خودروهای کوپه یکی از جذاب ترین و لذت بخش ترین نوع از کلاس های خودرو در دنیا هستند. این کلاس خودرو به عنوان محبوب ترین کلاس خودرو برای جوان ها نیز شناخته می شود. همانطور که می دانید خودرو ها از نظر شکل ظاهری، ابعاد، اندازه، کاربرد و ... کلاس بندی یا طبقه بندی می شوند. برخی از این کلاس ها استاندارد بوده و تمامی دنیا با این استانداردها آشنا هستند و بر اساس آنها طراحی خودرو را انجام می دهند و برخی نیز کلاس های ترکیبی هستند که همانطور که از نامشان هم پیداست از ترکیب کردن چند کلاس مختلف خودرو حاصل می شوند.
بصورت کلی خودروهای سواری یا همان ماشین های شخصی به هشت کلاس اصلی طبقه بندی می شوند که کلاس های Sedan ، Coupe ، Cabriolet یا Convertible ، Fastback ، SUV ، Hatchback ، Station و MPV در این طبقه بندی اصلی قرار می گیرند. بنابراین با توجه به تعاریف گفته شده خودروهای کوپه جزو کلاس های اصلی خودرو محسوب می شوند . به صورت خلاصه این نوع کلاس خودرو در دسته بندی خودروهای کوچک قرار می گیرد و بسیار ظاهر و طراحی جوان پسند و اسپورتی دارد، در واقع این روزها خودروهای کوپه همیشه پسوند اسپورت را در کنار خودشان دارند.
از زمانی که خودروهای کوپه ترند بازار ایران شدند، زمان زیادی میگذرد. علاقه و اشتیاق بسیاری از افراد به تصاحب یکی از این مدلها، به آغاز دهه ۹۰ خورشیدی بازمیگردد، عصری که با ورود کوپههای کرهای و آلمانی کلید خورد و در سالهای بعد بازیگران دیگری مانند ژاپنیها و انگلیسیها پا به صحنه گذاشتند.
خودروهای کوپه با اینکه بازار کمحجم و کوچکی در کشور دارند، اما گاهی میتوان با هزینه مناسب، خودرویی سریع و جذاب و خاص خرید که ضمن چشاندن طعم بینظیر رانندگی هیجانی به سرنشینان، فضایی لوکس و مناسب را در اختیار دوستداران خود قرار دهد.
نکته مهم اما درباره خرید خودروی کوپه در ایران، آن است که اکثراً خودروهای کوپه را با کانورتیبلها و کروکها اشتباه میگیرند و گاها دیده میشود که به هر سه این کلاسها کوپه میگویند. حال اینکه کوپه به کلاسی از خودروها گفته میشود که دارای بدنه دو در و مسقف هستند با فرم محدب و تخممرغی شکل.
در واقع هیچ خودروی کوپهای چهار در، با سقف تاشو یا بدون سقف نیست. بنابراین با این تعریف محدوده خودروهای کوپه در ایران کوچکتر و کمتعدادتر میشود. نکته دیگر توقف واردات خودرو از نیمه سال ۹۷ است که باعث شده دیگر خودروی صفر کیلومتر کوپه در ایران نبینیم. همین امر موجب شده تا خرید خودرو کوپه نیاز به دقت و توجه بیشتری نیز پیدا کند. بیشتر خودروهای موجود در کشور کارکرده و تصادفات کوچک و یا بزرگی داشتند در همین رابطه خرید این گونه خودروها با توجه به اینکه عده ای از افراد نیز به تقویت کردن این خودروها روی می اورند و با انجام غیر تخصصی این کار باعث آسیب رساندن به خودرو می شوند پس کارشناسی خودرو قبل از خرید یک اقدام کاملا ضروری در بخش خودروهای کوپه است. در ادامه این مقاله از اکادمی اتکس قصد داریم تا بخش های مهم کارشناسی خودروهای کوپه را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.
کارشناسی بدنه
تصادفی و یا سالم بودن بدنه خودرو یکی از دغدغه های اصلی خریداران خودروهای کوپه است . خودروهای موجود در بازار اکثرا کارکرده بوده و مسافت های نسبتا زیادی را طی کرده اند پس احتمال تصادفی بودن خودروها زیاد است و این موضوع تاثیر مستقیمی در تعیین قیمت خودرو داشته و همچنین می تواند با مشخص شدن میزان صدمه وارد شده به قسمت های اصلی خودرو، خریدار را از خرید خودرو منصرف کند زیرا آسیب های شدید وارد شده به قسمت های اصلی خودرو مانند شاسی می تواند به مرور زمان باعث اسیب های بیشتر به قسمت های دیگر خودرو شده و خودور دچار حادثه شود.
بخش هایی از بدنه خودرو مانند سقف به دلیل اهمیت بالا، نقشی اساسی را در کارشناسی قیمت خودرو بازی می کنند، آسیب دیدگی در قسمت هایی اینچنینی مانند سقف، ستون و کلاف ها کم اتفاق می افتد اما در صورت بررسی و کارشناسی و مشخص شدن وجود عیب در چنین قسمت هایی، از خرید خودروی مورد نظر خودداری کنید زیرا خودروهایی که در حوادث رانندگی واژگون می شوند درصد بالایی از این دسته را شامل می شوند و علاوه بر آسیب دیدن سقف، قسمت های دیگر بدنه نیز به احتمال خیلی زیاد آسیب های شدید تری دیده و ترمیم یا تعویض شده اند که البته این مورد در کارشناسی خودرو کاملا مشخص می شود.
شاسی خودرو، پیکره ی اصلی خودرو می باشد که سایر قسمت های خودرو بر روی آن سوار می شود. هر گونه ضربه جدی وارده بر شاسی خودرو می تواند تعادل خودرو را بر هم زند یا نشیمن گاه و محل مونتاژ قطعاتی که قرار است بر روی شاسی خودرو مونتاژ گردند را معیوب کند. همچنین برای حفظ سلامت سرنشینان باید به سلامت شاسی و بالانس بودن آن دقت کنید؛ زیرا در غیر این صورت چرخها در زاویه درست قرار نمیگیرند. از سوی دیگر عدم سلامت شاسی ممکن است به دلیل بروز یک حادثه بسیار شدید برای خودرو ایجاد شده باشد؛ به همین دلیل بهتر است هنگام خرید خودرو کارکرده، شاسی خودرو به دقت بررسی شود.
ستونها و همچنین رکاب خودرو از جمله موارد بسیار مهم و حیاتی در امر کارشناسی خودرو بوده و پی بردن به وضعیت آنها نیز نسبتا سادهتر از سایر نقاط مهم میباشد. این نقاط به علت صافکاری و بازسازی دشوار خود معمولا به راحتی اثر ترمیم را نشان داده و همچنین فرآیند رنگ شدگی آنها نیز در بعضی موارد با وسواس کم تری انجام میگیرد. سلامت ستونها و رکاب در وضعیت کلی یک خودرو بسیار مهم بوده زیر هر گونه صدمه و آسیبدیدگی، علاوه بر کمکردن امنیت، بر روی کیفیت سواری، سر و صدای داخل اتاق و همچنین درزبندی و مونتاژ سایر قسمتها اثر مستقیم میگذارد.
سپر خودروها یکی از آسیبپذیرترین قطعات بدنه اتومبیلها است. سپر خودروها از جمله قطعاتی است که همیشه در معرض ضربه و فشارهای مختلف است از همین رو سپر اتومبیلها همیشه به عنوان یک قطعه محافظتی به شمار میروند و اصلیترین وظیفه آنها محافظت از بدنه و کابین خودرو در برابر ضربههای احتمالی است. سپر در برخی اتومبیل ها، جزئی از جلوبندی خودرو به شمار میرود به همین دلیل ضمن محافظت از بدنه خودرو، بر روی کنترل و هدایت خودرو نیز تاثیر دارد.
بسیاری از خودروهای لوکس و امروزی قابلیت تغییر ارتفاع خودرو به صورت دستی توسط یک دکمه را دارند که خودرو در جاده های هموار یه کمترین ارتفاع خود تنزل داده می شود و در راه های ناهموار و خاکی به بالاترین ارتفاع خود ارتقا داده می شود. بسیاری از افراد زیبایی ظاهری خودروی خود را در کاهش ارتفا خودروی می بینند اما این کار می تواند به جلوبندی و فرمان پذیری راحت خودرو آسیب وارد کند.
اکثر خریداران خودروی کوپه با تقویت سیستم پیشرانه خودرو سعی در بالابردن قدرت خودرو برای سرعت و شتابی بیشتر دارند تا حس یک خودروی مسابقه را تجربه کنند. در همین رابطه با کاهش وزن خودرو که یکی از عوامل موثر در سرعت خودرو است، سعی در افزایش این قدرت خودرو می کنند. از جمله قطعاتی که در این خودروها برای کاهش وزن خودرو تعویض می شود رینگ های خودرو است که رینگ های فلزی با رینگ های آلومینیومی تعویض می شود، همچنین تغییر و تعویض سیستم ترمز کاسه ای به سیستم ترمز دیسکی سوراخ دار یکی دیگر از مواردی هست که می تواند وزن خودرو را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.
کارشناسی فنی
تیونینگ یکی از جذابترین بخشهای صنعت خودروسازی است که طرفداران زیادی نیز در سرتاسر جهان دارد. در هر کشور، علاقهمندان بر اساس شرایط و محصولات در دسترس اقدام به تیونینگ خودروهای خود میکنند. در کشورهایی که خرید و فروش و واردات خودرو در آنجا آزادتر است، افراد طبعا گزینههای بیشتر و جذابتری نسبت به همتایان خود در کشوری مانند ایران دارند که واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی در آن ممنوع است. افزایش قدرت موتور بدون هماهنگی با سایر قسمتها (مثل سیستم خنککننده، ترمز، جلوبندی و...) علاوه بر پایین آمدن عمر مفید اتومبیل میتواند بسیار خطرناک باشد. خودرویی که صرفاً در مسیر مستقیم تند میرود شاید برای درگ مناسب به نظر آید ولی برای شهر و جاده، ارابه مرگ است. گاهی ارتقاء یک قسمت تاثیر منفی در قسمت دیگری خواهد گذاشت. همیشه بین این دو حالت بالانس معقولانهای را در نظر بگیرید. مثلاً کاهش ارتفاع باعث میشود تعادل بهتری پیدا کرده و با سرعت بیشتر پیچها را پشت سر بگذارید ولی در نتیجه همین کاهش ارتفاع در سرعتگیرهای داخل شهر آرامتر از همه خودروها (حتی مسنترها و محتاطها) خواهید راند، یا تغییر در ضرایب گیربکس به منظور شتابگیری بهتر، حداکثر سرعت را کاهش خواهد داد و مصرف سوخت را هم افزایش میدهد. بررسی و تست قسمت های مختلف پیشرانه خودرو با توجه به تیونیگ خودروها اصلی ترین اقدام در بخش کارشناسی خودروهای کوپه بشمار می رود همانطور که در ابتدا توضیح داده شد افزایش قدرت موتور با روشهای مختلف تعویض قطعات، افزایش حجم سیلندر و .... در کنار بالا بردن توان خروجی موتور و بیشتر نشان دادن مقدار اسب بخار می تواند عمر دیگر قطعات را کاهش داده و ضرر و زیان های سنگین مالی به خریداران برساند. علاوه بر آن نحوه انجام این تیونینگ به دست افراد متخصص و افراد عادی یکی دیگر از دلایلی است که ضرورت کارشناسی این بخش را دو چندان می کند زیرا با تعویض اشتباه قطعات توسط افراد نه چندان ماهر، پیشرانه خودرو می تواند به کلی از کار بیوفتد و یا منجر به بروز حادثه در طول رانندگی شود.
در صورتی که خودرو قابلیت افزودن توربوشارژ و سوپرشارژ را داشته باشد، اضافه کردن این سیستم به همراه یک اینترکولر قدرتمند و انجام تغییرات در ECU خودرو می تواند قدرت و گشتاور پیشرانه را تا 50 درصد افزایش دهد، اما افزون این سیستم به خودرو علاوه بر بالابردن قدرت موتور با تحت فشار قرار سر سیلندر و پیشرانه باعث حساس تر شدن این سیستم شده و با به تعویق افتادن سرویس های ماهانه می تواند آسیب های جدی به پیشرانه وارد کند و حتی خود توربوشارژ نیز دچار مشکل شود.
بهینه سازی و تقویت مجموعه ی تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملا ضروری و لازم است. رانندگی با خودرویی با قدرت و شتاب بالا، نیازمند سیستم تعلیقی اسپرت و مستحکم است، علاوه بر این مطمئنا برای متوقف کردن خودرویی که نسبت به نمونه های استاندارد از توان خروجی بالاتری برخوردار است به ترمزهای قدرتمندتری نیاز خواهد داشت. بنابراین اگر پیشرانه خودرو تقویت شده باشد ضروری است که ترمزهای خودرو نیز ارتقا یابد.
همان قدر که برای موتورهای تقویت شده افزایش حجم و تراکم هوای ورودی اهمیت دارد، خروج هر چه سریعتر دودهای حاصل از احتراق نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در خودروهای معمولی به منظور کاهش صدای خروجی، مسیری پر پیچ و خم و طولانی طراحی شده است اما در خودروهای اسپرت با نصب هدرز، خالی کردن کاتالیزور، حذف انباره و ایجاد یک مسیر صاف برای خروجی هوای موتور تا حد چشمگیری می توان موجبات افزایش توان خروجی و چالاکی را فراهم آورد.
کارشناسی اپشن ها و امکانات
برسی سیستم ABS و EBD که باعث پیشگیری انحراف خودرو در شرایط بحرانی می شود و همچنین سیستم هایی مانند کنترل پایداری ( ESP ) و کنترل کشش (TCS) در قسمت تست ایمنی خودرو انجام می شود و اطمینان از کارکرد صحیح این سیستم های یکی از موارد ضروری در بخش کارشناسی خودرو است.
در تصادفات جادهای امنیت سرنشینان خودرو به خصوص سرنشین جلو و راننده، تا حد زیادی توسط ایربگ ها تامین می شود و از آنها در مقابل ضربههای جانبی نیز محافظت میشود. ایربگ ها در انواع مختلفی مانند پرده ای و جانبی در خودروها علاوه بر قسمت داشبورد خودرو قرار گرفته اند تا محافظت بیشتری از سرنشینان انجام دهند پس اطمینان از سالم بودن این سیستم می تواند حافظ جان سرنشینان در حوادث شود.
بعضی از خودروهای مجهز به سیستم گرمایش و سرمایش از طریق صندلی می باشند، این سیستم گرمایش در روزهای سرد زمستان میتواند به سرعت سرنشین را گرم کند و استفاده از آن در هوای سرد بسیار لذتبخش است. سردکن صندلی با کمک گرفتن از فن و تهویهکنندههای هوا که درون صندلی قرار گرفتهاند، صندلی راننده را خنک میکند. غیر از امکانات رفاهی مذکور، راننده میتواند صندلی اسپرت خود را بهصورت برقی تنظیم کند و این صندلی ها به حافظه جانبی نیز مجهز هستند. مزیت بهرهمندی از این حافظه، آن است که راننده میتواند تنظیمات موردنظر برای صندلی خود را در حالتهای مختلف ذخیره و در مواقع لزوم از آن استفاده کند.
یکی دیگر از بخش های مورد بررسی، سیستم های کمک راننده ای است که هر روز بر تعداد انها افزوده شده و امکانات زیادی را در اختیار راننده قرار می دهد. سیستم کروزکنترل یکی از مهمترین اپشن های این قسمت است. با کمک این سیستم راننده می تواند سرعت خودرو را در محدوده مورد نظر ثابت نگه داشته و با خیالی آسوده به ادامه رانندگی بپردازد.
سیستم کمکی دیگری که مورد بررسی قرار میگیرد کنترل ایستایی در سربالایی یا همان HAC است. پس از توقف در سربالایی، زمانی که راننده بخواهد مجددا به مسیر خود ادامه دهد، این سیستم از حرکت رو به عقب آن جلوگیری میکند. روش کار سیستم کنترل ایستایی در سربالایی بدین صورت است که سنسورهای قرارگرفته در چرخهای خودرو، هنگام توقف در سربالایی فعال میشوند و اگر خودرو به سمت عقب حرکت کند، نیروی ترمز را اعمال میکنند و مانع حرکت آن میشوند. از دیگر آپشنهای خودروهای کوپه می توان به فرمان برقی با قابلیت تنظیم موقعیت در جهات مختلف اشاره کرد. همچنین در برخی مدل ها آپشن گرمکن فرمان بر روی خودرو نصب شده است تا در روزهای سرد زمستان رانندگی راحت تری را برای افراد فراهم کند.
سنسور پارک و دوربین عقب دیگر اپشن موجود در برخی خودروهای کوپه است که به راننده کمک میکنند تا بهراحتی و بدون هیچ دغدغهای در مکانهای مختلف پارک کند همچنین برخی مدل ها مجهز به سنسور جلو هستند که این سنسورها در راستای پوششدادن نقاط کور خودرو و کمک به راننده برای جلوگیری از تصادف تعبیه شدهاند.
از دیگر آپشن های موجود در خودروهای کوپه می توان به اتولایت، دیلایت، پشتسری فعال، کمربند پیشکشنده، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه عقب، آینه جانبی تاشو برقی، سنسور فشار باد تایر، سانروف و .... اشاره کرد. بررسی عملکرد صحیح هر کدام از امکانات ایمنی و رفاهی خودروها نه تنها باعث فراهم شدن رانندگی مطمئن برای افراد شده بلکه در تعیین قیمت خودرو نیز بسیار پر اهمیت بوده و خرابی هر کدام از این بخش ها می تواند در قیمت گذاری خودرو موثر باشد.
واحد کارشناسی و مشاوره اتکس
با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی بیشتر خودروهای موجود در کشور در کلاس کوپه، خودروهای کارکرده و مدل پایین هستند که بر اساس سلیقه خریداران و بالا بردن توان این خودروها سیستم های فنی، بدنه و کابین انها بروز رسانی شده و به توعی تقویت شده است. تغییر در هر بخش از قسمت های خودرو نیازمند دانش تخصصی است و اگر این کار به دست افراد عادی صورت گرفته باشد نه تنها خودرو تقویت نشده بلکه باعث بروز اسیب های جدی در بخش های پیشرانه و بدنه خودرو می شود. بررسی و کارشناسی قسمت های اصلی خودرو یکی از دشوارترین اقداماتی است که در خرید خودروهای کارکرده به خصوص خودروهای کوپه باید انجام شود تا خریدار از ضرر و زیان های تعمیرات خودرو به دور باشد
در این راستا شما خریداران عزیز برای کارشناسی و تخمین خودروی مورد نظر خود می توانید با پر کردن فرم مربوطه کارشناسی رنگ و فنی خودرو در سایت اتکس درخواست کارشناس در محل را بدهید. البته در صورتی که فرایند تکمیل فرم اینترنتی و درخواست آنلاین کارشناس برای شما دشوار است، می توانید به راحتی با شماره تماس 02128428466 و داخلی شماره 1 تماس گرفته و نسبت به اعزام کارشناس به سمت محل مورد نظر خود اقدام کنید. همچنین با استفاده از سرویس تحلیل قیمت خودرو اُتکس، ابزاری بسیار مفید، به روز و ساده برای استفاده و آگاهی، می توانید با سهولت هر چه تمامتر، از وضعیت قیمت خودروی نو و یا کارکرده مورد نظر خود در شرایط روز بازار آگاه شوید. این سرویس که پیشتر در مقالهای به معرفی و بررسی آن پرداختهشده، کاملا منطبق بر اوضاع روز اقتصادی و شرایط آشفته بازار خودروی کشور بوده و قیمت تمامی خودروها در آن، با سه حد بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار تحلیل شدهاند. همچنین این ابزار میتواند کمک بسیار خوبی برای خریداران اتومبیل، به جهت مشخص شدن دایره انتخابهای متناسب با بودجه در نظر گرفته خود باشد. کافیست با مراجعه به بخش سرویس تحلیل قیمت خودرو اُتکس، آن را امتحان کنید. کارشناسان خودروی اتکس با بررسی عوامل مختلف و جزئیات تخصصی تر و با مشخص شدن محدوده قیمتی خودرو، داخلی یا خارجی بودن آن، انتخاب کلاس بدنه بر اساس مشخصات و معیارهای خریدار و نوع استفاده و عوامل دیگر، از بین خودروهای موجود در بازار بهترین و مناسب ترین گزینه را برای هر شخص مشخص می کنند تا خریدار، خودروی مناسب مورد نیاز خود را پیدا کرده و با جلوگیری از خرید و فروش های مکرر، از ضرر و زیان های احتمالی جلوگیری کند. برای مشاوره گرفتن از کارشناسان خودرو اتکس نیز کافیست وارد صفحه مشاوره خرید و فروش شده و با وارد کردن ایمیل خود، وارد فضای مشاوره خصوصی با یک کارشناس خبره شوید و تمامی سوالات خود را در این محیط از وی بپرسید.