نظرات (1)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۵/۱۶
شانزدهم مرداد 1396 را به حق میتوان نقطه عطفی در تاریخ صنعت خودروسازی ایران دانست. پس از توافق برجام و رشد مثبت برنامههای صورتگرفته در صنعت خودرو شاهد حضور برندها و فعالیتهای قابل تقدیری در این زمینه بودیم و در این میان، حضور برندهای فرانسوی در زمینه عرضه محصولات جدید و به روز بیش از سایر شرکتها دیدهشده و مورد توجه قرار گرفتهاست. رنوی فرانسه نیز به عنوان یکی از کمپانیهای فعال حوزه خودرو در کشور همواره همکاری و فعالیت بسیاری در بازار ایران داشته و پس از تغییرات مثبت سیاسی، روند توسعه اهداف و فعالیتهای خود را بیش از پیش توسعه دادهاست. در این میان قرارداد همکاری و مشارکت سهجانبه شرکت رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو ) و همچنین شرکت پرتو نگین ناصح که مفاد و مراحل اولیه آن 10 ماه پیش در پاریس مطرح شدهبود، امروز در طی مراسمی با حضور مدیران 3 سازمان و وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی به توافق و امضای نهایی رسید که با سرمایهگذاری 660 میلیونیورویی رنو، عملا لقب بزرگترین سرمایهگذاری تاریخ صنعت خودروسازی ایران را به خود اختصاصداد.
به گزارش اُتکس، وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران عنوان نموده که بر اساس این قرارداد، سهم رنو 60 درصد، ایدرو 20 درصد و پرتو نگین ناصح نیز به عنوان هلدینگ خصوصی 20 درصد خواهدبود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص اظهار داشت :
در ابتدا سهم رنو ۶۰ و سهم ایدرو ۴۰ درصد تعریف شدهبود اما در طول این ۱۰ ماه، مذاکرات سخت و فشردهای داشتیم و توانستیم با شرایط بهتر و تغییر سهم ایدور از ۴۰ به ۲۰ درصد به تفاهم برسیم.
وی همچنین در ادامه صحبتهای خود عنوان کرد :
میزان سرمایه گذاری در فاز اول ۶۶۰ میلیون یورو خواهد بود و ۳۰۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم دارد. علاوه بر این سرمایهگذاری برای تولید ۳۰۰ هزار دستگاه در نظر گرفته شده که بخشی از آن تا پایان سال آینده جهت ورود ۱۵۰ هزار دستگاه به بازار مدنظر قرار میگیرد و تا سال ۲۰۲۴ به سقف ۳۰۰ هزار دستگاه میرسد.
بر اساس مفاد این قرارداد، نسل جدید خودروهای رنو سیمبل و رنو داستر برای تولید در کارخانه بنرو انتخاب شدهاند و طبق اعلام منصور معظمی رئیس هیئتمدیره سازمان گسترش و نوسازی :
قیمت خودروهای جدید داستر و سیمبل در قرارداد امروز با رنو کمتر از 100 میلیونتومان خواهدبود.
وی در عین حال افزود :
تلاش میکنیم قیمت این خودروها بالاتر از 40 تا 50 میلیون تومان نباشد زیرا بازار کشش قیمت بالاتر را ندارد.
به گفته رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران، مسئولیت رنو در این قرارداد برای صادرات تولیدات و قطعات معادل ۳۰ درصد است و انتخاب مدیرعامل و هیات مدیره به صورت چرخشی انجام میگیرد. همچنین در دور اول مدیرعامل از طرف رنو، هیات مدیره از طرف ایدرو و نایب رییس از طرف شرکت پرتو نگین ناصح انتخاب خواهدشد. در این مراسم، تیری بلوره قائم مقام گروه خودروسازی رنو در خصوص انعقاد این قرارداد اظهار داشت :
مفتخریم که امضا قراردادی استثنایی را با ایدرو و گروه نگین در یکی از استراتژیکترین کشورها برای رنو یعنی ایران به امضا میرسانیم. ایران به دلیل زیرساختهای خوب صنعتی، پتانسیل بالا، نیروی انسانی توانمند، شرایط ژئوپولیتیک استثنایی و همینطور فرهنگی غنی از کشورهای مهم برای رنو فرانسه به شمار میرود.
به گفته وی، توافق مذکور تفاهمی استثنایی در تاریخ صنعت خودرو ایران به جهت سرمایهگذاری، انتقال تکنولوژی، داخلیسازی و پرورش استعدادهای ایرانی به شمار میرود. همچنین علاوه بر موارد گفته شده ایجاد مرکز مهندسی و خرید خودروهای به روز، صادرات در جهت تکمیل و توسعه زنجیره کامل نیز از حمله نکات مهم این قرارداد هستند.
مهی
۱۳۹۹/۳/۳۱
متاسفانه بااین قیمتها نمیتونیم ماشین موردعلاقه روبخریم وواقعاآرزوبراماجوانان عیب شده.