نظرات (10)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
در بازار این روز های خودروی کشور که تعداد خودرو های چینی رو به افزایش است،انتخاب بین خودروی چینی و دیگر خودرو های موجود در بازار همواره مصرف کننده را در بین دوراهی امکانات بیشتر و خودروی به روزتر در مقابل اصالت و انتخاب برند معتبرتر قرار میدهد. کیا سراتو مونتاژ شناخته شده و بسترن B50F دو خودرو آسیایی در کلاس سدان میباشند که در دوئل این هفته آکادمی اُتکس میهمان ما شدند.
در ادامه این مقاله با بررسی بیشتر این دو خودرو با ما همراه باشید.
کمپانی کیا که جزء قدیمی ترین خودرو سازهای کره جنوبی محسوب میشود در ایران نیز سابقه طولانی و درخشانی را در کارنامه خود دارد که از جمله آن میتوان به دو خودرو پراید و ریو اشاره نمود.سراتو خودروی دیگری از این کمپانی کرهای است که حضور این خودروساز را در ایران پر رنگتر کرد و موجب همکاری مجدد کیا و سایپا شد.
نسل اول سراتو در سال 2004 عرضه شد و تا 2009 ادامه داشت ، طراحی ساده ، عدم بهرهمندی از امکانات و آپشن در سطح کلاس این خودرو از جمله مواردی بود که باعث شد تا این خودرو حرف خاصی برای گفتن نداشت باشد اما در سال 2008 در حالی که پیتر شرایر سرپست تیم طراحی کیا بود خودرویی دگرگون شده به عنوان نسل دوم سراتو رونمایی شد ؛ همانطور که اشاره شد طراحی نسل دوم این خودرو کاملا تغییر کرده بود و هیچ اثری از نسل قبل در این خودرو وجود نداشت، سال 2009 این خودرو پا به بازار نهاد و سرانجام در سال 2014 نسل سوم از سراتو قدرتمند تر از قبل به میدان آمد. پس از معرفی سومین نسل این خودرو شرکت سایپا با همکاری کیا مونتاژ نسل دوم سراتو را در سال 94 آغاز کرد و تا کنون عرضه این خودرو به صورت مونتاژ در ایران ادامه دارد.
در نقطه مقابل این دوئل بسترن B50F یا همان آسا قرار دارد که نشان کمپانی FAW بر روی این خودرو نقش بسته است.FAW که چند سالیست در خیابان های ایران دیده میشود ، خودروسازی دولتی چین بوده ودر سال 1953 تاسیس شده و بیشتر فعالیتش در زمینه ساخت اتوبوس و کامیون های سبک و سنگین بوده. بسترن نیز یکی از زیر مجموعه های گروه FAW می باشد که در 2006 راه اندازی شد و با همکاری مزدا جای پای خود را محکم کرد و به بازار های جهانی راه یافت. ورود این برند چینی به کشورمان توسط گروه بهمن که یکی از خوش نام های صنعت خودرو سازی کشور است در سال 92 همزمان با تحریم های صنعتی کشور با مدل B50 بسترن آغاز شد.بهره مندی از پلتفرم مزدا 6 نسل قبل و پیشرانه ساخت فولکس واگن از نکاتی است که در ابتدا نگاه ها را به سمت این خودرو جذب کرد. اما این مدل به دلیل عدم هماهنگی موتور و گیربکس آن چندان مورد استقبال واقع نشد .یک سال بعد کمپانی FAW مدل فیست لیفت این خودرو را با نام B50F راهی بازار کرد،در واقع بسترن B50F وارد شد تا ناکامی برادر بزرگتر خود را جبران کند و تا حدودی موفق شد. تغییرات در مدل فیس لیفت افزایش حجم موتور و به تبع افزایش قدرت خودرو،ارتقا گیربکس ، بدنه و کابین و همچنین در بخش ایمنی را شامل می شد. آسا در سال 95 مدت کوتاهی تولید نشد و شایعه قطع تولید آن شدت گرفت اما گروه خودرو سازی بهمن این شایعه را تکذیب کرد و خبر از تولید مجدد این خودرو داد اما در نهایت بسترن B50F تا سال 96 در ایران مونتاژ شد و هماکنون آخرین نسخه های موجود در بازار مربوط به سال ۹۶ است که در مقابل حریف خود یعنی سراتو مونتاژ یک نمره منفی محسوب می شود.
در بخش فنی سراتو مونتاژ با دو پیشرانه 1.6 لیتری و 2 لیتری توسط سایپا عرضه شده که مدل مورد بررسی ما ،مدل 2 لیتری با گیربکس اتوماتیک است. این پیشرانه 4 سیلندر، که دارای 16 سوپاپ است از سیستم (cvvt) بهره میبرد و حداکثر توان آن 154 اسب بخار و گشتاور آن 194 نیوتون متر است. همچنین انتقال قدرت در این خودرو توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک انجام می شود که در نمونه های وارداتی از گیربکس 4 سرعته استفاده شده. سراتو هندلینگ مناسب و سواری نسبتا متعادل را مدیون سیستم تعلیق مکفرسون جلو و پیچشی عقب و وزن 1310 کیلوگرمی خود میباشد.
در نقطه مقابل آسا از یک پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر با آرایش خطی که قادر به تولید 142 اسب بخار قدرت و گشتاور 172 نیوتونمتر است بهره میبرد که قدرت تولیدی این پیشرانه توسط جعبه دنده 6سرعته تیپ ترونیک که از تولیدات aisin ژاپن است به محور جلو انتقال پیدا میکند . وزن این خودرو 1395 است و در مقایسه با سراتو مقداری سنگین تر می باشد. سیستم تعلیق آن با بهرهگیری از سیستم جناغی دوبل در جلو به همراه فنر لول و میل موجگیر و برای چرخ های عقب هم سیستم چند اتصالی (مولتی لینک) به همراه میل تعادل و فنر لول، هم ثبات در سر پیچها و هم کیفیت سواری مناسبی را به ارمغان میآورد.
مصرف سوخت سراتو در سیکل ترکیبی به ازای 100 کیلومتر 7/1 ثبت شده و این عدد برای بسترن b50f 6.6 است که با توجه به حجم موتور بیشتر سراتو امری طبیعی است. همچنین هردو خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 هستند.
در بخش طراحی خارجی هم سراتو نسل دوم و هم بسترن B50F مدعی هستند و از طراحی مناسبی برخوردارند که البته کفه ترازو مقداری به سمت بسترن B50F سنگینی میکند. سراتو یک سدان جمعوجور شهری بوده که در دستهبندیهای جهانی در سگمنت C جای میگیرد. این خودرو از طراحی نسبتا ساده اما هوشمندانه بهره میبرد و به لطف خطوط اسپرت و تهاجمی در نمایجانبی خودرویی خوش رخ محسوب میشود . به طور کلی این خودرو به گونه ای طراحی شده که برای افرادی که به دنبال یک سدان شهری و اسپرت هستند بسیار مناسب است . همانطور که اشاره شد در نمایجانبی طرح ذوزنقهای که بالای رکابها قرار دارد همراه با خطی که از زیر آینهها تا چراغ عقب امتدادیافته باعث بیشتر شدن حس اسپرت این خودرو شده و درب باک دایرهای شکل آن نیز تایید کننده این نکته است. از نکات منفی در طراحی جانبی این خودرو می توان به پلاستیکی بودن قاب دور پنجره ها اشاره کرد. زمانی که از روبرو به این خودرو نگاه میکنیم اولین چیزی که نظرمان را جلب میکند هارمونی مناسب چراغ ها و جلوپنجره است که فضایی مدرن و خشن را خلق کرده و میتواند باعث جلب رضایت اغلب بازدیدکنندگان شود. بهرمندی از جلوپنجره زیبایی که نوار کروم دور آن زیبایی آن را دوچندان کرده از نکات مثبت طراحی سراتو میباشد. البته این جلوپنجره که ابتدا بر روی سراتو دیده شد به مرور و با تکامل آن تبدیل به یک سبک در طراحی تمام محصولات کیا شد . در کنار این جلو پنجره استفاده از دو چراغ باریک و زاویه دار که تا لبه گلگیرها امتداد دارد و ترکیب آن با سپر حجیم و ساده، بسیار مناسب به نظر میرسد . در نمای پشت خودرو ،با چراغهای اسپرت که تماما قرمز است و خبری از قسمت نارنجی رنگ راهنما نیست مواجه هستیم و تقریبا تمامی لبهی درب صندوق و قسمت عقب خودرو با نوعی برآمدگی ارائه شده که تاحدودی طول کم بدنه در این بخش را پوشش میدهد. سطح بیرونی درپوش صندوق، فاقد خطوط حجمدهنده است و جزئیات خاصی ندارد. سپر عقب سراتو هم مشابه سپر جلو، صرفا با خطی نیم دایره و متقارن با بدنه طراحی شده همچنین بخش پایین سپر عقب را پلاستیک سیاهرنگ تشکیل میدهد که کمک بسیاری به نمای عقب خودرو کرده. سراتو زیبایی و تناسب خاص خود را دارد که باعث میشود طرحی ماندگار داشته باشد و در مدت کوتاه تکراری و خستهکننده به نظر نرسد.در مجموع، نمیتوان ایرادی اساسی به طراحی ظاهری کیا سراتو گرفت و میتوان گفت در سراتو همهچیز متعادل است. با توجه به ابعاد این خودرو ،خودروی مناسبی برای فضای شهری محسوب میشود . از طراحی خارجی سراتو که بگذریم ،فضای داخلی این خودرو بر خلاف نمای بیرونی که جمعوجور به نظر می رسد بسیار جادار است و فضای پای مناسبی برای سر نشینان عقب وجود دارد.در همان ابتدای ورود به کابین سراتو مونتاژ متوجه کیفیت پایین تر ادوات داخلی خودرو از جمله داشبورد نسبت به نمونه وارداتی خواهیم شد. داشبورد مشکی رنگ که با نوار های نقره ای تزئین شده تقریبا ساده به نظر میرسد، اما استفاده از نور قرمز و طرح استوانه ای پنل کیلومتر فضای کابین را اسپرت تر و هیجان انگیزتر کرده. جنس داشبورد از پلاستیک سخت است.فرمان سهپر چرمی این خودرو که وسط آن نیز با نوار نقره ای تزئین شده مجهز به 6کلید برای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل است میباشد . ظرفیت صندوق بار در سراتو، ۴۱۵ لیتر است که برای یک خودروی سدان سایز متوسط، ایدهآل به نظر میرسد. البته صندلیهای عقب هم قابل جمع شدن به سمت جلو هستند تا در مواقع ضروری فضای بیشتری در اختیار باشد . امکانات این خودرو در نسخه آپشنال که مورد بررسی در این مقاله است شامل مانیتور 7 اینچی لمسی ،پورت های usb،aux و ipad همراه با ۶بلندگو در بخش مالتی مدیا و صوتی می باشد که تقریبا رضایت بخش به نظر می رسد. از امکانات دیگر سراتو آپشنال می توان به : سنسور پارك دنده عقب، کیسههوای دومرحله ای پیشرفته در داشبورد و کیسه هوای پردهای، كروزكنترل ، سيستم كليد هوشمند Key Less + Smart Key ، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ به همراه سیستم ضدقفل ABS، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم نشان دهنده دمای باد تایرها (TPMS) اشاره کرده که سطح قابل انتظاری در خودرویی در چنین کلاسی محسوب میشود.
در این قسمت از بخش طراحی به سراغ بسترن B50F میرویم ،باید اعتراف کرد که چینی ها در طراحی بدنه در چند سال اخیر پیشرفت قابل ملاحضهای داشتند ،آسا که از این قضیه مستثنی نیست در نمای بیرونی دارای ظاهری آراسته و شیک در کلاس خودروهای سایز متوسط است و برروی پلتفرم مزدا ۶ خوش استایل بنا شده که طراحی آن توسط موسسه طراحی ایتال دیزاین ایتالیا تکوین یافته است. در بررسی نمای جانبی شاهد خطی هستیم که از نزدیکی دستگیره درب جلو ظاهر شده و تا چراغ عقب امتداد یافته . در پایین این خط نیز خطی دیگر به موازات آن وجود دارد که بر آمدگی مناسبی بر روی درب ها پدیدار کرده . در نمای جلو خطوط و برجستگیها به زیبایی به چشم میخورد و برجستگی روی کاپوت کاملا مناسب است.استفاده از جلوپنجره چند ضلعی ساده و نسبتا عریض در کنار چراغ های عریض با خطوط پیچیده چهرهای مدرن را به ارمغان آورده . نکته قابل توجه در نمای روبرو وجود قطعات کرومی در جلو پنجره ، هواکش زیر سپر و دور مهشکن ها است که به عنوان چاشنی لوکس بودن به طراحی اضافه شده. در نمای عقب با طراحی ساده و بیپیرایهای مواجه هستیم ، چراغ های نسبتا بزرگ با فرم بدنه هماهنگی مناسبی دارد . کمان منحنی شکل ترسیم شده در نزدیکی لبه فوقانی درب صندوق که نشان بسترن را در بر می گیرد یکی از نکات منحصر به فرد طراحی B50F به شمار می آید. مورد دیگری که در بررسی طراحی بخش انتهایی خودرو به چشم میخورد وجود دو خروجی اگزوز است که طراحان مانور زیادی بر روی این قسمت انجام ندادند و به سادگی از این قسمت عبور کردند!! چراغ های شبنمایی که در دو طرف سپر نصب شده نیز از نکات مثبت بخش انتهایی خودرو می باشد. به داخل کابین که می رسیم طراحی هماهنگ و کیفیت مونتاژ قطعات کابین کاملا مشهود و آرایش اسپرت و چشمگیر آن جلب توجه میکند . جنس داشبورد از فوم نرم است و طراحی قابل قبولی دارد و همانطور که اشاره شد کیفیت به کار رفته چرم داخل کابین و روکش های پلاستیکی بسیار مطلوب میباشد .کابین آسا بسیار جادار است و فضای کافی برای چهار یا پنج سرنشین وجود دارد و صندلیها که با چرم مصنوعی با کیفیت روکش شدهاند، از راحتی برخوردارند که نشاندهنده توجه زیاد طراحان بسترن به جزییات کابین است. این کیفیت بالای قطعات استفاده شده در کابین موجب شده تا کابین بسترن B50F آرام و بی سرو صدا باشد. کلید ها به صورت متمرکز در قسمت میانی داشبورد جا نمایی شدند و همچنین دریچههای کولر به شکل بال های پرنده و هماهنگ با داشبورد ساخته شده . پنل آمپر این خودرو نیز مانند سراتو مدل استوانه ای است . وجود حاشیه های کرومی دور بلندگو ها و دور دریچه های کولر به زیبایی کابین کمک بسیاری کرده. تجهیزات رفاهی بسترن B50F مواردی همچون سانروف، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، چراغ های هالوژنی جلو، سیستم تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک و کانال هوا رسانی به سرنشینان ردیف عقب، آینه فوتوکرومیک مجهز به قطب نما، حسگر پارک، مه شکن جلو و عقب، دزدگیر به همراه IMMOBILIZER، آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن، سیستم صوتی MP3 با پورت USB و دریافت کننده بلوتوث با شش بلندگو، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، تنظیم شش گانه و برقی صندلی راننده، روکش چرمی صندلی و نشانگر دمای داخل و خارج کابین هستند.
در آشفته بازار این روزها به ویژه حوزه خودرو قیمت های کزایی دیده میشود که کنار آمدن با این قیمت ها بسیار دشوار است. بهتازگی شرکت خودروسازی سایپا قیمت سراتو مونتاژ آپشنال را ۱۹۶ میلیون تومان اعلام کرد و در سوی مقابل درحالی که تولید بسترن B50f متوقف شده و نمونه صفرکیلومتر آن موجود نیست قیمتگذاری این خودرو صرفا بر مبنای بازار تعیین میشود که در بازار نمونه های کم کارکرد سال ۱۳۹۶ آن در بازه ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.
قیمت کیا سراتو (مونتاژ) 2.0 لیتر آپشنال مدل 97
در مجموع هردو خودرو که در کلاس سدان قرار دارند از طراحی مناسب بدنه و کابین و امکانات رفاهی تقریبا برابری بهرهمیبرند اما در بخش فنی در مقایسه پیشرانه این دو خودرو سراتو با موتور قوی تر برنده است و کیفیت شتاب گیری مناسب تری دارد .در سمت مقابل با توجه به عدم تولید بسترن B50f و دسترسی محدود تر به خدمات پس از فروش در این خودرو همچنین سیاست های گروه بهمن و عدمتبلیغات مناسب از سوی این شرکت برای خودرو آسا ، این خودرو در بازار نسبت به سراتومونتاژ خودرویی ناموفق محسوب میشود و بازار دست دوم مناسبی ندارد که از نقاط ضعف بسترن B50F است. در کلام آخر اگر از کیفیت پایین تر کابین سراتو چشم پوشی کنیم با توجه به ذهنیت مثبت مردم نسبت به برند کیا در صورتی که به دنبال خودرویی خوش نام با بازار فروش دسته دوم مناسب تر هستید کیا سراتو مونتاژ گزینه مناسب تری به نظر می رسد.
مشخصات | سراتو A/T 2.0 آپشنال | بسترن b50f |
---|---|---|
استاندارد آلایندگی | یورو 4 | یورو 4 |
حجم موتور(cc) | 2000 | 1800 |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
حداکثر قدرت (اسببخار) | 154 | 142 |
حداکثر گشتاور (نیوتونمتر) | 194 | 172 |
میانگین مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) | 7/1 | 6.6 |
حجم باک (لیتر) | 52 | 58 |
وزن خالص خودرو (کیلوگرم) | ۱۳۱۰ | 1395 |
سایز لاستیک | ۲۰۵/۵۵R۱۶ | 205/55 R16 |
مجید
۱۴۰۰/۹/۸
داداش بسترن اگه تولید میشد دیگه کی این آشغالهای ایران خودرو و سایپا رو میگرفت
علی
۱۳۹۹/۱/۱۹
درمورد توقف تولیدش بگم که ارزش و قیمت تمام شده این خودرو خیلی بیشتر از قیمت بازار هست و سیاست بازاریابی و جلب نظر اولیه کاملا مشخصه که خب نیاز بازار هم هست کافیه به فروش عجیب b30 توجه کنید (پرشیا رو آپشن کنن بهتره) هر خودرویی ایراد ها یی داره اما بیشتر دلایل بالا درست نیست .... به قول آقامیری : خب نمیدونی بپرس طرف و چرا کافر میکنی
علی
۱۳۹۹/۱/۱۹
نظر همه محترم ولی شنونده باید عاقل باشه .... 1 - B50F مخصوصا سری اول تنها چینی هست که به خاطر چینی بودنش افت قیمت نداره بلکه چون اکثرا آپشن فابریک سفارشی دارن به قیمتشون اضافه میشه 2 . لوازم و قطعه اصلی تو هر ماشین قیمت بالایی داره و البته کیفیت استاندارد .. B50-F به خاطر عرضه محدودش محفوظ از چشم تولید کننده های تقلبی لوازم مونده و لوازم اصلی هم ارزش خرید داره فقط کیفیت ترمز (680 هزار تومن)و در نظر بگیرین 3 تا ترمز و چهار تا دیسک در سنگین ترین ترمزها خط ترمز انحراف یا لغزش ندارین .... بی نظیره 3 . سیستم تعلیق ترکیبی اون از بهترینهاست به حق عنوان سوپر سدان اسپرت و داره که به هر ماشینی نمیدن . و در آخر همین بس که راننده بسترن با 180 کیلومتر تصادف میکنه و منحرف و واژگون .... خودرو برای بازیابی و تعمیر مقرون به صرفه تشخیص داده نمیشه (اسقاط کامل) راننده سالم سرنشینان سالم و راننده مجددا همون خودرو خریداری میکنه و معتقده هر ماشین دیگه ای بود زنده نمیموند ( نکته جالب : تفاوت قیمت 10 ملیون تومنی رنگ مشکی گرونترین و رنگ قرمز ارزونترین و به ترتیب سربی ، قهوهای ، سورمه ای ، سفید ....
MAJID
۱۳۹۸/۲/۲۷
ههههههههه (خلایق هرچه لایق) ههههههه
ROHAM
۱۳۹۸/۲/۲۵
آقای MAJID کاملا درست میگه شما کل زندگیت کالیفرنیا و سراتو هستش شما آقای AITIN برو یک بار دیگه متن رو بخون بعد نظر بده. فولکس واگن که پورشه و بوگاتی رو خریده این ماشینی که زیاد به چشم نمیاد رو با کمک مزدا طراحی کرده همین برند چینی آشغالی که شما میگی با کیفیت تر از کیاست B30 ! که ازB50 ضعیفتره بازم فوکس واگن و مزدا با هم طراحیش کردن برو بقیه محصولات فاو رو ببین بعد سراتو سراتو کن قضاوت بدون تجربه کار اشتباهیه آدم منطقی کسیه که دو تا خودرو رو تست بکنه بعد نظر بده کالیفرنیا کالیفرنیا نکن عزیزم فکر کن
MAJID
۱۳۹۸/۲/۲۵
واقعا برای شما متاسفم آقای aitin سراتوی آشغال رو ترجیح میدی ؟ بسترن سواری نرم تر شتاب بهتر صندلی راحتر فضای داخلی بیشتر قیافه بهتر ضبط بهتر مصرف بنزین بهتر هندلیگ و تعلیق بهتری نسبت به اون آشغال بی مصرف داره هرچی باشه تعلیقش مال مزدا شیشه بازم بگم ؟ بسترن بهتره حالا میخواد اون ماشین در هر قبرستونی طراحی شده باشه بسترن B30 از این ماشین آشغال زشت بهتره ! چه برسه به بسترن B50 F
کبادیانی
۱۳۹۷/۱۱/۹
بنظر من چند دلیل منطقی واسه نخریدن خودروهای چینی که بسترن هم جزو اونهاس وجود داره1.افت قیمت زیاد نمونه کار کرده2.بورس ضعیف هنگام فروش3.مشکل خشک بودن و کوبش سیستم تعلیق که تقریبا تو همشون اپیدمیه4.کیفیت پایین قطعات و کیفیت مونتاژ پایین5.صدای موتور زیاد در سرعت های بالای90 کیلومتر6.شتاب نسبتا ضعیف با توجه به حجم موتور7.کمبود قطعات و گران بودن قطعات یدکی.البته هستند کسایی که بخاطر ظاهر ماشین و یا شاید اپشن های اون بازم جذب ماشین های چینی میشن و میخرن و بعدشم پشیمون میشن که یا باید با افت زیاد بفروشن و یا باهاش بسازن
پولادی
۱۳۹۷/۱۰/۲۱
سلام دوستان کاری به این مقایسه ندارم اما... من به شخصه بسترن رو ترجیح میدم به چند دلیل بسترن واقعا زیباتره تستی که ازش تجربه کردم واقعا عااالی بود اپشنهاش بهتره و در اخر...ایرانی نیست... سراتو سایپا رو که همه میدونیم که با حذف کردن کلی اپشن تازه سی میلیون ازش کم کردن...حتی با اینکه مونتاژیه اما انگار پول گمرک هم کشیدن روش...:| بالکل بسترن خیلی بهتره از نظر من...
aitin
۱۳۹۷/۱۰/۱۵
واقعا اشتباه محضه ماشینی که در کالیفرنیا طراحی شده و اصیل کم خرج پر قدرت و کم استهلاک است را با اشغالهای چینی که معضل جابپینگ قطعات افت قیمت زیاد و ۰۰۰داره مقایسه کرد ، خلایق هرچه لایق
دادورزیی
۱۳۹۷/۱۰/۱۴
واقعا نمیدونم دلیل توقف تولید بسترن بی ۵۰ چی میتونه باشه با این همه موارد موفقیت. راحت میتونست جای این اشغالی مونناژو بگیره ولی موفیای ایرانخودرو سایپا نباشند کی برلیانس و اینا رو بندازه به مردم