نظرات (32)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۳/۳۰
پس از گذشت ۵ سال از معرفی خودرو دنا که در اصل مدل فیسلیفت شدهی خودرو سمند است، چندی پیش گروه صنعتی ایران خودرو از خودرو دنا پلاس رونمایی کرد. به گفتهی برخی، پروژهی ساخت خودرو دنا پلاس۱۰ ماه بهطول انجامید و برخی دیگر اعتقاد به صرف زمانی ۱۴ ماهه برای به ثمر رساندن این پروژه دارند ولی سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی در این پروژه از طرف ایران خودرو بهطور رسمی اعلام شده است.
به گفتهی مسؤولان ایران خودرو هدف از تولید خودرو دنا پلاس که در مراحل آغازین پروژه نام X409 را با خود یدک میکشید، بالا بردن استانداردهای کیفی، ایمنی و راحتی مدل اولیهی دنا بود، که از زمان ورودش به بازار تا به امروز با استقبال خوبی از طرف مشتریان روبرو شده است. یکی از با اهمیتترین موارد قابل ذکر را میتوان وجود چهار کیسه هوای ایمنی در خودرو و اخذ چهار ستارهی ایمنی پس از ارسال آن به کشور آلمان جهت انجام تستهای ایمنی دانست.
با توجه به اعلام گروه ایران خودرو مبنی بر ارائهی خودروهای دنا اتوماتیک و دنا توربوشارژ طی دو سال آینده، بهطور قطع میتوان اعلام کرد که دنا پلاس و دنا از لحاظ فنی مشابهاند و بیشتر تغییرات اعمالشده را در بدنه و امکانات خودرو نسبت به مدل قبلی شاهد هستیم. دنا و دنا پلاس هر دو از پیشرانهی EF7 استفاده میکنند که مشخصاً چهار سیلندر و دارای 16 سوپاپ است و حجمی برابر با ۱.۶۴۶ سیسی دارد. این پیشرانه، حداکثر قدرت ۱۱۵ اسببخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۷ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند تا بتواند حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت را برای این سدان لوکس ملی به ارمغان آورد. همچنین ۱۲.۰۳ ثانیه طول میکشد تا با دنا پلاس از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسید. جعبهی دندهی دنا پلاس نیز همانطور که اشاره شد بهصورت دستی و پنج سرعته است.
اگر از علاقمندان به خودرو دنا هستید باید بگوییم که طراحی دنا پلاس بهقدری بهبود داشته که میتواند جذابیتش را دوچندان کرده و شما را به سوی خود جلب کند. دنا پلاس دارای امکاناتی است که برای اولین بار در یک خودروی ملی تولید داخل وجود دارد. سانروف، دوربین دنده عقب، آنتن کوسهای و سیستم سرگرمیهای درون خودرویی جدید را میتوان از جمله ویژگیهای منحصربهفرد دنا پلاس دانست. از دیگر وجوه تمایز دنا پلاس با مدل قبلیاش میتوان به استفاده از چراغهای نئون در بخش جلو و عقب اشاره کرد. چراغجلوهای روشن در طول روز معروف به دیلایت که بهصورت پیشفرض در این خودرو قرار گرفته، زیبایی خاصی به آن اعطاء کرده و در مجموع میتوان گفت نورپردازی آن نسبت به مدل پیشین و دیگر محصولات تولید داخل در سطحی بالاتر قرار گرفته میگیرد. با کمی دقت در بخش جلویی خودرو، متوجه بهروز رسانی کوچکی در قسمت جلوپنجرهی دنا پلاس نسبت به دنا میشوید که شاید دیدن قطعهی پلاستیکی بزرگ مشکی رنگ نصب شده در وسط جلوپنجرهی آن ناخوشایند بهنظر برسد. در نمای جانبی دنا پلاس شاهد کوچکتر شدن شیشههای جانبی خودرو هستیم چراکه یک برجستگی دارای زاویه در مقایسه با منحنی مستقیم مدل قبلی بر روی بدنه ایجاد شده که از گلگیرهای عضلانیتر بخش جلویی خودرو به قسمت عقب در دو سمت خودرو امتداد یافتهاند. امکاناتی نظیر سیستم تهویهی اتوماتیک، صندلیهای جلو با امکان تنظیم برقی، کروز کنترل و دیگر امکانات ارائه شده، همانند آنچه در دنا معمولی وجود داشت در دنا پلاس نیز قابل دسترس است.
ارتقاء سیستم ایمنی دنا پلاس و مجهز شدن به چهار کیسه هوا که شامل کیسههای هوای بازشونده از روبرو و بازشونده از داخل صندلیهای جلو بهصورت جانبی است برای اولین بار در خودرویی در این رده ارائه میشود که از مزایای متمایز کنندهی دنا پلاس بهشمار میآید. مصرف سوخت دنا پلاس در سیکل ترکیبی ۸.۱ لیتر به ازاء پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر ادعا شده که عدد متوسطی به نظر میرسد. کسب استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهینه، جای هیچ تردیدی را برای افراد دوستدار محیطزیست جهت خرید این خودرو باقی نمیگذارد. هنوز قیمت دنا پلاس بهطور رسمی اعلام نشده اما گزارشات حاکی از افزایش قیمت ۳ الی ۴ میلیون تومانی نسبت به دنا معمولی است که در حال حاضر با قیمت ۴۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان در نمایندگی عرضه میشود.
در بازار خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان ساخت داخل و ایمن، دنا پلاس یکی از گزینههای با پتانسیل بالا است که امکانات جدید و جذاب ارائه شده در آن میتواند شما را بهراحتی به سوی خودش جلب کند. بهطور قطع دنا پلاس یک فیسلیفت نسبتاً خوب با ظاهری اسپورتتر نسبت به خودرو دنا است که توانسته نظر قشر جوان را نیز به سمت خود معطوف کند. شاید هزینهی گزاف اعلام شده در به انجام رساندن پروژهی این خودروی جدید یا برچسب کپی کاری در طراحی آن از مدلهای خارجی کمی باعث ناامیدی شما شود اما در عوض مدت زمان کوتاه ارائهی آن در بازار با قیمتی که در مقایسه با امکانات ارائه شده معقول به نظر میرسد، باعث میشود حین خرید خودرو نگاه جدیتری به آن داشته باشید.
مشخصات | دنا پلاس |
---|---|
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۵۵۸/۱۹۴۴/۱۴۶۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۲۵۸ |
حجم موتور (سیسی) | ۱۶۴۸ |
تعداد سیلندر-سوپاپ | ۴-۱۶ |
حداکثر توان (اسب بخار) | ۱۱۵ |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) | ۱۵۷ |
جعبه دنده | دستی ۵ سرعته |
مصرف سوخت در سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۸.۱ |
ساعاتی قبل ایران خودرو شرایط پیش فروش دنا پلاس را اعلام کرد.
امید
۱۴۰۱/۱۰/۲۱
قیمتش که خیلی بالاس حالا این ماشین از لحاظ فنی سوپر شارژر داره؟ اگه داشته باشه پس باید حتما اینتر کولر هم داشته باشه تازه با همه این ها۱۰۰میلیون تومان بیشتر ارزش ندارد الان دیگه دور دور ماشینهای برقیه استفاده از انرژی خورشیدی (بی هزینه)تموم کردن صنعت آلوده گی هوا بنظرم خودرو سازان اشتباه سرمایه گذاری کردن اونم ۵۰۰میلیارد تومن رو ریختن تو سطل آشقال الان زمانیکه که دیگه باید هوا پیماهای برقی ساخت که از سوخت مجانی نور خورشید بتونن ۲۴ ساعته تو آسمون اتوماتیک پرواز کنن بنظر شما علت عقب ماندگی ما تو چیه؟
فرهاد
۱۴۰۱/۱/۷
بنظر شما رنگ طوسی خوبه یا مشکی میخوام بخرم
حمید
۱۴۰۰/۹/۶
ایا دنا اتوماتیک خوبه میخوام بخرم مشکی بگیرم یا سفید
یاسر
۱۴۰۰/۳/۴
سلام دوستان دنامعمولی چه رنگش خوبه؟مشتری پسنده؟
مشتی
۱۴۰۰/۲/۲۵
ماشین خوبیه نسبت به سمند و سورن و پارس و .. ولی به ال ۹۰ کیفیتش نمیرسه اما قیافه ۲۰
آرین
۱۴۰۰/۱/۱۶
آقا دناکلادیگه نخریدزمان خودش ماشین مرقون به صرفه ای بودولی الان هرچی که داشته و داشتن درسته این ماشین سمنده دراصل ولی سیستم برقش کلا فرق می کنه این ماشین علیرغم زیباییش به سرطان برق ایران خودرومعروفه خودنوددرصددناسوارمی دونن چی می گم رینگ آلومینیومی،ترمزدیسکی عقب چیزی نیست که الان کروز کنترل جاعینکی شم حتی و داشتن تازه جدیدامی گن همین دناپلاس که سانروفش باعث تفاوت اصلیش بادنا معمولی می شدهم و داشتن الان دنا ودناپلاس جززیبایی مشکل برقی هیچی ندارن بریدسورن پلاس بگیریدنه تنها بایدارزون ترباشه بلکه آپشن بیشتری هم داره مشکل برقی هم به این اندازه نداره
علی
۱۴۰۰/۱/۱۴
سلام به نظر من رینگها یش جلب نیست
محب
۱۳۹۹/۱۱/۲۰
خداوکیلی قیمتش خیلی بیشتر از ارزش واقعی ماشین هست. ما ۱۶۶ میلیون به قیمت کارخونه گرفتیم وبه گفته دیگران از بازار ارزونتر گرفتیم اما بنظرم بازهم گرونه وباید این خودرو زیر صدمیلیون قیمتش باشه. متاسفم برای این دولت دزد که دستشو کرده توی جیب مردم
بینام
۱۳۹۹/۵/۹
کم کم داره خودرو سازی یه چی میشه
کرونا
۱۳۹۹/۳/۶
باید شاشید تو صنعت خودروسازی ایران
علی
۱۳۹۹/۳/۶
محمد کس نگو
محمد
۱۳۹۹/۱/۹
آقا جمال دنا واقعا ماشین خوبیه اگر تو ماشین خوب داری که اطمینان دارم نداری برو اون سوار شو و نظر نگذار در ضمن خیلی بی تربیتی ..
مسلم برزگر
۱۳۹۸/۵/۱۷
سلام من دنا داشتم فروختم ماشین خوبی است الان نمیتونم بخرم چون قیمتش خیلی بالا است
معین
۱۳۹۸/۴/۲۳
الان شرایطش واسه خرید چجوریه کسی میتونه توضیح بده منظورم دنا پلاس توربو هستش
جمال کمونی
۱۳۹۷/۴/۱۱
هنوز در سطح فرغون سازی هستیم .
علی
۱۳۹۷/۴/۱۰
الن همین ماشین رو میدن67 ملیون
بهاره
۱۳۹۷/۲/۱۶
میخوام دنا پلاس رنگ مشکی بگیرم نظرتون چیه/؟
رضا
۱۳۹۷/۱/۲۸
بچه ها من دنا پلاس رنگ خاکستری نوشتم قشنگه
محمد حسین
۱۳۹۷/۱/۸
خودروی بسیار زیبا و جالبیه البته بعضی ها هم از ایرادش میگن. خواستم خریداریش کنم ولی قیمتش خیلی بالاس
محمد
۱۳۹۶/۱۰/۲۹
قیمتش وحشتناک بالاس ،بیشتراز۴۵میلیون نمی ارزه
افشین
۱۳۹۶/۹/۸
دوستان یکم با انصاف باشین. فقط 4 تا ایربگ با یه سانروف میشن 18 ملیون. چطور انتظار دارین قیمت زیر 50 باشه؟ ایربگ و سانروف و خیلی چیزای دیگه رو ایران خودرو خودش نمیسازه که... باید بخره با دلار خدا تومن.
فرشته
۱۳۹۶/۷/۲۶
در کل من راضیم ماسین خوبی است
کریم
۱۳۹۶/۳/۱۱
به نظر من قیمت این خودرو 35 میلیون تومان میباشد نه بیشتر
جبیری
۱۳۹۶/۲/۱۲
نقطه ی شروع یه محصول با کیفیت ایرانی به نظرم میتونه باشه ولی قیمت این خودرو بسیار برای قشر متوسط بالاست و اصلا مقرون به صرفه نیست.
احمد
۱۳۹۵/۱۱/۲۸
قیمت خیلی خیلی خیلی بالاست
باقر
۱۳۹۵/۱۱/۲۰
حاضرم مزدا 3 مدل 87 -88 بگیرم ولی اینو نگیرم خدا وکیلی مثلا تولید ملیه باید انقدر قیمت داشته باشه این خوب معلومه ملت صداشون در میاد دیگه
میثم
۱۳۹۵/۱۱/۲۰
دنا پلاس از اون فیس لیفتهای خوب بود از اون ساینا که اومدن مثلا فیس لیفته تیبا برن خیلی بهتره
فونتن
۱۳۹۵/۱۱/۲۰
قیافشش خوبه ولی انقدر این چند وقته من بد شنیدم از این ماشین دست و دلم میلرزه برم سمتش
صنایی
۱۳۹۵/۱۱/۲۰
من خودم دنا دارم و خداییش راضیم ولی قبول دارم قیمتش بیش از حد بالاست کاش میشد یه خورد رویه قیمت تغییراتی ایجاد بشه
کیوان
۱۳۹۵/۱۱/۱۹
نمیخوام بدبین باشم مثل خیلی کسای دیگه فقط دهنمو باز کنم از تولید ملی بد بگم ولی ایا واقعا یه خودروی با کیفیت ملی باید چیزی حدود ۵۰ میلیون پولش باشه