نظرات (9)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۲/۱۱
شما از بین نسل جدید هیواندایی الانترا و نسل جدید سراتو کدام را بیشتر میپسندید؟ آیا از طرفداران پروپاقرص یکی از این دو برند کرهای هستید؟ اگر در جایگاه کسی باشید که بخواهد یکی از این دو خودرو را برای خود انتخاب کند، کدام یک را بر خواهید گزید؟ برای پاسخ به این سوالها تصمیم گرفتیم تا در قالب یک گزارش اجمالی به بررسی این دو خودروی متوسط (مسلما متوسط با تعاریفی که از خودروهای کرهای داریم!) بپردازیم و برتریهای نسبی هر یک را در چند زمینهی مورد بررسیمان یادآوری کنیم. با اُتکس همراه باشید.
کیا سراتو و هیوندای النترا جز خودرو های محبوب و ارزان گروه سدانهای کامپکت یا سگمنت C در بازارهای جهانی هستند که بر روی پلتفرم مشترکی به تولید میرسند. این دو خودروی کرهای، در کشورمان نیز جز خودرو های وارداتی پرفروش و پر طرفدار تلقی شده و از محبوبیت مناسبی برخوردارند. سابقه حضور کیا سراتو در بازار فروش ایران در مقایسه با هیوندای النترا بیشتر بوده و نسلهای گذشتهی آن، حضور پررنگی را در کشورمان تجربه کردهاند. این در حالی است که هیوندای النترا پس از وقفهای چند ساله، و با معرفی و واردات نسل پنج آن، بعد از حضور نسل سوم خود با نام هیوندای آوانته در سال های گذشته، بار دیگر به بازار کشورمان راه یافته است. حال خیابانهای ایران، شاهد ورود نسل سوم کیا سراتو و نسل ششم هیوندای النترا به عنوان آخرین نمونه های تولیدی این دو خوروساز هستند که در این مقاله، به بررسی و مقایسهی این دو خودو، خواهیم پرداخت.
در بخش فنی نسل سوم کیا سراتو در تمامی مدلهای خود از یک موتور بنزینی 4 سیلندر 2 لیتری MPI، با حداکثر قدرت 152 اسب بخار در دور موتور 6200 و حداکثر گشتاور خروجی 196 نیوتون متر در موتور 4000 سود میبرد. گیربکسهای قابل سفارش برای این خودرو شامل مدلهای 6 سرعتهی دستی و 6 سرعتهی اتوماتیک میشود که گیربکس 6 سرعتهی دستی تنها در مدل پایه S ارائه شده و سایر مدلها از گیربکس اتوماتیک استفاده میکنند. همچنین کیا سراتو در مدلهای مجهز به گیربکس اتوماتیک از سیستم انتخاب نوع رانندگی یا Drive Mode بهره میبرد که میتوان وضعیت آن را در یکی از حالات Eco، Normal یا Sport تنظیم نمود.
در بخش فنی النترا با سه موتور چهار سیلندر 1.4 توربو شارژ در مدل Eco، 1.6 توربو شارژ در مدل Sport و موتور 2 لیتری تنفس طبیعی در سایر مدل ها ارائه میشود که موتور 2 لیتری، موتور اصلی و مورد بحث این خودرو بوده و النترا در کشورمان نیز با همین موتور به بازار عرضه میشود. موتور چهار سیلندر دو لیتری Atkinson با 16 سوپاپ قادر به تولید توان بیشینه 147 اسب بخار در دور موتور 6200 و حداکثر گشتاور خروجی 179 نیوتون متر در دور موتور 4500 میباشد که بازده خروجی آن اندکی کم تر از کیا سراتو است. این موتور با دو گیربکس 6 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک عرضه شده که همانند کیا سراتو، در نمونه مجهز به گیربکس اتوماتیک سیستم انتخاب حالت رانندگی یا Drive Mode قرار دارد.
کیا سراتو در نسل سوم خود پذیرای یک فیس لیفت بوده و چهره ای به روزشده و هماهنگ با سایر محصولات گروه خودروسازی کیا موتورز دارد. این طراحی در نمای خارجی، اکنون چهره ای اسپرتتر و جسور به آن بخشیده و با این دگرگونی، دیگر آن ظاهر محافظهکارانهی نسلهای پیشین خود را به دنبال ندارد. با این حال طراحی فضای داخلی خودرو در مقایسه با سالهای گذشته، دستخوش تغییرات و بهروزرسانی کمتری شده و سبک و سیاق و تم آن همچنان یاد آور مدلهای پیشین این خودرو است. طراحی کابین خودرو، همچنان حال و هوای اسپرتی را القا میکند و ارگونومی آن هم در سطح مطلوبی ارزیابی میشود. نورپردازی ادوات و دکمههای داخل خودرو به رنگ قرمز بوده و دسترسی به آنها، به سهولت انجام میگیرد.
در این بررسی هیوندای النترا نماد پررنگتری در رابطه با علاقهی کرهای ها نسبت به تغییرات شگرف است. النترا در نسل شش خود اکنون چهرهای هماهنگ و منطبق بر خط مشی جدید طراحی خودروهای هیوندا را به دنبال داشته و بر خلاف نسل قبل خود دیگر خبری از آن حجمهای اغراقگونه در فضای بیرون خودرو نیست. طراحی بیرون خودرو اکنون سادهتر و پختهتر شده، اما در عین حال چهرهی خشنی را به خصوص در قسمت جلوی خودرو ارائه میدهد. سادگی و پختگی طراحی، به داخل کابین نیز سرایت کرده و طراحی داخلی در مقایسه با نسل پیشین پیچیدگی کمتری دارد. ادوات و دکمهها به صورت مرتبی جایگذاری شدهاند و طراحی داخلی خودرو، هم اکنون نویدبخش آرامش بیشتری در هنگام رانندگی بوده و ارگونومی بسیار مناسبی دارد.
کیا سراتو به ترتیب در چهار ردهی امکاناتی S، S PERIMIUM، Si و SLi ارائه میشود. امکانات خودرو در مدل پایه یا مدل S شامل 6 عدد ایربگ، صندلیهای پارچهای، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو به همراه نمایشگر 3.5 اینچی و خروجی USB و IPod، کروز کنترل، سیستم ورود بدون سوییچ به خودرو، سیستم تهویه دستی و رینگهای 16 اینچی میشود. همچنین در این مدل با پرداخت مبلغ اضافهای میتوان صفحه نمایشگر 7 اینچی سیستم صوتی و تصویری همراه با سیستم ناوبری را سفارش داد که این آپشن در سایر مدلها به صورت استاندارد وجود دارد. در مدل S PERIMIUM علاوه بر موارد فوق، رینگهای 16 اینچی آلومینیومی متفاوت، چراغهای خودکار، دستگیرههای داخل کروم و دوربین دید عقب وجود دارند. در مدل Si نیز امکاناتی مانند سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشدار نزدیک شدن خودروی پشتی، صندلیهای تمام چرم، دستگیرههای بیرونی کروم، سیستم استارت بدون سوییچ، چراغهای اصلی کرومی و آینههای تاشوی برقی دیده میشوند. در کاملترین مدل خودرو با نام SLi، علاوه بر تمامی موارد بالا امکاناتی همچون، سیستم تهویه مطبوع دو نقطهای، لامپهای LED رانندگی در روز، صندلی راننده 8 جهته برقی، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، سانروف، چراغ های اصلی زنون HID و سیستم هشدار برخورد از جلو وجود دارند. همچنین مدل SLi مجهز به رینگ های 17 اینچی میباشد. تمامی مدلهای سراتو به صورت استاندارد به سیستم ترمز ABS به همراه EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم جلوگیری از حرکت خودرو به عقب در سراشیبیها، سیستم مدیریت پایداری خودرو و چراغهای خطر اضطراری مجهز هستند که از این حیث، کیا سراتو موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از مرکز ANCAP شده است.
هیوندای النترا 2017 به ترتیب در پنج رده قیمتی SE، Value، Eco، Sport و Limited عرضه میشود و لیست بلند بالایی از امکانات در آن ها به چشم میخورند. در مدل پایه SE امکاناتی از قبیل : رینگ های 15 اینچی، پاور ویندوز، سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل، سیستم صوتی مجهز به شش اسپیکر و خروجی USB، صفحه نمایشگر 3.5 اینچی داخل صفحه کیلومتر، چراغ های جلوی اتوماتیک، روکش پارچهای صندلیها، تنظیم 6 جهته صندلی راننده به همراه تنظیم ارتفاع صندلی راننده و مسافر وجود دارند. در مدلهای Value و Eco موارد بیشتری از جمله سانروف، صفحهی نمایشگر 7 اینچی سیستم صوتی سازگار با اندروید اتو و اپل کار پلی، دوربین دید عقب، سیستم تهویه اتوماتیک و هوشمند Clean Air، چراغ های LED رانندگی در روز، بلوتوث و هنزفری هوشمند، آینههای برقی مجهز به گرمکن، فرمان و سردنده چرم، صندلی برقی راننده به همراه تنظیم گودی کمر ( در مدل Value ) استراحتگاه کشویی دست، کد مجاورت ورود به خودرو و استارت دکمه ای وجود دارند. رینگ های النترا در مدل Value، 16 اینچی و در مدل Eco، 15 اینچی هستند. در مدل Sport هیوندای النترا شاهد وجود موارد متفاوتتری با تاکید بر ویژگیهای اسپرت خودرو هستیم. در این مدل مواردی همچون رینگهای 18 اینچی، سیستم تعلیق چند لینک مستقل عقب، سیستم تعلیق و فرمان اسپرت، جلوپنجرهی متفاوت اسپرت، چراغهای جلو از نوع زنون HID به همراه قاب مشکی، سپر عقب و سراگزوزهای اسپرت، آینههای جانبی با ایجاد سیگنال، روکش چرمی صندلیها به همراه فرمان اسپرت و دوخت اسپرت قرمز به چشم میخورند. در کاملترین مدل النترا با نام Limited علاوه بر امکانات مدلهای فوق، مواردی همچون دستگیره درهای کرومی، جلوپنجره متفاوت کرومی، رینگ های 17 اینچی، پوشش تمامچرمی صندلیها و ادوات داخل کابین، سیستم گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، کروز کنترل هوشمند، صفحه نمایشگر 8 اینچی همراه با سیستم ناوبری، 2 پورت USB برای شارژ، رادار نقطه کور و سیستم ارتباطی Blue Link شرکت هیوندای با قابلیت کنترل خودرو به وسیله تلفن همراه ( به همراه اکانت سه ماهه تریال) وجود دارند. همچنین امکاناتی از جمله سیستم صوتی Infinity همراه با 8 بلندگو، صفحه نمایشگر 4.2 اینچی اطلاعات داخل کیلومتر شمار، آینه داخلی HomeLink به همراه قطب نما، حافظه صندلی راننده و آینه جانبی و گرم کن صندلی های عقب نیز از جمله موارد قابل سفارش در مدل Limited میباشند و هیوندای النترا از حیث امکانات و آپشن ها در رتبه بالاتری نسبت به کیا سراتو قرار میگیرد. همچنین هیوندای النترا با داشتن امکانات ایمنی همچون سیستم ترمز ضد قفل سیستم ترمز ABS به همراه EBD و سیستم ترمز اضطراری AEB، 7 ایربگ، سیستم کنترل فشار تایر TPMS، سیستم کنترل شیب HAS، سیستم پایداری خودرو ESC، سیستم هشدار خروج از خط و سیستم پایداری در خط به همراه رادار نقطه کور موفق به دریافت بالاترین رده ایمنی از موسسه بیمه ایمنی بزرگراهها شده است.
هم اکنون کیا سراتو نیوفیس 2017 با حدود قیمت 144 میلیون تومان و با گارانتی 5 ساله اطلس خودرو و هیوندای النترا نیوفیس 2017 با حدود قیمت 152 میلیون تومان و با گارانتی 2 ساله یا 40 هزار کیلومتر آسان موتور در بازار به فروش میرسند. میانگین مصرف سوخت سراتو در حالت ترکیبی 7.1 لیتر در یکصد کیلومتر است. مصرف سوخت ترکیبی النترا نیز در حالت ترکیبی برابر با 7.1 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ثبت شده است.
طراحی اسپرت داخل و بیرون خودرو
ارگونومی مناسب فضای داخلی
بازدهی موتور بهتر نسبت به النترا
قیمت کمی پایین تر و گارانتی مناسب تر
آپشن های کمتر نسبت به النترا
تغییرات کمتر طراحی داخل خودرو
طراحی مناسب و پخته فضای بیرون خودرو
ارگونومی مناسب فضا و ادوات داخلی
آپشن های بیشتر نسبت به سراتو
توان کمتر خروجی موتور
قیمت بالاتر و گارانتی کم تر نسبت به سراتو
جدول مشخصات فنی | ||||
---|---|---|---|---|
مشخصات | کیا سراتو 2017 | هیوندای النترا 2017 | ||
حجم موتور | 2.0 لیتر | 2.0 لیتر | ||
تعداد سیلندر | 4 | 4 | ||
تعداد سوپاپ | 16 | 16 | ||
نوع گیربکس | 6 سرعته دستی/6سرعته اتوماتیک | 6 سرعته دستی/6سرعته اتوماتیک | ||
حداکثر قدرت | 6200/152 | 6200/147 | ||
حداکثر گشتاور | 4000/196 | 4500/179 | ||
شتاب صفر تا صد | 9 | 9.5 | ||
میانگین مصرف سوخت (ترکیبی) | 7.1 | 7.2 | ||
حجم باک | 50 | 50 | ||
وزن خالص | 1280 | 1250 | ||
حدود قیمت | 144 میلیون تومان | 152 میلیون تومان |
عسگر
۱۳۹۷/۳/۱۱
من الان النترا دارم خیلی خیلی عالی هست
Ramin
۱۳۹۶/۸/۲۴
از نظر کیفیت دقیقا نمیدونم. ولی النتراهای جدید چهره واقعا زیبا و با کلاسی دارد.
Mashin baz
۱۳۹۶/۸/۱۴
سراتو تا قبل از مدل ۲۰۱۷ از النترا بهتر بود. ولی الان النترا از هر نظر خیلی بهتره. جلوی سراتو هم زشت و هم ماشینو کوچیک نشون میده.
آريا
۱۳۹۶/۸/۱۱
سلام من عاشق سراتو هم چون جادار تره قويتره و موتور سراتو خيلی بهتره الان من النترادارم قبولش ندارم اين جدی ميگم النترا حرکت نميکنه اينو خدايیش ميگم
سجاد
۱۳۹۶/۷/۲۰
فعلا که نمایندگی هیوندای کرمان موتوره، آسان موتور اوت شده کیا هم نمایندگی نداره، اطلس خودرو نمیتونه وارد کنه دیگه، هر چی هست ثبت سفارش قبلیه
عشقه ماشين
۱۳۹۶/۶/۲۷
من سراتو را خيلى بيشتر از الانترا دوست دارم چون قيافه بهترى داره هم جادارتره هم مصرف سوخت كمى داره و حتى گارانتى بهترى رو ارائه مى كنه انتخاب من سراتو 2000 نيوفيس و حتى هم قيمتش كمتره
Ramin
۱۳۹۶/۲/۲۵
در ضمن اگه از آسان موتور بخرید. سانروف هم حذف شده سوای مانیتور کوچک😮. تنها رنگ داخل کابین مشکی میشه انتخاب کرد. تمام دنیا گارانتی النترا 2017 ده ساله است اینا کر دن دو ساله. آخه این چه مدل فول آپشن فروختنه بعد ار تحویل 5 ماهه؟؟؟
میثم
۱۳۹۶/۲/۱۳
۹۰ درصد شرکتیا همینه رامین
Ramin
۱۳۹۶/۲/۱۲
آسان موتور پول فولشو واسه النترا میگیره و بعضی از آپشنارو از قبیل مانیتور بزرگ 8 اینچی نمیذاره. اصلا قابل اطمینان نیستند