اُتکس

نظرات (37)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۸/۸

آریو سایپا، خودرویی ایمن و قابل قبول

آریو سایپا، خودرویی ایمن و قابل قبول

آریو سایپا یکی از محصولات نسبتا جدید سایپا است که توجهات را به خود جلب کرده است. در این گزارش از اتکس، به بررسی کلی این خودرو و ارزیابی نقاط ضعف و قوت آن خواهیم پرداخت. با ما باشید.

معرفی اولیه و بررسی کلی

آریو سایپا (Ario Saipa) نام یکی از تولیدات به نسبت جدید شرکت سایپا است. سایپا برای تولید این خودرو به سراغ کمپانی نه چندان معروف زوتی (ZOTYE) رفته است. زوتی این خودرو را در آغاز با نام Z300 تولید می‌کرد. سایپا در ابتدا نام آن را به S300 تغییر داد و بعدها نیز نام «آریو» برای نام در نظر گرفته شد و ما هم اکنون نیز آن را به همین اسم می‌شناسیم. به نظر می‌رسد که سایپا امتیاز این خودرو را خریداری کرده است، زیرا نشان تجاری آن نیز به نشان سایپا تغییر کرده است. بدنه‌ی آریو را می‌توان یک کپی نزدیک از بدنه‌ی خودروی تویوتا آلیون دانست که تولید آن از سال ۲۰۰۷ شروع شده بود. هر چه که هست نمی‌توان یک نمره‌ی عالی برای طراحی بدنه‌ی آن در نظر گرفت. ولی به هر حال شباهت آن به یکی از محصولات تویوتا شاید برای برخی جالب باشد.

عملکرد فنی و ایمنی

آریو در کل در ۴ تیپ مختلف روانه‌ی بازار شده است. استاندارد ۱.۵ (Standard 1.5)، الگانت ۱.۵ (Elegant 1.5)، الگانت ۱.۶(Elegant 1.6) و رویال ۱.۶(Royal 1.6) نام‌هایی هستند که برای این تیپ‌ها در نظر گرفته شده‌اند. سایپا از دو پیشرانه‌ی متفاوت برای آریو استفاده کرده است. یک پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری با توان بیشینه‌ی ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور بیشینه‌ی ۱۴۱ نیوتون‌متر؛ پیشرانه‌ی دیگر با حجم ۱.۶ با توان و گشتاور بیشینه به ترتیب ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۱ نیوتون‌متر. گیربکس به کار رفته برای پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری از نوع دستی ۵ سرعته و دو تیپ دیگر از نوع اتوماتیک هستند. این پیشرانه‌ها در چین توسط سازنده‌ای تحت نظر میتسوبیشی ژاپن ساخته شده‌اند. اما واقعیت این است که ضعف اصلی این خودرو را نه در توان و گشتاور، بلکه در سیستم انتقال قدرت و گیربکس آن باید جستجو کنیم. عملکرد نه چندان مطلوب این بخش باعث می‌شود تا شتاب‌گیری اولیه‌ی خودرو قدری کند باشد. اما در کل دنده‌دهی نرم و قابل قبول انجام می‌شود.



نقطه‌ی قوت اصلی آریو در ایمنی بالای آن است. آریو از سوی موسسه‌ی ایمنی C-CNAP امتیاز ۵ ستاره را دریافت کرده است که چنین نمره‌ای را در خودروهای کمی از محصولات تولیدی شرکت‌های داخلی می‌بینیم. همانطور که پیشتر نیز گفتیم، عملکر ترمز ضد قفل آریو هم بسیار ایمن و قابل قبول است.

طراحی بدنه آریو سایپا
طراحی بدنه آریو سایپا
طراحی بدنه آریو سایپا
طراحی بدنه آریو سایپا

طراحی و امکانات

اگر بخواهیم یک توصیف ساده از آریو ارائه دهیم باید بگوییم که این خودرو یک خودروی خانوداگی و مناسب برای سفر است. فضای کافی در بخش عقب و جلوی آن، ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل (ABS) و توزیع‌کننده نیروی ترمز (EBD)، سیستم ضدسرقت، کامپیوتر سفری، شیشه‌ها و آیینه‌های برقی، گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک، سنسور دنده عقب، ایربگ راننده و سرنشین جلویی، صندلی‌های چرمی، رینگ‌های آلومینیومی، صندلی‌های تاشو عقب، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و مه‌شکن جلو و عقب، سیستم تهویه‌ی مطبوع اتوماتیک، همگی باعث می‌شود تا انتظارات متدوال از یک خودروی سواری خانوداگی رفع شود.

نمای داخل آریو سایپا
نمای داخل آریو سایپا


قیمت‌ها و مصرف سوخت


قیمت‌های اعلام شده از سوی سایپا برای تیپ‌های مختلف آریو تقریبا از ۵۰ میلیون تا ۵۵ میلیون است. مصرف سوخت آریو بر پایه‌ی اعلام سایپا در حالت ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به مقدار ۶.۷ لیتر در موتور ۱.۵ لیتری و ۷.۶ لیتر نیز در موتور ۱.۶ لیتری است.


ارزیابی نهایی


نکات مثبت:

پیشرانه‌ی قابل قبول؛ ایمنی بالا؛ جادار و با فضای کافی

نکات منفی:

شتاب اولیه‌ی نسبتا ضعیف؛ عایق‌کاری صوتی ضعیف بین موتور و کابین؛ دارای ظاهر اندکی قدیمی و نه‌چندان زیبا



در پایان باید اشاره کنیم که اطلاعات و توضیحات فنی و تصاویر خودرو، از سایت رسمی شرکت سایپا گرفته شده است.



تیپ
استاندارد ۱.۵
الگانت ۱.۵
الگانت ۱.۶
رویال ۱.۶
توان بیشینه (همگی در rpm ۶۰۰۰)
۱۰۳ اسب بخار
۱۰۳ اسب بخار
۱۱۲ اسب بخار
۱۱۲ اسب بخار
گشتاور بیشینه (همگی در rpm ۴۰۰۰)
۱۴۱ نیوتون‌متر
۱۴۱ نیوتون‌متر
۱۵۱ نیوتون‌متر
۱۵۱ نیوتون‌متر
حجم موتور
۱.۵ لیتر
۱.۵ لیتر
۱.۶ لیتر
۱.۶ لیتر
حجم باک
۵۵ لیتر
۵۵ لیتر
۵۵ لیتر
۵۵ لیتر
جرم خودرو
۱۲۷۵ کیلوگرم
۱۲۷۵ کیلوگرم
۱۲۷۵ کیلوگرم
۱۲۷۵ کیلوگرم
مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
۶.۷ لیتر
۶.۷ لیتر
۷.۶ لیتر
۷.۶ لیتر
نوع گیربکس
دستی
دستی
اتوماتیک
اتوماتیک

نظرات

  • خلیل

    ۱۴۰۲/۷/۳

    سلام هانیه خانم، تا چیزی را امتحان نکردی ومحک نزدی هیچ وقت نظر نده،، 62سالمه از 17،18 سالگی پشت فرمون، آریو یکی از بهترین وایمنترین خودروهایی هست که تابحال داشتم سوار شدم،، فکر نکن از پشت پراید یا 206 پیاده شدم آریو سوار شدم کفم بریده،. نه عزیز قبل آریو سراتو 1600داشتم،، همین سراتو به گرد آریو نمیرسه از هرلحاظ، آریو تو رنج قیمتی خودش بی رقیبه،، دوستان حداقل یک بار سوار شوید بعد نظر بدید،،،، دوستانی هم که خیال خرید خودرو دارن حتمآ یکبار آریو رو امتحان کنن،، زرر نمی‌کنید، قبل از اینه به فکر اوفت قیمت ماشین باشید به فکر ایمنی باشید تمام ثروت دنیا به یه ناخن انسان نمیارزه،، ،،، ان شاء الله موفق باشد،،

  • وحید

    ۱۴۰۱/۱۲/۱۵

    از 95 تا 1401 اریو دارم فقط یکبار کمک عوض کردم تو گارانتی اون اوایل دیگه هزینه خاصی نداشته کاملا راضی هستم شرف داره به خودرو های بی کیفیت داخلی

  • فرزام

    ۱۴۰۱/۲/۱۶

    با سلام خدمت عزیزان بعد از دو سال رانندگی عرض میکنم که عالی است ماشینی که شما را در جاده نمی گذارد روغن سر تایم عوض کنید و با خیال اسوده استفاده کنید هر کسی داره راضی است کسی ناراضی است که این ماشین را نداره و سوارش نشده فقط از این و اون نقل قول شده براش اگر ایمنی براتون مهم است اگر راحتی و اسایش مهم است در خرید شک نکنید الان دیگه همه میدونن که در رنج قیمتی خودش عالیه بازار خرید و فروشش هم خوبه ولی به فکر راحتی و اسایش و ایمنی باشید والسلام

  • علی

    ۱۴۰۱/۲/۱۶

    با سلام خدمت دوستان عزیز من به توصیه یکی از همکارانم حدود یک سال و نیم پیش آریو دنده ای خرید کردم و از لحظه خرید لاستیک ها را به سایز 205 تغییر دادم و ریمپ هم انجام دادم بعد از گذشت یک سال و نیم دیگر هیچ هزینه ای بجز مصرفی ها را برای این ماشین نکردم مصرف سوخت جاده ای 5.2 دهم در لیتر و داخل شهر 7.5 تا 8 می باشد که به نسبت ماشین های امروزی قابل قبول است و 5 ستاره ایمنی دارد سواری عالی و نرم و ترمز گیری خیلی عالی موتور میتسوبیشی و گیربکس کره ای است اتاق هم اتاق تویوتا می باشد ضمنا یه عایق کاری هم انجام دادم با خیال راحت خرید کنید نمایندگی های سایپا قطعات یدکی دارن اگر هم نبود تهران فک و فراوان موجود است همچنان شهر های بزرگ . من قبلا ماشین های 206 و پارس و سمند و ال 90 هم داشتم خدایی از همه اینها بهتره فقط باید رانندگی کنید باهاش ببینید در رنج قیمت خودش فوق العاده است امیدوارم تجربه ام به درد تان بخورد . موفق باشید

  • کریمی

    ۱۴۰۰/۱۰/۱۰

    4سال است که آریو اتومات دارم فقط روغن تعویض میکنم و بنزین 6 ماه قبل هم لنت ترمز تعویض کردم چندین بار مسافرت راه دور رفتم خیلی راضیم خیلی نرم وبی صدا کم مصرف خدایی ماشین خیلی خوبیه

  • هانیه

    ۱۴۰۰/۱۰/۹

    ماشینی که بورس نداره خدمات نداره وسایلش کمه صاحب اول و آخرش خودتون هستید پس توصیه نمی کنم چون اینجا ایران است

  • محسن

    ۱۴۰۰/۷/۱

    من دو ساله دارمش عالیه.

  • رضا

    ۱۴۰۰/۴/۱۴

    با سلام خدمت شما تجربه ای که از اریو دارم اینکه نسبت به مبلغی که پرداخت می کنید و در مقایسه با ماشین های هم رده خودش فوق العاده نرم و راحت و ایمن و جادار دارای ترمز های خوب و موتور و گیربکس خوب می باشد قطعات فراوان در نمایندگی ها توصیه ای که من دارم برای کسانیکه میگن شتاب کمه اینکه حتما یکبار ریمپ انجام بدهند و اگر دنده اتومات هست آپدیت انجام بدهند ببینند چه اتفاقی میوفته بعد از انجام ریمپ شتاب صفر تا صد من شده 10 ثانیه در آپارات هم فیلمش موجوده به مراتب از ماشین های تولید داخل بهتره عالیه در نوع خودش . موفق باشید

  • مهران

    ۱۴۰۰/۳/۵

    سلام بنظر بنده هر كسي از اتومبيلش توقع خودش رو داره مثلاً يكي ميخواد بعد از سبز شدن چراغ راهنما با شتاب از بقيه جلو بزنه و لي ديگري براش مهم نيست ضمناً با توجه به پولي كه واسش ميديد نمرش 20 بهش ميدم ... تصوير كنيد با اين پول اگه خودروي ايراني بگيريد چقدر معترض ميشديد . من كه خيلي راضيم و براي خريدنش نكات فني و منطقي و ايمني و به مقدار پولي كه داشتم نگاه كردم . كلاً اشخاص مثل هم نيستند و نگرشها متفاوته .ارادتمند

  • عرفان

    ۱۴۰۰/۱/۲۵

    من ۲ سال اتوماتیکش دارم. اتاق و کابین خوبه ولی اصلا شتاب و سرعت ندارن موتورش خوبه خرابی تو کارش نیست اصلا، ولی برای این هیکل گنده جواب نمیده ماشین بسیار تنبلی هست . گیربکس چهار دنده معمولی خیلی قدیمی روش نصب شده که نمیتونه قدرت موتور را انتقال بده . بازار دست دومش هم که بسیار بده و فروشش بسیار صبر میخواد. در کل نباید توقع خاصی از این ماشین جز جادار بودن داشته باشین

  • حسین

    ۱۳۹۹/۱۲/۱۵

    آ ریو در برابر دنا پلاس برلیانس پارس سمند بهترین ماشینه داخل ا اتاق جادار وقتی داخل ماشین هستی احساس امنیت میکنی کم مصرف

  • اکبر

    ۱۳۹۹/۱۲/۱۵

    سلام خدایی آریو نصب به ماشین های ایرانی خیلی خوب است سواری نرم راحت برو

  • مجيد

    ۱۳۹۹/۱۱/۲۶

    دوستان اين ماشين به نسبت قيمتش عاليه و صددرصد نسبت به ماشينهاي داخلي مثل دنا و پژو بهتره از نظر ظاهري ، ايمني ، مصرف سوخت ، آپشن ، فضاي اتاق ،‌قدرت ترمز ، فرمان پذيري ،‌نرمي روي دست اندازها ، عوض كردن نرم دنده ها ... خلاصه از هر نظر عاليه البته مقايسه اين ماشين با كره اي و اروپايي اشتباه هست چون بيشتر از دوبرابر بايد براي اونها با يد پول بديد

  • منصور

    ۱۳۹۹/۱۱/۲

    عالی نگاه کردنش به سمند پژو دناهست

  • عبدالرضا کریمی

    ۱۳۹۹/۱۰/۱۷

    باسلام من از 15/3/97خودرو آریو دستی خریدم باور کنید بدون تعصب یک سر وگردن از هر لحاظ از خودروهای داخلی بهتره کم خرج جادار شیک واقعا به نسبت خوبه آنهایی که ازبقیه محصولات تعریف وآریو ضیف می دانند جایی نفع می برند من راصی هستم وهرکه با من مسافرت آمده ازش خیلی خوشش آمده

  • مهرداد

    ۱۳۹۹/۸/۱۲

    دوساله که آریو دارم در کل حرف نداره و از این تولید آشغال داخل صد پله بهتره

  • من

    ۱۳۹۹/۶/۱۱

    امیدوارم ماشین خوبی باشه

  • رضا

    ۱۳۹۹/۵/۲۷

    نرم ،ایمنی بالا، سواری خوب،جادار،ترمز قوی،موتور کم استهلاک میتسوبیشی، شتاب به نسبت تمام ماشینهای داخلی بهتر

  • علی

    ۱۳۹۹/۱/۱

    اون دوستی که اومد کلی از آریو بد گفت و گفت که گیربکس cvt فلان وبهمان هست و پرسروصداست و... این حرفها بهش عرض کنم تو که آری اصلا از نزدیک ندیدی چرا حرف بی مدرک میزنی اصلا گیربکس آریو cvt نیست بلکه چهار سرعته اتومات معمولی وساخت کشور کره وشرکت هیونداست ودقیقا عین گیربکس اکسنت، النترا و هیوندا i30 هست ومثل بقیه چینی‌ها تو گیربکس نمیمونی نمیدونم اگه میشد عکس پلاک مشخصاتشو میذاشتم بچه های تاکسی فرود گه وجاده تا 700 هزار از این ماشین کار کشیدن و بسیاریشون با این کارکرد هنوز موتور باز نکردند

  • سعید

    ۱۳۹۸/۱۲/۳

    ماشین بسیار خوبی هستش نسبت به دنا و دیگر محصولات وطنی اینو با دلیل میگم...قبل اریو دنا داشتم که روانیم کرد شتاب کم دنا و صدای موتور و زوزه ی گیربکس توی دور ۳۵۰۰ خشک بودن دنا و داغون شدن سرنشینای عقب که کوبش وحشتناکی داره مشکلات برقی بخاطر سیم کشی و سوکت وسط برق که ذوب میشه و خطرناکه و اکثر دنا سوارا هم میدونن بگذریم ...الان اریو خریدم بسیار نرم و جادار و کم صداتر شتابش خوبه البته من دنده دستی گرفتم...گیربکس نرم کم مصرف ...با اون پولی که بابتش دادم خیلی هم راضیم فعلا که خدا رو شکر هیچ مشکلی نداشته و ۶۰هزار راه رفته به همه پیشنهاد میدم اول سوارش بشن بعد نظر بدن

  • سالار فرهنگ

    ۱۳۹۸/۱۰/۲۴

    آریو نسبت به قیمتش عالیه هرکسی از آریو بد میگه یا سوار ش نشده یا با ماشین های 500 الی 600 میلیونی مقایسه میکنه هرچی پول بدی همونقدر اش میخوری قبل از آریو آخرین ماشینی که داشتم ال نود اتومات بود خدایی نتونستم سوار شم با آریو عوض کردم خیلی راضیم،، نر راحت محکم پول ماشین چینی دادی ماشین ژاپنی سوار میشی،،

  • سالار فرهنگ

    ۱۳۹۸/۱۰/۲۴

    من 2سال آریو دارم همه رغم ماشین داشتم خیلی راضیم بنسبت قیمتش خیلی نرم راحت بی صدا فقط یه مقدار شتاب اولیه داره،، خدایی هر کی از آریو بد میگه یا سوار ش نشده، یا باماشین ٣00 400 ملیونی مقایسه میکنه،،

  • هادی

    ۱۳۹۸/۱۰/۱۲

    والا با این چیزای ک‌ تو سایت نوشته شده میخواستم بخرم ولی پشیمون شدم از خریدم همه میگن با این پول برو دنا بخر ‌و لذتشو ببر

  • مهدی

    ۱۳۹۷/۹/۱۶

    تو تابستون وقتی کولر روشن و سرنشین کامل باشه دمای موتور خیلی بالا میره و در حد جوش میرسه که مجبور به اضافه کردن یک فن پراید شدم واسه اینکه قدرت موتور واسه این وزن خودرو زیاده و موتور همش تو فشاره. از پشت یه بابایی زد به ماشین چراغ خطرم شکست نزدیک دو ماه هر روز بابت چراغ خطر به نمایندگی میرفتم و اونقدر به واحد شکایات زدم داد و بیداد کردم که چراغ خطر رو بعد از دو ماه واسم ارسال کردن و مبلغ ۱میلیون و خورده ای با من فقط فقط پول یه چراغ رو حساب کردن فقط بگم اگه تصادف کردی دیگه قید ماشینو بزن که فوق العاده مشکل قطعه خواهی داشت فقط از خداوند میخام نسل این کثافتا رو از بین ببره هم پولتو میگیرن هم بهت توهین میکنن یه ماشینی بهت میدن که نون دونی آیندشونه

  • مهدی

    ۱۳۹۷/۹/۱۶

    سلام من یک ساله تقریبا اتومات آریو رو خریدم الان قیمتش نزدیک ۹۰ هست و افسوس میخورم چرا سراتو یا مگان کارکرده نخریدم چون اون موقع شرایط خریدش بود واسم . گیربکس ماشین قدیمیه و با این موتور ۱۶۰۰ حداقل باید ۶ سرعته می بود به دوستان اصلا خودرو هایی با گیربکس cvt رو پیشنهاد نمیکنم مگر اینکه موتور قوی داشته باشن مثل ماکسیما البته مقایسه این دو خودرو با هم درست نیست ولی اگه میخای لذت رانندگی کردن رو ببری خودرو cvt حس خوبی بهت القا نمیکنه و همیشه فکر میکنی ماشین داره زور میزنه فوق العاده گیربکس گیجی داره داریو من رو که خیلی ناراحت کرده همش داره دنده مرده به موتور تحمیل میکنه و موتور همیشه در فشاره . صدای اتاق رفته رفته داره زیاد میشه و اون هم بدلیل مونتاژ ضعیف اونه مثلا ترمز دستیم وقتی دست انداز میفتم به لرزش درمیاد و صدای بدی ایجاد میکنه تاقچه عقب ماشین صدا میده و تو دست انداز خیلی تو مخمه و الان که نزدیک ۱۵ هزار تا باهاش رفتم کمک عقبم خراب شده ۲ ملیون قیمت کمک ماشین چینی رو حساب میکنن در حالی که تویوتا با اون ابهتش قیمتش کمکش ۱ ملیونه تا گیرم رفتی که ۲ ملیون دادی به کمک همون آشغاله قبلیه

  • محمد

    ۱۳۹۷/۶/۲۴

    نرم جادار ايمن و راضي كننده

  • امير

    ۱۳۹۷/۶/۱۴

    خودروي خوبي نسبت به ساير محصولات وطني يه سرو گردن بالاتره

  • پژمان

    ۱۳۹۷/۵/۲۹

    عالی بیده همه وخرین جیگرا

  • احد

    ۱۳۹۷/۵/۲۸

    سلام..حیرتم از ایرانی جماعت!! تا اسم از چین میاد هممون میخوایم ی ایرادی بگیریم یه عیبی بذاریم رو ماشین..اگ این ماشین ضعیفه، پس پارس و تندر و سمند هم ضعیفه.. چون همشون حجم موتورشون یکی هست.. تازه آریو گشتاور بیشتری نسبت به همشون داره... بدون تعصب میگم.، سواریش خیلی نرمه، درحد هیوندای النترا و اکسنت 2013.. اگر این ماشین هم فقط مارک رنو یا غیره بود،الان همه عاشق بودن و براش 120میلیون پول میدادن ،و هیچ کس هم نمیگفت ضعیفه برید بخرید و لذتشو ببرید ،من که نسبت ب هزینه ای که کردم، خیلی راضیم، سواریش اصلا با ایرانیا قابل مقایسه نیست...گیرباکسش هم باورکنید از مگان اتومات هوشمند تره، وقابلیت تورنیک داره. و در آخر، آینده مال چین، و فقط 10سال با ژاپن و کره فاصله داره... یا حق

  • فاطیما

    ۱۳۹۷/۵/۲۵

    آریو دارم و خیلی هم ازش راضیم شک ندارم اونایی که میگن خوب نیست اصلا دستشون به سویچش نخورده چه برسه به سوار شدنش سگش میارزه به سمند و پژو