نظرات (1)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۹/۱۵
در ماه آوریل امسال از چانگان CS95 برای نخستین بار رونمایی شد. این خودرو به عنوان مدل پیشرفتهتر CS75 محسوب شده و به نظر میرسد که بتواند بازار خوبی را به خود اختصاص دهد. در گزارشی جامعه از اُتکس به سراغ بررسی این خودرو رفتهایم. با ما همراه باشید.
طرح مفهومی یا به عبارتی کانسپت اولیهی چانگان CS95 برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ و در نمایشگاه اتومبیل شانگهای معرفی شده بود. بعدتر در آوریل سال جاری و در نمایشگاه پکن، مدل اولیهی تولیدی آن به نمایش گذاشته شد. خودرویی که در ۲۵ آوریل در نمایشگاه خودروی پکن به عنوان نخستین مدل تولیدی از طرح مفهومی اولیه مطرح شده بود، دارای جلوپنجرهای متفاوت با سایر محصولات متداول چانگان در میان خودروهای شاسیبلند بود. در واقع شاید در آن نمایشگاه، قسمت جلوپنجرهی CS95 بیشتر از سایر بخشهای بدنه نظرها را به خود جلب میکرد. انتظار میرفت که مدل تولیدی نهایی نیز به طور کامل شبیه مدل ارائه شده در ماه آوریل باشد. اما اوضاع اندکی متفاوت پیش رفت و ما در نمایشگاه خودروی گوانژو که به تازگی برگزار شد، شاهد معرفی مدل نهایی تولیدی از چانگان CS95 بودیم. بر خلاف انتظارات، خبری از قسمت جلوپنجرهی متفاوت و شیک اولیه نبود و چانگان خودرویی را ارائه داد که شاید در نگاه نخست، تفاوت خیلی زیادی در قیاس با طرح اولیهی خود نسبت به نسلهای پیش نداشته است. در هر صورت انتظار میرود که ما در اوایل سال آیندهی میلادی شاهد ورود CS95 به بازارهای خودرو باشیم. هر چند که ظاهر خودرو در نمایشگاه پکن انتظارات برخی را بالا برده بود، اما باید اذعان کنیم که CS95 اگر هم در ظاهرا تغییر چشمگیری به خود ندیده باشد، ولی در قسمتهای فنی و امکانات ایمنی بهبودهایی را به همراه داشته که در ادامه بررسی میکنیم. شما در تصویر زیر میتوانید بخش جلویی معرفی شده در تولید اولیه با مدل تولید انبوه نهایی را مشاهده کنید.
سیاس ۹۵ به هیچ عنوان خودروی ضعیفی نیست. چانگان عملکرد خوبی را در سیستم محرکهی این شاسیبلند از خود نشان داده است. برای CS95 از یک پیشرانهی بلو کور (Blue Core) ۲ لیتری توربوشارژری با پاشش سوخت مستقیم استفاده شده که توانی به مقدار ۲۳۳ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتونمتر را فراهم میکند. این پیشرانه با عنوان (Changan D20T-GDI) شناخته شده و با همکاری چانگان و مرکز تحقیق و توسعهی این کمپانی واقع در بیرمنگام ساخته و پرداخته شده است. جعبه دندهی مورد استفاده هم از نوع اتوماتیک ۶ سرعته است که از طریق سیستم توزیع توان چانگان موسوم به NexTrac میتواند توان را به تمامی چرخها انتقال دهد. در واقع ما با یک خودروی چهارچرخ متحرک روبرو هستیم. چانگان ادعا کرده است که گیربکس اختصاصی آنها که توسط این کمپانی توسعه داده شده و با نام TF-81SC شناخته میشود، توانایی تاب آوردن و انتقال گشتاورهایی تا مقدار ۷۴۰ نیوتونمتر را نیز دارد.
همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم، جلوپنجره (گریل) تعبیه شده برای چانگان اولیه به قدری متفاوت بود که برخی از صاحبنظران امید داشتند تا به عنوان یک استاندارد جدید در محصولات آیندهی کمپانی نیز مطرح شود. ولی به نظر میرسد که کمپانی چینی فعلا قصد انجام تغییر جدی در این بخش را ندارد. اگر بخواهیم روی طراحی بخشهای دیگر خودرو هم دقیق شویم میتوانیم به شباهت ظاهری بخش میانی آن به محصولات رنج روور اشاره کنیم. این نگاه مخصوصا وقتی که از نمای کناری به خودرو نگاه کنیم بیشتر به چشم خواهد آمد. چراغهای عقب خودرو به طور مطلوب و تجددگرایانهای با اندازهی کوچکتر طراحی شدهاند. اسپویلر بخش شیشه عقب نسبتا بزرگ است و دو لولهی اگزوز کناری هم در دو سمت پایین برای CS95 در نظر گرفته شدهاند. تایرهای ۲۰ اینچی هم در کنار طراحی مناسب قسمت سقف خودرو و تمامی مواردی که اشاره کردیم ما را با یک خودروی خوشساخت و قابل قبول روبرو کرده است.
چانگان CS95 را باید بزرگترین خودروی شخصی ساخته شده توسط کمپانی چانگان اوتوموتیو تا به امروز بدانیم. این خودرو قرار است به رویارویی با گزینههایی همچون ترومپچی GS8 و هاوال H8 برود. CS95 از سه ردیف صندلی یه ظرفیت ۲،۳،۲ بهره میبرد و جمعا میتواند ۷ سرنشین را در خود جای دهد. اما مشکل ردیف سوم و کوچک بودن آن یکی از مشکلاتی است که همانند سایر شاسیبلندهای چینی در این مدل نیز به چشم خواهد آمد و از کارامدی ردیف سوم خواهد کاست. به نظر میرسد که سازندگان چینی هنوز به روند ثابت و قابل اتکایی در این بخش نرسیدهاند. آنها نیاز دارند تا حدود ۴۰ سانتیمتر را به طول خودروهای خود بیفزایند تا به این ترتیب ما شاهد ارائهی یک خودروی ۷ سرنشینهی جادار باشیم.گفتنی است که اندازهی طول CS95 به مقدار ۴۹۴۹ میلیمتر بوده و فاصلهی بین دو محور هم ۲۸۱۰ میلیمتر گزارش شده است.
فضای داشبورد خودرو در نگاه نخست به نظر میرسد که بیش از حد خاکستری است و شاید این حالت برای برخی افراد خوشایند نباشد. اما باید در نظر داشت که صندلیهای قهوهای مایل به نارنجی بسیار مناسب هستند. نشانگرها هم شاید در دیجیتالی به نظر آیند، اما همهی آنها عقربهای بوده و با لامپهای متنوع و جالبی نورپزدازی شدهاند. پنلهای چوبی استفاده شده نیز از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و به نوعی حس لوکس بودن را به مصرفکننده القا خواهند کرد. سیستم مدیریت و سرگرمی نیز مجهز به Baidu CarLife و وایفای شده است.
هنوز گزارش دقیقی از سوی چانگان دربارهی مقدار مصرف سوخت این خودرو ارائه نشده است. باید منتظر ماند و دید که این خودرو در هنگام ارائه به بازار چین در اوایل سال ۲۰۱۷، با چه مشخصات و ارقامی از مصرف سوخت معرفی میشود.
قیمت تقریبی اعلام شده برای CS95 در چین حدود ۱۶۰ هزار تا ۲۰۰ هزار یوان (حدود ۷۳ تا ۱۰۰ میلیون تومان) است. گفتنی است که مشخصت ارائه شده در این گزارش مربوط به گرانترین تیپ از این خودرو بودند.
عملکرد مناسب سیستم محرکه و توان و گشتاور قابل قبول؛ کیفیت مطلوب ساخت بخش داخلی؛ طراحی متفاوت و جدیدتر
فضای کم برای ردیف سوم
جدول مشخصات فنی
|
|
---|---|
مشخصات
|
چانگان cs95
|
توان
|
۲۳۳ اسب بخار
|
گشتاور
|
۳۸۰ نیوتونمتر
|
فاصله دو محور
|
۲۸۱۰ میلیمتر
|
حجم پیشرانه
|
۲ لیتر با توربوشارژر
|
ظرفیت سرنشین
|
۷
|
Javad
۱۳۹۶/۳/۳
باز اسن از اون ۷۵ بهتر شده حداقل اومدن از ماشینی شاخ کپی برداری کردن داخلشم خوشگل شده قیمتش خدا کمه خوب باشع