نظرات (13)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۲/۲۲
تاریخ صنعت خودروسازی ایالات متحده آمریکا را آرام آرام ورق میزنیم. اما در این برگ کهن، در اواسط دهه شصت میلادی، گویی زمان متوقف شده و تودههای هیجان در حال شکلگیری هستند. سالهای ابتدایی دهه شصت، سرآغاز شروع جنگی در میان یانکیهای افراطی است. جایی که شرکتهای صنایع خودروسازی آمریکا در تلاشاند تا هر یک به نوبه خود، سهم بیشتری را از این بازار رقابتی با تولید خودروهایی پرقدرت، خشن و بزرگ تصاحب کنند. آری این سرآغاز شروع دوران شکوفایی خودروهای عضلانی دوست داشتنی است! اتومبیلهایی 2 در، با پیشرانههای حجیم و پرقدرت هشت سیلندر، بدنه ای کشیده و ماهیچهای و همچنین قابلیت تولید سر و صدا و میزان بسیار زیادی دود لاستیک! به عقیده بسیاری از افراد، حدود دهه 60 تا اوایل دهه 70 میلادی را میتوان دوران طلایی صنعت خودروسازی آمریکا دانست. زمانی که کمپانیهای خودروسازی در رقابت شدیدی برای اثبات تواناییهای خود بودند. هر چند بحران نفتی سال 1973 کمر این رقابت را به سختی شکست و با کاهش شدید قدرت خودروها، آدرنالین کمتری در خون خریداران آن دوره رکود وارد میشد اما یادگاران و خروجی های دوران طلایی هرگز فراموش نمیشوند. در این لیست، با تعدادی از بهترین خودروهای عضلانی آمریکا آشنا خواهیم شد که با نگاهی گذرا به طراحی و مشخصات فنی هر یک از آن ها، به راستی میتوان پتانسیل نهفته در کالبدشان را درک کرده و حس هیجان را تجربه نمود. اما قبل از شروع، ذکر این نکته لازم به نظر میرسد که خودروهای عضلانی به دو دسته کلی ماسلکارها و پونیکارها ( به معنی اسب کوچک ) تقسیمبندی میشوند که در این دستهبندی، ماسل ها از ابعاد بدنه کمی بزرگتر نسبت به پونی ها بهره برده و در این رقابت قدمت بیشتری دارند. همچنین کمپانیهای آمریکایی در لیست محصولات خود، مدلهایی مجزا را در کلاس خودروهای ماسل و پونی تولید میکردند.
لیست را با خودرویی شروع میکنیم که به جرات میتوان گفت از بدعتگذاران شروع رقابت ماسلکار ها است. مدلی پرقدرت از رده ماسل ها، از سوی شرکتی که اکنون فعالیتی در زمینه تولید خودرو ندارد. پونتیاک دوستداشتنی که زمانی تحت تملک جنرال موتورز بوده چندسال پیش و در دوره بحران اقتصادی ورشکست شد اما علاقهمندان به خودروهای آمریکایی هیچگاه مدل دوستداشتنی GTO را فراموش نخواهند کرد. یکی از قلدرترین GTO ها مربوط به سال 1966 بوده که با موتور 6.3 لیتری خود و با سیستم جالب سه کاربرات دو دهنه موسوم به Tri Power قادر به تولید 360 اسببخار قدرت است.
جدول مشخصات فنی:
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 8 سیلندر خورجینی |
حجم موتور (لیتر) | 6.3 |
قدرت موتور (اسببخار) | 360 |
نوع گیربکس | 4 سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 5.6 |
دوج چارجر دایتونا را از بسیاری از جهات میتوان در رده پیشتازان و اولینهای صنعت خودروسازی آمریکا قلمداد کرد. این ماسلکار که بر پایه دوج چارجر و برای رقابتهای ناسکار آمریکا آماده شدهبود. این خودرو با بدنه ای بسیار آیرودینامیک قادر به پیمودن سرعت 200 مایل بر ساعت ( معادل 360 کیلومتر بر ساعت ) است که از این حیث بسیار مورد توجه همگان قرار گرفت. از جمله المانهای عجیب در طراحی این خودرو میتوان به دماغه کشیده و بالعقب بسیار بلند آن اشاره کرد. اما نکته اعجابانگیزتر این خودرو در زیر کاپوت آن نهفتهاست. جایی که نیروگاه 7 لیتری HEMI بیگبلاک و سنگین آن قادر به تولید 425 اسببخار است تا شگفتیهای این خودرو را تکمیل کند.
جدول مشخصات فنی:
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 8 سیلندر خورجینی |
حجم موتور (لیتر) | 7 |
قدرت موتور (اسب بخار) | 425 |
نوع گیربکس | 4 سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 5.6 |
نسل اول شورولت کامارو (1967-1969)، به عنوان یک پونی کار نمونههای هیجان انگیز زیادی دارد اما بیشک، هیجانانگیز ترین نمونه آن مربوط به سال 1969 و نمونه کوپو یا Central Office Production Order بوده که با بهرهگیری از یک موتور 7 لیتری قادر به تولید بیشینه توان 450 اسببخار است که این خروجی، باعث شتاب صفر تا صد 5.4 ثانیهای آن میشود! اما این موتور 427 اینچی (هفت لیتری) بر خلاف سایر نمونههای مشابه، از آلیاژ آلومنیوم ساخته شدهبود تا با کاهش وزن خودرو، باعث افزایش قابلیتهای دینامیکی و کاهش زمان شتاب آن شود. از کوپو کاماروهای نسل اول امروزه تعداد محدودی وجود دارند و در زمره ادیشنهای با ارزش کامارو قرار میگیرند.
جدول مشخصات فنی:
مقادیر | آیتم ها |
---|---|
نوع موتور | 8 سیلندر خورجینی |
حجم موتور (لیتر) | 7 |
قدرت موتور (اسب بخار) | 450 |
نوع گیربکس | 4 سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 5.4 |
موستانگ به حق، پایهگذار رده پونیکار ها بوده و تولید آن، آتشی عظیم را به جان سایر کارخانههای رقیب انداختهاست. فروش بسیار بالای موستانگ در طول 2 سال نخست آنقدر برای سایر کمپانیهای خودرو ساز دیگر عجیب و وسوسهکننده بود که آنها، تمام تلاش خود را برای تولید محصولی قابل رقابت با اسب آتشین فورد به کار گرفتند. اما سال 1969 را به جرات میتوان پر تلاشترین سال فعالیت کمپانی فورد برای توسعه مدلهای موستانگ دانست. و شایسته ترین خروجی آن، مدل باس 429 است که در اصل برای شرکت در مسابقات درگ آمریکا (NHRA) طراحی شدهبود. موتور حجیم 7 لیتری این خودرو به قدری بزرگ است که جا را برای بسیاری از ادوات زیر کاپوت تنگ کرده و حتی باتری خودرو به صندوق عقب آن رفته است! اما بیشینه توان 375 اسببخاری آن که از طریق یک گیربکس 4 سرعته دستی به چرخهای عقب میرسد آنقدر هیجان انگیز است که بسیاری از افراد تلاش فورد را برای تولید این محصول خواهند ستود. امروزه مدلهای باس 429 با تیراژ محدود زمان اولیه تولید خود، از ارزش بسیار بالایی برخوردارند.
جدول مشخصات فنی:
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 8 سیلندر خورجینی |
حجم موتور (لیتر) | 7 |
قدرت موتور (اسب بخار) | 375 |
نوع گیربکس | 4 سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 5.5 |
شول را میتوان در نگاه اول یک ماسلکار به تمام معنا دانست. طراحی حسابشده این خودرو به خوبی حس خشونت را به بیننده منتقل میکند. اما مکمل این طراحی، یک موتور 7.5 لیتری بیگبلاک است!. این موتور حجیمترین و قوی ترین موتور استاندارد کمپانی شورولت بوده که علاوه بر شول، بر روی تعدادی از مدلهای دیگر و نیز مدلهای برند کوروت قرار میگرفتهاست. توان تولیدی این موتور برابر با 450 اسببخار بوده که از طریق یک گیربکس 4 سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشود. البته این توان بالا باعث میشود که خیلی زود، به فکر تعویض تایرهای محور عقب باشید!
جدول مشخصات فنی:
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 8 سیلندر خورجینی |
حجم موتور (لیتر) | 7.5 |
قدرت موتور (اسببخار) | 450 |
نوع گیربکس | 4 سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 5.5 |
اولدزمبیل نیز همانند پونتیاک از جمله کمپانیهایی بوده که امروزه تنها یاد و خاطره آنها در ذهنهای علاقهمندان باقی ماندهاست. اما این شرکت، در طول دوران طلایی با تولید نمونههای هیجانانگیز و پر قدرت و البته متفاوت در نزد خودرو دوستان شناخته میشود. در این لیست به سراغ نمونهای خاص از مدل 2 4 4 رفتهایم که به نوعی در نقش پرچمدار این شرکت است. این مدل در سال 1971 با پکیج W30 و قدرت 385 اسببخار هیجان بسیار زیادی را به خریداران خویش هدیه کردهاست!
جدول مشخصات فنی:
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 8 سیلندر خورجینی |
حجم موتور (لیتر) | 7.5 |
قدرت موتور (اسب بخار) | 385 |
نوع گیربکس | 3 سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 5.4 |
شاید در کشورمان، اکثر افراد از بیوک به عنوان یک برند لوکس یاد کنند که احتمالا تولید یک مدل عضلانی با خط مشی این شرکت فاصله زیادی دارد. اما باید گفت که در طول دوران، طلایی بیوک نیز یکی از تولیدکنندگان محبوب خودروهای عضلانی شناخته میشده است. این شرکت با تولید مدل GSX به عنوان پرچمدار مدلهای خود، آتشی را در دل رقبا ایجاد کرده و دل بسیاری از طرفداران خویش را برده است! GSX که بر روی پلتفرم مشترک با شول و GTO تولید میشده یک ماسلکار واقعیست که با طراحی اغواگرانه، نوع خطکشی متقاوت بدنه و موتور حجیم 7.5 لیتری 350 اسببخاری خود از محبوبیت و ارزش خاصی در میان دوستداران خودروهای عضلانی برخوردار میباشد.
جدول مشخصات فنی:
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 8 سیلندر خورجینی |
حجم موتور (لیتر) | 7.5 |
قدرت موتور (اسب بخار) | 350 |
نوع گیربکس | 4 سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 5.7 |
فایربرد یکی دیگر از مدلهای جادوانه برند پونتیاک بوده که در ایران نیز در نزد علاقهمندان بسیار شناخته شده و دارای محبوبیت خاصی است. این خودرو در چهار سطح بیس، اسپریت، فورمولا و ترنسام ساخته شده که ترنسام با اقتباس از نام مسابقات اتومبیل رانی Trans AM آمریکا قوی ترین سطح میباشد. اما در اینجا با یکی از قویترین نمونه های نسل دوم فایربرد ترنسام (1970-1981) آشنا میشویم که نسبت به سایر مدلها در تعداد کمتری ساخته شده و ارزش بیشتری دارد. این مدل با بهرهگیری از یک موتور 7.5 لیتری بیگبلاک قادر به تولید 335 اسببخار بوده و با نوع رنگآمیزی و خط کشی خاص خود در میان پونیهای آمریکایی بسیار شناختهشده است.
جدول مشخصات فنی:
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 8 سیلندر خورجینی |
حجم موتور (لیتر) | 7.5 |
قدرت موتور (اسببخار) | 335 |
نوع گیربکس | 4 سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 7.3 |
موستانگ به عنوان یک پونیکار کلاسیک شناختهشده در مدلهای مختلف و با ارزشهای متفاوتی ساخته شدهاست. اما همیشه نمونههای تقویت شده توسط کارول شلبی و تیم او به عنوان تیونر رسمی فورد از ارزش خاص و بالایی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که این مارهای خطرناک نیز انواع مختلفی دارند اما وحشیترین و یکی از محدودترین آنها، نمونه GT500 با پسوند KR یا King of the road بوده که در سال 1968 ساخته شدهاست. این مار خطرناک کمتر شناخته شده با قدرت 335 اسببخار که توسط یک گیربکس 4 سرعته دستی لاستیکهای عقب را دود میکند امروزه از ارزش بسیار بالایی برخورردار بوده و در نزد کلکسیونرهای موستانگ بسیار محبوب است.
جدول مشخصات فنی:
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 8 سیلندر خورجینی |
حجم موتور (لیتر) | 7 |
قدرت موتور (اسببخار) | 335 |
نوع گیربکس | 4 سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 6.5 |
به انتهای این لیست هیجانانگیز میرسیم و این نوشتار را با یکی از با ارزشترین عضلانیهای آمریکایی به پایان میبریم. پلیموت را که به نوعی میتوان پسرعموی دوج دانست در بسیاری از مدلها، مشخصات فنی مشابهی را با ساختههای دوج دارد. اما همی کودا، همانطور که از نامش پیداس از موتور اعجاب انگیز 7 لیتری Hemi استفاده میکند و قادر به تولید 425 اسببخار است تا عملا لاستیکهای عقب را به بهترین نحو ممکن دود کند! این پونیکار قدرتمند به دلیل تیراژ تولید بسیار محدود خود امروزه به نوعی نایاب است و نمونههای سالم این خودروی شرور، با قیمتهای میلیون دلاری در حراجیهای معتبر جهان به فروش رسیده و به تملک کلکسیونر ها درمیآیند.
جدول مشخصات فنی:
مقادیر | آیتم ها |
---|---|
نوع موتور | 8 سیلندر خورجینی |
حجم موتور (لیتر) | 7 |
قدرت موتور (اسببخار) | 425 |
نوع گیربکس | 4 سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 5.6 |
1969 camaro . mopar
۱۴۰۰/۳/۳۱
سلام ممنون از مقاله خوبتون فقط یه اشکال داشت اینکه توی قسمت ماستانگ نوتشین ماستانگ پایه گذار پونی کار هست اما اشتباه میکنید توی ۱۷ اپریل ۱۹۶۴ کانسپت اولیه ماستانگ معرفی شد اما در یک آپریل همون سال باراکودا فروش رفت بله پایه گذار پونی کار باراکودا بود نه ماستانگ
بهزاد
۱۴۰۰/۲/۱۴
Supra mk4 که ۶ سیلیه ۱.۱۰۰ چهار هفت صدم ثانیه همشو میبره
قلی خان
۱۳۹۹/۸/۹
دست شمرد نکنه دم شماگرم من باانواع شورلت ها آشنا شدم واقان متشکرم
محمددانسفهانی
۱۳۹۹/۱/۳۰
دوستان سلام میخواستم بدونم راهی هست که بشه یه فورد موستانگ ۱۹۱۶ خریداری کرد ؟داخل ایران هست ؟اگه نیست چطور میشه وارد کرد ؟ ممنون میشم
یه بنده خدا
۱۳۹۹/۱/۲۵
اینا چهل پنجاه سال پیش این ماشینارو می ساختن 😍😍😍 اون وقت ما الان پراید می سازیم 💩💩💩
محمد یاسین
۱۳۹۸/۱۰/۲۱
یک ماشین هایی ساختن که ۵۰ سال جاودان هستند و هنوز خیلی ها عاشقشون هستند . از جمله من! اما ما ایرانی ها ماشین هایی می سازیم که ۲ سال نگذشته، همه حالشون از این ماشین ها بهم می خوره
n4smw
۱۳۹۸/۱۰/۲۰
حیف که تو بازیای ویدیویی مثل نید فور اسپید ماست وانتد استفاده نشدن
عزیز
۱۳۹۸/۹/۱۷
یه شیر پیر هم باشه همان شیره
ناشناس
۱۳۹۷/۱۰/۲۰
پونتیاک فایربرد وقتی امد طوفان کرد و اینجا هم به نظر من جا داشت خیلی ممنون
xxx
۱۳۹۷/۶/۱۰
خیلی عاللللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههه
آتیلا
۱۳۹۷/۵/۲۱
بابا بیخیال ، سمند و بچسب . خاک تو سرمون با این ماشینهی آشغالی که سوار میشیم
Wolf
۱۳۹۷/۴/۱۰
خیلی ممنون از شما و پست تو خیلی عااااااااااالی عاشق هرچی ماشین امریکای بود شودم.
سولماز
۱۳۹۶/۳/۱۳
یعنی عاشق این پست شدم خدای من ماشینارو