اُتکس

نظرات (5)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲

نقد و بررسی لکسوس NX 300h 2016

نقد و بررسی لکسوس NX 300h 2016

معرفی اجمالی

لکسوس NX یک خودروی معمولی نیست، این خودرو اولین شاسی‌بلند کوچک لکسوس است، و اولین خودروی این شرکت است که با موتور مجهز به توربوشارژ تولید می‌شود. لکسوس NX جزو اولین خودروهای این شرکت است که با چهره‌ا‌ی جدید و جذاب عرضه شده است، چهره‌ای که به نمونه‌های تولیدی دیگر لکسوس نیز سرایت کرد.



در ۲۰۱۵، یعنی سالی که اولین نمونه‌ی لکسوس NX معرفی شد، بازار مشتاق یک شاسی‌بلند کوچک خانوادگی اما باروح بود، به ویژه خودرویی که کیفیت و تجمل برند لکسوس را نیز داشته باشد. مدل ۲۰۱۶ لکسوس NX با رنگ‌های جدیدی عرضه می‌شود و قابلیت بیشتری در هماهنگی با گوشی‌های هوشمند دارد، به غیر از این می‌توان گفت که تغییر چندانی در ساخت آن نسبت به مدل‌های پیشین دیده نمی‌شود.



لکسوس NX چابک است، از تکنولوژی‌های زیادی در ساخت آن استفاده شده است و مشتریان امکان انتخاب موتور از بین چند گزینه را دارند. موتور مدل استاندارد، چهار سیلندری مجهز به توربوشارژ است و قدرت کافی برای مدل پایه‌ی این شاسی‌بلند لوکس مهیا می‌کند. نمونه‌ی هیبریدی این خودرو با هدف ارتقای راحتی سواری طراحی شده است نه افزایش قدرت موتور.مدل اسپرت این خودرو یا Lexus NX F-Sport با به روزرسانی‌هایی که در عملکرد آن اعمال شده، سواری اسپرت‌تری را به این کراس اوور پنج سرنشینه بخشیده است.



خریدارانی که به دنبال سواری تجملی‌تر هستند می‌توانند نگاهی به لیست بلندبالای امکانات رفاهی و تزیینات داخلی آن بیاندازند، امکاناتی که در مدل‌های بزرگ‌تر و لوکس‌تر لکسوس دیده می‌شوند.علی‌رغم طراحی‌ ظریف و پیچیده، لکسوس NX یک خودروی کاربردی و قابل اعتماد است. سرنشینان به هیچ وجه با کمبود فضای داخلی مواجه نمی‌شوند، ظرفیت باربری خودرو نیز متغیر و مناسب است، همچنین امکان سفارش چهارچرخ متحرک نیز برای این خودرو وجود دارد.لکسوس NX به منظور رقابت با کراس اوور‌های کوچک برندهای معروف طراحی شده است، خودروهایی همچون BMW X3، آئودی Q5، کادیلاک SRX و البته مرسدس بنز کلاس GLK.


نمای پشت لکسوس NX h300
نمای جلو لکسوس NX h300
نمای کنار و پشت لکسوس NX h300
نمای کنار و جلو لکسوس NX h300
نمای کنار لکسوس NX h300
تایر لکسوس NX h300
چراغ عقب لکسوس NX h300
چراغ جلو لکسوس NX h300

پیشرانه و امکانات

لکسوس NX 200t، با قیمت ۳۵ هزار دلار، مجهز به موتور ۴ سیلندری توربوشارژدار با حجم ۲ لیتر است که با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به فروش می‌رسد. از امکانات استاندارد این مدل می‌توان به آیینه‌ی دید عقب، صندلی‌های جلوی برقی، ورود بدون سوییچ، صندلی‌های عقب با قابلیت تغییر زاویه‌ی پشتی، رادیو HD و مدهای رانندگی مختلف اشاره کرد. مدل F-Sport این خودرو با لاستیک‌های بزرگتر و فنربندی سفت‌تر و تزیینات داخلی متفاوت عرضه می‌شود.



مدل NX 300h مجهز به پیشرانه‌ی هیبریدی می‌باشد: یک موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با چهار سیلندر و یک جفت موتور الکتریکی برای چرخ‌های جلو و عقب. کل توان پیشرانه نیز ۱۹۵ اسب‌بخار است. قیمت این مدل از ۳۹ هزار دلار شروع می‌شود و نسخه‌ی چهار چرخ متحرک آن نیز ۴۱ هزار دلار قیمت دارد.



از آپشن‌های خودرو می‌توان به تودوزی چرمی، داشبورد با طرح چوبی، سیستم ناوبری، و تکنولوژي جلوگیری از تصادف اشاره کرد. کیت ایمنی لکسوس که به صورت استاندارد در خودروها نصب می‌شود نیز شامل این موارد است: سیستم هشدار تصادف، ترمز اضطراری و موقعیت‌یاب خودوری مسروقه.

بدنه

در مورد طراحی بدنه‌ی لکسوس NX می‌توان گفت که این خودروها از یکی از تهاجمی‌ترین چهره‌های خودروهای این کلاس را دارد. رکاب‌های با ارتفاع بالا، نمای عقب خیره‌کننده، جلوپنجره‌ی مخصوص لکسوس با اندازه‌ی بسیار بزرگ، همگی باعث تداعی یک چهره‌ی فضایی و متعلق به آینده شده است. در دستگیری‌های درب‌های خودرو از نورپردازی LED استفاده شده است که شب هنگام باعث زیبایی بیشتر خودرو می‌شود و هم ورود به خودرو را راحت‌تر می‌کند. با این که لکسوس NX یک خودروی شاسی‌بلند است اما مانوور دادن با آن در ترافیک و پارک کردن آن سخت‌تر از یک خودروی سدان کوچک نیست.


کابین


کابین لکسوس NX دقیقا تمام مشخصات یک لکسوس را دارد، یعنی استفاده از مواد باکیفیت و هماهنگی چشم‌گیر. به سختی می‌توانید کابینی با این کیفیت را در بین حریفان NX بیابید. استفاده از چرم‌دوزی و چوب در داشبورد دقیقا احساس بودن در یک خانه‌ی باکلاس را تداعی می‌کند. کنسول میانی با داشتن شکل Z نوعی چاشنی اسپرت بودن را به کابین خودرو بخشیده است. در مدل F-Sport استفاده از روکش آلومینیومی در پدال‌ها به چشم می‌آید.


فضای جلو لکسوس NX h300
نمای داخل لکسوس NX h300
استارت لکسوس NX h300
کیلومترشمار لکسوس NX h300
فرمان لکسوس NX h300
موتور لکسوس NX h300


صندلی‌ها بر خلاف دیگر کراس‌ اوور‌ها، ارتفاع زیادی از زمین ندارند، همین امر باعث شده است که فضای سر کافی برای سرنشینان وجود داشته باشد و از طرف دیگر احساس رانندگی با یک خودروی سدان به راننده دست می‌دهد. با استفاده از آپشن ارائه شده برای صندلی‌های عقب می‌توانید زاویه‌ی پشتی آنها را بیشتر کنید، که این ویژگی می‌تواند به کاهش خستگی در سفرهای طولانی منجز شود.به جای استفاده از کاور جمع شدنی در قسمت بار خودرو، از کاور تا شونده استفاده شده است که استفاده از آن راحت‌تر بوده و ظاهر آن نیز یکدست‌تر باشد. همچنین نکته‌ی مثبت دیگر در مورد کابین، وجود فضای زیاد برای گذاشتن وسایل و تجهیزات است.


تجربه‌ی رانندگی


لکسوس NX 200t نسبت به دیگر مدل‌ها سواری اسپرت‌تری دارد، که البته به منظور افزایش راحتی تغییراتی در آن ایجاد شده است. موتور استاندارد این مدل قدرتمند است و فرمان‌پذیری تیزی دارد. تغییر مد رانندگی به حالت اسپرت باعث می‌شود تعویض دنده در دورهای بالاتری اتفاق بیافتد و شتاب‌گیری خودرو بیشتر شود. NX 200t همیشه ساکت است.در مدل اسپرت این خودرو به لطف لاستیک‌های بزرگتر و فنربندی سفت‌تر، رانندگی لذت‌بخش‌تر شده است. باقی ماندن در مسیر حرکت با توجه به کلاس خودرو بسیار مناسب است. در خودروی NX 200t F-Sport شما می‌توانید با سرعت بالا وارد پیچ‌ها شوید و بدون احساس اضطراب از آن خارج شوید. بر خلاف مدل پایه، در نمونه‌ی اسپرت صدای موتور اجازه‌ی ورود به کابین را دارد تا حس اسپرت بیشتری به سرنشینان دست دهد، بدون این که باعث آزار آنها شود.



سواری مدل هیبرید از لحاظ دینامیکی به مانند نسخه‌های بنزینی است. با این حال این مدل کمی از کندی شتاب‌گیری رنج می‌برد. مدل NX 300h در عرض ۹ ثانیه از ۰ تا ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد، در حالی که این میزان برای مدل NX 200t تنها ۷ ثانیه است.



میزان مصرف سوخت مدل‌های 200t برای رانندگی در شهر و بزرگ‌راه به ترتیب 10.7‌ و 8.4 لیتر در صد کیلرمتر و یا به صورت ترکیبی 9.4 لیتر در صد کیلومتر است. در مدل‌هایی که مشتریان سفارش چهار چرخ متحرک داده‌اند میزان مصرف سوخت در حالت ترکیبی به میزان 0.4 کم‌تر است.البته مشخص است که از بین مدل‌های مختلف، مدل هیبریدی NX کم‌ترین میزان مصرف سوخت را دارد، به طور دقیق‌تر میزان مصرف بنزین در شهر/بزرگراه برابر است با 6.7/7.1 لیتر در صد کیلومتر، و یا در حالت ترکیبی 7.1 لیتر در صد کیلومتر. در مدل هیبریدی NX ویژگی‌ای وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان تنها با تکیه بر موتور الکتریکی با سرعت کم‌تر از 50 کیلومتر در ساعت به مسافت ۱ مایل طی مسیر کرد.


پنل لکسوس NX h300
ساعت لکسوس NX h300
جالیوانی لکسوس NX h300
دنده لکسوس NX h300
صندلی جلو لکسوس NX h300
صندلی عقب لکسوس NX h300
صندوق عقب لکسوس NX h300
فضای عقب لکسوس NX h300

جمع‌بندی


ظاهر و رفتار لکسوس NX نسبت به دیگر خودروهای لکسوس متفاوت به نظر می‌رسد، به دلیل که این خودرو واقعا متفاوت است. افراد جوان و مجرد و یا زوج‌های پرانرژی جذب طراحی وحشی، عملکرد تیز و کیفیت بالای آن خواهند شد. برندهای دیگر نیز کراس اوورهایی تولید کرده‌اند که این ویژگی‌ها را دارند، اما هیچ‌گاه به پای کیفیت و قابلیت اطمینان لکسوس نخواهند رسید.


تجهیزات و امکانات


در پایان به امکانات لکسوس NX 300h اشاره می‌کنیم و جدول مشخصات فنی آن را می‌آوریم.

رایانه‌ی سفری

ساعت آنالوگ

جالیوانی برای سرنشیان جلو و عقب

تهویه هوا مجزا برای راننده و سرنشینان

کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده

ایربگ برای سرنشینان جلو و عقب، ایربگ جانبی، ایربگ زانویی، ایربگ بالای سر

سان‌روف

برف‌پاک‌کن شیشه‌ی عقب

نورپایین LED

کروز کنترل انطباقی (آپشن)

کروز کنترل

سیستم کمک پارک

ورود بدون سویچ

سیستم هشدار خروج از خط (آپشن)

مانیتورینگ نقاط کور (آپشن)

سیستم ناوبری

وارانتی ۴۸ ماهه یا ۸۰ هزار کیلومتر

وارنتی پیشرانه ۷۲ ماهه یا ۱۱۰ هزار کیلومتر


جدول مشخصات فنی 
مشخصات
NX 300h
پیشرانه
چهار سیلندر ۲.۵ لیتری، تنفس طبیعی
قدرت موتور بنزینی(hp @ rpm)
154 @ ۵۷۰۰
قدرت ترکیبی (hp)
195
گشتاور (nm @ rpm)
۲۰۶ @ ۴۴۰۰
وزن خالص (kg)
۱۸۴۰
ظرفیت باک (l)
۵۶
صفر تا ۹۶ km/h (s)
۹
مصرف سوخت ترکیبی (l/100 km)
۷.۱

نظرات

  • ارش

    ۱۴۰۲/۷/۲

    لطفا در مورد فضای صندوق عقب هم توضیح بدید و اینکه nx30p اصطهلاک بالایی داره یا نه نسبت به nx200 لاسپاس

  • الهام

    ۱۳۹۹/۵/۳۱

    واقعا بي نظير هست و از داشتنش راضي هستم و به همه پيشنهاد مىكنم

  • عبدالله

    ۱۳۹۷/۱۰/۴

    فوق العاده ست

  • Ramin

    ۱۳۹۷/۶/۱۵

    Salam bebakhshid kilide shishe shoore cheraghe joloye mashin kojas daghighan peidash nemikonam

  • سام

    ۱۳۹۶/۵/۳

    واقعا بینظیره هم سواری خوب هم شاسی کوچک وجموجور