مقایسه بین تندر 90 و پژو 206 صندوق‌دار

دسته بندی :  دوئل
مقایسه بین تندر 90 و پژو 206 صندوق‌دار

تندر 90 و پژو 206 صندوق‌دار، دو رقیب فرانسوی و دو انتخاب محبوب و شناخته شده برای مصارف شهری و خانوادگی در رنج قیمت خودروهای 30 تا 40 میلیون تومان در کشورمان هستند. این دو خودرو همواره و از سال های گذشته، به عنوان رقیب یک‌دیگر تلقی شده‌اند و با فلسفه‌ی طراحی و تولید متفاوت، ویژگی‌های تقریبا نزدیک و مشابهی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. در این مقاله از اُتکس به بررسی و مقایسه جز به جز این دو خودرو می‌پردازیم.

معرفی اولیه

رنو ال 90 یا تندر 90، محصول مشترک خودروسازی داچیا و شرکت رنوی فرانسه در جهت تولید یک خودروی ساده و اقتصادی می‌باشد که به طور رسمی و در سال 2004 پا به عرصه تولید نهاد. این خودرو که خروجی پروژه X90 بوده، در سال 1383 و در طی توافق نامه ای به عنوان جایگزین خودروی پیکان معرفی شد و در سال 1386 برای نخستین بار روانه‌ی بازارها شد. این خودرو در سال‌های اول مونتاژ خود در ایران در 3 تیپ کلی E0و E1 و E2 با تجهیزات و امکانات مختلف روانه‌ی بازار می‌شد اما در حال حاضر تنها در تیپ کامل E2 به همراه مدل‌های اتوماتیک، وانت و مدل‌های پارس تندر و تندر پلاس به فروش می‌رسد. در سوی دیگر پژو 206 صندوق‌دار یا SD قرار دارد که حاصل همکاری مشترک پژو فرانسه و ایران خودرو در جهت تولید مدل سدان خودروی محبوب 206 و تاکید بر ویژگی‌های خانوادگی آن می‌باشد. این محصول برای اولین بار در سال 1385 در تیراژ تولید محدود راهی بازار شد و در سال 1386 با افزایش ظرفیت تولید و در تیراژ تولید گسترده‌تر تحویل مشتری‌های ایران خودرو شد. پژو 206 صندوق‌دار در سال‌های اول تولید خود در 7 تیپ، با 2 دو موتور و 2 گیربکس دستی و اتوماتیک مونتاژ می‌شد که در حال حاضر تنها در تیپ V8 با موتور قوی‌تر 1600 سی سی و گیربکس دستی روانه‌ی بازار می‌شود.

عملکرد فنی

در قسمت فنی، هر دو خودرو، مشخصاتی نزدیک به هم دارند. هر دو خودرو از پیشرانه‌هایی با حجم تقریبی 1600 سی سی به همراه 16 سوپاپ و گیربکس 5 سرعته دستی بهره می‌برند. موتور تندر 90 با کد K4Mبه همراه استاندارد آلایندگی یورو 4، 105 اسب بخار قدرت خود را در دور موتور 5750 دور در دقیقه ارائه می‌کند. همچنین حداکثر گشتاور تولیدی این موتور 140 نیوتون‌متر است که در دور 3750 ارائه می شود. از سوی دیگر، موتور TU5 پژو 206 صندوق‌دار با استاندارد آلایندگی یورو 4 بهینه، حداکثر قدرت 105 اسب بخاری خود را در دور موتور بالاتر 5800 و حداکثر گشتاور 148 نیوتون متری خود را در دور موتور 4000 ارائه می‌کند. این ویژگی‌های فنی سبب شتاب صفر تا صد 10.2 ثانیه‌ای برای تندر و 11.4 ثانیه‌ای برای پژو 206 صندوق‌دار می‌شوند. هر دو خودرو به نرمی شتاب می‌گیرند، در این بخش هماهنگی بین موتور و گیربکس در تندر 90 بهتر و مطلوب تر ارزیابی شده اما در تجربه‌ی رانندگی، پژو 206 به دلیل طراحی آیرودینامیک‌تر و مقاومت کمتر در برابر جریان هوا، کم‌تر دچار آشفتگی شده و راحت تر به سرعت می‌رسد.


نمای جلو پژو 206 صندوق دار
نمای جلو تندر 90
نمای پشت پژو 206 صندوق دار
نمای پشت تندر 90
نمای جلو و کنار پژو 206 صندوق دار
نمای جلو و کنار تندر 90


سواری تندر به علت ارتفاع بیشتر، نقطه ثقل بالاتر و نوع سیستم تعلیق، نرم‌تر بوده اما پژو 206 سواری کمی اسپرت‌تر و با پایداری بیشتری را به ویژه در سرعت‌های بالا ارائه می‌کند. سیستم ترمز در هر دو خودرو مطلوب ارزیابی شده‌اند، پژو 206 با بهره‌گیری از ترمز های دیسکی در هر چهار چرخ همراه با سیستم ترمز EBA عملکرد بهتری دارد اما با این حال سیستم ترمز تندر هم بسیار مطمئن است. میانگین مصرف سوخت به صورت ترکیبی، در تندر 90 برابر با 6.9 لیتر و در پژو 206 صندوق‌دار برابر با 6.61 لیتر در یک صد کیلومتر است که علت مصرف کمی بالاتر تندر به دلیل ابعاد بزرگ‌تر و وزن خالص بیشتر 1115 کیلوگرمی در مقابل وزن خالص 1086 کیلوگرمی پژو 206 صندوق‌دار است. به طور کلی، عملکرد فنی هر دو خودرو را می‌‌توان مناسب و تقریبا هم‌سطح دانست.

طراحی و امکانات

در بخش طراحی، تندر 90 چهره‌ی ساده‌‌تری دارد. از سویی این خودرو با طراحی مکعب فرم و ارتفاع بیشتر سقف، مقاومت بیشتری را در برابر جریان هوای بیرونی ایجاد کرده اما در مقابل، فضای بیشتری را نصیب سرنشینان خود می‌کند. همچنین افراد قد بلند، مشکلی برای نشستن در داخل کابین ندارند و ردیف عقب نیز می‌تواند به راحتی میزبان سه فرد بالغ باشد. طراحی ساده‌ی خودرو به فضای داخلی آن نیز کشیده شده‌ است و ادوات داخلی بدون پیچیدگی در کنار هم قرار گرفته‌اند. طراحی داشبورد تندر بر خلاف 206، به گونه‌ای است که اجازه‌ی قرار دادن اشیا و وسایل را بر روی آن نمی‌دهد و صندلی‌های تندر در مسافت‌های طولانی راحتی کمتری را در مقایسه با 206 به ارمغان می‌آورند. یکی دیگر از نقص‌های طراحی تندر، میدان دید محدود اطراف به واسطه‌ی عدم تناسب ابعاد آینه‌های جانبی با ابعاد خودرو و دید محدود قسمت پشتی خودرو است. فضای صندوق عقب خودرو نیز بسیار بزرگ بوده و مناسب برای مسافرت های خانوادگی به شمار می‌رود.



در مقابل، پژو 206 صندوق‌دار همانند پژو 206 هاچ‌بک، طراحی محبوب و دلچسبی را به خصوص در قسمت جلوی خودرو ارائه می‌کند اما با این حال، در نمای جانبی و قسمت پشتی خودرو به واسطه نوع طراحی صندوق عقب و ستون عقب کمی نامتوازن به نظر می‌رسد. طراحی داخل پژو 206 در مقایسه با تندر، زیباتر و اسپرت تر بوده و ارگونومی آن نیز بیشتر است. به دلیل ابعاد کلی و فاصله کم‌تر محور‌ها در پژو 206 صندوق‌دار نسبت به تندر 90، فضای داخلی کمتری به خصوص در ردیف عقبی خودرو نصیب سرنشینان شده به طوری که نشستن سه فرد بالغ در ردیف عقبی با کمی دشواری صورت می‌گیرد. همچنین فضای قسمت صندوق عقب پژو 206 در مقایسه با تندر کمتر بوده، اما در مقابل پژو 206 از قابلیت خواباندن صندلی‌های عقب بهره می برد که این ویژگی در تندر وجود ندارد. در کل طراحی 206 صندوق‌دار را می‌توان اسپرت تر و جذاب تر دانست اما تندر 90، فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.


نمای پشت و کنار پژو 206 صندوق دار
نمای پشت و کنار تندر 90
نمای کنار پژو 206 صندوق دار
نمای کنار تندر 90
صندوق عقب پژو 206 صندوق دار
صندوق عقب تندر 90


در قسمت تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی، تندر 90 شامل ترمز های دیسکی در چرخ های جلو به همراه سیستم ضد قفلABS همراه با EBD، ترمزهای کاسه‌ای در چرخ‌های عقب، 2 کیسه‌ی هوا، رینگ‌های 15 اینچی آلومینیومی، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک، شیشه‌های برقی در چهار درب، آینه‌های برقی با گرم‌کن، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، تنظیم ارتفاع صندلی راننده (حذف تنظیم گودی کمر در آخرین مدل های تولیدی)، کامپیوتر سفری با قابلیت محاسبه‌ی مصرف سوخت متوسط، سرعت متوسط، سوخت مصرف شده و میزان مسافت قابل پیمایش با سوخت باقی‌مانده و سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو و خروجیAUX و USB می‌شود. از کمبود های تندر 90 در بخش امکانات می‌توان به فقدان قابلیت تنظیم ستون فرمان اشاره کرد.



در طرف مقابل، پژو 206 صندوق‌دار، از ترمز های دیسکی در چهار چرخ به همراه سیستم ضد قفل ABS همراه با EBD و سیستم ترمز اضطراری EBA، 2 کیسه‌ی هوا، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سنسورهای دنده عقب، فرمان هیدرولیک، شیشه‌های برقی در هر چهار درب، آینه‌های برقی با گرم‌کن، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم همراهی تا درب منزل، سیستم تنظیم سرعت برف پاک کن با سرعت خودرو و همچنین سیستم صوتی با چهار بلندگو و پورت‌های AUX و USB به همراه کنترل پشت فرمان بهره می‌برد که در مقایسه با تندر 90 نمره کامل تری را در این بخش می‌توان به آن داد. با این حال از کمبودهای مشترک در هر دو خودرو می‌توان به عدم وجود صندوق پران اشاره‌‌ نمود.



همچنین در بخش ایمنی و استاندارد تصادفات، تندر 90 موفق به کسب 3 ستاره ایمنی و پژو 206 موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی Euro NCAP شده است.



علاقه‌مندان خودرو از دیرباز، پژو 206 را خودرویی با قابلیت نصب و فعال‌سازی آپشن‌ها و امکانات بسیار قلمداد می‌کردند. اما امروزه و در مدل‌های تولیدی جدید، به علت تغییر سیستم سیم‌کشی و مولتی پلکس فابریک 206، با نوع ایرانیزه امکان نصب بسیاری از امکانات و آپشن های قدیمی و فابریک 206 از بین رفته و تنها می‌توان آپشن های محدودی را با هزینه های چند برابر قبل! بر روی این خودرو قرار داد.

نمای داخل پژو 206 صندوق دار
نمای داخل تندر 90
پنل پژو 206 صندوق دار
پنل تندر 90

قیمت‌ها

در قسمت گارانتی و ابتیاع لوازم یدکی و خدمات شرکت سازنده، می‌توان نمره برابری را به هر دو خودرو اعطا نمود. اگر تا چند سال پیش، تهیه لوازم مصرفی و غیرمصرفی تندر 90 به سختی انجام می‌شد و صاحبان آن از سختی تهیه قطعات خودروی خود رنج‌ می‌بردند اما امروزه این مورد نیز برطرف شده و لوازم هر دو خودرو به راحتی تهیه می‌شوند. در بخش ارزشیابی کیفیت، بر اساس آمارها و اطلاعات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران،‌ در بازه‌ی قیمتی خودروهای 25 تا 50 میلیون تومان، خانواده خودروهای مونتاژ رنو و به ویژه گروه تندر 90 در سطح کیفی بالاتری نسبت به خانواده پژو 206 قرار گرفته‌اند که از عوامل آن‌ می‌توان به نظارت بهتر و دقیق‌تر رنو فرانسه بر خط مونتاژ محصولات خود در ایران و حجم تیراژ تولیدی کم‌تر آن ها نسبت به خانواده پژو نام برد. در زمینه استهلاک و دوام طولانی مدت نیز می توان تندر 90 را در جایگاهی بالاتر از پژو 206 صندوق دار قرار داد. متاسفانه خانواده‌ی محبوب پژو 206 را، با درصد بالای ایرانیزه شدن قطعات تولیدی، می‌توان جز دسته های خودرو‌های قربانی شده با کاهش شدید افت کیفی در طی سالیان اخیر در کشور دانست. در مقابل تندر 90 به عنوان یک خودروی ساده، اقتصادی، کم‌استهلاک و بادوام بالا به خوبی رسالت خود را طی کرده و از این نظر خودرویی برتر و محبوب تر به شمار می‌رود.


مقایسه نقاط قوت و ضعف


نقاط قوت تندر 90 :

فضای بیشتر داخل و صندوق عقب برای سرنشینان

شتاب بالاتر و هماهنگی بهتر بین موتور و گیربکس

استهلاک کمتر و دوام و کیفیت بالاتر

نقاط ضعف تندر 90 :

طراحی ساده داخل کابین

پایداری کم تر در سرعت های بالا

نقاط قوت پژو 206 صندوق‌دار :

طراحی مناسب تر چهره بیرونی و فضای داخلی خودرو

امکانات رفاهی و ایمنی بالاتر

نقاط ضعف پژو 206 صندوق‌دار‌ :

فضای کم‌تر داخل کابین و صندوق عقب

اصطحلاک بیشتر و افت کیفیت در طی سال‌های اخیر

عدم قابلیت نصب بسیاری از آپشن های فابریک 206 به علت سیستم مولتی پلکس جدید خودرو


مشخصات
رنو تندر 90 E2
پژو 206 صندوق‌دار V8 
حجم موتور
1598
1587
تعداد سوپاپ
16
16
نوع گیربکس
5 سرعته دستی
5 سرعته دستی
حداکثر قدرت
5750/105
5800/105
حداکثر گشتاور
3750/140
4000/142
حداکثر سرعت
175
193
میانگین مصرف سوخت (ترکیبی)
6.9
6.61
طول خودرو
4250
4188
عرض خودرو
1740
1655
ارتفاع خودرو
1525
1456
فاصله بین محور ها
2630
2443
حجم صندوق عقب
510
450
گنجایش مخزن سوخت
50
50
وزن خالص
1115
1086
قیمت
37,453,500
37,388,500


قیمت پژو 206 صندوقدار v8 صفر

قیمت رنو تندر 90 E2 صفر


آگهی های مرتبط

(تومان)420,000,000

186,000 کیلومتر

موتور سالم و سرحاله مصرفی‌ها تعویض شده گلگیرهای عقب و گلگیر جلو سمت راننده صافکاری بدون رنگ شده درب عقب سمت شاگرد تعویض شده شاسی‌ها سالم و پلمپه روکش صندلی چرم و مانیتور اندروید و باند و دزدگیر داره بیمه شخص ثالث تا ١٢/٢٢ مهلت داره ساکن فاز ٨ شهر جدید پردیس هستم لطفا فقط مصرف کننده تماس بگیره بخاطر بدهی دارم میفروشم 

1403/7/2تهران
(تومان)320,000,000

310,000 کیلومتر

با سلام فروش فوری 

1403/6/13خراسان رضوی
(تومان)370,000,000

143,000 کیلومتر

باسلام ال نود 87 فوری فروشی از لحاظ فنی موتور سالم بدون هیچ گونه ایرادی فقط خط خش جزئی دارد و گل گیرهای جلو عوض شده از لحاظ فنی سالم لاستیک ها ایراد ندارد قیمت 370 میلیون گذاشتم تخفیف پا معامله هم دارد مشتری واقعی بیاد جلو 

1403/5/14تهران
(تومان)410,000,000

128 کیلومتر

اتاق تعویض قید شده در برگه سبز 

1403/4/2لرستان
(تومان)420,000,000

134,000 کیلومتر

فروش رنو ال ۹۰ پارس خودرو مدل آخر اسفند ۱۳۹۱ رنگ نقره‌ای، گیربکس دنده‌ای، بنزینی سند دست اول، فنی سالم، دیسک و صفحه و‌تسمه تایم تازه تعویض شد بیمه تا برج ۱۲ سرویس‌های مورد نیاز ماشین انجام شده، تمیز و استثنایی، مصرف کم سوخت گاگیر سمت راننده یه کف دست رنگ داره دارای مانیتور بزرگ دارای دوربین عقب و سنسور پارک و صندوق پران امکان معاوضه با هایما s5 با پرداخت ما به التفاوت ماشین در شهر قم می باشد ساعات تماس و بازدید: ۹ الی ۱۷ 

1402/10/22قم
(تومان)415,000,000

150,000 کیلومتر

ال 90 مدل 91 کارکرد 150 خودرو کاملا سالم و فوق العاده لاستیک ها پهن گران قیمت تمامی نو و تازه تعویض شده سند دسته اول ماشین بدون آفتاب سوختگی ماشین کناری بوده و فقط داخل شهر استفاده‌ شده عالی برای مصرف کننده تمامی سرویس ها انجام شده به مبلغ 20 میلیون و بدون هیچ خرابی و هزینه ای اضافه دزدگیر دودی ماشین فوق العاده تمیز و بی صدا 

1402/10/4تهران

پستهای مرتبط

در رده خودرو های سگمنتC یا سدان کامپکت سال هاست که رقابت گرم و حساسی در بازار‌های جهانی وجود دارد. در این نوشتار به بررسی و مقایسه دو سدان شناخته‌شده و هم‌وطن از این گروه می‌پردازیم که در کشورمان نیز از محبوبیت و مقبولیت بسیار زیادی در میان علاقه‌مندان و خریداران برخوردارند.

نظرات