در رده خودرو های سگمنتC یا سدان کامپکت سال هاست که رقابت گرم و حساسی در بازارهای جهانی وجود دارد. در این نوشتار به بررسی و مقایسه دو سدان شناختهشده و هموطن از این گروه میپردازیم که در کشورمان نیز از محبوبیت و مقبولیت بسیار زیادی در میان علاقهمندان و خریداران برخوردارند. هرچند به لطف شرایط خاص! بازار خودروی کشورمان، امکان خریداری جدیدترین مدلهای تولیدی از این دو خودرو وجود ندارد و درنهایت مصرفکننده ایرانی، ناچار به انتخاب مدلهای قدیمیتر این دو اتومبیل محبوب هستند. البته اختلاف سن آخرین مدلهای موجود این دو رقیب در ایران، پارادوکسی عجیب را در رنج قیمت خودروهای 120 تا 160 میلیون تومانی در بازار ایجاد کردهاست. در ادامه با آکادمی اتکس همراه باشید تا بیشتر با این دو رقیب ژاپنی آشنا شده و به تفضیل آنها بپردازیم.
معرفی اولیه
در این مقایسه، از سویی کرولای پرسابقه قرار دارد که پیشینه ساخت آن به حدود سال 1966 میلادی باز میگردد. این خودرو که از ابتدا تا کنون در یازده نسل معرفی و روانه بازار شده، به حدی در دنیا محبوب و شناختهشده بوده که از آن به عنوان یکی از نمادهای کمپانی تویوتا یاد میشود و در مقاطعی، موفق به دریافت عنوان پرفروش ترین خودروی دنیا نیز شدهاست. نسل آخر این خودرو که سال 2013 معرفی شده یکی از خودرو های مورد بحث ما در این مقاله است که آخرین مدلهای وارد شده آن به کشورمان، از سری مدلهای سال 2016 (قبل از فیسلیفت کنونی) هستند و ظاهرا تا به این لحظه، برنامهای برای واردات جدیدترین مدل فیسلیفت شده آن وجود ندارد. در سویی دیگر مزدا 3 به عنوان یکی از موفقترین ساختههای کمپانی مزدا تا کنون قرار دارد که با ورود نسل اول آن به بازار جهانی در سال 2004، رقابت در رده خودرو های سگمنتC گرم تر و سنگینتر شده است. این خودرو با ذات اسپرت خود یکی از مدعیترین خودروهای این گروه بوده و از آن به عنوان وزنهای برای مقایسه خودروهای کامپکت اسپرت نیز یاد میشود. در ایران برنامه مونتاژ این خودرو از سوی گروه بهمن در سال 1386 آغاز شده و همچنین نسل دوم مزدا 3 نیز از سال 1389 تا به امروز در کشورمان مونتاژ شده و جدید ترین مدل های مونتاژی سال 1396 در واقع مدل سال 2013 میلادی هستند. البته با توجه به محبوبیت و پتانسیل این خودرو در بازار، متاسفانه برنامهای برای مونتاژ نسل سوم آن وجود ندارد و خلاء وجود جدیدترین مدل مزدا 3 به خوبی در کشورمان احساس میشود.
عملکرد فنی
در بخش فنی، تویوتا کرولا های وارد شده به کشورمان از دو موتور چهار سیلندر 1.8 و 2.0 لیتری بهره میبرند که موتور مورد بررسی دراین نوشتار، با توجه به تیپ مدل فول خودرو ( GLI ) و قرابت با رقیب خود مزدا 3، نمونه 2.0 لیتری آن است. این پیشرانه 16 سوپاپه با حجم دقیق 1987 سیسی و بهره بردن از سیستم زمانبندی متغیر حرکت سوپاپها و استاندارد آلایندگی یورو5، قادر به تولید بیشنه قدرت 143 اسببخار در دور 6200 و تولید بیشینه گشتاور 187 نیوتونمتر در دور 3600 است. همچنین گیربکسهای قابل سفارش برای آن از دو نوع 4 سرعته اتوماتیک ساده (مجهز به قابلیت دنده سنگین L ) و گیربکس 7 سرعته اتوماتیک CVT با قابلیت تیپترونیک میباشند که کرولا در مدلهای با گیربکس CVT مجهز به دکمه SPORT و در مدلهایی که از گیربکس 4 سرعته اتوماتیک بهره میبرند مجهز به قابلیت ECO ( به صورت نرمافزاری ) هستند. کیفیت سواری کرولا با توجه سیستم تعلیق مستقل مکفرسون جلو و سیستم تعلیق پیچشی یکپارچه عقب و وزن خاصل 1295 کیلوگرمی، نسبتا نرم و مطلوب بوده و تعادل مناسبی هم دارد. میانگین مصرف سوخت کرولا به صورت سیکل ترکیبی در صد کیلومتر 7.4 لیتر است. اما در مزدا 3 شاهد استفاده از پیشرانهای چهارسیلندر 16 سوپاپه، با حجم دقیق 1999 سیسی و استاندارد آلایندگی یورو4 هستیم که قادر به تولید ماکسیموم قدرت 147 اسببخار در دور 6500 و تولید ماکسیموم گشتاور 187 نیوتون متر در دور 4000 است. این پیشرانه از یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک مجهز به قابلیت تیپترونیک و پدالهای تعویض دنده پشت فرمان استفاده میکند و به صورت ترکیبی در صد کیلومتر، میانگین 7.6 لیتر بنزین میسوازند. اما سواری مزدا 3 با توجه به ذات اسپرت خود و همچنین سیستم تعلیق مکفرسون جلو و سیستم تعلیق چندبازویی عقب و همچنین وزن 1260 کیلوگرمی نسبت به کرولا، خشکتر و اسپرت بوده با داشتن تعادلی خوب بیشتر مناسب ذائقه افراد جوان و علاقهمند به هیجان است.
طراحی و امکانات
در بخش طراحی، تویوتا کرولا در مقایسه با نسل پیشین خود تغییراتی بنیادین و پیشرفتی قابل ملاحضه را داشتهاست. طراحی نمای بیرون خودرو در اولین نگاه، به خوبی نظر بیننده را به خود جلب میکند. در نمای جلو، استفاده از زوایا و خطوط تیز به همراه چراغهایی کشیده و جلوپنجرهای یکپارچه با آن به کرولا چهرهای نسبتا خشن و البته زیبا بخشیدهاست. در نمای جانبی خطوط پیکره خودرو به زیبایی امتداد یافته و نمایی نسبتا عضلانی به کرولا دادهاست. نمای عقب کرولا را میتوان با توجه به گرافیک چراغهای عقب و چیدمان ادوات و حجم آنها نسبتا ساده ارزیابی کرد. در کل طراحی نمای بیرونی کرولا شیک، زیبا و مورد پسند اکثریت افراد است و همچنین کیفیت رنگ کرولا در مقایسه با مزدا 3 بهتر میباشد. طراحی فضای داخل اتاق نیز به نسبت نسل قبل، دستخوش تغییراتی شگرف شده اما ادوات به درستی در جای خود قرار گرفتهاند. با این حال با نگاهی به طراحی فرمان و مجموعه ادوات داخل اتاق و چینش آنها، همچنان میتوان نشانههایی از سادگی را در این خودرو دریافت نمود. همچنین فضای داخلی برای سرنشینان جلو و عقب مناسب بوده و مشکلی برای نشستن آنها وجود ندارد. احتمالا کرولا در قسمت امکانات ایمنی و رفاهی برای مشتریان کشورمان کمی گیج کننده و مبهم به نظر میرسد و در نظر اکثریت افراد این تفکر ایجاد میشود که خودروهای ژاپنی در مقایسه با خودروهای کره ای امکانات کمتری دارند. در پاسخ به این مورد باید گفت که امکانات نصب شده بر روی کرولا و البته محل قرارگیری تعدادی از آپشن ها و ادوات، به طور مستقیم بستگی به سفارش کشور فروش خودرو (عمان، ترکیه و...) و واردکنندگان رسمی و غیر رسمی آن به ایران دارد. به طوری که تعداد آپشن های نصب شده بر روی خودروهای سفارش عمان در مقایسه با خودروهای سفارش ترکیه یا بعضی کشورهای اروپایی با هم متفاوت است. اما به طور کل و میانگین، امکانات ایمنی و رفاهی کرولا در تیپ GLI بدین شرح است : ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ ( دیسکهای جلو خنکشونده) به همراه سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و سیستم ترمز کمکی BAS، 2 ایربگ، سیستم ضد قفل ایموبلایزر، سیستم ورود و استارت بدون کلید خودرو، فرمان برقی با قابلیت تنظیم، سنسورهای پارک جلو و عقب، چراغهای جلو زنون به همراه تنظیم اتوماتیک ارتفاع، دیلایت، سانروف، آینههای جانبی گرمکندار، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی به همراه 6 بلندگو و پشتیبانی از بلوتوث، آینه داخلی با امکان تنظیم نور متناسب با شب و روز، روکش چرم فرمان و تنظیم دستی صندلیهای جلو به همراه روکش پارچهای.
مزدا 3 نیز همانند کرولا در نسل دوم خود تغییرات بسیاری را در طراحی تجربه کردهاست اما به طور خلاصه، نسل دوم مزدا 3 را میتوان خودرویی توام با خطوط نرم و منحنی و حجمهای اضافه در طراحی نمای ظاهری دانست. خطوط منحنی به همراه چراغهای جلوی کشیده و ورودیهای هوای بزرگ، چهرهای ساده و اسپرت اما قدیمی را در مقایسه با کرولا به مزدا 3 بخشیدهاست. در نمای جانبی امتداد خطوط روان از مزدا 3 خودرویی پر حجم ساختهاست و نکته منفی در این بخش، استفاده از رینگهای سایز 16 بوده که برای این خودرو کمی کوچک به نظر میرسند. طراحی نمای عقب و نوع چیدمان اجزا به خوبی یادآور نسل اول مزدا 3 بوده اما در نسل دوم میتوان طراحی آن را تکامل یافتهتر دانست. طراحی و گرافیک چراغهای LED عقب بسیار زیبا بوده اما چراغ سوم ترمز در این بهش کوچک به نظر میرسد. با ورود به داخل خودرو میتوان ادامه استفاده از حجمهای اضافه و تغییرات بنیادین را در طراحی داشبورد و سایر ادوات به خوبی مشاهدهنمود. با یک نگاه به مجموعه نشاندهنده ها و شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان به خوبی متوجه میشویم که طراحی داخلی این خودرو نیز، به خوبی ذات اسپرت آن را یادآوری میکند. با این حال فضای داخلی به خصوص برای سرنشینان عقب در مقایسه با کرولا کمتر است. اما در بخش امکانات ایمنی و رفاهی میتوان نمره مناسبتری را به مزدا 3 عطا کرد. در بررسی امکانات ایمنی و رفاهی تیپ FL مزدا 3 به مواردی همچون : ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ ( دیسکهای عقب خنکشونده ) سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و سیستم ترمز کمکی BA، سیستم کنترل لغزش TRC، 6 ایربگ، سیستم ضد قفل ایموبلایزر، سیستم ورود و استارت بدون کلید، فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم، سنسور نور، چراغهای جلو زنون با قابلیت چرخش هماهنگ با فرمان و تنظیم خودکار زاویه، چراغ شور، سنسور باران، پاور ویندوز شیشه راننده، سانروف، کروزکنترل، پشت سریهای جلو با قابلیت عکسالعمل در برابر ضربه، آینههای جانبی گرمکندار، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، سیستم صوتی به همراه 6 بلندگو و خروجی AUX، گرمکن صندلیهای جلو با قابلیت تنظیم در 5 حالت، کامپیوتر سفری، پدالهای تعویض دنده پشت فرمان و روکش چرمی دسته دنده و صندلیها به همراه تنظیم برقی صندلی راننده اشاره کرد که از این حیث، مزدا 3 بر کرولا برتری دارد.
قیمت ها
در آشفته بازار فروش خودروی کشورمان، قیمت تویوتا کرولا با توجه به مواردی همچون عدم ترخیص و واردات مدلهای جدید و کمتر شدن تعداد نمونههای صفر کیلومتر، در حدود 160 میلیون تومان بوده که این رقم، برای این خودروی سگمنتC که در اکثر کشورهای دنیا به عنوان یک خودروی اقتصادی و قابل دستیابی برای عموم مردم تلقی میشود بسیار بالا و غیر منطقی است. هر چند وضعیت مزدا 3 نیز در این میان چندان مناسب نبوده اما این خودرو با اختلاف چهل میلیون کمتر با رقمی حدود 120 میلیون تومان در بازار به فروش میرسد. با این حال، در طول سالها تقریبا عادت کردهایم که چنین مواردی و چنین قیمت هایی برای اینگونه خودرو های اقتصادی، بر خلاف اکثر کشورهای دنیا در ایران بسیار عادی است!
ارزیابی کلی
تویوتا کرولا و مزدا 3، هر دو خودروهایی خوشنام و با کیفیت هستند و محبوبیت جهانی آنها، مهر تاییدی بر این موضوع است. خودروهای تویوتا در طول سالها به کیفیت و دوام و ماندگاری شهره شدهاند و دوام و کیفیت ساختههای مزدا نیز اثبات شدهاست. در اینجا، ذکر این نکته لازم به نظر میرسد که مزدا 3 مونتاژ ایران، سالها جز کیفیترین خودروهای بازار کشورمان بوده و بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان بازرسی و کنترل کیفیت کشور، مزدا 3 گروه بهمن با داشتن 4 ستاره، با کیفیتترین خودروی مونتاژ شده در ایران در رنج قیمت بالای صد میلیون تومان است. در اینجا انتخاب این دو خودرو به طور مستقیم به سطح انتظارات و خواستههای شما بازمیگردد. از یک سو کرولای جدیدتر و کمیابتر در بازار با آپشنهای کمتر نسبت به مزدا 3 و از سویی دیگر مزدا 3 قدیمیتر اما با قابلیتهای دینامیکی بالاتر و امکانات بیشتر قراردارند. اما در اینجا پیشنهاد میشود که اگر یک خودروی بسیار خوشنام و با کیفیت برای نگهداری در طول سالهای متمادی میخواهید و آپشنهای کمتر برای شما در اولویت بعدی اهمیت قرار دارد کرولا را انتخاب کنید. اما اگر سن کمتری دارید و طالب یک خودروی اسپرت و با قابلیتهای دینامیکی بیشتر هستید و تعداد آپشنها هم برای شما اهمیت قابل توجهی دارد، بیشک مزدا 3 برای شما انتخاب مناسبتری است.
مشخصات | تویوتا کرولا GLI | مزدا 3 FL |
---|---|---|
تعداد سیلندر | 4 | 4 |
حجم موتور (لیتر) | 2.0 | 2.0 |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
حداکثر قدرت ( اسب بخار ) | 143 | 147 |
حداکثر گشتاور ( نیوتون متر ) | 187 | 187 |
نوع گیربکس | 4 سرعته اتوماتیک/ 7سرعته اتوماتیک CVT | 5 سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 9.7/10.5 | 9.5 |
حداکثر سرعت ( کیلومتر در ساعت ) | 195 | 195 |
میانگین مصرف سوخت ترکیبی ( لیتر ) | 7.4 | 7.6 |
ظرفیت باک ( لیتر ) | 55 | 55 |
حدود قیمت ( میلیون تومان ) | 160 | 120 |