده است؛ این خودروی الکتریکی با دو صندلی که قابلیت پرواز و فرود به‌صورت عمودی را داراست به‌تازگی اولین آزمون‌های پرواز بدون سرنشین خود را با موفقیت پشت سر نهاده است.

مانند بیشتر هواپیماهای عمود پرواز، Eagle نیز به‌صورت عمودی بلند می‌شود و سپس به جلو طی مسیر می‌کند و در نهایت در محلی که فضای کافی برای بال‌هایش داشته باشد، فرود می‌آید. این هواپیمای کوچک از چندین جت کوچک الکتریکی در بخش جلو و عقب خود بهره گرفته که در قسمت پهنای بال‌هایش قرار دارند و با استفاده از جت‌های بال‌های جلو، زمانی‌که هواپیما به سمت جلو پرواز می‌کند وظیفه‌ی تثبیت موقعیت هواپیما به‌خوبی انجام می‌گیرد. بال‌های جلو و عقب هر دو از چندین جت کوچک بهره می‌برند-درحالی‌که در هواپیمای عمود پرواز V-22 Osprey دو موتور توربوپراپ بزرگ قرار دارد-اما اصول اساسی پرواز در هر دو هواپیما خیلی نزدیک به هم است.

کمپانی Lilium می‌گوید هواپیمای Eagle حداکثر سرعتی معادل ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دارد و با شارژ کامل نیز چیزی در حدود ۳۰۰ کیلومتر می‌پیماید. این شرکت جزئیات باطری یا موتورهای استفاده شده را اعلام نکرده است اما در این مقطع زمانی می‌توان گفت بیشتر اجزاء آن از فناوری قطعات آماده شده بر اساس فرمت استاندارد تهیه شده‌اند.

در ویدیوی تبلیغاتی، هواپیما به‌صورت کنترل از راه دور هدایت می‌شود اما طبق گزارشات در نمونه‌سازی انجام شده قابلیت یک خلبان و یک مسافر می‌توانند در آن قرار گیرند. اعلام شده است که شرکت Lilium در حال کار روی یک نسخه‌ی پنج نفره با تعداد بیشتری جت و بال‌های بزرگ‌تر است که بتواند مانند یک تاکسی هوایی عمل کند.

شرکت Lilium اذعان دارد "یک شبکه‌ی بزرگ از باندهای فرود کوچک و ارزان و مکان‌های مرکزی در شهر به شما اجازه می‌دهند تا به‌سرعت در هر زمانی که بخواهید سوار یک هواپیما شوید و به هر کجا که می‌خواهید پرواز کنید. به‌زودی خروج از شهر برای گذراندن اوقات خوش و استراحت کردن پس از یک روز کاری پرمشغله تبدیل به امری هیجان‌انگیز خواهد شد. با انجام این مسافرت از طریق هوا، شما قادر خواهید بود از تلف شدن زمان در ترافیک‌های سنگین جلوگیری کنید و در عین حال از یک منظره‌ی عالی لذت ببرید."

آیا فناوری عمود پرواز به نوعی موفقیت دست یافته است درحالی‌که ما هنوز اطلاع واضح و کاملی از آن نداریم و سرگرم بازی کردن با گوشی تلفن خود هستیم، مخصوصاً با مسایل بسیاری که جنگنده‌ی لایتنینگ F-35 روبرو بود و صدها میلیارد دلار روی آن سرمایه‌گذاری صورت گرفت؟ فناوری و اهداف این دو نوع هواپیمای عمود پرواز در مقایسه با یکدیگر بسیار متفاوت‌اند: جنگنده‌ی F-35 نیازمند فشار بسیار بیشتری برای بلند شدن است و نیروی حرکتی رو به سمت جلوی آن نیز بیشتر و سریع‌تر است که آن را مدیون روش‌هایی است که از دهه‌ی 1960 تا به‌حال روی آن‌ها کار شده است یعنی زمانی‌که پروژه‌ی جنگنده‌ی هاوکر سیدلی آغاز به کار کرد.

از طرف دیگر، جدیدترین نسل هواپیمای نمونه‌سازی شده‌ی عمود پرواز به‌دنبال دستیابی به این رویکرد هواپیماهای بدون سرنشین مدرن هستند که با ظرفیت حمل بار کوچک‌تری (دو نفر، در مورد هواپیمای Eagle) پرواز کنند و تا ارتفاع نسبتاً کمی بالا روند و سپس به سمت جلو ادامه‌ی مسیر دهند تا به سرعت‌هایی مشابه با هلی‌کوپتر برسند. از طریق مسیرهای بسیاری این امر به نتیجه‌ای که باید نرسیده است اما باید در نظر داشت که در حال حاضر در حال عبور از دوره‌ی گذار آزمایش هستیم که به لطف پیشرفت‌های حاصله در فناوری پرواز خودکار و ذخیره‌ی انرژی روی داده است. باطری‌ها امروزه انرژی کافی برای حمل خود و چندین نفر را در اختیار دارند درحالی‌که تعداد بسیار زیادی از جت‌های کوچک موجب تولید نیروی مورد نیاز جهت پرواز یک وسیله‌ی عمود پرواز می‌شوند: بسیاری از منابع نیرو محرکه‌ی با توان پایین قادرند جرم‌های نسبتاً کم را در سرعت‌های متوسط حمل کنند.

به همان میزانی که این تست پرواز شگفت‌انگیز نمایش داده شد، تست واقعی این فناوری پرواز طولانی‌تری است که باری معادل وزن دو نفر در آن قرار داده شده و تا جایی‌که باطری‌ها اجازه دهند زمان پرواز به‌طول می‌انجامد. به نظر می‌رسد فناوری باطری بیش از هر مسئله‌ی دیگری می‌تواند توسعه‌ی هواپیماهای کوچک برقی عمود پرواز را به تأخیر بیندازد. یک پرواز چند دقیقه‌ای بی‌نقص به‌خوبی انجام می‌شود اما نکته اینجاست که این کار تحولی شگرف در صنعت ایجاد نمی‌کند.

آیا در نهایت دنیا به سمت خودروهای پرنده می‌رود؟ آغاز به‌کار پرواز خودروهای Eagle همانطوری که شرکت اوبر اعلام کرده تاکسی سرویس هوایی عمود پرواز خود را در منطقه‌ی دالاس-فورت ورث و شهر دبی تا سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی می‌کند، به طول می‌انجامد که به‌معنی استفاده از هواپیمایی با سایز کوچک است. برای رفتن سر کار و بازگشتن به خانه چقدر به رفت و آمدهای هوایی نزدیک شده‌ایم؟ کمپانی Lilium چندین نقطه عطف کوچک برای رسیدن به این مهم تعریف کرده است مانند اولین پرواز با سرنشین که بعد از چندین ماه آزمون موفقیت‌آمیز بدون سرنشین برای سال ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده است. پس از گذشت چند سال از پروازهای موفقیت‌آمیز با سرنشین شرکت Lilium برنامه دارد تا به مسافران اجازه دهد از طریق گوشی‌های تلفن همراه خود بلیط رزرو کنند و از خلبانان دارای گواهینامه‌ی معتبر برای پرواز بهره بگیرند.

اگر ما واقعاً در ابتدای رویارویی با تحول خودروهای پرنده هستیم، باید برای مکان پرواز و فرود آمدن این نوع خودروهای الکتریکی عمود پرواز نیز چاره‌ای بیاندیشیم.

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش