یک پلاس دیگر از ایران‌خودرو، این بار تندر پلاس

دسته بندی :  بررسی
یک پلاس دیگر از ایران‌خودرو، این بار تندر پلاس

در بهمن سال ۹۵ ایران خودرو از فیس‌لیفت جدید تندر با نام تندر ۹۰ پلاس رونمایی کرد. در حالی که تولید نسل اول L 90 در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت و و نسل دوم جایگزین آن شد و حتی به تازگی فیس‌لیفت آن نیز در از سوی رنو عرضه شده است، با این حال خودروساز وطنی تصمیم گرفته که به تولید نسل اول آن ادامه دهد. پیش از این پارس‌خودرو به دلیل استقبال نه چندان زیاد خریداران از ظاهر تندر ۹۰، اقدام به فیس لیفت آن کرد، یعنی در واقع چراغ‌های عقب و قسمت‌هایی از بخش عقب آن را تغییر داد ولی به نمای جانبی و جلویی خودرو دست نزد و آن را با نام پارس تندر روانه‌ی بازار کرد. اما فیس لیفت جدید تندر در داخل ایران طراحی نشده است بلکه شرکت رنو/داچیا این خودرو را در سال ۲۰۰۹ فیس‌لیفت کرد و حالا ۷ سال بعد، ایران‌خودرو از آن را در نمایشگاه اصفهان رونمایی کرد. در این نوشته سعی داریم تا به بررسی تندر ۹۰ پلاس بپردازیم و تفاوت‌های آن با تندر ۹۰ معمولی را برشماریم، پس در ادامه با اُتکس همراه باشید.


تغییرات بدنه‌

تندر ۹۰ خودروی است که عملکرد فنی آن نسبت به محصولات کم‌کیفیت داخلی دیگر، رضایت نسبی خریداران را در ایران و حتی در سطح بین‌المللی جلب کرده است. اما شرکت سازنده تصمیم گرفت بدنه‌ی خودرو را بازطراحی کند و ظاهر آن را دل‌نشین‌تر کند. در یک نگاه کلی به تندر ۹۰ پلاس می‌توان متوجه زیبایی بیشتر آن نسبت به تندر معمولی و تندر پارس شد. لوگان فیس‌لیفت یا همان تندر پلاس در قسمت جلو و همچنین در قسمت عقب بروز‌رسانی‌های مثبتی داشته است.

در قسمت جلوی خودرو می‌توان به طراحی جدید جلوپنجره و سپر و همرنگ شدن آن با بدنه اشاره کرد. تغییر شکل ورودی هوا و یکپارچه شدن آن نقش بسزایی در تیز شدن نمای جلوی تندر پلاس دارد، اما باید به طراحی جدید چراغ جلو و محل مه شکن نیز اشاره کرد که به زیبایی خودرو افزوده است. نوار کرومی بالای جلو پنجره نیز ظاهر شیک‌تری را پدید آورده است.

در نمای جانبی شاهد تغییرات کمی هستیم. این تغییرات تنها به همرنگ‌ شدن زه روی درب‌ها و دستگیره‌ها با بدنه‌ی خودرو محدود شده است. البته آیینه‌های جانبی نیز کمی بزرگ شده‌اند و دوباره، رنگ آنها با بدنه یکی شده است.


نمای جلو تندر 90
نمای جلو تندر 90 پلاس
نمای کنار تندر 90
نمای کنار تندر 90 پلاس
نمای پشت تندر 90
نمای پشت تندر 90 پلاس



اما در مورد زیبایی نمای عقب تندر پلاس می‌توان قاطع‌تر صحبت کرد، چرا که طراحی جدید درب صندوق عقب و برجستگی بالای آن به همراه نوار کرومی پایینی باعث جذابیت بیشتر این قسمت شده است. چراغ‌های عقب نیز تغییر کرده است و آن حس خشکی و سادگی را کم‌تر القا می‌کند. سپر عقب نیز دچار تغییرات جزئی شده است به این ترتیب که دو شب‌رنگ به آن اضافه شده است و همرنگ با بدنه‌ی خودر شده است. طراحی جدید محل قرارگیری پلاک عقب، ظاهر مدرن‌تری به بخش عقب تندر پلاس بخشیده است.

اما در همین قسمت خودرو می‌توان نشانه‌ای از طراحی ایرانی را مشاهده کرد. در حالی که در نمونه‌ی فیس‌لیفت اصلی لوگان خبری از آن نیست، اما در تندر پلاس شاهد قرار گیری یک پروژکتور در قسمت پایین سپر عقب و در کنار اگزوز هستیم. این پروژکتور حتی در وسط سپر نیز قرار نگرفته است و تقارن نمای عقب را به هم ریخته است.


به روز رسانی‌هایی بخش کابین

همانند طراحی بدنه، کابین تندر پارس نیز نسبت به نسخه‌ی قبلی بهبود یافته است و هیجان بیشتری را به سرنشینان منتقل می‌کند. مهمترین تغییر داشبورد به بخش میانی آن برمی‌گردد که از طراحی کسل کننده‌ی پیشین فاصله گرفته است و کنترل‌های مربوط به سیستم کنترل هوای کابین مدرن‌تر شده است. رنگ حاشیه‌ی دریچه‌های هوا هم با رنگ بخش میانی داشبورد یکی شده است.در مرکز فرمان خودرو نیز لوگوی رنو به صورت کروم نقش بسته است. روکش‌ صندلی‌ها و طرح رودری‌ها نیز دچار تغییر و تحول مثبت شده‌اند. همانند ساندرو یک کنترلر در پشت فرمان وجود دارد که با آن می‌توان سیستم صوتی را کنترل کرد. همچنین رادیوی خودرو مجهز به بلوتوث شده است. در کل، کابین تندر پلاس شباهت زیادی به ساندرو دارد. همین تغییرات اندک اما موزون باعث جذاب شدن بیشتر کابین تندر پلاس شده است، از این رو می‌توان گفت که کیفیت کابین و ادوات به کار رفته در آن برای یک خودروی اقتصادی در سطح بین‌المللی، و نه در ایران، مناسب است.


نمای داخل تندر 90
نمای داخل تندر 90 پلاس


فرمان تندر 90
فرمان تندر 90 پلاس
امکانات تندر 90
امکانات تندر 90 پلاس






صندلی تندر 90
صندلی تندر 90 پلاس





پیشرانه‌ی خودرو، بدون تغییر

در تندر پلاس نیز از پیشرانه‌ی استفاده شده در نسخه‌های پیشین، یعنی موتور K4M استفاده شده است. این موتور می‌تواند حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن‌متر تولید کند. گیربکس ارائه شده برای این خودرو از نوع اتوماتیک ۴ سرعته است و شاید در آینده گیربکس دستی نیز برای تندر پلاس عرضه شود. مصرف سوخت تندر اتوماتیک از سوی ایران‌خودرو ۸.۳ لیتر به ازای صد کیلومتر به صورت ترکیبی اعلام شده است.


جمع‌بندی

در کل، ساخت و عرضه‌ی تندر پلاس یک قدم رو به جلو تلقی می‌شود، چرا که نمای بیرونی خودرو بهتر شده است و نمای داخلی آن هم شاهد به روز‌رسانی‌های مثبتی بوده است. البته پیش‌بینی می‌شود که قیمت آن نسبت به تندر ۹۰ چند میلیون تومان بیشتر بوده و قیمتی در حدود ساندرو اتوماتیک داشته باشد. با این حال انتظار می‌رود مشتریان به دلیل طراحی مدرن‌تر و کیفیت بالای ساخت تندر پلاس، استقبال خوبی از آن به عمل آوردند.


نمای جلو تندر 90 و تندر 90 پلاس
نمای پشت تندر 90 و تندر 90 پلاس



در پایان جدول مربوط به مشخصات فنی تندر پلاس آورده شده است.








نوع موتور
K4M
حجم موتور (cc)
1600
حداکثر توان موتور(hp)
105@5750rpm
حداکثر گشتاور(Nm)
140@3750rpm
تعداد سیلندر/سوپاپ
16/4
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
11.2
سیستنم انتقال قدرت
4سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیومتر)
8.3
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)
50
وزن خالص (کیلوگرم)
1115



شرایط پیش فروش تندر 90 پلاس اتوماتیک ( بروز رسانی 30 خرداد 1396)


ساعاتی قبل ایران خودرو شرایط پیش فروش تندر 90 پلاس اتوماتیک را اعلام کرد.




آگهی های مرتبط

(تومان)420,000,000

186,000 کیلومتر

موتور سالم و سرحاله مصرفی‌ها تعویض شده گلگیرهای عقب و گلگیر جلو سمت راننده صافکاری بدون رنگ شده درب عقب سمت شاگرد تعویض شده شاسی‌ها سالم و پلمپه روکش صندلی چرم و مانیتور اندروید و باند و دزدگیر داره بیمه شخص ثالث تا ١٢/٢٢ مهلت داره ساکن فاز ٨ شهر جدید پردیس هستم لطفا فقط مصرف کننده تماس بگیره بخاطر بدهی دارم میفروشم 

1403/7/2تهران
(تومان)370,000,000

143,000 کیلومتر

باسلام ال نود 87 فوری فروشی از لحاظ فنی موتور سالم بدون هیچ گونه ایرادی فقط خط خش جزئی دارد و گل گیرهای جلو عوض شده از لحاظ فنی سالم لاستیک ها ایراد ندارد قیمت 370 میلیون گذاشتم تخفیف پا معامله هم دارد مشتری واقعی بیاد جلو 

1403/5/14تهران
(تومان)420,000,000

134,000 کیلومتر

فروش رنو ال ۹۰ پارس خودرو مدل آخر اسفند ۱۳۹۱ رنگ نقره‌ای، گیربکس دنده‌ای، بنزینی سند دست اول، فنی سالم، دیسک و صفحه و‌تسمه تایم تازه تعویض شد بیمه تا برج ۱۲ سرویس‌های مورد نیاز ماشین انجام شده، تمیز و استثنایی، مصرف کم سوخت گاگیر سمت راننده یه کف دست رنگ داره دارای مانیتور بزرگ دارای دوربین عقب و سنسور پارک و صندوق پران امکان معاوضه با هایما s5 با پرداخت ما به التفاوت ماشین در شهر قم می باشد ساعات تماس و بازدید: ۹ الی ۱۷ 

1402/10/22قم
(تومان)415,000,000

150,000 کیلومتر

ال 90 مدل 91 کارکرد 150 خودرو کاملا سالم و فوق العاده لاستیک ها پهن گران قیمت تمامی نو و تازه تعویض شده سند دسته اول ماشین بدون آفتاب سوختگی ماشین کناری بوده و فقط داخل شهر استفاده‌ شده عالی برای مصرف کننده تمامی سرویس ها انجام شده به مبلغ 20 میلیون و بدون هیچ خرابی و هزینه ای اضافه دزدگیر دودی ماشین فوق العاده تمیز و بی صدا 

1402/10/4تهران
(تومان)305,000,000

176,000 کیلومتر

فنی سالم رنگ شدگی تخفیف دارد 

1402/9/8تهران
(تومان)290,000,000

220,000 کیلومتر

الE190 مدل 89تمام‌رنگ بیمه تااسفند لاستیک 70درصد کره ای205,15 فنی عالی درحد جلو و عقب پلمپ سقف فابریک رنگ ماشین خیلی تمیزیه قیمت300تومن لطفا خریدار واقعی تماس بگیرد به وقت هم ارزش بدیم برای کنجکاوی تماس نگیرید محل بازدید خوی 09933632370‌ 

1402/8/7آذربایجان غربی

پستهای مرتبط

طبق ادعای Eurp NCAP تا کنون بیش از 78000 نفر به خاطر آزمون‌های سخت ایمنی آن‌ها که از سال 1997 شروع شده‌است نجات پیدا کرده است. بیش از 630 رتبه‌بندی با حدود 1800 آزمون برخورد خودرو و با هزینه‌ای بیش از 160 میلیون یورو منتشر شده‌اند.

در سال 2016 با حجم عظیمی از خودروهای لوکس مواجه هستیم که خریداران این دسته از خودروها را بر سر دو راهی های زیادی قرار میدهد.

نظرات