اُتکس

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۳/۱۸

0 تا 100 انواع بدنه های خودرو

0 تا 100 انواع بدنه های خودرو

در دنیای خودرو، این موجودات دوست‌داشتنی بر اساس فرم بدنه و مشتقات آن به انواع گوناگونی تقسیم‌بندی شده و کار‌برد‌های مختلفی نیز دارند. در این تقسیم‌بندی، فاکتور‌هایی همچون خطوط بدنه، تعداد در‌ها، ظرفیت‌ سرنشینان‌ خودرو، نوع اتصال شاسی به بدنه و...اثر‌گذار بوده و گونه‌ها و کلاس‌های متفاوت آن را شکل می‌دهند. این نوشتار، به توضیح انواع مختلف فرم‌های بدنه خودرو برای شما خوانندگان گرامی پرداخته و آن‌ها را تفکیک خواهد‌نمود. در ادامه با آکادمی اتکس همراه باشید.

سدان

متداول‌ترین و شناخته‌شده ترین نوع بدنه در میان انواع خودرو‌ها سدان است. از جمله مشخصات این خودرو ها می‌توان به سقف ثابت، وجود چهار در، سه ستون و صندوق کشیده مشخص اشاره کرد. خودرو‌های سدان با داشتن دو ردیف صندلی، توانایی حمل حداقل 4 سرنشین را داشته و بر اساس فلسفه ساخت به انواع مختلف، سدان‌کامپکت، فول‌سایز، لوکس و اسپرت طبقه‌بندی می‌شوند.

Chevrolet SS 2016
Mercedes Benz S Class 2014

کوپه

نوع دیگری از خودرو‌های شناخته‌شده کوپه‌ها هستند. این‌ خودرو ها که توانایی حمل 2 تا 4 سرنشین را دارند از دو در کشیده بهره می‌برند. شیب سقف در این خودرو‌ها ملایم بوده و عموما صندوق ‌آن‌ها فضای زیادی برای حمل وسایل ندارند. خودرو‌های کوپه نیز بر اساس فلسفه ساخت به انواع اسپرت و لوکس تقسیم بندی می‌شوند.

Porsche 911 GT3 2018
Rolls Royce Phantom Coupe 2013

کروک یا کانورتیبل

این دسته از خودروها در زبان انگلیسی Convertible نام‌ دارند با این حال اسامی دیگری نیز مانند رودستر، اسپایدر، کابریولت و...به آن‌ها اطلاق می‌شود. این خودرو‌ها که عموما در ترکیب با خودرو‌های کوپه پدید می‌آیند دارای سقفی با قابلیت باز و بسته‌شدن هستند. در انواع مختلف این خودرو‌ها، سقف تاشو می‌تواند به صورت برزنتی (نرم) یا فلزی (سخت) باشد و همچنین نوع مکانیزم جمع‌شدن سقف نیز انواع مختلفی دارد. غالبا صندوق این خودرو‌ها به دلیل جمع‌شدن سقف خودرو فضای زیادی برای حمل وسایل ندارند.

Chevrolet Camaro ZL1 Convertible 2017
Mercedes Benz SL63 AMG

هاچ‌بک

دسته دیگری از خودرو‌ها با توانایی حمل 4 تا 5 سرنشین هاچ‌بک‌ها هستند. در این خودرو‌ها صندوق‌ به صورت مجزا و کشیده ( به مانند سدان‌ها ) وجود ندارد و صندوق عقب خودرو در حقیقت بخشی از فرم‌ بدنه خودرو را تشکیل می‌دهد که با زاویه‌ای نزدیک در 90 درجه با خط سقف اتومبیل قرار دارد. شیشه‌ عقب خودرو نیز بر روی درب صندوق قرار داشته و خودرو‌های هاچ‌بک نسبت به خودروی‌های سدان، از فضای حمل بار کمتری بهره ‌می‌برند. خودرو‌های هاچ‌بک می‌توانند 2 یا 4 در داشته‌ و به انواع شهری و اسپرت تقسیم می‌شوند.

Volkswagen Golf 2017
Alfa Romeo MiTo

ناچ‌بک

این دسته از خودرو ها، حد وسطی میان خودرو‌های سدان و هاچ‌بک هستند و می‌توان ‌آن‌ها را به صورت تقریبی مترادف با خودرو‌های سدان دانست. در این خودرو‌ها با ظرفیت بین 4 تا 5 سرنشین، سه بخش کلی بدنه شامل کاپوت، اتاق و صندوق تفکیک‌ شده بوده اما صندوق آن‌ها نسبت به خودرو‌های سدان کشیدگی کمتری دارد. این دسته از خودرو‌ها امروزه کم‌تر دیده شده و تنوع کم‌تری دارند.

Peugeot 207 2011
Dacia logan 2013

فست‌بک

در این‌گونه خودرو‌ها که در واقع ترکیبی از سدان، کوپه و هاچ‌بک هستند، خط سقف، با شیبی ملایم و پیوسته، به انتهای خودرو و درب‌صندوق آن می‌رسد و سقف و صندوق به صورت یک‌پارچه دیده می‌شوند. به این سبک‌خاص از خودرو‌ها لیفت‌بک نیز گفته‌شده و امروزه با توانایی حمل 4 سرنشین، عموما از قابلیت‌های اسپرت در کنار امکانات رفاهی کامل بهره‌ می‌برند.

Porsche Panamera 2017
Ford Mustang Fastback GT 1967

کراس‌اوور

این دسته از خودرو‌ها، عموما بر روی پلت‌فرم مشترک با انواع خودرو‌های سدان و هاچ‌بک مونتاژ شده و شاسی و اتاق آن‌ها به صورت یکپارچه است. این خودرو‌ها با داشتن ارتفاع بیشتری از سطح زمین نسبت به خودرو‌های سدان، می‌توانند بسته به نوع خود، از یک یا دو دیفرانسیل استفاده کرده و تا حدودی در مسیر‌های خارج جاده نیز حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند. با این حال توانایی آفرود آن‌ها همیشه در پس خودرو‌های SUV قرار‌گرفته و بیشتر کاربرد شهری دارند. این دسته از خودرو‌ها با داشتن 2 یا 4 در از توانایی حمل 4 تا 5 سرنشین در کنار میزان زیادی فضا برای حمل وسایل بهره‌ می‌برند.

Mazda CX-5 2016
Honda CR-V 2017

SUV

خودرو‌های SUV ( یا Sport Utility Vehicle ) با داشتن شاسی و اتاق جدا که بر روی هم قرار می‌گیرند از ارتفاع بیشتری نسبت به خودرو‌های کراس‌اوور بهره برده و توانایی‌های بسیار بیشتری در پیمودن مسیر‌های ناهموار و خارج جاده دارند. این خودرو‌ها عموما از دو دیفرانسیل استفاده کرده و 4 ستون دارند و می‌توانند بین 5 تا 7 سرنشین را در کنار میزان زیادی بار جا‌به‌جا کنند.

Volvo XC90 2015
Toyota Fortuner 2016

مینی‌ون یا MPV

مینی‌ون ها دسته‌ای از خودرو‌های چند منظوره یا به عبارتی  Multi Purpose Vehicle  با کاربرد‌های مختلف هستند که از 3 یا 4 ردیف صندلی در کنار فضای زیادی برای حمل وسایل بهره استفاده می‌کنند. این خودرو ها که عموما در‌های عقب آن‌ها به صورت کشیده و کشویی باز می‌شوند از نظر ابعاد در بین ون‌ها و استیشن‌ها قرار می‌گیرند و استفاده شهری‌تری دارند.

Ford Grand C-MAX
Chrysler Town and Country 2011

ون

خودرو‌های ون یا کاروان از ابعاد کشیده‌تر و بزرگ‌تری نسبت به مینی‌ون‌ها بهره برده و حجم فضای داخلی بیشتری برای کاربرد‌های مختلف مانند جابه‌جایی وسایل یا گروهی از افراد دارند. بعضی از انواع این خودرو‌ها از پنجره‌های جانبی در قسمت عقب نیز استفاده نکرده و ظاهر فضای عقبی آن‌ها ساده و یکپارچه است. این خودرو‌ها از 4 ستون استفاده کرده البته در انواعی از آن‌ها، 5 ستون در بدنه هم وجود دارد. همچنین امروزه توجه ویژه‌ای به این دسته از خودرو‌ها به عنوان اتومبیل‌هایی که پتانسیل لوکس‌بودن را نیز در خود داشته می‌شود.

Nissan NV200 2010
2016 Mercedes Benz Metris

وانت یا Pick UP

در این دسته از خودرو‌ها، فضای مخصوصی برای حمل بار در نظر گرفته شده و این‌گونه از خودرو‌ها بسته به ابعاد خود می‌توانند تک کابین، یک و نیم کابین و همچنین دو کابین با 2 یا 3 ستون در بدنه باشند. بسته به فلسفه ساخت و نوع کاربرد، وانت ها از 2 یا 4 تایر در محور عقب خود استفاده‌کرده و بعضی از آن ها توانایی کشیدن وسایل بسیار سنگینی را دارند.

Ford F Series Super Duty
Chevrolet Silverado 2016

استیشن واگن

این گونه از خودرو‌ها، ترکیبی از مدل‌های سدان و هاچ‌بک بوده که فاصله دو ستون‌‌‌آخر ‌‌آن‌ها از یک‌دیگر بیشتر است و دارای فضای زیادی برای حمل وسایل می‌باشند. در این خودرو‌ها، کل فضای داخل خودرو به صورت یک‌دست بوده و دسترسی به محل صندوق و فضای بار از ردیف دوم صندلی‌ها امکان پذیر است. همچنین اغلب صندلی‌های ردیف عقب دارای خاصیت جمع‌شوندگی برای افزایش فضای مفید هستند.

Mercedes Benz E-Class Estate 2017
Hyundai i30 Wagon 2013

شوتینگ بریک

خودرو های شوتینگ بریک ( Shooting Brake ) را در اصل، نوعی از استیشن‌های دو یا چهار در، با ذات اسپرت هستند که عموما از توانایی‌های فنی بالایی برخوردارند. فلسفه ساخت این خودرو‌ها بر روی حمل و جابه‌جایی افراد و لوازم مورد نیاز ورزشی آن‌ها تاکید دارد.

Ferrari FF 2012
Audi RS6 Avant 2016

لیموزین

این گروه، خودروهای سدان کشیده و گران‌قیمتی هستند که در آن‌ها، نمونه‌هایی با بیش از 4 در نیز دیده می‌شود. این خودروها به دلیل شاسی و بدنه کشیده، فضای بسیار مطلوبی را برای جابه‌جایی افراد مهم در کنار امکانات رفاهی قابل‌توجه فراهم می‌‌آورند. صاحبان این دسته از خودرو ها برای استفاده آن، راننده شخصی در اختیار می‌گیرند.

Mercedes Benz S 600 Pullman Guard Limousine
Cadillac limousine car

نعش‌کش

کاربرد اصلی این گروه از خودرو‌ها که غالبا در میان آن‌ها نمونه‌های لوکس و گران‌قیمتی نیز دیده می‌شود در راستای حمل و جا‌به‌جایی تابوت و پیکر افراد است. این دسته از خودرو‌های خدماتی می‌توانند به بیمارستان یا شرکت‌های خصوصی تعلق داشته‌باشند.

باگی

کاربرد اصلی این گروه از خودرو‌ها، حرکت و یا مسابقه در مسیر‌های نا‌هموار و آفرود است. این گروه از خودرو ها فرم خاص و معینی در طراحی خود نداشته و می‌توانند از یک اسپیس‌فریم خاص طراحی‌شده و یا شاسی و اتاق یک خودرو‌ی SUV بهره‌گیرند. امروزه باگی‌ها در ابعاد مختلف با انواع موتور و گیربکس متفاوت برای مقاصد تفریحی یا شرکت در مسابقات به تولید می‌رسند.

برچسب‌ها

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش