نظرات (0)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۹
نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران پس از ۱۱ مجددا دایر شد و شرکتهای معتبر اروپایی و آسیایی نیز در آن حضور یافتند. روز شنبه ۳۰ بهمن آخرین روز این نمایشگاه است. طی چند گزارش از اُتکس سعی خواهیم داشت تا به رویدادهای مهم و دستاوردهای این چند روز در نمایشگاه شهر آفتاب بپردازیم.
انتظار و بلاتکلیفی برای برگزاری یک نمایشگاه بینالمللی خودرو در کشورمان پس از حدود یازده سال به سر آمد. ۱۱ سال پیش بود که آخرین نمایشگاه خودروی تهران با حضور سازندگان مطرح برگزار شده بود. پس از آن زمان و با آغاز مسیر پرفراز و نشیب سیاسی و اقتصادی که کشورمان را درگیر کرده بود و از سویی نیز با اعمال برخی تحریمها از سوی کشورهای غربی که صنعت خودروسازی را نیز به کل تحت تاثیر قرار میداد، خودروسازهای خارجی که در داخل ایران فعالیت نسبی داشتند تقریبا به طور کامل پای خود را از بازار ایران بیرون کشیده و از ارائهی محصولات خود به طور رسمی در ایران چه برای فروش و چه برای معرفی یا عرضه در قالب نمایشگاه خودداری کردند.
اما به نظر میرسد که اوضاع اندکی تغییر کرده است. چندی است که مسایل اقتصادی و سیاسی بهبود نسبی داشته و زمزمههایی را به طور دایم از حضور خودروسازهای آسیای شرقی و اروپایی در کشورمان میشنویم. برخی خودروسازها نیز علنا به بازار ایران بازگشته و همکاری با سازندگان داخلی را از سر گرفتهاند.
با این مقدمه به سراغ نمایشگاه خودروی تهران سال ۹۵ میرویم. با در نظر داشتن شرایطی که به آن اشاره کردیم و با توجه به داشتن جمعیت جوان و اکثرا علاقمند به خودرو، صحبتمان تنها به مسایل اقتصادی و صنعتی در این باره محدود نمیشود. در واقع در اینجا باید شور و شوق یک نسل علاقمند به دنیای خودرو و صنایع اتومبیل و انتظار و عطش یازده سالهی آنها را برای برگزاری نمایشگاهی درخور را به یاد آوریم. چنین انتظاری در شهر آفتاب و در روزهای ۲۶ تا ۳۰ بهمن به تحقق پیوست. در روز سهشنبه ۲۶ بهمن ساعت ۱۲ ظهر، نمایشگاه خودروی تهران برای بازدید عموم فعالیت خود را آغاز کرد. برای ارائهی گزارشی از فضای نمایشگاه و حال و هوای آن و همچنین ارائهی اطلاعات دقیق دربارهی خودروهای معرفی شده و کیفیت آنها، تیم اُتکس در این نمایشگاه حضور یافت. در چند گزارش مفصل به بررسی محصولات معرفی شده در نمایشگاه و همچنین توصیف فضای نمایشگاه و استقبال شرکتکنندگان از غرفهها و ارایهی تصاویری از این رویدادها خواهیم پرداخت.
همانطور که اشاره کردیم، انتظار میرفت که از این نمایشگاه استقبال خوبی شود و همین اتفاق هم افتاد. بازار سوار شدن به خودروها و نشستن پشت فرمان آنها برای چند لحظه، عکس گرفتن با خودروهای محبوب و گاهی نیز گرفتن عکس سلفی با خودروها! همگی نشان از اقبال عمومی مردم از برندهای محبوب خودشان در این نمایشگاه بود. شلوغی بیش از حد برخی بخشها کار عکس گرفتن و بازدید را اندکی دچار مشکل میکرد و شاید با توجه به میزان جمعیت و فضای کافی که در شهر آفتاب وجود دارد، دستاندرکاران نمایشگاه میتوانستند فضای بیشتری را به هر خودرو و اطراف آنها اختصاص دهند. از سویی این امکان هم وجود داشت که از برخی خودروها، دو یا سه نمونه در نمایشگاه ارائه شود. به هر سوی در یک برایند کلی میتوانیم فضای اصلی و لازم برای برگزاری نمایشگاه را مناسب ارزیابی کنیم. اکثر حاضران در نمایشگاه را جوانترها تشکیل میدادند. در کنار غرفههای خودرویی، بازار نمایش لوازم جانبی و صنعتی نیز گرم بود و غرفههایی در کنار سالنهای اصلی به این زمینه اختصاص داده شده بودند. سالن ورودی نمایشگاه برای خودروهای خارجی تدارک دیده شده بود و سالن کناری برای شرکتهای داخلی و یک سالن هم برای خودرهای سنگین و در نهایت سالنی هم برای خودروهای کلاسیک در بخشی مجزا در نظر گرفته شده بود. در ادامهی شرح بازدید نمایشگاه، به این سالنها سر خواهیم زد و در مورد خودروها و سازندگان حاضر در نمایشگاه خودروی تهران سال ۹۵ توضیح داده و به معرفی اجمالی آنها خواهیم پرداخت.
با ورود به این سالن در ابتدا بازدید را از غرفهی هیواندایی شروع کردیم که در قسمت ابتدایی سالن مستقر شده بود. برندهای هیواندایی و کیا (برند کیا هم متعلق به هیواندایی است) توسط شرکت اطلس خودرو در نمایشگاه تهران حضور یافتند. در غرفهی هیوندایی به جز چند محصول سنتی هیواندایی شامل سانتافه نسل جدید و توسان جدید و الانترای جدید که به دیدن آنها در خیابانها نیز تا حدودی عادت کردهایم، خودرویی که توجه ما را به خود جلب کرد، مدل هیبریدی سوناتا بود. بازار خودروهای هیبریدی در سالهای اخیر به یک ثبات نسبی رسیده است و خودروهای هیبریدی و الکتریکی هم رفته رفته پای ثابت همهی نمایشگاههای خودروی میشوند. در این نمایشگاه هم برندهای خارجی هر کدام حداقل با یک مدل هیبریدی الکتریکی حضور یافته بودند.
هیواندایی ولوستر هم به عنوان خودروی اسپرت هیواندایی در این نمایشگاه مطرح شد. به طور کلی هیوندایی در این نمایشگاه از محصول جدید یا متفاوتی رونمایی نکرد.
وضعیت کیا نسبت به هیوندایی متفاوت بود. کیا با دست پر به این نمایشگاه آمده بود. آنها نسل جدید کیا اسپورتیج و کیا اپتیما را به این نمایشگاه آورده بودند.
کیا اسپرتیج QL به عنوان نسل چهارم از اسپورتیجها در سال ۲۰۱۵ روانهی بازارها شده بود. آنها با آخرین مدل از این نسل در نمایشگاه تهران حاضر شدند. اسپورتیج نسل جدید از یک پیشرانهی ۲.۴ لیتری بنزینی با فناوری تزریق سوخت مستقیم (GDI) بهره میبرد و بیشینهی توان آن به ۱۸۱ اسب بخار میرسد و چنین توانی از طریق یک جعبه دندهی ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دندهها به چرخها انتقال مییابد. زمان رسیدن از حالت ایستایی به سرعت صد کیلومتربرساعت برای اسپورتیج جدید برابر با ۶.۹ ثانیه گزارش شده است. مصرف سوخت ترکیبی خودرو نیز به ازای هر صد کیلومتر مسافت، حدود۸.۵ لیتر گزارش شده که برای یک شاسیبلند رقم مناسبی محسوب میشود. سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل ایستایی در سرپایینی (DBC)، سیستم کنترل الکترونیک (ESP) و تشخیص نقطهی کور (BSD) از امکانات ایمنی قابل توجه این شاسیبلند هستند. در نسل چهارم میزان فولاد پراستحکام به کار رفته در بدنهی کیا به مقدار ۵۱ درصد رسیده که در نسل پیشین این عدد حدود ۱۸ درصد بود. قیمت اعلام شده برای اسپورتیج صفر در این نمایشگاه ۱۸۹ میلیون است.
اپتیما احتمالا یکی از شیکترین سدانهای کرهای است که تا به حال تولید و وارد بازار ایران شده است. کیا در نمایشگاه خودروی تهران از اپتیمای هیبریدی خود رونمایی کرد. اپتیما در واقع با دو مدل هیبریدی و بنزینی در این نمایشگاه حضور داشت و این دو مدل دارای تفاوتهایی در ساختار جلوپنجره و کنارهها هستند. کیفیت جلوپنجرهی اپتیمای هیبریدی در قیاس با اپتیمای معمولی اندکی نامتعادلتر به نظر میرسید. اپتیمای هیبریدی از یک پیشر��نهی بنزینی دو لیتری با توان بیشینهی ۱۵۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۰ نیوتونمتر به همراه یک پیشرانهی الکتریکی با توان ۳۸ کیلووات برای تامین توان خود استفاده میکند. توان خودروی روی هم رفته به ۱۹۲ اسب بخار میرسد. اپتیمای هیبریدی از یک گیربکس ۶ سرعته از نوع اتوماتیک برای انتقال توان استفاده کرده است.
شتاب صفرتاصد اعلام شده برای اپتیمای هیبریدی حدود ۸.۷ ثانیه است و مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی به ۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر طی مسافت است. آپشنها و امکانات اپتیمای هیبریدی تقریبا همانند اپتیمای بنزینی است. قیمت این خودرو تقریبا ۱۸۰ میلیون خواهد بود.
به جز اسپورتیج و اپتیمای هیبریدی، کیا خودروهای پیکانتو به قیمت تقریبی ۷۰ میلیون و ریو با قیمت تقریبی ۱۰۰ میلیون و همچنین سورنتوی ۲۲۰ میلیون تومانی را در شهر آفتاب به نمایش گذاشته بود.
پس از غرفهی هیوندایی و کیا در سمت چپ سالن، غرفهی میتسوبیشی و چند محصول از این برند قدیمی و تاحدودی نوستالژیک ژاپنی خودنمایی میکردند. میتسوبیشی را به عنوان تولیدکنندهی خودروهای مردمی و متوسط میشناسیم. شرکت آریان موتور شرکت واردکنندهی محصولات میتسوبیشی است و محصولاتی از میتسوبیشی را نیز به این نمایشگاه آورده بودند. خودروی کلاسیک و پرقدمت سری لنسر، کراساوور میراژ و میتسوبیشی ASX و میتسوبیشی اوتلندر در واقع ۴ خودرویی بودند که در این غرفه به نمایش گذاشته شده بودند. گفتنی است که آریانموتورز شرایط فروش ویژهای را برای این خودروها به مناسبت نمایشگاه در نظر گرفته است.
بر خلاف هیوندایی و میتسوبیشی که این نمایشگاه را به اندازهی یک نمایشگاه تراز اول جدی نگرفته بودند، رنو در قوارهی یک خودروساز اروپایی و با تمام قوا پا به این نمایشگاه گذاشته بود. طراحی غرفهی رنو و فضایی که آنها برای غرفهی خود در نظر گرفته بودند و همچنین خودروهایی که آنها در شهر آفتاب به نمایش گذاشتند همگی تاییدکنندهی گفتهی فوق هستند. محصولات رنو توسط شرکت نگین خودرو که نمایندهی رسمی رنو در ایران به شمار میرود به نمایشگاه خودروی تهران آورده شده بودند. به نظر میرسد که رنو برای آیندهی بازار ایران به طور جدی برنامهریزی کرده باشد. از رنوی داستر که پیشتر نیز در یک بررسی مفصل در اتکس به آن پرداختهایم بگذریم، رنو محصولاتی را به این نمایشگاه آورده بود که نمیتوان به سادگی از کنارشان گذاشت. رنو تالیسمان زیبا و پرطرفدار در این نمایشگاه هم توجه زیادی را از سوی بازدیدکنندهها دریافت کرده بود. ما پیش از این در گزارشی کامل به بررسی رنو تالیسمان هم پرداختهایم و در این بخش از آوردن جزییات مربوط به آن خودداری میکنیم.
کولیوس را در ردیف شاسی بلندهای متوسط قرار میدهند. این خودر یکی از محصولات پرفروش رنو در سالهای گذشته بوده و آخرین نسل از آن در نمایشگاه خودروی تهران معرفی شد. پیشرانهی استفاده شده روی کولیوس با حجم ۲.۵ لیتری خود میتواند توانی به مقدار ۱۷۱ اسب بخار و گشتاور ۲۳۳ نیوتونمتر را فراهم کند. این خودرو از یک جعبه دندهی اتوماتیک از نوع x-tronic سی وی تی بهره میبرد. پس از معرفی خودرو، مدیرعامل نگین خودرو در مورد قیمت عرضهی این محصول در بازار ایران صحبت کرد. قیمت در نظر گرفته شده برای کولیوس در بازار ایران حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. این خودرو از نظر امکانات در قیاس با رقبای خود چیزی کم ندارد و از لیست طولانی امکانات ارایه شده برای این خودرو میتوانیم به سیستم پارک خودکار و حالت سانروف پانورامیک آن اشاره کنیم.
همانطور که اشاره کردیم رنو در این نمایشگاه صرفا به ارایهی خودروهای عادی اکتفا نکرده و در کنار آنها، سه خودروی الکتریکی را نیز به نمایشگاه تهران آورده است. یکی از این سه مدل خودرویی تمام الکتریکی به نام زوئی است. این خودرو با بدنهی کوچک و ظریف خود و همچنین الکتریکی بودنش تا حدودی توجهها را به خود جلب کرده بود. این خودرو به طور اختصاصی به شارژی ویژهی رنو موسوم به کاملون (Chamelon) مجهز است و با انواع سوکتها و منابع تغذیه همخوانی دارد. زوئی میتوان با یک شارژ تقریبا ۳۰ دقیقهای، مسافتی به مقدار ۱۲۰ کیلومتر را طی کند. این خودروی الکتریکی در حال حاضر از جدیدترین فناوریهای زمینهی خودروهای برقی بهره میبرد و گفته شده دارای بیش از ۶۰ طرح ثبت شدهی مختص به خود است. زوئی از نظر تقسیمبندی بدنه در دستهی هاچبکها قرار میگیرد. باید اشاره کنیم که مدل اولیهی آن در سال ۲۰۱۲ توسعه داده شده بود، ولی مدلی که در این نمایشگاه عرضه شد و قرار است به ایران بیاید، آخرین مدل آن و ساخت سال ۲۰۱۶ است. زوئی در واقع آخرین محصول الکتریکی رنو به شمار میرود. پیشرانهی الکتریکی زوئی میتواند توان ۸۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتونمتر را فراهم کند و سرعت بیشینهی آن نیز به ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. زوئی دارای جرم نسبتا زیادی است و جرم خالص آن ۱۴۸۰ کیلوگرم اعلام شده است. مسافت بیشینهی زوئی با یک بار شارژ کامل ۳۷۰ کیلومتر اعلام شده است.
فلوينس زد ئی به عنوان مدل الکتریکی از خودروی فلوئنس مطرح شده است. این خودرو از نظر بدنه در ردیف خودروهای سدان قرار میگیرد و تولید آن از سال ۲۰۱۱ شروع شده است. پیشرانهی الکتریکی این خودروی ۱۵۳۰ کیلوگرمی میتواند توان بیشینهی ۹۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲۶ نیوتونمتر را فراهم کند. همچنین سرعت بیشینهی خودرو نیز ۱۳۵ کیلومتربرساعت گزارش شده و مسافت بیشینهای که فلوئنس میتواند با یک بار شارژ کامل بپیماید برابر با ۱۵۷ کیلومتر است.
توئیزی خودروی تکنفرهای است که بنا به گزارشها قیمت آن حدود ۲۵ میلیون تومان خواهد بود و از یک سیستم الکتریکی بهره میبرد. این خودرو شاید برای شهرهای پرترافیک گزینهی مناسبی باشد. ظاهر جالب توئیزی هم در نوع خود منحصربهفرد است. پیشرانهی به کار بسته شده روی توئیزی از نوع الکتریکی و با توان ۱۷ اسب بخار و گشتارو بیشینهی ۵۷ نیوتونمتر است. گیربگس توئیزی از نوع اتوماتیک است و سرعت نهایی خودرو میتواند به ۸۰ کیلومتربرساعت برسد. توئیزی با جرم ۴۷۴ کیلوگرمی خود میتواند با یک شارژ کامل مسافت بیشینهی ۹۰ کیلومتر را طی کند.
بدون شک بهترین خودروی غرفهی رنو و احتمالا یکی از سه خودروی برتر نمایشگاه خودروی تهران که توجه زیادی نیز جلب کرد، محصول اسپرت رنو با نام RS 01 بود. طرح مفهومی اولیهی این شاهکار مهندسی در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار به نمایش گذاشته شد و پس از آن نیز طی بررسیهای بیشتر و الگو گرفتن از طرحهای مختلف در نهایت آن خودرویی حاصل شد که در نمایشگاه خودروی تهران هم آورده شده بود. RS 01 به عنوان یکی از نمادهای موفقیت همکاری رنو نیسان به شمار میرود. این خودرو در واقع از پیشرانهی نیسان و طراحی رنو بهره برده است. پیشرانهی به کار برده شده روی آن از نوع ۳.۸ لیتری و شش سیلندر با توان بیش از ۵۵۰ اسب بخار و گشتاور بیشینهی بیش از ۶۰۰ نیوتونمتر بوده و میتواند سرعت این خودروی ۱۱۵۰ کیلوگرمی سوار شده روی یک شاسی کربنی (مونوکوک) یکتکه را تا ۳۰۰ کیلومتربرساعت افزایش دهد. پیشرانهی فوق در واقع از نوع پیشرانهی یه کار برده شده روی نیسان GT-R است و یک جعبه دندهی اتوماتیک ۷ سرعته توان حاصله را به چرخها منتقل میکند. یک باک سوخت ۱۵۰ لیتری هم برای این خودروی اسپرت و جالب در نظر گرفته شده است. شاید بتوانیم رنو اسپرت RS 01 را به عنوان مهمان ویژهی شهر آفتاب در این چند روز قلمداد کنیم.
شرکت ایرتویا نمایندهی رسمی محصولات تویوتا در ایران است. آنها در نمایشگاه خودروی تهران نیز با چند محصول مطرح از تویوتا و لکسوس حضور یافته بودند. غرفهی تویوتا در کنار غرفهی رنو واقع شده بود و از آنجا که این کمپانی نزد ایرانیها از محبوبیت زیادی برخوردار است، استقبال خوبی از این بخش صورت گرفته بود. اصلیترین رویداد مربوط به تویوتا در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی از خودروی آئوریس (Auris) و ارائهی آن برای فروش در ایران بود. شاسیبلند مطرح تویوتا C-HR و RAV4 و چهار محصول از لکسوس نیز از سایر محصولاتی بودند که در غرفهی تویوتا و لکسوس حضور داشتند.
پیشتر در گزارشی به بررسی کلی C-HR پرداختهایم. به طور خلاصه میتوانیم اشاره کنیم که این خودرو از سیستم پیشرانه توروبشارژی بنزینی با حجم ۱۲۰۰ سیسی بهره برده است. این پیشرانه قادر است تا توان بیشینهی ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور بیشینهی ۱۸۵ نیوتونمتر را از طریق یک سیستم جعبه دندهی CVT به چهار چرخ منتقل کند.
همانطور که اشاره کردیم، جدیدترین مدل RAV4 نیز در نمایشگاه خودروی تهران به نمایش در آمده بود. نام این خودرو برای ماشینبازها و علاقمندان خودرو در کشورمان آشنا است و مدلهای قبلی آن نیز به طور محدود در ایران به فروش رسیدهاند. عملکرد RAV4 در قیاس با شاسیبلند قبلی تویوتا بهتر است. این خودرو از یک پیشرانهی بنزینی ۲۵۰۰ سیسی از نوع ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ بهره برده است. توان بیشینهی آن ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور بیشینهی آن نیز ۲۳۳ نیوتونبرمتر گزارش شدهاند و این توان از طریق یک سیستم گیربکس ۶ دنده اتوماتیک با حالت چهارچرخ متحرک به چرخها منتقل میشود. امکانات به کار رفته روی هر دو شاسیبلند اخیر در قیاس با رقبای خودشان چیزی کم ندارند و به طور کلی تمامی امکانات ایمنی از جمله سیستم کنترل پایداری و سیستم توزیع نیروی الکترونیکی و همچنین امکانات رفاهی متداول برای خودروهای این کلاس در آنها لحاظ شده است.
تویوتا در این نمایشگاه از خودروی هاچبک آئوریس برای فروش در بازار ایران رونمایی کرد. این خودرو یکی از محصولات قابل توجه تویوتا در ردهی خودروهای متوسط است. هرچند که آئوریس شاید در نگاه نخست و در مقایسه با دو محصول شاسیبلندی که به آنها پرداختیم از زرق و برق زیادی برخوردار نبود؛ اما آن را نسبت به قیمت و مشخصاتش باید ارزیابی کنیم. قیمت جهانی این خودرو تقریبا ۲۰ هزار دلار است و هنوز به طور دقیق مشخص نیست که با چه قیمتی در بازار ایران عرضه شود. آئوریس از یک پیشرانهی ۱.۶ لیتری با توان ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور بیشینهی ۱۶۰ نیوتونمتر استفاده میکند. سیستم کنترل لغزش، سیستم کروز کنترل و سیستم کنترل پایداری از جمله امکانات ایمنی آئوریس به شمار میروند. برای آئوریس همچنین ۷ کیسهی هوا نیز تعبیه شده است. از امکانات رفاهی آئوریس هم میتوان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و یک سیستم مجهز مولتیمدیا و همچنین چراغهای اتوماتیک و سیستم تنظیم روشنایی در روز اشاره کرد.
وقتی نام لکسوس به میان میآید باید تا حدودی از بحث قیمت و مقرون به صرفه بودن فاصله بگیریم. در اینجا بحث لوکس بودن و کلاس یک خودرو مطرح میشود. خودروهای لکسوس همگی از این قاعده پیروی میکنند و چهار خودروی حاضر در نمایشگاه با برند لکسوس نیز از آن مستثنی نبودند. خودروهایی که لکسوس در نماشگاه خودروی تهران ارائه کرده بود پیش از نیز در بازار ایران موجود بودهاند؛ اما به هر سوی ما یک اشارهی اجمالی به هر کدام از آنها و عملکرد فنیشان خواهیم داشت.
یک خودروی هیبریدی که در قیاس با سایر خودروهای لوکس بنزینی، به واسطهی هیبریدی بودنش دارای قیمتی پایینتری است. پیشرانهی IS300h از فناوری پیشرانهی سینرژی تویوتا استفاده میکند و با ترکیب یک موتور بنیزی ۲۵۰۰ سیسی از نوع ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ و یک موتور الکتریکی در مجموع توان ۲۲۰ اسب بخار را فراهم میکند. این خودرو از نوع دیفرانسیلعقب بوده و گیربکس آن هم از نوع CVT الکتریکی است.
این شاسیبلند لکسوس از سیستم توربوشارژی بنزینی بهره برده است. حجم موتور آن ۲۰۰۰ سیسی بوده و حداکثر توانش به ۲۳۸ اسب بخار میرسد و میتواند حداکثر گشتاور ۲۳۸ نیوتونمتر را از طریق یک سیستم انتقال قدرت چهارچرخ متحرک با گیربکس ۶ سرعتهی تیپترونیک به چرخها منتقل کند.
این مدل لکسوس از یک پیشرانهی توروبوشارژری با حجم ۲۰۰۰ سیسی استفاده کرده که میتواند توان بیشینهی ۲۴۱ اسب بخار و گشتاور بیشینهی ۳۵۰ نیوتونمتر را از طریق یک سیستم دیفرانسیل عقب با گیربکس ۸ دنده اتوماتیک به چرخها منتقل کند.
شرکت پرشیا خودرو به عنوان نمایندهی محصولات بی ام و در ایران شناخته میشود. آنها در این نمایشگاه با چند محصول مطرح از بی او و حضور یافتند. X1،X3 و X4 از خودروهایی بودند که در کنار بی ام و i8 و بی ام و 730 Li سری ۷ در این نمایشگاه حضور داشتند و پیش از این نیز در بازار ایران معرفی شدهاند. البته در نمایشگاه تهران از دو مدل بی ام و هم برای بازار ایران رونمایی شد که در اینجا به آنها اشاره میکنیم.
اکتیو تورر خودرویی است که از نظر کاربری و بدنه در دستهی خودروهای چندمنظوره قرار میگیرد. خودروی رو شده در نمایشگاه خودروی تهران با توجه به ابعاش شاید برای استفادهی خانوادههایی که جمعیتشان زیاد است مناسب باشد. اکتیو تورر دارای پیشرانهی پرتوانی است . بی ام و روی این خودرو از یک پیشرانهی بنزینی ۴ سیلندر با حجم ۲ لیتر استفاده کرده که میتواند توان بیشینهی ۲۳۱ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتونمتر را فراهم کند. انتقال قدرت در اکتیو تورر به چرخهای جلو انجام میشود و مصرف سوخت اعلام شده برای آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در حالت ترکیبی حدود ۵.۸ لیتر است. همچنین باید اشاره کنیم که سرعت بیشینه برای این خودرو ۲۳۸ کیلومتربرساعت و زمان صفرتاصد هم ۶.۶ ثبت شده است. اکتیور تورر 225i از یک پیشرانهی اتوماتیک ۸ سرعته استفاده میکند.
این خودرو از پیشرانهای با سه سیلندر خطی برای تولید توان استفاده میکند. پیشرانهی این خودرو از نوع بنزینی با حجم ۱۵۰۰ سیسی است و میتواند توانی به مقدار بیشینهی ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور بیشینهی ۲۲۰ نیوتونمتر را تولید کند. در این خودرو که انتقال قدرتش از نوع دیفرانسیل جلو است، برای انتقال توان از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهره گرفته شده است. تیپ و آپشنهای مختلفی برای این خودرو وجود دارد و احتمالا قیمتگذاری و نحوهی ارائهی هر یک از آنها از طرف پرشیا خودرو در روزهای آتی اعلام خواهد شد.
برند ام جی را امروزه به عنوان یک برند انگلیسی میشناسیم. اما سهام این شرکت در اختیار گروه سایک است که در چین مستقر هستند. به هر حال ما در محصولات ام جی شاهد اصالت و وقاری هستیم که شاید هنوز در خودروهای چینی مشاهده نمیشود. ام جی در نمایشگاه خودروی تهران توسط شرکت ام جی پارس حضور یافته بود. آنها هرچند که محصول جدیدی را در این نمایشگاه معرفی نکردند، اما با خودروهای دیزلی و هیبریدی و همچنین یک خودروی تمام الکتریکی سعی داشتند تا از تمامی انواع محصولاتشان در این نمایشگاه نشانی داشته باشند. به هر سوی ما در ادامهی گزارش بازدیدمان از نمایشگاه، به معرفی اجمالی محصولاتی میپردازیم که ام جی در این نمایشگاه با غرفهای نسبتا بزرگ و جالب ارائه کرده بود.
سدان سایز متوسط دیزلی ام جی در این نمایشگاه در واقع تنها خودروی دیزلی نمایشگاه خوروی تهران بود. نسل اولیهی آن در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و از آن هنگام دارای بهروزرسانیهایی بوده و در مدل اخیر آن که در نمایشگاه تهران هم به نمایش گذاشته شده بود، نسبت به مدلهای قبلیاش بهبودهایی را در زمینهی فنی به دست آورده است. اگر یک اشارهی کلی به مشخصات پیشرانهی این خودرو داشته باشیم باید اشاره کنیم که ام جی ۶ دیزلی از یک موتور توربودیزل ۱.۹ لیتری بهره میبرد که میتواند توان بیشینهی ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور بیشینهی ۳۵۰ نیوتونمتر را تولید کند. زمان رسیدن از حالت ایستایی به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برای این خودرو ۸.۹ ثانیه ثبت شده است و سرعت بیشینهی آن هم به ۱۹۰ کیلومتربرساعت میرسد. این خودرو در انگلستان تقریبا با قیمت ۲۰ هزار پوند به فروش میرسد.
همانطور که گفتیم کمپانی صاحب سهام ام جی یعنی گروه سایک در سالهای اخیر قصد داشته تا توانایی خود را در تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی نیز آزمایش کند. در نمایشگاه خودروی تهران، مدل Roewe 550 با برند گروه سایک به نمایش گذاشته شده بود. این خودرو دارای پلتفرم مشترک با ام جی ۶ است. خودروی فوق از یک پیشرانهی بنزینی ۱.۵ لیتری و یک موتور الکتریکی بهره میبرد که روی هم رفته توانی به مقدار ۱۹۴ اسب بخار را فراهم میکنند. شارژ کامل باتری این خودروی هیبرید پلاگینی تقریبا زمانی به مقدار ۶ تا ۸ ساعت به طول میانجامد و بیشینه مسافت طی شده در حالت الکتریکی بر پایهی ادعای شرکت سازنده حدود ۵۷ کیلومتر است.
شتاب 0 تا 100 کیلومتر این خودرو 14.6 ثانیه و سرعت نهایی آن 120 کیلومتر بر ساعت است که در کنار ابعاد این خودرو ، برای فضاهای شهری کارامد به نظر میرسد؛ همچنین مسافت بیشینهی این خودرو با یک مرتبه شارژ 180 کیلومتر اعلام شده است. این خودرو نخستین مدل یک خودروی تمام برقی است که گروه سایک طراحی کرده و تحت برندهای Roewe و MG عرضه شده است. همانطور که گفتیم شرکت سایک چین مالکیت برند انگلیسی MG را در اختیار دارد. شرکت ام جی پارس در ایران، مسئولیت تولید و نمایندگی محصولات ام جی را در اختیار دارد و در این نمایشگاه نیز همهی محصولات سایک اعم از ام جی توسط این شرکت آورده شده بودند.
این کراساوور پیشتر توسط ام جی پارس معرفی شده است و از سال آینده وارد بازار میشود. RX5 دارای پیشرانهای با توان ۲۳۰ اسب بخار و گشتاور بیشینهی ۳۵۰ نیوتونمتر است و این خروجی را از یک پیشرانهی دولیتری به دست میآورد. همانطور که مشخص است عملکرد فنی آن در یک نگاه جالب به نظر میرسد و باید منتظر بازخوردهای خریداران دربارهی آن باشیم. این خودرو هرچند که در برخی محلها با نام تجاری گروه سایک عرضه میشود، اما در ایران با برند ام جی به بازار میآید.
غرفهی ام جی همچنین دو خودروی قدیمی از ساختههای کمپانی مورتن گاراژ به نامهای 4065 و MVS 584 را به نمایش در آورده بود.
در بخش انتهایی سالن یک محیط متفاوت و غرفهای با تم دیوارههای مشکی خودنمایی میکرد. این غرفه متعلق به محصولات برند DS بود و توسط شرکت آرین موتور که پیشتر نیز اشاره کردیم به نمایشگاه شهر آفتاب آورده شده بود. تسهیلات ویژهای برای فروش محصولات دیاس در نمایشگاه در نظر گرفته شده بود. از میان سه محصول ارایه شدهی دیاس با نامهای DS 3 و DS 5LS و DS 6، خودروی دوم توجه بیشتری را به خود جلب کرده بود. ما پیشتر در گزارشی مفصل به بررسی دیاس ۵ پرداختهایم و از تکرار توضیحات مربوط به آن پرهیز میکنیم.
دیاس ۳ کوچکترین عضو از خانواده خودروهای دیاس به شمار میرود. این خودروی ۴ سرنشینه با دو در و ظاهر جالبی که دارد میتواند به عنوان یک هاچبک کوچک و جمعوجور مورد استفاده قرار گیرد. پیشرانهی به کار رفته روی دیاس ۳ از نوع بنزینی با حجم ۱.۲ لیتری و توان خروجی ۱۱۰ اسب بخار است. سیستم گیربگس خودرو نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است. از امکانات ایمنی و رفاهی قابل توجه روی خودرو میتوانیم به سیستم پایش و هشدار نقطه کور و سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک اشاره کنیم. این خودرو هماکنون با قیمت ۱۳۶ میلیون تومان برای فروش در دسترس است. طبیعتا بسته به آپشنها و نوع سفارش آنها قیمت تمام شدهی خودرو نیز متفاوت خواهد بود.
این مدل نسبت به دیاس ۳ دارای توان و عملکرد بهتری است. البته قیمت آن هم گرانتر است. کراساوور لوکس فرانسوی که با قیمت تقریبی ۲۴۰ میلیون تومان در ایران به فروش میرسد از یک پیشرانه با توان ۱۶۵ اسب بخار به همراه یک گیربکس ۶ سرعتهی اتوماتیک میتواند عملکرد قابل قبولی را برای این خودروی ۱۵۵۰ کیلوگرمی ارائه دهد. گفتنی است که هر دو مدل بررسی شده در این بخش با گارانتی ۵ سال از طرف شرکت واردکننده عرضه میشوند.
برند ولوو در این نمایشگاه تنها به ارائهی یک خودرو اکتفا کرده بود. شاسیبلند پرطرفدار و دارای عملکرد بسیار بالای ولوو که بر از آن به عنوان بهترین شاسیبلند دنیا یاد میکنند در نمایشگاه خودروی تهران حاضر بود. ولوو XC90 که به قیمت تقریبی ۶۸۰ میلیون تومان به فروش میرسد از یک پیشرانهی ۴ سیلندر بنزینی با توان بیشینهی ۳۱۶ اسب بخار و گشتاور بیشینهی ۴۰۰ نیوتونمتر بهره برده است. سیستم گیربکس XC90 از نوع ۸ سرعته اتوماتیک بوده و میتواند سرعت این خودرو را در ۶.۹ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند. جرم خودرو ۲۰۲۵ کیوگرم است و مصرف سوخت گزارش شده برای آن در حالت شهری حدود ۱۰.۵ لیتر است. این خودرو یکی از مجهزترین خودروهای دنیاست و اگر بخواهیم به امکانات ایمنی و رفاهی آن اشاره کنیم باید یک لیست بسیار طولانی تهیه کنیم. استاندارد آلایندگی XC90 یورو ۶ بوده و امتیاز گرفته شده از Euroncap هم برابر با پنج ستاره است.
شرکت ایلیا موتور دو مدل از خودروهای اسپرت لوتوس را به این نمایشگاه آورده بود. Elise 220 Cup و Elise S دو مدل از الیزه هستند که از نظر فنی با هم مشابهند، اما خودروی اول از عملکرد آیرودینامیکی بهتر و چابکتری برخوردار است. پیشرانهی به کار رفته روی لوتوس از نوع ۴ سیلندر با توان بیشینهی ۲۱۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۵۰ نیوتونمتر است. گریبکس این خودروها از نوع دستی ۶ سرعته بوده و زمان رسیدن از حالت ایستایی به سرعت صد کیلومتربرساعت برای آن ۴.۲ ثانیه است. قیمتهای دو مدل الیزه اس و الیزه کاپ به ترتیب حدود ۳۹۰ و ۴۸۰ میلیون تومان اعلام شده است.
نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش