تقریبا میتوان گفت که محال است با ماشین سر و کار داشتهباشید اما با این جمله معروف "اجسام از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند" برخورد نکردهباشید. عنوان این مطلب نیز وضعیت نسبتا مشابهی دارد، تقریبا محال است که از سال گذشته تا تاکنون اخبار مربوط به محصولات پسابرجامی پژو را به صورت دقیق دنبال نمودهباشید و هربار با شنیدن شرایط فروش و اعلام قیمت نهایی هر کدام از آنها توسط ایرانخودرو شگفتزده نشدهباشید! شگفتی فوق که البته تبدیل به یک عادت و اپیدمی در صنعت خودروی کشور شده و حواشی آن در مورد قیمت محصولات این خودروساز فرانسوی را با الهام از آن جمله معروف اینطور میتوان وصفنمود : پژو از آنچه که خیال میکردیم گرانتر است! اعلام شرایط فروش پژو 508 نیز که دیروز خبر آن را منتشر کردیم بهانهای شد تا در پروندهای به بررسی وضعیت تاریخچه قیمتگذاری خودروهای پسابرجامی این شرکت برای عرضه به بازار ایران از ابتدا تا به این لحظه بپردازیم.
محصولات پژو را میتوان جز یکی از قدیمیترین و ماندگارترین ( اگر با دیدن این کلمه یاد خودروی 405 افتادید، بخوانید سمجترین! ) اتومبیلهای تاریخ بازار ایران دانست. پژو برندی است که مردم ایران به مدت چندین دهه با محصولات موفق و ناموفق آن خاطراتی را گذراندهاند. هر چند که تا چند سال پیش وضعیت آن در بازارهای جهانی خیلی مناسب نبود و در همان اروپا نیز در پس رقبای خود قرار میگرفت اما چند صباحیاست که احوال آن رو به بهبودی رفته و پس از توافق برجام، محصولات پژو جز پیشتازان و اولین اتومبیلهای پسابرجامی در راه ایران بودند.
در ادامه اگر حافظه تاریخی خود را مرور کنیم پژو 2008 را اولین خودروی پسابرجامی میبابیم که با حواشی فراوان خود به خط تولید کارخانه ایکاپ ( کارخانه مشترک پژو و ایرانخودرو ) راهیافت. در بهمن ماه 95 و در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی تهران زمزمههایی مبنی بر قیمت حدودی 75 الی 90 میلیونتومان در مورد این خودرو از سوی مدیران ایرانخودرو به گوش میرسید. در ادامه و در اردیبهشت 96 قیمت پایه 75 میلیونتومانی با اظهارات هاشم یکهزاع مدیرعامل ایرانخودرو تکذیبشد و وی خبر از قیمت حدودی 90 میلیون و 100 هزارتومانی برای 2008 داد. این افزایش قیمت پلکانی آنقدر حواشی و ابهام این کراساوور فرانسوی را بالا برد تا بالاخره در تیرماه 96، تیر خلاص از سوی یکهزارع با اعلام قیمت نهایی 98 میلیون و 900 هزار تومان پژو 2008 عملا زدهشد!
برخلاف پیشبینی ایرانخودرو، استقبال چندانی از پیشفروش 2008 به علت عواملی مانند حواشی بسیار و مشکلات فنی سایت ایرانخودرو در مرحله ثبتنام اینترنتی نشد و حوالههای غیر قابل فروش آن نیز چندان برای دلالان اتومبیل دلچسب نبود. اما در مرحله بعدی و به فاصلهای کم نوبت به سدان سایز متوسط خانوادگی رسید. پژو 508 ، خودرویی که در گروه آن رقبای سخت ژاپنی، کرهای و البته فرانسوی قرار دارند و شرایط آن در مقایسه با 2008 حساستر است. در نیمه دوم تیرماه 96 اخباری مبنی بر فروش نقدی بی سر و صدا و چراغخاموش تعداد محدودی 508 وارداتی در شماری از نمایندگیهای منتخب ایرانخودرو با برچسب قیمت قابلتوجه 179 میلیونتومان به گوشرسید. بعد از آن تاریخ و تاکنون اگر دست به جستوجویی گذرا در سطح اینترنت بزنید حتما به آگهیهای فروش 508های سری اول بر میخورید. اما در مرداد 96 ( تاریخ دقیق : دیروز، 25 مرداد 96 ) ایرانخودرو به صورت علنی شرایط فروش پژو508 را برای روز یکشنبه 29 مرداد 96 اعلامکرد. اما این بار با 6 میلیونتومان افزایش و برچسب قیمت 185 میلیونتومان!! و این در حالیاست که شما فولترین نسخه هیوندای سوناتا هیبرید 2017 را با امکانات بیشتر میتوانید با پرداخت قیمت 180 میلیونتومان خریداریکنید!
و در نهایت خودروی سوم، پژو 301، مدلی در کلاس سدان کامکپت که زمان و شرایط فروش آن از سوی ایرانخودرو برای روز سهشنبه گذشته مورخ 24 مرداد 96 به صورت رسمی اعلامشد. برچسب قیمت این خودرو نیز سال گذشته از سوی هاشم یکهزارع، مدیرعامل ایرانخودرو رقمی در حدود 58 الی 63 میلیونتومان عنوان شدهبود اما در کمال تعجب و ناباوری، در بخشنامه فروش این خودروی وارداتی در مرداد96، قیمت آن با احتساب مالیات و هزینههای جانبی به رقم 94 میلیون و 900 هزارتومان رسیدهاست!!
همانطور که گفتهشده، 508 و 301های در نظر گرفتهشده برای فروش، در حال حاضر از نوع وارداتی هستند و هنوز مشخص نیست که با داخلیسازی و مونتاژ آنها در آینده و در مجموعه ایکاپ، قیمت آنها تا چه حدی دستخوش تغییر خواهدشد. از طرفی این افزایش قیمت پلکانی و سیاست نادرست قیمتگذاری از سوی شرکت عرضهکننده، عملا باعث بالا رفتن حواشی، بیاعتمادی بیشتر و استقبال کمتر خریداران خواهدشد و میتواند زمینهساز شکست و عدم موفقیت محصولاتی شود که از مدتها قبل برای عرضه آنها، برنامهریزی و سرمایهگذاری کلانی صورت گرفتهبود. همچنین بر طبق این روند میتوان تا حدی پیشبینی کرد که وضعیت فوق در آینده شامل حال خودروهای جدید مانند 208 نیز شده و در صورت تحقق این موضوع، ضررهای مادی و معنوی ( عدم توانایی حفظ مشتری به عنوان سرمایه معنوی یک سازمان ) از آن شرکت عرضهکننده خواهدشد.