اُتکس

نظرات (13)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۳/۳۰

یک پلاس دیگر از ایران‌خودرو، این بار تندر پلاس

یک پلاس دیگر از ایران‌خودرو، این بار تندر پلاس

در بهمن سال ۹۵ ایران خودرو از فیس‌لیفت جدید تندر با نام تندر ۹۰ پلاس رونمایی کرد. در حالی که تولید نسل اول L 90 در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت و و نسل دوم جایگزین آن شد و حتی به تازگی فیس‌لیفت آن نیز در از سوی رنو عرضه شده است، با این حال خودروساز وطنی تصمیم گرفته که به تولید نسل اول آن ادامه دهد. پیش از این پارس‌خودرو به دلیل استقبال نه چندان زیاد خریداران از ظاهر تندر ۹۰، اقدام به فیس لیفت آن کرد، یعنی در واقع چراغ‌های عقب و قسمت‌هایی از بخش عقب آن را تغییر داد ولی به نمای جانبی و جلویی خودرو دست نزد و آن را با نام پارس تندر روانه‌ی بازار کرد. اما فیس لیفت جدید تندر در داخل ایران طراحی نشده است بلکه شرکت رنو/داچیا این خودرو را در سال ۲۰۰۹ فیس‌لیفت کرد و حالا ۷ سال بعد، ایران‌خودرو از آن را در نمایشگاه اصفهان رونمایی کرد. در این نوشته سعی داریم تا به بررسی تندر ۹۰ پلاس بپردازیم و تفاوت‌های آن با تندر ۹۰ معمولی را برشماریم، پس در ادامه با اُتکس همراه باشید.


تغییرات بدنه‌

تندر ۹۰ خودروی است که عملکرد فنی آن نسبت به محصولات کم‌کیفیت داخلی دیگر، رضایت نسبی خریداران را در ایران و حتی در سطح بین‌المللی جلب کرده است. اما شرکت سازنده تصمیم گرفت بدنه‌ی خودرو را بازطراحی کند و ظاهر آن را دل‌نشین‌تر کند. در یک نگاه کلی به تندر ۹۰ پلاس می‌توان متوجه زیبایی بیشتر آن نسبت به تندر معمولی و تندر پارس شد. لوگان فیس‌لیفت یا همان تندر پلاس در قسمت جلو و همچنین در قسمت عقب بروز‌رسانی‌های مثبتی داشته است.

در قسمت جلوی خودرو می‌توان به طراحی جدید جلوپنجره و سپر و همرنگ شدن آن با بدنه اشاره کرد. تغییر شکل ورودی هوا و یکپارچه شدن آن نقش بسزایی در تیز شدن نمای جلوی تندر پلاس دارد، اما باید به طراحی جدید چراغ جلو و محل مه شکن نیز اشاره کرد که به زیبایی خودرو افزوده است. نوار کرومی بالای جلو پنجره نیز ظاهر شیک‌تری را پدید آورده است.

در نمای جانبی شاهد تغییرات کمی هستیم. این تغییرات تنها به همرنگ‌ شدن زه روی درب‌ها و دستگیره‌ها با بدنه‌ی خودرو محدود شده است. البته آیینه‌های جانبی نیز کمی بزرگ شده‌اند و دوباره، رنگ آنها با بدنه یکی شده است.

نمای جلو تندر 90
نمای جلو تندر 90 پلاس
نمای کنار تندر 90
نمای کنار تندر 90 پلاس
نمای پشت تندر 90
نمای پشت تندر 90 پلاس

اما در مورد زیبایی نمای عقب تندر پلاس می‌توان قاطع‌تر صحبت کرد، چرا که طراحی جدید درب صندوق عقب و برجستگی بالای آن به همراه نوار کرومی پایینی باعث جذابیت بیشتر این قسمت شده است. چراغ‌های عقب نیز تغییر کرده است و آن حس خشکی و سادگی را کم‌تر القا می‌کند. سپر عقب نیز دچار تغییرات جزئی شده است به این ترتیب که دو شب‌رنگ به آن اضافه شده است و همرنگ با بدنه‌ی خودر شده است. طراحی جدید محل قرارگیری پلاک عقب، ظاهر مدرن‌تری به بخش عقب تندر پلاس بخشیده است.

اما در همین قسمت خودرو می‌توان نشانه‌ای از طراحی ایرانی را مشاهده کرد. در حالی که در نمونه‌ی فیس‌لیفت اصلی لوگان خبری از آن نیست، اما در تندر پلاس شاهد قرار گیری یک پروژکتور در قسمت پایین سپر عقب و در کنار اگزوز هستیم. این پروژکتور حتی در وسط سپر نیز قرار نگرفته است و تقارن نمای عقب را به هم ریخته است.

به روز رسانی‌هایی بخش کابین

همانند طراحی بدنه، کابین تندر پارس نیز نسبت به نسخه‌ی قبلی بهبود یافته است و هیجان بیشتری را به سرنشینان منتقل می‌کند. مهمترین تغییر داشبورد به بخش میانی آن برمی‌گردد که از طراحی کسل کننده‌ی پیشین فاصله گرفته است و کنترل‌های مربوط به سیستم کنترل هوای کابین مدرن‌تر شده است. رنگ حاشیه‌ی دریچه‌های هوا هم با رنگ بخش میانی داشبورد یکی شده است.در مرکز فرمان خودرو نیز لوگوی رنو به صورت کروم نقش بسته است. روکش‌ صندلی‌ها و طرح رودری‌ها نیز دچار تغییر و تحول مثبت شده‌اند. همانند ساندرو یک کنترلر در پشت فرمان وجود دارد که با آن می‌توان سیستم صوتی را کنترل کرد. همچنین رادیوی خودرو مجهز به بلوتوث شده است. در کل، کابین تندر پلاس شباهت زیادی به ساندرو دارد. همین تغییرات اندک اما موزون باعث جذاب شدن بیشتر کابین تندر پلاس شده است، از این رو می‌توان گفت که کیفیت کابین و ادوات به کار رفته در آن برای یک خودروی اقتصادی در سطح بین‌المللی، و نه در ایران، مناسب است.

نمای داخل تندر 90
نمای داخل تندر 90 پلاس


فرمان تندر 90
فرمان تندر 90 پلاس
امکانات تندر 90
امکانات تندر 90 پلاس





صندلی تندر 90
صندلی تندر 90 پلاس


پیشرانه‌ی خودرو، بدون تغییر

در تندر پلاس نیز از پیشرانه‌ی استفاده شده در نسخه‌های پیشین، یعنی موتور K4M استفاده شده است. این موتور می‌تواند حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن‌متر تولید کند. گیربکس ارائه شده برای این خودرو از نوع اتوماتیک ۴ سرعته است و شاید در آینده گیربکس دستی نیز برای تندر پلاس عرضه شود. مصرف سوخت تندر اتوماتیک از سوی ایران‌خودرو ۸.۳ لیتر به ازای صد کیلومتر به صورت ترکیبی اعلام شده است.

جمع‌بندی

در کل، ساخت و عرضه‌ی تندر پلاس یک قدم رو به جلو تلقی می‌شود، چرا که نمای بیرونی خودرو بهتر شده است و نمای داخلی آن هم شاهد به روز‌رسانی‌های مثبتی بوده است. البته پیش‌بینی می‌شود که قیمت آن نسبت به تندر ۹۰ چند میلیون تومان بیشتر بوده و قیمتی در حدود ساندرو اتوماتیک داشته باشد. با این حال انتظار می‌رود مشتریان به دلیل طراحی مدرن‌تر و کیفیت بالای ساخت تندر پلاس، استقبال خوبی از آن به عمل آوردند.

نمای جلو تندر 90 و تندر 90 پلاس
نمای پشت تندر 90 و تندر 90 پلاس

در پایان جدول مربوط به مشخصات فنی تندر پلاس آورده شده است.








نوع موتور
K4M
حجم موتور (cc)
1600
حداکثر توان موتور(hp)
105@5750rpm
حداکثر گشتاور(Nm)
140@3750rpm
تعداد سیلندر/سوپاپ
16/4
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
11.2
سیستنم انتقال قدرت
4سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیومتر)
8.3
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)
50
وزن خالص (کیلوگرم)
1115

شرایط پیش فروش تندر 90 پلاس اتوماتیک ( بروز رسانی 30 خرداد 1396)

ساعاتی قبل ایران خودرو شرایط پیش فروش تندر 90 پلاس اتوماتیک را اعلام کرد.


نظرات

  • آرین

    ۱۳۹۷/۳/۱۲

    آقای محمد حسن احمدی.شما هم ایرانی هستید. پس خودتم حساب کن داداش.

  • یعقوب

    ۱۳۹۷/۲/۱

    تندر۹۰استیشنی برای معلولین تولیدکنیدهمه میخواهند

  • کرمی

    ۱۳۹۶/۱۲/۱۰

    شرکت ایران خودرو در حال خط تولید تندر پلاس دستی دارد یا نه اگه ندارد لطفا تولید کنید با تشکر

  • عری

    ۱۳۹۶/۱۰/۲۹

    اولا که همه یا اینها الکی است و طراحی این ماشین درحال 2012 توسط شرکت رنو فرانسه با نام لوگان mpi2012 صورت گرفته. من خودم تازه این ماشین رو خریدم.

  • مهدی قویدل

    ۱۳۹۶/۹/۱۷

    داداشای من این فیس لیفت رو ایران نزده داچیا رومانی زده توگوگل سرچ کنین عکساشو میبینین

  • سهند

    ۱۳۹۶/۸/۶

    خداییش تندرپلاس اتومات نسبت به ساندرو خیلی بهتره هم صدوق داره و هم اپشناش بیشتره و هم سرعتش بیشتره ساندرو۱۷۰والنوداتومات پلاس۱۷۵سرعتش است

  • علی

    ۱۳۹۶/۷/۷

    خدایش زیبا شده کیفیت فنیش هم که بیسته

  • نیما جهانشاهی

    ۱۳۹۶/۵/۷

    ایران خودرو یک شرکت بد عهد و بی مسولیت دولتی که با بازار انحصاری و قرارداد های ناعادلانه ی الحاقی با حمایت قدرت مرکزی پول مردم رو ”دزدی” می کنه.

  • وفا

    ۱۳۹۶/۴/۱۵

    کامل بود ولی ظاهرا عکسی که ردیف عقب هر دو مدل را مقایسه میکنه در مدل پلاس به جای ال نود ردیف عقب ساندرو نمایش داده شده، اگر دقت کنید شیشه عقب در مدل جدید تیغه برف پاککن داره، فکر کنم تفاوت زیادی ندارند و البته فقط صندلیها تا نمیشوند

  • محمدحسن احمدی

    ۱۳۹۶/۳/۱

    ایرانی جماعت همش غر زدن و ناشکری هست پول خرید ماشین مدل بالا نداریم هی غر هی غر

  • میلاداهری

    ۱۳۹۶/۱/۲۴

    رضا همیناشم خودتون اولین خریدارهاش هستید در صف پیش فروش ایران خودرو و سایپا و ... پس انقدر ...

  • Reza

    ۱۳۹۶/۱/۲۱

    خودروسازان عزیز وطنی بعد از بیست سی سال تلاش بی بدیل و مجاهدت فقط جای زیر سیگار و فندک و کلید فلاشر رو جابجا میکنن و یه اسم جدید مثلا ۱۱۱ 112 s ..اوج خلاقیت هم که دیدیم دیگه پراید وانت تندر وانت ۲۰۷ وانت اردی وانت "اریسان"....!!!!!!!!!

  • تیموری

    ۱۳۹۶/۱/۲۰

    خوب پارس خودرو و ایران خودرو میزنن تو کار فیس لیفته و ... البته اگر با قیمت مناسبی ارائه بدن به نظرم چیز جالبیه